"Fødselshjælp"
Fra : Dark Raver

Dato : 31-07-01 17:31

Hej NG!

En af mine Ps. Zebra hunner har nu gået med unger i et pænt stykker tid. De
har været ude et par gange. Hun tager dem derefter ind igen. Det virker
lidt som om hun ikke ved at de skal spyttes ud eller bare ikke tør at spytte
dem ud. Men kan jeg hjælpe lidt til? Jeg tænker her på at fjerne dem
"manuelt" altså ved måske at åbne munden på hende og ryste dem ud...Ved godt
at det lyder lidt sært, men jeg så jo gerne at ungerne ikke gik tabt! Nogen
der har nogle forslag?

PFT

Kenneth

PS. Ungerne er nu ca. 1 cm.

Fra : ole larsen

Dato : 31-07-01 17:55

Dark Raver skrev i meddelelsen <9k6mq8$ide$1@sunsite.dk>...
> [...]
godt
>at det lyder lidt sært, men jeg så jo gerne at ungerne ikke gik tabt!

Hun opfører sig nok helt normalt. Hvilke farer ( andre fisk ) er der i
akvariet ?

Ole

Fra : Ikola

Dato : 31-07-01 18:13

Dark Raver wrote in message <9k6mq8$ide$1@sunsite.dk>...
> [...]
godt
>at det lyder lidt sært, men jeg så jo gerne at ungerne ikke gik tabt!

Hej Kenneth

Det er et lidt følelses ladet område du spørger på. Jeg er ikke malawi
expert, men på nogle af de mundrugende tanganyika cichlider, er det meget
normalt, at hunnen passer på ungerne et stykke tid efter at de har været
sluppet fri første gang.

Hvis der ikke er fare for at ungerne vil blive spist, vil undlade at gøre
noget. Jeg har selv lige fået unger af c. leptosoma jumbo, og var nød til at
tage dem fra hende for at de ikke skulle blive spist af de andre medlemmer i
akvariet. Se evt tråden "leptosoma sp. jumbo rugetid" hvis den stadig
eksisterer for mere info.

Hvis du holder hende lidt et kort stykke tid over vandet med hovedet nedad,
vil hun automatisk åbne munden, og det vil være lidt lettere forsigtigt at
ryste unger ud.

held og lykke
/René

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-07-01 18:35

"Ikola" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

Hejsa

> Det er et lidt følelses ladet område du spørger på.

Tja, det tør svagt antydes.

> [...]
nedad,
> vil hun automatisk åbne munden, og det vil være lidt lettere forsigtigt at

Undskyld min udtryksmåde, men det er altså noget f******** svineri i har
gang i. Hvad skal det gøre godt for? Det er mig ganske ubegribeligt at det
er nødvendigt.
Hvis man *vil* have ungerne til at overleve kan man flytte den vordende mor
over i et yngleakvarium.
Jeg har i øjeblikket tre "hold" Ps. lombardoi gående i mit akvarium. Ingen
tvivl om at en del af ynglet er blevet ædt, men det sker jo også i naturen.
Nogle af dem vil som regel overlev med mindre man har diverse piscivore
arter i akvariet.

> held og lykke
> /René

Håber han ombestemmer sig.

Mvh. Renate

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 31-07-01 19:08

(hak)
> Undskyld min udtryksmåde, men det er altså noget f******** svineri i har
> gang i. Hvad skal det gøre godt for? Det er mig ganske ubegribeligt at det
> er nødvendigt.
(hak)

Rolig. Jeg har ikke forstand på chiklider, men den opførsel er mig
frastødende. Der har tidligere i gruppen været folk der har skændtes og
argumenteret usammenhængende og det mener jeg vi bør undgå.

Et akvarie er ikke som i naturen... man foretager masser af indgreb.

Thomas

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-07-01 19:37

"Neumann, Thomas" <thomas@neumann.dk> skrev i en meddelelse

> Rolig. Jeg har ikke forstand på chiklider, men den opførsel er mig
> frastødende.

- Jeg er skam ganske rolig. Hvilken opførsel? Min?

