Bilmotor 'død' samme dag efter reparation ~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-06-09 06:57

Kære grupper.

(Dette indlæg er sent til både dk.fritid.bil samt dk.videnskab.jura
(followup-to: dk.videnskab.jura)

Jeg har en Daewoo Matiz 0.8 99' som har været flere gange til
reparation inden for de sidste 2 år. Jeg føler jeg har haft en meget
ubehagelig oplevelse med værkstedet, og vil høre hvordan jeg står
ifølge en sag.

Omkring 27.11.08 var den på værkstedet, bla. fordi den varmede dårligt
(kom blot kold luft ud). - Der blev også lavet eftersyn, styrtøj
kontrol og sporing, samt tandstangs manchetter udskiftet.
Hele regningen var på 6.374,98kr,- inkl. moms

Men ang. varmen så blev der skiftet en termostat til 112kr,- eksl.
moms. Dette havde ingen effekt da vi fik bilen igen, stadig kold luft
kom ud. Men da vi havde fortalt værkstedet at vi helst vil ofre så få
penge som muligt på bilen, da den ikke er meget værd, og vi så hellere
ville sælge den med de defekter den nu har, og købe anden brugt, så
valgte vi at leve med den manglende varme.

Omkring 27.04.09 kommer den på værkstedet igen. Tom for kølervæske, er
grunden. Det viser sig at en "slange varmeapperat" var skyld i tabet
af kølervæske. Værkstedet forsikrer mig at de har efterfølgende
tryktestet den og der ingen spild er.
Denne regning er på 2.157,19kr,- inkl. moms.

Der går dog desværre kun lige små 4 uger, før den er tom for
kølervæske igen. Omkring den 25.05.09 kommer den igen på værkstedet..
Det skulle vise sig at toppakningen er gået, den bliver skiftet,
topstykket bliver af- og påmonteret for afretning, i samme forbindelse
bliver tandrem og omløberhjul skiftet, samt indsugnings manifold
udskiftet.
Værkstedet ringede til mig, og fortalte at det var toppakningen der
var gået, og det var derfor den allerede var tom igen. Værkstedet
syntes det var en god idé at skifte tandrem samtidig, da 'de alligevel
var igang', da de ikke kunne se den havde været skiftet endnu. Bilen
havde kørt omkring 92.000km.
Igen mindede jeg værkstedet på at det er begrænset hvad vi vil ofre på
bilen, men hvad mere kunne der snart være galt når de stod med hovedet
ned i motoren og det hele skilt af, skiftet toppakning og skiftet
tandrem.
Denne sidste regning er på 8.220,69kr,- inkl. moms

Vi henter bilen den 29.05.09 fredag aften efter lukketid, og allerede
da vi køre hjem synes jeg den trækker mærkeligt. Den har nogle
mærkelige 'hop' i trækket, men jeg bildte mig selv ind, at 'det nok
bare var mig', for efter sådan en stor operation burde den da køre
godt - og de havde vel selv prøvekørt den.
Lørdag, den 30.05.09 stod bilen stille.
Søndag skulle vi så bruge bilen, her igen træker den mærkeligt, det
var ikke meget der kunne mærkes, men jeg synes jeg kunne mærke det
(min kærste kunne ikke). Vi nåede kun lige små 15km. så begyndte
olielampen af blinke hver gang jeg tråde koblingen ned, samt en høj
tikkelyd fra et sort relæ, tæt ved sikringsboksen under rattet.
- Det skal lige nævnes, at den aldrig har haft denne fejl før, med
blinkede olielampe som tikkelyde fra relæ'et, ej heller den mærkelige
måde den trækker på. Det er kommet direkte efter vi hentede bilen fra
værkstedet.
Vi skulle heldigvis ikke meget længere, men hjem skulle vi igen. Cirka
20km hjem af, og undervejs begyndte den på det samme igen.
Vi kører tilfældigvis lige forbi værkstedet, og holder ind, lige for
at se om vi kan finde ud af hvad der er galt. Selvom det er søndag
aften kommer der en mekaniker ud fra værkstedet. Han husker godt vi
havde haft bilen inde for to dage siden og tjekker lige olien. Der var
ikke nok olie på. Han fylder lidt olie på, og så aftaler vi ellers at
vi kommer igen i morgen, mandag, eller ringer til chefen for at aftale
nærmere.
Mandag kører vi hen til værkstedet igen, men på den korte tur fra
hjemmet til værkstedet når den ikke at gøre dét med olielampen og
tikkelyden. Den trækker dog stadig ikke helt på samme måde, som den
gjorde inden dens sidste værkstedbesøg. Jeg snakker med chefen og vi
aftaler at jeg lige skal prøve at køre et par dage i den, og mens den
så var kold lige tjekke for oliestanden.

Der går et par dage, bilen bliver meget lidt brugt, og jeg tjekker
oliestanden. Der er næsten intet at se på bunden, kun lige helt lidt
yderst på spidsen.
Så her idag kører min kæreste hen med bilen igen til værkstedet og
fortæller at den altså har tabt olie, som jeg skulle tjekke som
aftalt.

