Tripelklik
Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 11:26

Er jeg den eneste der har fået problemer med tripelklik?

Nærmere undersøgelser synes at afklare, at heller ikke dobbeltklik kan
foretages med MouseWorks installeret, medmindre det sker direkte gennem
samme MouseWorks.

MouseWorks er nødvendig sammen med Kensingtons trackballs.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 14:47

Per Rønne wrote:
> [...]
> samme MouseWorks.
>
> MouseWorks er nødvendig sammen med Kensingtons trackballs.

Ja, og MoseWorks 3.0rc1 (nyeste ver. fra 2006) på OS X understøtter ikke
triple-click.

Den eneste software mig bekendt, der understøtter triple-click på OS X
er logitech Controlcenter, men den kan ikke bruges til Kensington
trackballs - kun deres egne Trackman Marble og Trackman Wheel, - og de
er ikke så gode som Kensingtons. - Jeg bruger selv en 4-knaps Trackman
Marble til min PowerBook...

Jeg véd så ikke med den nye Kensington Slimblade Trackball (også med
USB) kan. Der er mange flere funktioner på den end på selv en
ExpertMouse Pro... - Men den er hammerdyr.!
http://us.kensington.com/html/16632.html

Jeg vil IKKE anbefale Logitech Trackman trackballs, hvis du har tendens
til problemer med håndled. - Jeg bruger den kun, fordi den ikke fylder
så meget at have med, og det er endnu værre for mig at bruge den indb.
trackpad i PB'en...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 15:09

> Ja, og MoseWorks 3.0rc1 (nyeste ver. fra 2006) på OS X understøtter ikke
> triple-click.

Det er jeg klar over, men hidtil har man kunnet lave tripleclick på knap
et, ved at trykke tre gange på den, eller [for mig] på knap 3, hvor to
dobbeltclicks gav et tripleclick.

Men det kan man altså ikke længere, efter at Leoparden er blevet til
10.5.7.

Heller ikke på den indbyggede 'mus' på MacBook, heller ikke på en
standard 2-knaps mus - ikke så længe MouseWorks er installeret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 15:40

Per Rønne wrote:

> [...]
> dobbeltclicks gav et tripleclick.
>
> Men det kan man altså ikke længere, efter at Leoparden er blevet til

Hm, hvis det er for fx. at kunne markere en hel linie, så virker det
fint her med at trykke to gange på knap 3 (dobbeltklik) eller trykke 3
gange på knap 1 og 2. Gælder på både min MacPro, MDD og 17" PB. - Jeg
har lige fået fat i en brugt ExpertMouse Pro mere, som jeg lige nu
bruger herhjemme til PB'en.

> Heller ikke på den indbyggede 'mus' på MacBook, heller ikke på en
> standard 2-knaps mus - ikke så længe MouseWorks er installeret.

Hm, jeg véd ikke med triple-click, men alle andre specialfunktioner
virker på alle mine maskiner med 10.5.7 med en ExpoertMouse Optical -
den nye uden 'direct-launch' kanpperne - både med og uden MouseWorks
installeret - uden MW dog kun som en alm. 2-knaps mus.

En anden ting. - Bruger du din ExpertMouse via din KVM? - Det giver
problemer med ihvertfald de 3 KVMs, jeg har prøvet. Har jeg sat
ExpertMouse Pro til min IOgear MicroView 2-ports KVM, kan jeg end ikke
konfigurere alle knapper på trackball'en, - så jeg har både min
ExpoertMouse Pro og en ExpertMouse Optical stående ved siden af
hinananden til hhv. min MacPro og MDD. EM Opcitacl bliver nu udskiftet
med den nye EM Pro, så jeg kan bruge dem ensartet på de to maskiner.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 16:31

> [...]

> installeret - uden MW dog kun som en alm. 2-knaps mus.
>
> En anden ting. - Bruger du din ExpertMouse via din KVM?

Ikke på denne maskine.