Der har tidligere i gruppen været folk der har skændtes og
> argumenteret usammenhængende og det mener jeg vi bør undgå.

Undskyld, men det forstod jeg altså ikke lige. Argumenterer jeg
usammenhængende eller hvad? Jeg giver da blot min mening til kende.

> Et akvarie er ikke som i naturen... man foretager masser af indgreb.

Ja, det ved jeg skam godt. Men det legaliserer i mine øjne ikke at man
unødigt belaster fiskene og miljøet i akvariet. Et eksempel: Hvis jeg en dag
støder på lidt alger i mit akvarum, fæser jeg ikke skrigende hen til min
dyrehandel og køber algebekæmper og hælder i. Det jeg mener er jo blot, at
man bør bestræbe sig på et så naturligt miljø, som over hovedet muligt. Jeg
forstå stadigvæk ikke hvad morsomt der er ved at have fået yngel, hvis man
har måttet ty til sådanne metoder for at få dem.

Mvh. Renate

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-07-01 19:26

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> Undskyld min udtryksmåde, men det er altså noget f******** svineri i har
> gang i. Hvad skal det gøre godt for? Det er mig ganske ubegribeligt at det
> er nødvendigt.

Det er /lidt/ svært at undskylde en så perfid måde at reagere på. Det er
muligt - og måske endog velbegrundet - at du har en anden holdning, men al
den stund, du ikke _nødvendigvis_ har ret var en lidt mere ydmyg udmelding
måske passende. Hvad _du_ begriber er jo nødvendigvis ikke udtryk for andet
end dine egne holdninger og erfaringer og ikke et udtryk for en almen
enighed. Så skru venligst ned for blusset, tak.

> Jeg har i øjeblikket tre "hold" Ps. lombardoi gående i mit akvarium. Ingen
> tvivl om at en del af ynglet er blevet ædt, men det sker jo også i
naturen.

Og hvad er det så et argument for - udover at du kan formere Ps. Lombardoi,
hvilket enhver kan blot man har en han og en hun i en spand vand.

> Nogle af dem vil som regel overlev med mindre man har diverse piscivore
> arter i akvariet.

og det vil de skam også alligevel, hvis man har godt med skjulesteder (Til
alm. oplysning: 'Piscivore' betyder fiskespisende).

mvh
Jan

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-07-01 19:40

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-07-01 19:57

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse

Hej Jan

> Det er /lidt/ svært at undskylde en så perfid måde at reagere på.

Det er der dog nok nogen der kan, trods alt. ?

> [...]
> den stund, du ikke _nødvendigvis_ har ret var en lidt mere ydmyg udmelding

Det var skam også bare *min* holdning jeg gav til kende.

Hvad _du_ begriber er jo nødvendigvis ikke udtryk for andet
> end dine egne holdninger og erfaringer og ikke et udtryk for en almen
> enighed. Så skru venligst ned for blusset, tak.

Normalt når jeg ytre mig her i gruppen, gør jeg det i et sprog og en tone
som alle hidtil har kunnet tolerere. Her blev jeg altså bare så indigneret
at jeg forglemte mig et øjeblik. Det må jeg så undskylde, men jeg vil nu
have lov til at stå fast på min mening om den ting. Min fremtoning skal
i fremtiden ikke kunne genere nogen.

> [...]
Lombardoi,
> hvilket enhver kan blot man har en han og en hun i en spand vand.

Det er da et godt argument for at lade være med at "knibe" sine fisk for at
få yngelet til at overleve...
Med hensyn til en han og en hun i spand vand....så var det nu ikke særlig
pænt sagt... Jeg har det fint med de simple ting her i livet.

>snip<

Mvh Renate

Fra : Ikola

Dato : 31-07-01 19:48

Renate Jacobsen wrote in message
> [...]
>gang i. Hvad skal det gøre godt for? Det er mig ganske ubegribeligt at det
Unskyld hvis jeg trådte dig over tæerne.

> [...]
>Nogle af dem vil som regel overlev med mindre man har diverse piscivore
Jeg havde nogle få alternativer at vælge imellem.