Imens en mekaniker servicere en anden bil, så konkludere de på små
10-15min. at motoren er for slidt og død, og denne skal skiftes. Det
var noget med at den sugede olie ind, og afbrændte stemplerne. En ny
brugt motor til bilen vil koste cirka 10-12.000kr,- uden montering,
ifølge ham.

Så er det så jeg bliver meget vred og ked af det samtidig, når jeg får
det at vide af min kæreste. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan de har
kunne rådgive mig, for få dage før, til at skifte toppakning, tandrem
osv, når de et par dage efter konkludere at motoren er færdig.
Specielt når jeg gang på gang har gjort dem opmærksom på at det er
begrænset hvad vi vil spytte i bilen.

Så nu står jeg med en regning på 8.220,69kr,- som jeg føler jeg får
intet for! Jeg ville da aldrig have sagt ja til udskiftning af
toppakning og tandrem, hvis de også havde fortalt mig at motoren ikke
var den bedste længere.

Jeg synes jeg er blevet dårligt rådgivet af værkstedet, hvem gider at
skifte toppakning på en motor, der er i stykker /samme/ sekund jeg
kører den hjem fra værkstedet?

Jeg er ikke interesseret i at betale sidste regning, samt vil jeg
gerne finde ud af evt. om det kan betale sig at køre en sag.
Jeg hører meget gerne gode råd, og hvad jeg skulle gøre i mit
tilfælde.

Regningen er fra den 28.05.09 og der er 14 nettodage til betaling.

Hvad gør jeg?

På forhånd tak for konstruktiv hjælp.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-06-09 14:12

Hej

Stig Sørensen wrote:

> [...]
> reparation inden for de sidste 2 år. Jeg føler jeg har haft en meget
> ubehagelig oplevelse med værkstedet, og vil høre hvordan jeg står

En sur sag :,-(

Du kalder dig vel ikke ved et tilfælde "Dak" normalt vel? ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 08-06-09 14:17

> Hej

> En sur sag :,-(

Det tør siges! Det værksted pisser ham jo op og ned ad ryggen. Jeg håber at
jurafolkene kan anvise ham en vej til at komme efter dem. Hvis historien
står til troende er det simpelthen noget svineri.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Dak

Dato : 08-06-09 16:14

> Du kalder dig vel ikke ved et tilfælde "Dak" normalt vel? ;)

he he.. det værste af det hele at min begynder også at hakke lidt i
optrækket. Men jeg hælder mere på at det er min kobling som er ved at
fejle. Ellers har jeg også et kølervæske forbrug, som højst sandsynligt
også er varmeapparatet da den kun bruger væske om vinteren og ikke her
nu om sommeren. Ellers har jeg "kun" en utæt topventilpakning samt oz
skal have skiftet tandrem i en nær fremtid. og en defekt absføler.
Regner dog med at tage den til sverige og få gjort arbejdet hensidas.

--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-06-09 07:11

Ps, der er tale om en autoriseret Daewoo forhandler/værksted.

Mvh
Stig

Fra : alexbo

Dato : 08-06-09 14:58

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev

>Jeg hører meget gerne gode råd, og hvad jeg skulle gøre i mit tilfælde.

Jeg starter i den tekniske afdeling.
Manglende varme skyldes ofte en defekt toppakning, så den har formentlig
være defekt længe.
Stort olieforbrug efter vandmangel skyldes at motoren er blevet for varm
derved ødelægges cylindervæggen og olie trænger op i forbrændingskammeret og
brænder af.

At man ikke har lavet toppakningen, eller i det mindste undersøgt den
nærmere allerede i 2008 kan forklares med ønsket om at lave det billigts
muligt, så at starte med en billig termostat er rimeligt nok.
Du skriver ikke noget op hvad temperaturmåleren viste eller om I konstant
fyldte en sjat vand på.
En udskiftning af varmeapparatslange og en derved tro på at nu var
problemet løst kan måske også gå an, men tredie gang hvor værkstedet
konstaterer den defekte toppakning og i den anledning har topstykket
afmonteret, forsømmer de at se om cylinderne har taget skade af
vandmangelen.

Jeg vil foreslå dig at melde dig ind i FDM, det er godt nok som at tegne en
brandforsikring når huset er brændt, men det er ikke umuligt at du kan få
noget juridisk hjælp der.

Dernæst skriv til værkstedet at du mener de har rådgivet dig dårligt, at de
burde inden den sidste reparation havde undersøgt motoren bedre, de vidste
der var og havde været flere tilfælde af vandproblemer og det burde have
fået dem til at kontrollere motoren for varmeskader.
Så du finder det rimeligt at de afstår fra sidste regning.

Hvis du vælger FDM vejen så lad dem rådgive dig om henvendelsen til
værkstedet.

Skriv en redegørelse for hele forløbet dels til FDM,s brug eller hvis sagen
går i retten, men også for lige at få tingene på plads i hovedet.

F.eks i starten skriver du "den varmede dårligt", men du skriver ikke om
hvad tempmåleren viste, eller om den tabte vand.
"tom for kølevæske", men gik måleren i det røde felt, stod dampen op
at motorrummet, kørte den selv til værkstedet, eller kom den med
autotransporter.

