MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
En XP-licens... 2 maskiner?
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 06-06-09 12:27

Hej

Jeg har en gammel stationær pc der står opmaganiseret i en kælder som
jeg ikke kommer til at benytte mig af før tidligst om et år.
Den købte jeg engang en XP-licens.

Jeg bruge pt en bærbar der - desværre - er født med Vista.

Kan jeg installere XP på min bærbare og bruge licensen der ind til jeg
igen skal have støvet den stationære af? Til den tid påtænker jeg at
købe Windows 7 til den bærbare.

Tænker at jeg for at gøre det HELT lovligt først skal have den
stationære op af kælderen og formateret den. Derefter kan jeg så
installere XP på den bærbare.
Eller er XP løst forever til den stationære?

Mvh
Anders

Fra : Max

Dato : 06-06-09 12:37

Hej Anders

> Eller er XP løst forever til den stationære?

Hvis det er en OEM licens, ja så er den i principet
låst til den stationære. Men der findes så mange
muligheder for licenstyper at det ikke rigtig er
muligt at fortælle dig hvad du kan gøre.

--
Mvh Max

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 06-06-09 12:49

Max skrev:
> [...]
> låst til den stationære. Men der findes så mange
> muligheder for licenstyper at det ikke rigtig er
> muligt at fortælle dig hvad du kan gøre.

Jeg er næsten 100% sikker på at det er en OEM licens... Som jeg købte
uden at købe noget hardware.

Du siger "i principet"...?

Mvh
Anders

Fra : wx

Dato : 06-06-09 13:07

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg er næsten 100% sikker på at det er en OEM licens... Som jeg købte uden
> [...]

Man skulle "i pricippet" ikke kune købe OEM-versioner uden medfølgende
hardware.
Hvis den stationære kan bringes til at fungere, kan du fx. ved at køre
Belarc Advisor (gratis, fås her: http://www.belarc.com/ ) få en masse
oplysninger, herunder windows-licens (og kode dertil) - hvis der er tale om
en OEM-version, vil det fremgå, fx. som her: 8942-OEM-7319434-72331 (numrene
ændret).

HVIS der er tale om en OEM-version kan den "i princippet" ikke anvendes på
en anden maskine, og jeg skal da ikke være den, der siger at du skal prøve
alligevel, vel?
*S*

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-06-09 13:46

wx skrev:

> Man skulle "i pricippet" ikke kune købe OEM-versioner uden medfølgende
> hardware.

Det er mange år siden. I dag kan man sagtens købe
enkeltstående OEM-licenser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hvorfor DOS døde:

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-06-09 17:28

"Kim Ludvigsen" skrev i en meddelelse
> Det er mange år siden. I dag kan man sagtens købe enkeltstående
> OEM-licenser.

Ja - det kan købes "alle steder" - en overgang fik kan en mus eller
lign. med så der medfulgte noget hardware

Men licensen var ikke låst til den medfølgende mus, men man accepterede
i betingelserne - som man normalt ikke læser - men bare svarer ja til -
at den kun bliver installeret på en PC - og licensen er bundet til den
første PC, som den installeres på - og når PC'en dør, så dør licensen
også.

Senere droppede de hardwaren og sælger dem nu alene med samme
betingelser.

Men der er noramlt ikke nogen fysisk hindring for at installere den XP
fra den gamle PC - det er kun et spørgsmål om samvittighed, da det ikke
er efter de betingelser, som man har accepteret en gang i tidernes
morgen, da man installerede den første gang

Jan

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 06-06-09 19:03

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> er efter de betingelser, som man har accepteret en gang i tidernes
> morgen, da man installerede den første gang

Så jeg ville godt kunne installere den OEM licens på min bærbare og så
slette den igen når jeg skal have gang i min stationære? Altså uden at
en af de to pc'er låser eller eksploderer? ;)

Mvh
Anders

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-06-09 20:10

"Anders T. Nielsen" skrev i en meddelelse
> Så jeg ville godt kunne installere den OEM licens på min bærbare og så
> slette den igen når jeg skal have gang i min stationære? Altså uden at
> en af de to pc'er låser eller eksploderer? ;)

Der er normalt ingen problemer med at installere den - der hvor
problemet kommer er når den skal aktiveres hos MS.

Hvis MS for nylig har aktiveret den på en PC og du så prøver på en anden
PC - så vil de opdage at hardwaren er så meget ændret, at de ikke vil
aktivere den uden videre.

Du kan så ringe til MS og forklare dem at det er samme PC, hvor du har
skiftet en del hardware - så får du som regel blot en ny kode til at
aktivere den.

Men hvis det er længe siden, at den har været aktiveret sidst, så vil du
næppe få problemer.