1. Lade ungerne blive spist af en flok a.compressiceps første gang de så
dagens lys.

2. Flytte hende til mit opfodrings akvarie m. 5 cm store N.Pulcher unger og
opnå samme resultat som i alternativ 1.

3. Flytte hende til mit ygleakvarie, hvor både hun og ungerne vil blive
totalt pelset af et par n.savoy forældre med yngel.

4. Købe en af disse hersen 1. liters yngel kasser til gyppier. Hvilket jeg
synes er total uetisk til en fisk der minimum kræver 1,5 m langt akvarie.

5. Købe endnu et xx antal liters akvarie og personligt blive pelset af
konen, der ikke vil have flere akvarier inden for døren.

Ingen af os akvarister er GUD, men ind imellem bliver vi nødt til at tage
beslutninger som om vi var.

>Håber han ombestemmer sig.

Hvis du læste min mail rigtigt, ville du kunne se at jeg opfordrede ham til
at lade hende gå hvor hun var. Jeg er her helt enig i din betragtning, og er
lidt uforstående overfor denne kommentar.

med håb om ikke at piske en stemning op.
/René

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-07-01 20:34

> Renate Jacobsen wrote in message
> <3b66ec3a$0$2651$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Unskyld hvis jeg trådte dig over tæerne.

I lige måde.

> [...]
>
> 5. Købe endnu et xx antal liters akvarie og personligt blive pelset af
> konen, der ikke vil have flere akvarier inden for døren.

Alternativ 1,2,3 *og* 5 ville efter min mening altid være at foretrække.
Til punkt 5 kan jeg kun anbefale at du skynder dig at få hende "omvendt" så
hun bliver akvarist. Det gør det hele meget letter. )

> Ingen af os akvarister er GUD, men ind imellem bliver vi nødt til at tage
> beslutninger som om vi var.

Hmmm, spændende tanke...

Mvh. Renate

Fra : Dark Raver

Dato : 31-07-01 21:14

Hej!!

Tak for de mange svar. Nogle bedre end andre. Jeg har dog ikke brug for
nogle af de alternative metoder da de er kommet ud af sig selv. Og de har nu
været ude i lidt over en time!

det er nødvendigt.

Det er heller ikke nødvendigt, men det er da en måde at "redde" ungerne på!
Og siden hvornår er det blevet svineri at prøve på at redde liv??? Jeg kunne
forstå dig hvis ungerne skulle pilles ud af munden for derefter at blive
brugt til et eller andet eksperiment eller hvad ved jeg. Men her var det da
bare for at holde dem i live og på ingen måde for at gøre hverken mor eller
unger fortræd.

Hilsen

Kenneth

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 31-07-01 21:54

"Dark Raver" <Darkraver@mailcity.com> wrote in message
Jeg klippet lige det hele, da strengen blev for lang.
Hej... :)
Jeg håber inderligt at dine yngel overlever. Det er jo altids sjovt at blive
"forældre" og se de kære små vokse op.
Sommerhilsen og lidt regnvåd
Ditte

Fra : Ludo

Dato : 02-08-01 12:42

Jeg kan godt forstå, hvis du vælger at tømme din moderfisk.
Har selv gjort det mange gange. (Det er trosalt det der betaler lidt
af vores hobby).

Måden at foretrække
1) Det bedste du kan gøre er at fange hende op, og sætte hende i et
tomt akvarie.

Alternativ
2) Du kan holde hende over begge gæller i et akvarie, hvor unger ikke
vil blive ædt. Og hun vil spytte sine unger efter kort tid.

On Tue, 31 Jul 2001 18:30:44 +0200, "Dark Raver"

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-08-01 22:07

Ludo <Hors76@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> 2) Du kan holde hende over begge gæller i et akvarie, hvor unger ikke
> vil blive ædt. Og hun vil spytte sine unger efter kort tid.

Selv om det er meget sjældent at jeg tømmer en hun, så har jeg gjort den
erfaring,
at hvis hunnen holdes med bugen op ad, kommer ungerne hurtigere ud,
hvorfor det er sådan, skal jeg ikke kunne sige.

Carsten