Kina-opfindelse vedr tør-lort
Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-09 03:19

Kina-opfindelse vedr tør-lort
Nørrrebro har mange tikroners butikker fx "Tiger" og "Kræmmerhuset"
kæderne.
Der er nu også kommet en meget kinesisk og teenage-æstetisk men også
lokalkinesisk-praktisk "Chiao-chiao" hvor jeg fandt en todelt
plastikdims ( hver 10x10x2 cm), hvor begge dele indeholdt en stærk
magnet og desuden skarpe skrabekanter og en snor på en meter bundet
til den ene del.
Så hvis du bor på tyvende etage i Shanghai, og en fugl klatter på dit
vindue, så venter du ikke på den årlige robotudførte vinduespudsning,
men du hejser den snorforbundne skraber ned på ydersiden og fra
indersiden vil den anden magnet holde den ydre fast ind mod vinduet,
så du kan indefra fjernstyre afskrabning af fugleklatten.

Jeg bor i stuen - og rengør aldrig vinduer - det gør regnen jo - men jeg
købte en, og håber jeg kan finde den , hvis jeg kommer på plejehjem og
ingen gider hente min afføring, og jeg ikke selv kan gå på toilettet.
Så kan jeg hænge lorten til tørre på ydersiden af vinduet, så ingen
lugter noget indvendig.
Fordi jeg har trænet selvhjulpenhed i tide ved jeg hvordan en lort
tørres på kort tid. Man skider på bagepapir eller
madpakkepapir(pergamentpapir) og mellem to lag af dette porøse papir
mases lorten til mindre end en millimeters tykkelse med en kagerulle mod
bord(eller hånd mod hånd). Så vil ingen spyflue lægge æg i lorten ,
og tørring vil ske hurtigt
En anden metode er at mixe lige dele hvedemel ind i lorten fx med en
håndmixer, hvis du har travlt.(ellers ske i kop) . Melet suger vandet
ud af lorten, så den bliver tør og bakteriefri, dvs lugtløs
Hvis man som jeg vil udvikle en egnet metode til "ulande i gråvejr"
så har man en gærkultur stående med en teskefuld mel og lidt bagegær
eller tørgær tilsat , samt vand som til dej, og mixes denne
hævende gærkultur ind i lorten vil gærcelle-delingen udkonkurere den
bakteriecelledeling, som ellers skaber grim lortelugt, og blandingen
vil være lugtløs - og lufttørre hurtigt så udsmidning som skorper
eller pulver er nem og hygiejnisk.Med den sidste metode spildes
minimnalt mel og udbæring kan ske en gang årligt i en lille
plasticpose.(vedr ulande i solskin - og det er det almindeligste - er
det velkendt at du kan spejle et æg på et grydelåg der har ligget et
minut vendt mod det ækvatoriale hede solskin. Lægges i stedet en lort
mellem to grydelåg, vil bakterierne i lorten dræbes øjeblikkeligt af
varmen, og de to lågs smattede side vendes derefter mod solen og efter
få timer kan lorten rystes af som et tørt lugtløst gødningspulver
(tyskerne opnår samme slutresultat i elektrisk "poudreringstoilet" i
miljøflipperes campingvogne).
Den hurtigere og dyrere metode 2 med mel vil kræve udbæring af
supermarkedsbærepose med tør, u-lugtende lort hver anden måned.I alle
tilfælde opnås lugtfrihed hurtigt, og man får intet på sig, så det
ødsle træk og slip har ingen hygiejniske fordele af nogen art.