Prøv at skrive så en helt uvidende bliver ført gennem forløbet og ender med
et billede af sagen.
Det er ikke helt nemt og kan blive noget omstændeligt, men så lader du den
ligge og læser den dagen efter og lidt efter lidt ender den sikker helt
fornuftigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-06-09 21:19

alexbo wrote:
> Jeg starter i den tekniske afdeling.
> Manglende varme skyldes ofte en defekt toppakning, så den har formentlig
> være defekt længe.

Toppakningen går vel ikke hen og bliver utæt af sig selv?
Har det ikke i første omgang (før problemet med varmeapparatet) været
manglende kølervæske, som har været skyld i en utæt toppakning fordi den
har været for varm?

Fra : alexbo

Dato : 08-06-09 21:50

"Jens C. Hansen" skrev

> Toppakningen går vel ikke hen og bliver utæt af sig selv?
I princippet sker ingenting af sig selv, men de kan godt blive utætte uden
påviselig grund.

> Har det ikke i første omgang (før problemet med varmeapparatet) været
> manglende kølervæske, som har været skyld i en utæt toppakning fordi den
> har været for varm?

Det er muligt, det er altid svært i første omgang at afgøre om vandet
mangler p.g.a. utæt pakning, eller pakningen er gået p.g.a. manglende vand.

Jeg har jo gjort Stig opmærksom på at oplysninger om evt. vandmangel og
temp. allerede dengang vil være godt at have med i en redegørelse.
Det fremgår heller ikke klart hvor stort det olieforbrug egentlig er, "han
fylder lidt på" er det helt op, og er det væk mandag, kommer der olie på
igen mandag, og forsvinder det på ingen tid, man skulle så tro at bilen
ryger voldsomt.

Men nu har Stig da noget at tænke over og få genopfrisket hændelsesforløbet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-09 19:22

Sidespørgsmål (uden at tage stilling til hvem der har "ret"):
Hvad sker der hvis man ikke betaler mekanikeren selvom han retsmæssigt har
krav på pengene?
Hvad kan han gøre for at få pengene?

Mvh Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-09 20:11

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev:

> Hvad sker der hvis man ikke betaler mekanikeren selvom han retsmæssigt har
> krav på pengene?

Hvis mekanikeren stadig har bilen, kan han (lovligt) beholde den
indtil pengene er faldet. Hvis ikke, er han henvist til et civilt
søgsmål og evt. fogedbistand.

--
Bertel

Fra : Tom

Dato : 08-06-09 19:26

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Kære grupper.

>Hvad gør jeg?

Jeg forstår ikke hvorfor du holder fast i at bruge samme værksted?
Det er da tydeligt at de ikke forstår sig på noget at det mest elementære i
bilens funktion.

Enhver mekaniker med et svendebrev, ved da allerede ved en af dine første
fejl, hvor du ikke har varme i varmeapparatet, at enten er det termostaten,
en defekt wire til at flytte varmespjældet eller fordi toppakningen er gået
og puster luft ind i systemet. Og ENHVER mekaniker skal kunne lokalisere så
banal en fejl uden bare at skifte dele.

De priser du nævner er også temmelig pebrede, SÅ stor en opgave er det
heller ikke at skifte toppakning.

Det sidste de nævner med at motoren skal skiftes lyder også vildt. En
cylinder KAN faktisk renoveres eller et stempel skiftes og i mange biler
behøver man ikke engang pille motoren ud for at skifte et stempel.

Du bør helt klart finde et andet seriøst værksted. Det er ganske alm.
motorviden som dit nuværende værksted ikke er i besiddelse af. Få det nye
værksted til at lave en kompressionstest / motortest som noget af det
første.

Og brug da et lille værksted som du har hørt godt om, de kører ofte med halv
timepris af hvad et mærkevareværksted har.

--
Tom

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 08-06-09 21:17

Stig Sørensen wrote:
> [...]
> tilfælde.
>
> Regningen er fra den 28.05.09 og der er 14 nettodage til betaling.

www.dr.dk/kontant Det værksted fortjener en "rosende" omtale for deres
ydelser.

/Lars

/Lars

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-06-09 21:45

Stig Sørensen wrote:
> Omkring 27.11.08 var den på værkstedet, bla. fordi den varmede dårligt
> Men ang. varmen så blev der skiftet en termostat til 112kr,- eksl.
> moms. Dette havde ingen effekt da vi fik bilen igen, stadig kold luft

Den skulle helt klart have været tilbage til værkstedet igen, når fejlen
ikke blev rettet.
Det er faktisk ret afgørende for resten af forløbet.
Toppakningen kunne godt have været defekt allerede på dette tidspunkt.
Har den manglet kølervæske før det med varmeapparatet opstod?

> [...]
> grunden. Det viser sig at en "slange varmeapperat" var skyld i tabet
> af kølervæske. Værkstedet forsikrer mig at de har efterfølgende

Tryktesten afslører dog ikke en utæt toppakning.

> Der går dog desværre kun lige små 4 uger, før den er tom for
> kølervæske igen. Omkring den 25.05.09 kommer den igen på værkstedet.

Gav den meget blå røg fra udstødningen, og i så fald; hvornår begyndte
den på det?

> Det skulle vise sig at toppakningen er gået, den bliver skiftet

Se så havde alle advarselslamperne blinket i mit hovede.
Det er rigtig skidt at køre uden kølervæske på, varmen kan nemt ødelægge
både motor og toppakning.
Kør den tom for kølervæske en gang, så kan man være heldig at det kan
klares med at skifte toppakning, men den bør alligevel skilles ad for at
se hvordan stempler og cylindervægge har det.
To gange, så har motoren det næppe godt længere.
Olien brænder til koks på de brandvarme cylindervægge, så den ikke
smører længere og så river stempler og cylindervægge hinanden op, og så
kan der nemt smides en masse olie op mellem dem og ud gennem udstødningen.
Varmen brænder toppakningen af så den bliver utæt, og så kan olien også
forsvinde over i kølervæsken.

> indsugnings manifold udskiftet.

Undrer mig lidt, men den har måske også haft det for varmt i samme omgang.
Hvis den har slået sig pga. varme, burde værkstedet have været klar over
at noget var ravruskende galt, og have undersøgt motoren nærmere.

At de ikke gjorde det, tyder på at de bare laver 'lappeløsninger'
istedet for at komme til bunds i problemet.
Godt nok havde du sagt til dem, at de ikke skulle ordne mere end højst
nødvendigt, men det forhindrer dem vel ikke i at bruge hjernen.

Det burde faktisk have været meget tydeligt at se, mens de havde
topstykket af.

> Vi henter bilen den 29.05.09 fredag aften efter lukketid, og allerede
> da vi køre hjem synes jeg den trækker mærkeligt.

Lyder som om den mangler olie da I henter den, hvilket der absolut ikke
burde.
Jeg har en enkelt gang selv prøvet at køre i en bil med alt for lidt
olie på. Man kan mærke den ved lave omdrejninger accelerer på en
ubehagelig rykkende måde, hvilket er stemplerne som river i cylindervæggene.

Måske har de slet ikke kigget efter om der manglede olie, hvilket er en
stor fejl.

De prøvekører den ikke nødvendigvis, især ikke hvis de har travlt.

> olielampen af blinke hver gang jeg tråde koblingen ned, samt en høj
> tikkelyd fra et sort relæ, tæt ved sikringsboksen under rattet.

Lyder som om noget i det elektriske system er samlet lidt forkert, eller
også er det måden hvorpå den advarer om manglende olie.
Hvad siger instruktionsbogen om det?

> tjekker lige olien. Der var ikke nok olie på. Han fylder lidt olie på

Han burde have sagt sig selv, at når de lige har haft den inde, så burde
den ikke mangle olie så kort efter.
Her burde I simpelthen have ladet den stå og kommet hjem på anden vis,
med henvisning til at de må have gjort noget forkert, når den mangler
olie så kort efter at I har hentet den - omend det nok var for sent at
redde motoren.

> [...]
> yderst på spidsen.
> Så her idag kører min kæreste hen med bilen igen til værkstedet

Uden at fylde mere olie på forinden?

> [...]
> 10-15min. at motoren er for slidt og død, og denne skal skiftes. Det
> var noget med at den sugede olie ind, og afbrændte stemplerne.

Hvis jeg har ret i hvad der er sket indtil dette punkt;
stempler/cylindervægge er slidt / revet op, sandsynligvis pga. at den to
gange er blevet kørt tom for kølervæske, den sidste gang muligvis også
med for lidt olie på, og igen bagefter med for lidt olie.
Det var jo desværre først et par dage senere oliestanden blev tjekket,
så det er lidt svært at bevise, at der var for lidt på da I hentede den.

> [...]
> kunne rådgive mig, for få dage før, til at skifte toppakning, tandrem
> osv, når de et par dage efter konkludere at motoren er færdig.

Korrekt, det burde de have opdaget da de skiftede toppakning, og have
dømt den død allerede dér.

> Hvad gør jeg?

Godt spørgsmål.
Værkstedet tænker sig ikke godt nok om, både første og anden gang den
kommer ind og er tom for kølervæske. Det er lidt for tanketomt bare at
skifte toppakning, uden at se efter hvordan stempler og cylindre har
det, mens de har topstykket af.
De burde også have oplyst dig om, at første gang den var kørt tom for
kølervæske, havde det været en rigtig god idé at skille toppen ad for at
se efter hvordan stempler og cylindervægge havde det, eller sælge den
kort efter.

På den anden side undrer det mig, at man kan køre i en bil længe med for
lidt kølervæske på, uden at en indikator advarer om det.
Måske er kølervæskemåleren og/eller indikatoren defekt?

Immervæk, de burde have opdaget at motoren var defekt ved skift af
toppakningen.
Hvordan de vil bortforklare at de ikke opdagede det, har jeg ingen idé om.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-06-09 15:56

On Jun 8, 3:57 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

Hej. Først rigtig mange tak for svarene fra alle.

> F.eks i starten skriver du "den varmede dårligt", men du skriver ikke om
> hvad tempmåleren viste, eller om den tabte vand.

Nej. Den tabte først vand ved 27.04.09.
Temperaturmåleren viste altid "normal" - cirka lidt under midt på
måleren, hele vinteren igennem.
Det eneste defekt var den manglende varme luft.

> "tom for kølevæske", men gik måleren i det røde felt, stod dampen op
> at motorrummet,

Ja altså omkring den 27.04.09 opdagede jeg under kørsel - for første
gang - at måleren var højere end normalt. Slukkede straks bilen og
damp stod op.
Jeg ringede til værkstedet, og han rådede mig til at fylde vand på
den, og så komme ud med den, hvilket vi så gjorde.

> kørte den selv til værkstedet, eller kom den med
> autotransporter.

Se ovenstående.

> [...]
> ligge og læser den dagen efter og lidt efter lidt ender den sikker helt

Jeg har faktisk fået /hele/ historien med, med undtagelser af de
oplysninger du mangler.

Jeg håber det kunne hjælpe med at bedømme sagen.

Har jeg glemt noget så skriv det endeligt.

Jeg har tænkt mig at køre hen til værkstedet (på scooter, bilen står
stille herhjemme), og tage en venlig snak med chefen, i håb om at han
kan se det lidt fra vores side af. At vi naturligvis aldrig ville have
skiftet toppakning etc. til 8200kr,- og så køre hjem i en bil der
kører dårligere end før værkstedsbesøget - kun for at få at vide at
motoren skal skiftes til nok omkring de 20.000kr,- ialt.

Mvh
Stig

Fra : KASO

Dato : 08-06-09 23:11

Umiddelbar minder historien om en oplevelse vi havde for mange år siden. Min
kone (dengang: Kæreste) kørte i sin Daihatsu, da den pludselig meldte at den
havde det for varmt. For at gøre en lang historie kort, var køleren røget,
vandet var væk, og motoren satte sig på grund af overophedning. Af samme
årsag røg toppakningen.

Der blev skiftet toppakning, 1 stempel, 3 stempelringe (den var 3-cyl.) +
div. lejer (den var heldigvis købt med en forsikringsgaranti - så det
kostede os intet). Den kom til at køre - men blev aldrig perfekt igen.

Det lyder som om din bil også har været for varm - og du har bl.a. forsøgt
at køre videre efter at olielampen har lyst. Det kan derfor ikke (helt)
afvises, at problemet er selvforskyldt og at motoren har været for varm.

Skal du diskutere regningen med værkstedet og skal sagen evt. for retten,
skal en syns og skønsmand vurdere bilen. Det er ikke givet, at det falder ud
til din fordel - og det kan hurtigt blive dyrt. Bedste mulighed - som jeg
ser det - er nok at forsøge at få en "fornuftig" aftale istand med
værkstedet om en rigtigt god pris på udskiftningen af motoren - evt. uden
arbejdsløn, men hvor du betaler selve motoren. Er de ikke til at forhandle
med, tror jeg desværre, at du står med en dårlig sag.....

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-06-09 16:13

On Jun 8, 10:44 pm, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
> Toppakningen kunne godt have været defekt allerede på dette tidspunkt..
> Har den manglet kølervæske før det med varmeapparatet opstod?

Nej. Men kan se fra regningen fra den første gang, at de har opkrævet
2L kølervæske.
Så de har udskiftet de gamle - eller hvad ved jeg. Men det er kun hvad
jeg ved.
Bilen blev bla. sendt afsted grundet manglende varme, jeg havde ingen
idé på daværende tidspunkt at det kunne have noget med kølervæske at
gøre, og fremgår ej heller på faktura, foruden de har opkrævet mig for
2L kølervæske.

> Gav den meget blå røg fra udstødningen, og i så fald; hvornår begyndte
> den på det?

Pas, desværre. Vi brugte bilen meget lidt i den periode, da min
kæreste blev sygemeldt, og jeg scooter frem og tilbage fra arbejde.
Men samme historie som sidst. Opdagede at temperaturmåleren var højere
end normalt. Jeg nåede dog at stoppe i tide inden den var så højt oppe
at der kom damp eller ligende. Den var /bare/ lidt over midten på
måleren, hvor den normalt ligger lige under midten.
Ringede til værkstedet, de råede mig til at fylde nyt vand på og køre
hen til dem med dem, som jeg så gjorde.

> [...]
> Godt nok havde du sagt til dem, at de ikke skulle ordne mere end højst
> nødvendigt, men det forhindrer dem vel ikke i at bruge hjernen.

Altså, her ved den sidste regning. Der ringede værkstedet til mig, med
den dårlige nyhed om toppakningen. Jeg kunne godt regne ud at det
ville koste et par tusinde. Chefen råede mig til at få skiftet tandrem
samtidig, for de var igang alligevel, og så var bilen jo også "fit von
fight".
At de så bare ikke fortalte - eller ikke gad undersøge på trods af at
de har opkræve 9 servicetimer - at motoren ikke duer længere, kan jeg
ikke rigtig bruge til noget.

> [...]
> med henvisning til at de må have gjort noget forkert, når den mangler
> olie så kort efter at I har hentet den - omend det nok var for sent at

Mekanikeren selv sagde at det var fint nok at køre hjem på, og jeg
skulle bare lige komme ud igen dagen efter for at snakke med chefen -
som jeg så gjorde.
Chefen selv sagde jo til mig, dagen efter da jeg kom derud, at jeg
lige skulle køre hjem og se om jeg kunne opdage mere præcist hvornår
den tikkede ved relæet for det kunne han ikke blive klog på. Samt
tjekke for olien når den var kold for at se om det var tabt.
Jeg gjorde såmænd bare hvad han sagde jeg skulle. I baglyset kan jeg
godt se, at jeg burde have ladet bilen stå hos dem, men jeg troede jo
at jeg 'hjalp dem med at fejlfinde - så det blev billigere for mig'.

> Uden at fylde mere olie på forinden?

Jeg fyldte olie på efter jeg tjekkede at olien var svundet.

> [...]
> Det var jo desværre først et par dage senere oliestanden blev tjekket,
> så det er lidt svært at bevise, at der var for lidt på da I hentede den.

Ja og dog. Altså vi henter den fredag aften og køre de ~4km hjem.
Lørdag står bilen stille. Søndag kører vi cirka 20km hen til et sted,
og efterfølgende ~15km hjem igen til vi kommer forbi værkstedet søndag
aften, hvor mekanikeren tjekker for olie. Altså ~40km på daværende
tidspunkt.

Når jeg lige har fået lavet min bil, "toppakning skiftet" osv. - som
lyder som halvstore operationer i mine øre, ja så regner jeg dælme
ikke med at jeg skal stoppe op for hver 5. km for at tjekke for olien.

> Immervæk, de burde have opdaget at motoren var defekt ved skift af
> toppakningen.
> Hvordan de vil bortforklare at de ikke opdagede det, har jeg ingen idé om.

Mange tak for dit grundige indlæg.

Jeg håber at venlig henvendelse hos værkstedet kan afhjælpe problemet,
og vi kan finde en løsning vi begge kan blive glade for.

Mvh
Stig

Fra : Martin Bak

Dato : 09-06-09 08:50

> [...]

idé på daværende tidspunkt at det kunne have noget med kølervæske at
gøre, og fremgår ej heller på faktura, foruden de har opkrævet mig for
-----------
De har skiftet termostaten. Altså har de også været nødt til at hælde ny
kølervæske på, for en del af væsken skal tappes af for at skifte
termostaten.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-06-09 16:18

On Jun 9, 12:11 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> at køre videre efter at olielampen har lyst. Det kan derfor ikke (helt)
> afvises, at problemet er selvforskyldt og at motoren har været for varm..

Det skal lige siges, at olielampen blinkede i takt med et relæ tikkede
- når koblingen blev trådt ind, og kun nogle gange.
Det var /lige/ efter vi havde fået den retur fra værkstedet hvor
toppakning blev skiftet og de havde endda påfyldt nyt olie på.
Det skal også nævnes, at jeg jo endda kom i kontakt med dem søndag
aften - da problemet første gang viste sig, og her blev jeg rådet til
blot at køre hjem i den, af deres egen mekaniker.
Selv dagen efter, mandag, blev jeg stadig rådet til at køre hjem i
bilen igen, for at "fejlfinde" på deres vejne ang. relæet der tikkede
og den mærkelige træk.

Jeg ved ikke rigtigt hvad ellers jeg skulle have gjort.

mvh
Stig

Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-06-09 07:32

Har snakket med værkstedet.

De er forstående for situationen, men jeg synes ikke de 'tilbud' de
kommer med er særligt prangende. - Håber på second opinion.

De mener ikke at de burde have/kunne undersøgt motoren ved sidste
regning, da toppakning skulle skiftes, for dens stand osv.
Selvom den er kørt tør for vand to gange forinden, mener han (chefen)
at det ville være dyrt at tjekke motorens stand - da den i deres øjne
intet fejlede. (Tændrør så fine ud, på daværende tidspunkt). - Og
bilen kørte/trækkede også fint.

Men da jeg køre bilen hjem fra værkstedsbesøget synes jeg jo netop at
den trækker dårligt - altså en forskel fra hvordan bilen kørte før,
uden jeg havde gjort noget.
Han mener dog, at motoren evt. kunne have taget skade for lang tid
siden, og det 'endelige slag' må have været kommet da jeg kørte i den
hjem.
(Den slugte jo allerede olie dér - hvilket den aldrig har gjort før).

Nå men, han kunne tilbyde at vi købte en ny brugt motor, og han stod
for montering. Pris: regning på 8200kr,- + ~12.000kr,- for motor =
20.000kr,- i alt.

Eller købe anden brugt bil ved ham, så ville han give ~10.000kr,- for
bilen som den er nu (regning skal stadig betales).
+10.000kr,- for bil - 8200kr,- for regningen af toppakning og tandrem
= ~+2.000kr,- 'rabat' ved køb af anden brugt bil.
Eneste anden brugt bil som var nede i vores prisleje var en Chevy
Kalos, 11/2003, 72.000km til 60.000kr m. finansering.

Det synes jeg ikke lyder som et særligt godt tilbud - overhovedet. Jeg
'får' 2.000kr,- for min bil.

Han ville også gerne skille motoren af og se om de kunne finde årsagen
for fejlen. Men det var ikke sikkert den lige sådan kunne lokaliseres
i følge ham.
Kunne det påvises at det har været deres skyld ville hans forsikring
dække for indgrebet. Hvis ikke, ja så var vi jo ikke kommet så meget
videre.

Gode råd modtages.

Mvh
Stig

Fra : Martin Bak

Dato : 10-06-09 16:16

[...]

---------
Efter min bedste overbevisning tørrer de dig godt og grundigt i røven.
Faktisk har jeg hele tiden haft en fornemmelse af, at det totale motorhavari
direkte skyldes fejl begået af værkstedet under deres sjuskede
reperationsforsøg.

Det bedste råd har du fået. Få fat i FDM og håb at de vil være dig
behjælpelig med at komme efter værkstedet.
(som jeg har forstået det, så har bilen kun kørt ca. 100.000 km.? Er den
købt af pågældende værksted? Er den blevet serviceret efter
serviceintervallerne?)

12.000 for en ombytningsmotor er en temmelig hamper pris. Du kan nok finde
en til ca. det halve! 8.000 for at skifte maskinen er bestemt heller ikke
billigt. En nogenlunde dreven fusker vil kunne skifte den på en dag. Et
mærkeværsted med alle faciliteter og detaljeret kendskab til bilen bør kunne
gøre det betydeligt hurtigere. Måske 5-6 timer. Så taler vi en timepris på
mellem 14 og 1600!

De tager røven på dig. Det er mit klare indtryk. Få fat i FDM.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 10-06-09 16:55

> 12.000 for en ombytningsmotor er en temmelig hamper pris. Du kan nok finde
> en til ca. det halve! 8.000 for at skifte maskinen er bestemt heller ikke
> billigt.
ser nu, at de 8.000 er den gamle regning. Så hænger prisen for
ombytningsmotoren og monteringen af den trods alt lidt bedre sammen. Jeg
mener dog stadig at værkstedet har begået grove fejl, hvad de jo også
halvvejs har erkendt. Derfor bør de holde dig skadesløs, således at du får
din bil til at virke uden anden udgift end den seneste regning ifbm
toppakning og tandremsskift.
Det får du dem givetvis ikke til, så rådet er stadig, -få fat i FDM.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 10-06-09 18:49

"Stig Sørensen" skrev

>De mener ikke at de burde have/kunne undersøgt motoren ved sidste
>regning, da toppakning skulle skiftes, for dens stand osv.

Det er noget sludder, at kontrollere cylinderne tager ikke ret lang tid,

>Han ville også gerne skille motoren af og se om de kunne finde årsagen
>for fejlen. Men det var ikke sikkert den lige sådan kunne lokaliseres
>i følge ham.

Mere sludder, med det forbrug og en konstatering som "Det var noget med at
den sugede olie ind, og afbrændte stemplerne.", er det nemt at se fejlen når
først toppen er afmonteret, en eller flere af cylinderne er helt sort af
brændt olie.

>Kunne det påvises at det har været deres skyld ville hans forsikring
>dække for indgrebet. Hvis ikke, ja så var vi jo ikke kommet så meget
>videre.

Endnu mere sludder, hans forsikring dækker de fejl værkstedet laver der
resultere i en skade, f.eks.glemmer at skrue en bundprop eller et hjul fast.
At de overser en fejl er ikke en forsikringsdækket skade.
Hvis din motor skal dækkes, skal værkstedet finde ud af at f.eks.
oliefilteret ikke var spændt eller de havde glemt at komme olie på, og det
er derfor motoren er ødelagt.

>Gode råd modtages.

Det må stadig være FDM som Martin har skrevet, og du selv har indset.
problemet er bla. a. at værkstedet kan fylde dig med sludder, og du har
svært ved at tilbagevise det, FDM er ikke så nemme at "narre".

Lad os høre hvad FDM tilbyder, mit indtryk er at de er imødekommende også
for nye medlemmer.
Hvis de så også har et tilfreds medlem i mange år fremover som vil anbefale
dem alle vegne, så er det ikke så dumt af dem.

Dit værksted bør ikke være dit værksted fremover.
der må nogen i omgangskredsen der kender et tilforladeligt mindre værksted.

I følge linket er der en del motorer i Ørbæk, hvad de koster kan du ringe og
spørge om.
Reelt har du valget mellem at få en anden motor eller stort set smide bilen
væk.
http://www.faelleslager.dk/

Først gælder det om at få værkstedet til at annullere regningen, en valen
aftale om at de skiller den ad og så må I se duer ikke, så ender den
adskildt derhenne, og de laver den ikke gratis.

Hvis ikke du betaler vil værkstedet måske sende regningen til inkasso,
derfor vil det være godt allerede tidligt at gøre indsigelse det kan stoppe
en inkasso så værkstedet skal anlægge sag imod dig, men det kan du også
høre FDM nærmere om.
Men ellers et brev til værkstedet, noget den stil jeg skrev i første indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-06-09 09:56

On Jun 10, 5:15 pm, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> De tager røven på dig. Det er mit klare indtryk. Få fat i FDM.

Hej Martin. Problemet er at jeg ikke er medlem hos FDM.

Men sådan juridisk. Hvis ikke vi bliver enige om at finde en løsning,
hvad så?
Jeg vil ikke betale regningen, med de 'tilbud' han kommer med dér.

Hvad sker der hvis ikke jeg betaler? Hvad er konsekvenserne etc?

Bare så jeg kan spille mine kort rigtigt, for jeg synes ikke de skal
slippe.

