Kan vi lære af græsk mongol-terapi?
Fra : Bo Warming

Dato : 08-06-09 02:29

Kan vi lære af græsk mongol-terapi?
En græsk ø, som også har en vis turisme, vistnok "Leros" har en billig
institution for Downs Syndrom patienter. I den store del af året, hvor
det ikke er for koldt, går de sindsyge og åndsvage nøgne rundt mellem
hinanden udendørs.
I et fattigt land, hvor bleer ikke ville være mulige, er et sådant
arrangement en nødvendighed (og måske almindeligt i mange ulande), men det
er urimeligt at et DR-tv-avis-indslag engang stemplede det som "uværdigt og
uetisk".
Snarere bør vi DELVIS kopiere den respekt for selvhjulpenhed, hvormed
grækerne øger de udstødtes trivsel.
Usenet-debatører, der har jobbet med pleje af gamle, der påtvinges bleer,
påstår at dette giver "værdighed".
Men er der ikke snarere tale om, at det giver velkommen jobskabelse -
- og personalet for egen selvrespekts skyld opdigter, at der ville være
sygdomsproblemer eller trivsels-nedsættelse, hvis man undlod
tvangs-regimentet.
Der er bestemt forbipasserende ved Bjelkes Alle 46, der (ulovligt) træder
et skridt ind ad min havegang for at se paradiset, og som rystes over,
hvad ligner rod på den uslåede græsplæne(tidligere end regulær vild
blomster-eng, men p.t. eksperimenterer jeg med ukrudtsdræbende
Silvan-kemikalier), og som opdigter sindsyge forbundet med 1. rodet, 2.
nøgenhed og 3. mit spraglede plankeværk.
Men da ingen generes af urin-lugt, (som jeg i juli konstaterede sidste
sommer med min påpasselige trænede næse, men lejerne hævdede, at den
ikke nåede ud til havegangen, endsige fortov),
er det svært at se noget problem.
Hvis man ikke er autonom og derfor hader autonomi , individualisme og
trivsel, er alt her OK.
Seneste opslag på plankeværket lyder :
"Påklædthed,
når varm sol og sommer ,
er snerpede, snobbede, nævenyttige , smagsdommeriske, magtgale mødres og
kvinders sindsyge påfund, ikke ?