/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Ny frugt?
Fra : Tomas Jensen


Dato : 09-06-09 13:22

Hej

Indtil nu har jeg altid haft pc., men er nu, da den gamle står for
udskiftning, blevet anbefalet denne APPLE MAC MINI MB463, der skulle
passe til vores brug (mest internet, tekstbehandling, stillfotos, lette
netspil o.l.... ingen grafiktunge programmer).

Men jeg kender intet til Mac, så:

Er denne go?

Eller bliver vi trætte af en evt. langsomhed?

1 GB ram.... til en windåse er dette jo alt for lidt; er det nok til et
æble?...... Kan se, at den kan opgraderes til 4 GB - er der noget vundet
ved dette?


Venligst Tomas

 
 
Thomas von Hassel (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-06-09 13:35

Tomas Jensen <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej
>
> Indtil nu har jeg altid haft pc., men er nu, da den gamle står for
> udskiftning, blevet anbefalet denne APPLE MAC MINI MB463, der skulle
> passe til vores brug (mest internet, tekstbehandling, stillfotos, lette
> netspil o.l.... ingen grafiktunge programmer).
>
> Men jeg kender intet til Mac, så:
>
> Er denne go?


jep

>
> Eller bliver vi trætte af en evt. langsomhed?

ikke hvis dit brug er som du skriver ... men du skal nok ikke lave
hardcore videoredgering, billedbehandling ol.

>
> 1 GB ram.... til en windåse er dette jo alt for lidt; er det nok til et
> æble?...... Kan se, at den kan opgraderes til 4 GB - er der noget vundet
> ved dette?

ja.. smid så meget i som muligt.

/thomas

Peter Farsinsen (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 09-06-09 15:01

Tomas Jensen wrote:
> Indtil nu har jeg altid haft pc., men er nu, da den gamle står for
> udskiftning, blevet anbefalet denne APPLE MAC MINI MB463, der skulle
> passe til vores brug (mest internet, tekstbehandling, stillfotos, lette
> netspil o.l.... ingen grafiktunge programmer).

Den passer perfekt til det brug. Skal du alligevel købe ny skærm, mus og
tastatur? I så fald er iMac måske mere attraktiv for dig - selvom en
sådan koster lidt mere.

> Men jeg kender intet til Mac, så:
>
> Er denne go?

Den er fantastisk.

> Eller bliver vi trætte af en evt. langsomhed?

Den er lige så hurtig som de 'små' bærbare. Det er rigeligt (ikke bare
'nok' men 'rigeligt') til det brug du beskriver.

> 1 GB ram.... til en windåse er dette jo alt for lidt; er det nok til et
> æble?...... Kan se, at den kan opgraderes til 4 GB - er der noget vundet
> ved dette?

2GB er et minimum, 4GB er sjovest. Man kan selv sætte dem i (og spare
penge), men så brydes garantien.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Thomas von Hassel (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-06-09 17:44

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Tomas Jensen wrote:
> > Indtil nu har jeg altid haft pc., men er nu, da den gamle står for
> > udskiftning, blevet anbefalet denne APPLE MAC MINI MB463, der skulle
> > passe til vores brug (mest internet, tekstbehandling, stillfotos, lette
> > netspil o.l.... ingen grafiktunge programmer).
>
> Den passer perfekt til det brug. Skal du alligevel købe ny skærm, mus og
> tastatur? I så fald er iMac måske mere attraktiv for dig - selvom en
> sådan koster lidt mere.
>
> > Men jeg kender intet til Mac, så:
> >
> > Er denne go?
>
> Den er fantastisk.
>
> > Eller bliver vi trætte af en evt. langsomhed?
>
> Den er lige så hurtig som de 'små' bærbare. Det er rigeligt (ikke bare
> 'nok' men 'rigeligt') til det brug du beskriver.
>
> > 1 GB ram.... til en windåse er dette jo alt for lidt; er det nok til et
> > æble?...... Kan se, at den kan opgraderes til 4 GB - er der noget vundet
> > ved dette?
>
> 2GB er et minimum, 4GB er sjovest. Man kan selv sætte dem i (og spare
> penge), men så brydes garantien.


nej .. sålænge du ikke ødelægger noget så ryger garantien ikke ... der
er enda insturktioner i manualen ...

