Selskabelighed er opreklameret
Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-09 22:10

Privat dagpleje er langt bedre end pædagogstyret børnehave og
vuggestue samvær, og det eneste staten kan levere er sammenstimling af
jævnaldrende.
Derfor lovprises undgåelse af ensomhed.
Men gode ideer opstår oftere, når et genialt individ arbejder stædigt
med et problem, end ved afstemning, gruppepres og palaverdemokrati. Man
kan ikke give de unge så stor en gave som at lære dem at have det godt
i sit eget selskab.

Den vise spørger sig selv, tossen spørger andre. (Ordsprog)
Es Den, som ikke synes som ensomhed, vil ikke elske friheden. Arthur
Schopenhauer
es Det er vanskeligt at affinde sig med tidens fejltagelser: stritter man
imod den, står man alene; lader man sig indfange af dem, så får man heller
ikke hverken ære eller glæde deraf. Goethe
Es Ensomhed er tankens moder. (Ordsprog)

es I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau
es I was never less alone than when by my self. Edward Gibbon 1737 - 1794
es If you are afraid of loneliness, don't get married. Anton Chekhov
es Man bliver aldrig træt af at arbejde for sig selv. (Ordsprog)
es Stig kun ned i ensomhed, måske kommer du - hvem hved - gennem ensomhedens
port ud til noget frit og stort, og det fælles - store fund - lå på
ensomhedens bund. Otto Gelsted.
es The lonely one offers his hand too quickly to whomever he
encounters.Friedrich Nietzsche
es The Prophet "On Marriage". But let there be spaces in your togetherness.
And let the winds of the heavens dance between you. Kahlil Gibran 1883-1931
ESiiklsl Det, som knuger mig, er det min sjæl, der forsøger at komme ud i
det fri, eller verdens sjæl, der banker på mit hjerte for at blive indladt?
Tagore, Rabindranath, Indisk Nobelpristager i litteratur 1861-1941
eskl The strongest man in the world, is he who stands most alone. Henril
Ibsen
eskl Who knows what true loneliness is - not the conventional word, but the
naked terror? To the lonely themselves, it wears a mask. The most miserable
outcast hugs some memory or some illusion. Joseph Conrad
eskå " I ensomhed æder man sig selv op, i samvær ædes man op af andre" In
solitude the lonely man is eaten up by himself, in crowds by the many.
Nietzsche
esplib Den, som ikke synes om ensomhed, vil ikke elske friheden. Arthur
Schopenhauer
ESsg Ethvert mennesker, der har lidenskab, er noget ensom. Det er kun
savlehovederne, der altid går op i det selskabelige. Søren Kierkegaard
ESsiat Alle mennesker er lidt mærkelige, undtagen du og jeg, og selv du er
lidt mærkelig. Robert Owen
ESsiaz Insanity in individuals is something rare - but in groups, parties,
nations and epochs, it is the rule. Friedrich Nietzsche (1844-1900)
esSl Whosoever is delighted in solitude, is either a wild beast or a god
Plato (B.C. 427?-347?)Greek Philosopher
esth In Genesis it says that it is not good for a man to be alone, but
sometimes it's a great relief. John Barrymore