Og det afgørende synes at være om MouseWorks er installeret på maskinen
eller ej; heller ikke med en standardmus virker hverken dobbelt- eller
tripelklik. Dobbeltklik virker dog på knap 3 på Expert Mouse, hvor denne
knap er sat til - dobbeltklik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 16:50

Per Rønne wrote:

> [...]
> eller ej; heller ikke med en standardmus virker hverken dobbelt- eller
> tripelklik. Dobbeltklik virker dog på knap 3 på Expert Mouse, hvor denne

Mystisk, - jeg har både LCC Logitech Controlcenter og MouseWorks
installeret på alle maskiner og ingen problemer med hverken at bruge
div. Kensington, Logitech eller endda en noname USB mus med Apples egne
funktioner.

På min developerdisk havde jeg ikke fået installeret MouseWorks, så
selvfølgelig kunne jeg ikke konfigurere den. Den eneste funktion, der
forsvandt med installering af MW er, at man ikke kan bruge ZoomView
sammen med CRTL+WHEEL. - Alt andet virkede, som det skal...

Men sætter jeg dem - både TrackMan og ExpertMouse til KVM'en, bliver de
kun til alm. 2-knaps mus - uanset, om LCC og/eller MW er installeret....

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 18:35

> [...]
> installeret på alle maskiner og ingen problemer med hverken at bruge
> div. Kensington, Logitech eller endda en noname USB mus med Apples egne

Jeg har kun problemer med musen på min MacBook, som er den eneste hvor
MouseWorks er installeret, og afinstallerer jeg den forsvinder
problemerne ...

> [...]
>
> Men sætter jeg dem - både TrackMan og ExpertMouse til KVM'en, bliver de
> kun til alm. 2-knaps mus - uanset, om LCC og/eller MW er installeret....

Det er fordi Expert Mouse bruger koder, der ikke normalt bruges af mus.
Du skal tilslutte den til en fuld usb-port, som den du bruger til
printer, ikke til muse usb-porten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 19:04

Per Rønne wrote:

> Jeg har kun problemer med musen på min MacBook, som er den eneste hvor
> MouseWorks er installeret, og afinstallerer jeg den forsvinder
> problemerne ...

Hm, har du prøvet at aktivere funktionen 'slå trackpad fra, når ekstern
mus er sat til' i 'Tastatur&Mus'j?

> Det er fordi Expert Mouse bruger koder, der ikke normalt bruges af mus.
> Du skal tilslutte den til en fuld usb-port, som den du bruger til
> printer, ikke til muse usb-porten.

'Museport'? - Der er da ingen speciel museport på hverken en MacPro, MDD
eller PB G4... - Men hvis du tænker på hub'en i et Apple Pro tastatur,
så kan jeg jo ikke bruge den, da den køvrer på KVM switchen. Min
ExpertMouse Pro er sat til en port i en PCIe kort på MacPro'en. På
MDD'en sidder den i USB port 2, og på PB'en bruger jeg porten i højre
(port 2) side, og trackpad er slået fra, når enten min Trackman eller
ExpertMouse Pro er sat til.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 19:07

> Hm, har du prøvet at aktivere funktionen 'slå trackpad fra, når ekstern
> mus er sat til' i 'Tastatur&Mus'j?

Den er naturligvis normalt aktiveret, men når jeg ville prøve om det
fungerede på trackpad'en måtte jeg naturligvis deaktivere funktionen.

> [...]
> MDD'en sidder den i USB port 2, og på PB'en bruger jeg porten i højre
> (port 2) side, og trackpad er slået fra, når enten min Trackman eller

Jeg tænker på museporten på din KVM switch ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 21:36

Per Rønne wrote:

> Den er naturligvis normalt aktiveret, men når jeg ville prøve om det
> fungerede på trackpad'en måtte jeg naturligvis deaktivere funktionen.

Hm, så har jeg ingen løsning(sforslag)...

> Jeg tænker på museporten på din KVM switch ...

Nåja, - men bruger jeg den, kan ingen af dem konfigureres overhovedet,
så de er koblet direkte til maskinerne...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-09 03:16

> Hm, så har jeg ingen løsning(sforslag)...

> Nåja, - men bruger jeg den, kan ingen af dem konfigureres overhovedet,
> så de er koblet direkte til maskinerne...

Så forsvinder nogle af fordelene ved en KVM switch jo unægtelig; samme
tastatur, mus og skærm [og andre ting] på op til fire forskellige
computere.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk