Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fatter det ikke... hvidbalance Photoshop
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 31-07-01 17:54

Er der en der en der gider forklare mig det her fra starten. Jeg har et
billede taget i modlys af en konfirmand, og hendes kjole er helt blå.
Hvordan får jeg det her blå til at blive hvidt, altså en indstilling
hvidbalancen. Skær det lige ud i pap for en dum mand!

Jeg fatter i øvrigt ikke at Photoshop 6.0's hjælpefiler ikke nævner et ord
om hvidbalance....

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

35mm@film.dk / ICQ#: 75303075
SNART: se mit galleri på www.35mmfilm.dk

Bjarne Laursen <pyramide@po.ia.dk> wrote: Noget vrøvl

Nej, du skal bruge den hvide pipette, den til højre. Click på et helt
hvidt område. Hvis du kun kan finde et næsten hvidt område kan du
bagefter gå ind under hver farve, og skubbe den højre skyder lidt
mod højre igen. (Den hvide pipette skubber den højre skyder under
hver farve).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-01 18:16

On Tue, 31 Jul 2001 18:53:40 +0200,
Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> wrote:

> [...]
>hvidbalancen. Skær det lige ud i pap for en dum mand!
>
>Jeg fatter i øvrigt ikke at Photoshop 6.0's hjælpefiler ikke nævner et ord

Jeg mener det er i adjust levels hvor du har 3 pipetter.
en hvid som du bruger på et hvidt område, en sort på et sort
område, og en grå på et gråt område.

En anden metoder er Variations.

Selv bruger jeg GIMP på Linux og Windows. Kan 98% af det samme
som Photoshop, og så er det gratis.

--
Povl H. Pedersen - I hate spam, and so does abuse@whitehouse.gov
Position: N 56 09 37 - E 010 12 29

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-07-01 19:35

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message

> Jeg fatter i øvrigt ikke at Photoshop 6.0's hjælpefiler ikke nævner et ord
> om hvidbalance....

Skyldes det ikke at det er meningsløst i denne sammenhæng?
Hvidbalancen er vel af relevans, når man skal fotografere noget, der er
belyst. Da lyset kan have forskellig sammensætning finder man ud af, hvor
meget der skal kompenseres for at et hvidt objekt også ser hvidt ud, når det
er fotograferet.

Når du behandler noget i Photoshop _er_ billedet jo taget og lyset på
objektet eksisterer ikke mere - kun afbildningen. Og på den kan man ændre
farvebalance og intensitet.
Jeg foretrækker som oftest at gå ind i menuen 'Billeder' og så vælge punktet
'Niveauer'. I den derefter fremkomne boks vælger jeg den farvekanal, jeg vil
ændre i stedet for 'RGB'. F.eks. ville jeg i eksemplet med den blå
konfirmand vælge den blå farvekanal og trække i gliderne under histogrammet
indtil farven har den lyd jeg vil have.

mvh
Jan

Fra : McRepsej

Dato : 31-07-01 21:49

Der er to muligheder for at få det blå stik ud af kjolen.

1:
Tryk CTRL + U. Gå ind i edit og vælg enten cyan eller blue. Kør din markør
ind på kjolen i det blå område du vil fjerne. Klik. Gå tilbage til lightnes
og kør skyderen mod + eller kør saturation med -. Evt. begge dele. Hvis det
ikke virker på cyan så prøv blå.

2:
Gå op i Image/Adjust/Selective color. Her vælger du igen enten cyan eller
blue. Så kan du lege lidt med skyderne, men brug kun cyan og magenta, da
yellow og black helst ikke skulle give den største indflydelse.

Det er da meget nemt. Ikk?

Hilsen Jesper

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-08-01 08:51

35mm@film.dk,Ny-Internet writes:
>Jeg har et
>billede taget i modlys af en konfirmand, og hendes kjole er helt blå.
Hvis det er papirbilleder kunne du jo prøve at få lavet en kopi uden
farvestik!
Jørgen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-08-01 13:11

Jørgen Angel skrev:

> Hvis det er papirbilleder kunne du jo prøve at få lavet en kopi uden
> farvestik!

På en solskinsdag med blå himmel, bliver hvide ting
gengivet blåt, hvis de befinder sig i skygge.
Sådan har det altid været...
Mængden af blåt er ganske rigtigt en lab-sag.
Det rigtige i denne situation ville have
været et korrektionsfilter Skylight eller Playboy
eller en udfyldningsblitz.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.