/thomas

Peter Farsinsen (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 09-06-09 18:06

Thomas von Hassel wrote:
> nej .. sålænge du ikke ødelægger noget så ryger garantien ikke ... der
> er enda insturktioner i manualen ...

Hva'? Det tror jeg ikke er den gængse opfattelse. Appels dimser er
heldigvis så nemme at bruge, at jeg aldrig har læst en af deres
manualer. Men jeg må nok hellere kigge.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Thomas von Hassel (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-06-09 18:18

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > nej .. sålænge du ikke ødelægger noget så ryger garantien ikke ... der
> > er enda insturktioner i manualen ...
>
> Hva'? Det tror jeg ikke er den gængse opfattelse. Appels dimser er
> heldigvis så nemme at bruge, at jeg aldrig har læst en af deres
> manualer. Men jeg må nok hellere kigge.

arh det er mig der sludrer ... det står faktisk ikke i manualen, men
Macworld.com bl.a. har på et tidspunkt fået bekræftet at garantien ikke
bortfalder bare fordi du skifter ram, sålænge du ikke ødelægger noget
mens du gør det.

Det samme syn har de danske værksteder ...

Men det skal siges at det ikke er for tøsedrenge at skille en mini ad ..
f.eks. skal du bruge 2 stks. maler spartler ...

/thomas

Flemming Rubini (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 09-06-09 18:21

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:
>
> > Thomas von Hassel wrote:
> > > nej .. sålænge du ikke ødelægger noget så ryger garantien ikke ... der
> > > er enda insturktioner i manualen ...
> >
> > Hva'? Det tror jeg ikke er den gængse opfattelse. Appels dimser er
> > heldigvis så nemme at bruge, at jeg aldrig har læst en af deres
> > manualer. Men jeg må nok hellere kigge.
>
> arh det er mig der sludrer ... det står faktisk ikke i manualen, men
> Macworld.com bl.a. har på et tidspunkt fået bekræftet at garantien ikke
> bortfalder bare fordi du skifter ram, sålænge du ikke ødelægger noget
> mens du gør det.
>
> Det samme syn har de danske værksteder ...
>
> Men det skal siges at det ikke er for tøsedrenge at skille en mini ad ..
> f.eks. skal du bruge 2 stks. maler spartler ...

Jeg tror også der en gråzone mht. mini'en. Almindeligvis betragtes
ram-udskiftning og harddiskudskiftning som hørende til almindelig bruger
adfærd, og brugeren kan derfor ikke klandres herfor. Og nu er det
heldigvis ikke jura-gruppen, så jeg springer over mht. dokumentationen.
Måske ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Henrik Münster (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-06-09 23:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg tror også der en gråzone mht. mini'en. Almindeligvis betragtes
> ram-udskiftning og harddiskudskiftning som hørende til almindelig bruger
> adfærd, og brugeren kan derfor ikke klandres herfor. Og nu er det
> heldigvis ikke jura-gruppen, så jeg springer over mht. dokumentationen.
> Måske ...

Der er forskel fra model til model. Nogle gange viser Apple i manualen,
hvordan man skifter RAM og/eller harddisk, andre gange ikke. De forrige
Macbook og MacBook Pro før unibody, der var det nemt at skifte RAM på
begge modeller, men det var kun på MacBook, det var let at skifte
harddisk. Apple fortalte selv i manualen, hvordan man gjorde. På MacBook
Pro derimod var det besværligt, og Apple havde ingen vejledning og
nævnte det ikke som noget, man selv kunne gøre. På de nye unibody kan
man skifte RAM og harddisk på begge, mener jeg da bestemt (OK, jeg
kender ikke de helt nye fra i forgårs). På en iMac er det vist også
sådan, at det er nemt at skifte RAM, men ikke harddisk.
Ovenstående er Apples officielle holdning, og den afspejler,
hvor let det er gjort på de enkelte modeller. Jo sværere det er, des
lettere laver man ulykker. Hvordan man står juridisk, hvis man skifter
RAM og/eller harddisk, selv om Apple fraråder det, ved jeg ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Peter Farsinsen (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 09-06-09 18:22

Peter Farsinsen wrote:

>> nej .. sålænge du ikke ødelægger noget så ryger garantien ikke ... der
>> er enda insturktioner i manualen ...
>
> Hva'? Det tror jeg ikke er den gængse opfattelse. Appels dimser er
> heldigvis så nemme at bruge, at jeg aldrig har læst en af deres
> manualer. Men jeg må nok hellere kigge.