Men igen - det er ikke helt efter MS's regler

Jan

Fra : Aksel

Dato : 07-06-09 13:13

> [...]
> slette den igen når jeg skal have gang i min stationære? Altså uden at en
> af de to pc'er låser eller eksploderer? ;)

Der er ikke noget (bortset fra MS regler, og din samvittighed overfor den
fattige Bill Gates) der hindrer at du kører med samme licens på to maskiner.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-06-09 09:15

Anders T. Nielsen skrev:

> Hej

Der var en XP Pro-licens til salg for en hund på Gul & Gratis i går
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-06-09 09:20

Hans Paulin (6310) skrev:

> Der var en XP Pro-licens til salg for en hund på Gul & Gratis i går

Ser ud til at være solgt nu...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 07-06-09 13:08

On Sun, 7 Jun 2009 10:14:45 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Der var en XP Pro-licens til salg for en hund på Gul & Gratis i går

Den har måske haft en lidt høj temperatur...

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Max

Dato : 07-06-09 13:12

Hej Rado

> Den har måske haft en lidt høj temperatur...

Hvorfor det, der ryger jo tusindvis af dem i skraldespanden
i disse tider, så noglse samler dem vel op og sælger dem.

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 07-06-09 13:41

On Sun, 7 Jun 2009 14:12:28 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rado

>Hvorfor det, der ryger jo tusindvis af dem i skraldespanden
>i disse tider, så noglse samler dem vel op og sælger dem.

Jeg tror ikke der ryger ret mange ud - prøv f.ex. at kig på
amazon.co.uk marketplace, du kan ikke finde ene eneste brugt, kun nye,
til mellem 350 og 700, og det er OEM.

De to seneste der blev solgt i dk.marked.privat.edb.software røg for
600 hhv. 700, også OEM. Det er så godtnok 5 måneder siden men jeg tror
ikke tingene har ændret sig meget siden. Faktisk har der slet ikke
været nogen til salg i gruppen efter de to.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-06-09 13:36

Rado skrev:

> Den har måske haft en lidt høj temperatur...

"For den rene er alting rent!"
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 07-06-09 13:57

On Sun, 7 Jun 2009 14:36:08 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>"For den rene er alting rent!"

Det var ikke noget moralsk opstød, blot en formodning ud fra de priser
den ellers går for...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-06-09 14:07

Rado skrev:

> Det var ikke noget moralsk opstød,

Dét er heller ikke dét du er kendt for

> blot en formodning ud fra de priser
> den ellers går for...

Kender ikke det daglige prisniveau, men med Vista på vej ud er XP jo ved at
være en ældre sag, så jeg var ikke overrasket

Det var en Dell XP Pro med SP2, og dem flyder der nogen stykker rundt af -
har selv en 2-3 stykker
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 07-06-09 14:34

On Sun, 7 Jun 2009 15:07:00 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Dét er heller ikke dét du er kendt for

Som tidligere storforbruger af piratsoftware kan jeg nok heller ikke
tillade mig det i den her sammenhæng...

>Kender ikke det daglige prisniveau, men med Vista på vej ud er XP jo ved at
>være en ældre sag, så jeg var ikke overrasket

Ja det kan tænkes at Windows 7 (især nu hvor alle kan prøve den gratis
i nogle måneder) har ændret sagerne, men der har været mange der
droppede Vista igen og vendte tilbage til XP. Der var også en ikke
helt lille protestbevægelse på nettet der prøvede at få MS til at
forlænge salget af XP fordi de ikke ville have Vista. Så XP har været
rimeligt populær indtil nu i alt fald.

>Det var en Dell XP Pro med SP2, og dem flyder der nogen stykker rundt af -
>har selv en 2-3 stykker

OK, hvis den kun kan bruges på Dell maskiner (?) er prisen nok også en
del under det normale.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-06-09 15:47

Rado skrev:

> [...]

> helt lille protestbevægelse på nettet der prøvede at få MS til at
> forlænge salget af XP fordi de ikke ville have Vista. Så XP har været

Har heller ikke selv andet

> OK, hvis den kun kan bruges på Dell maskiner (?) er prisen nok også en
> del under det normale.

Sælger skrev - til min store overraskelse - at den kan bruges til alle
maskiner

Dét åbnede helt nye perspektiver for mig!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 07-06-09 18:18

On Sun, 7 Jun 2009 16:46:47 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Sælger skrev - til min store overraskelse - at den kan bruges til alle
>maskiner
>
>Dét åbnede helt nye perspektiver for mig!

OK - ja det ændrer jo sagen. Rart at vide hvis man skulle få brug for
en...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-06-09 19:12

Rado skrev:

> OK - ja det ændrer jo sagen. Rart at vide hvis man skulle få brug for
> en...

Jeg vil så - efter at have tænkt over det - ikke lægge hovedet på blokken
omkring dét at alle maskiner så osse kan...hedder det bekræftes/valideres?
hos MS; sælgeren er (selvfølgelig) ikke nået så vidt i sine eksperimenter.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 07-06-09 21:30

On Sun, 7 Jun 2009 20:11:59 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>hos MS; sælgeren er (selvfølgelig) ikke nået så vidt i sine eksperimenter.

Nå du har ikke selv prøvet dem endnu - eller du har måske en Dell?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-06-09 00:16

Rado skrev:

> Nå du har ikke selv prøvet dem endnu - eller du har måske en Dell?

Jeg har bl.a. 3 Dell'er (skrev jeg virkelig dét!? )
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 08-06-09 11:31