Fra : Martin Bak

Dato : 10-06-09 17:05

On Jun 10, 5:15 pm, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> De tager røven på dig. Det er mit klare indtryk. Få fat i FDM.

Hej Martin. Problemet er at jeg ikke er medlem hos FDM.
-------
* så meld dig ind
-------
[...]

* Så biler du rykket, og tilsidst stævnet. Du kan så vælge at erklære dig
uenig i værkstedets krav, men der er ikke mange chancer for at du ikke
bliver dømt til at betale.
-------
Bare så jeg kan spille mine kort rigtigt, for jeg synes ikke de skal
slippe.
-------
* Netop derfor skal du tage den nu, meld dig ind hos FDM, det er ret
billigt, og der er rimeligt gode chancer for at de gerne vil bistå dig
juridisk, selvom du nu kommer "efter huset _er_ brændt"

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Carsten Matzon

Dato : 10-06-09 17:32

Martin Bak skrev:

> * Netop derfor skal du tage den nu, meld dig ind hos FDM, det er ret
> billigt, og der er rimeligt gode chancer for at de gerne vil bistå dig
> juridisk, selvom du nu kommer "efter huset _er_ brændt"

Vi har været i en situation næsten som Stig. Var medlem af FDM som gerne
ville bistå os. De ringede til mekaniker der var kold i *****. For at
kunne gå videre skulle vi stille bilen/motor i garagen i x antal måneder
indtil sagen skulle køre. Det ville betyde vi stod uden bil i al den tid.

Vi endte med at betale en ny motor selv.

:/

--
Carsten

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-06-09 18:20

Stig Sørensen wrote:

> Hej Martin. Problemet er at jeg ikke er medlem hos FDM.

Hvis du letter røven, tager det ikke længe at blive medlem af FDM, og så
kan de hjælpe dig.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-06-09 09:58

On Jun 10, 5:56 pm, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:

> Hvad sker der hvis ikke jeg betaler? Hvad er konsekvenserne etc?

- Ment på en sådan måde, at jeg ved henvendelse fortæller at jeg ikke
er interesseret i de 'tilbud' han har givet mig, ej heller stadig i
regningen/det udførte arbejde, og vil derfor ikke betale.

Kommer inkasso? Skal han stævne mig? Råd & meninger, mange tak.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-06-09 10:09

On Jun 10, 6:04 pm, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> * Netop derfor skal du tage den nu, meld dig ind hos FDM, det er ret
> billigt, og der er rimeligt gode chancer for at de gerne vil bistå dig
> juridisk, selvom du nu kommer "efter huset _er_ brændt"

Tak for svar. Jeg ringer morgen tidligt til dem.

Har bedt om betænkningstid med betaling af regningen på behold, et par
dage, og det var chefen enige i.
Så håber at FDM vil hjælpe selvom jeg kommer lidt 'forsent'. Men hvis
de kan hjælpe, så har de mig som kunde resten af livet - det mener jeg
sku!

Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-06-09 12:17

Alex>

Igen mange tak for din hjælp.

Ringer til FDM i morgen tidlig og ber om hjælp + lover fuld medlemskab
resten af livet ))

Jeg følger op på tråden her.

Mvh
Stig

Fra : Stig Sørensen

Dato : 21-06-09 14:51

En kort og trist update herfra.

Fik mig meldt ind i FDM. Kom i kontakt med en Reiner Bambino, teknisk
afdeling.

Han ringede til værkstedet for at høre deres version, og ringede
tilbage til mig. Han mente at det var korrekt når de sagde at de ikke
nødvendigvis kunne se at motoren var død da de skiftede toppakningen.
Samt kunne man heller ikke bare antage at de har forskyldt det. Ej
heller at det var dårlig rådgivning.

Hvis han skulle kunne hjælpe, skulle jeg få et andet værksted til at
skille motoren af i stumper og sende det til ham i Lyngby. Så kunne
han kigge på stumperne og se om han kunne se tegn på om det er
forskyldt af værkstedet eller ej. Han mente bare dét ville koste en
3-4.000kr,-
- Og så var der jo ingen garanti for at han kunne finde nogen fejl der
hentydede på at det er værkstedets skyld.

Så der var ikke meget andet at gøre end at betale ved kasse 1. Bilen
må vi forsøge at få solgt privat til så mange penge som muligt.

Sørgeligt men sandt ;o(

Fra : alexbo

Dato : 22-06-09 08:45

"Stig Sørensen" skrev

>- Og så var der jo ingen garanti for at han kunne finde nogen fejl der
>hentydede på at det er værkstedets skyld.

Jeg mener heller ikke at det er værkstedets skyld at motoren tog skade, men
at de burde have opdaget fejlen og sparet den sidste reparation.
Det mener Rainer Bambino så ikke, og så er det svært at komme videre, han
har set mere af dens slags end de fleste andre.

>Så der var ikke meget andet at gøre end at betale ved kasse 1. Bilen
>må vi forsøge at få solgt privat til så mange penge som muligt.
>Sørgeligt men sandt ;o(

Sørgeligt ja, men du har så gjort hvad du kunne, det ville være værre bare
at lade stå til, og bagefter tænke på om du skulle have gjort noget.

mvh
Alex Christensen