I 'user guiden' står der godt nok følgende:

Do Not Make Repairs Yourself
Your Mac mini doesn’t have any user-serviceable parts. Do not attempt to
open your Mac mini. If your Mac mini needs service, consult the service
and support information that came with your computer for instructions
about how to contact an Apple Authorized Service Provider or Apple for
service. If you open your Mac mini or install items, you risk damaging
your equipment, and such damage isn’t covered by the limited warranty on
your Mac mini.

Hvis man ikke ødelægger noget, ser der altså ikke ud til at være noget i
vejen for at ta' et kig.

Hvor fandt du vejledningen til at åbne den? Den er nemlig ikke i:
http://manuals.info.apple.com/en_US/Mac_mini_Early2009_UG.pdf

.... jeg har været der, og det gik heldigvis fint ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Thomas von Hassel (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-06-09 18:26

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Hvor fandt du vejledningen til at åbne den? Den er nemlig ikke i:
> http://manuals.info.apple.com/en_US/Mac_mini_Early2009_UG.pdf

Tror faktisk iFixit havde en guide .. det har de bare ikke mere....
Macworld.com har også haft en guide... men nej, apple har ikke nogen
officel guide

/thomas

Peter Farsinsen (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 09-06-09 18:51

Thomas von Hassel wrote:
> Peter Farsinsen<fornavn@efternavn.dk> wrote:
>
>> Hvor fandt du vejledningen til at åbne den? Den er nemlig ikke i:
>> http://manuals.info.apple.com/en_US/Mac_mini_Early2009_UG.pdf
>
> Tror faktisk iFixit havde en guide .. det har de bare ikke mere....
> Macworld.com har også haft en guide... men nej, apple har ikke nogen
> officel guide

Fair nok. Kunne heller ikke forstå, hvis de havde lavet en officiel guide.

Har som sagt været der og det er, som du skriver, ikke for tøsedrenge.
Følelsen og lyden er helt forfærdelig. Jeg fulgte en fin guide på
YouTube som forklarede processen ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Niels (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 09-06-09 13:17



>
> Men det skal siges at det ikke er for tøsedrenge at skille en mini ad ...
> f.eks. skal du bruge 2 stks. maler spartler ...

Pjat. Én er nok.

--
Niels

Thomas von Hassel (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-06-09 20:22

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> >
> > Men det skal siges at det ikke er for tøsedrenge at skille en mini ad ..
> > f.eks. skal du bruge 2 stks. maler spartler ...
>
> Pjat. Én er nok.

måske .. men det er nemmere med 2 ...

/thomas

Peter Farsinsen (09-06-2009)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 09-06-09 20:40

Thomas von Hassel wrote:
>>> Men det skal siges at det ikke er for tøsedrenge at skille en mini ad ..
>>> f.eks. skal du bruge 2 stks. maler spartler ...
>> Pjat. Én er nok.
>
> måske .. men det er nemmere med 2 ...

Det' i hvert fald svært med én.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Tomas Jensen (10-06-2009)
Kommentar
Fra : Tomas Jensen


Dato : 10-06-09 20:33

Tomas Jensen skrev:
> Hej
>
1000 tak for inputs...... jeg har nu købt den (jeg blev jo lidt forelsket).

Mht. garanti ved ramskift, så nævnte jeg dette for forhandleren. Han
viste ikke, om der kunne blive problemer, men jeg kunne bare tage
rammene med ind til ham, så kunne vi skifte dem sammen og så ville han
personligt og skriftligt garantere, at det ikke gik ud over garantien.


Men den virker fint..... bortset fra, at den ikke vil finde
printerserveren USB-printserver, som er sat på den trådløse router med
netkabel).... så søger, søger.


Den kan for øvrigt heller ikke se de øvrige pc'ere i netværket.... men
de kan heldigvis (efter megen møje) se en enkelt mappe på mini'en, som
jeg så kan kopiere over i (den måde, jeg fik flyttet
Thunderbird-indstillingerne, så jeg kan skrive til jer på mit nye frugt)



> Venligst Tomas

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408878
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste