Ny frugt?
Fra : Tomas Jensen

Dato : 09-06-09 13:22

Hej

Indtil nu har jeg altid haft pc., men er nu, da den gamle står for
udskiftning, blevet anbefalet denne APPLE MAC MINI MB463, der skulle
passe til vores brug (mest internet, tekstbehandling, stillfotos, lette
netspil o.l.... ingen grafiktunge programmer).

Men jeg kender intet til Mac, så:

Er denne go?

Eller bliver vi trætte af en evt. langsomhed?

1 GB ram.... til en windåse er dette jo alt for lidt; er det nok til et
æble?...... Kan se, at den kan opgraderes til 4 GB - er der noget vundet
ved dette?

Venligst Tomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-09 13:35

Tomas Jensen <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> passe til vores brug (mest internet, tekstbehandling, stillfotos, lette
> netspil o.l.... ingen grafiktunge programmer).

jep

> Eller bliver vi trætte af en evt. langsomhed?

ikke hvis dit brug er som du skriver ... men du skal nok ikke lave
hardcore videoredgering, billedbehandling ol.

> 1 GB ram.... til en windåse er dette jo alt for lidt; er det nok til et
> æble?...... Kan se, at den kan opgraderes til 4 GB - er der noget vundet
> ved dette?

ja.. smid så meget i som muligt.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-09 15:01

Tomas Jensen wrote:
> [...]
> passe til vores brug (mest internet, tekstbehandling, stillfotos, lette
> netspil o.l.... ingen grafiktunge programmer).

Den passer perfekt til det brug. Skal du alligevel købe ny skærm, mus og
tastatur? I så fald er iMac måske mere attraktiv for dig - selvom en
sådan koster lidt mere.

> Men jeg kender intet til Mac, så:
>
> Er denne go?

Den er fantastisk.

> Eller bliver vi trætte af en evt. langsomhed?

Den er lige så hurtig som de 'små' bærbare. Det er rigeligt (ikke bare
'nok' men 'rigeligt') til det brug du beskriver.

> 1 GB ram.... til en windåse er dette jo alt for lidt; er det nok til et
> æble?...... Kan se, at den kan opgraderes til 4 GB - er der noget vundet
> ved dette?

2GB er et minimum, 4GB er sjovest. Man kan selv sætte dem i (og spare
penge), men så brydes garantien.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-09 17:44

> [...]
> 'nok' men 'rigeligt') til det brug du beskriver.

> 2GB er et minimum, 4GB er sjovest. Man kan selv sætte dem i (og spare

nej .. sålænge du ikke ødelægger noget så ryger garantien ikke ... der
er enda insturktioner i manualen ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-09 18:06

Thomas von Hassel wrote:
> nej .. sålænge du ikke ødelægger noget så ryger garantien ikke ... der
> er enda insturktioner i manualen ...

Hva'? Det tror jeg ikke er den gængse opfattelse. Appels dimser er
heldigvis så nemme at bruge, at jeg aldrig har læst en af deres
manualer. Men jeg må nok hellere kigge.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-09 18:18

> Hva'? Det tror jeg ikke er den gængse opfattelse. Appels dimser er
> heldigvis så nemme at bruge, at jeg aldrig har læst en af deres
> manualer. Men jeg må nok hellere kigge.

arh det er mig der sludrer ... det står faktisk ikke i manualen, men
Macworld.com bl.a. har på et tidspunkt fået bekræftet at garantien ikke
bortfalder bare fordi du skifter ram, sålænge du ikke ødelægger noget
mens du gør det.

Det samme syn har de danske værksteder ...

Men det skal siges at det ikke er for tøsedrenge at skille en mini ad ..
f.eks. skal du bruge 2 stks. maler spartler ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-06-09 18:21

> [...]
>
> Men det skal siges at det ikke er for tøsedrenge at skille en mini ad ..
> f.eks. skal du bruge 2 stks. maler spartler ...

Jeg tror også der en gråzone mht. mini'en. Almindeligvis betragtes
ram-udskiftning og harddiskudskiftning som hørende til almindelig bruger
adfærd, og brugeren kan derfor ikke klandres herfor. Og nu er det
heldigvis ikke jura-gruppen, så jeg springer over mht. dokumentationen.
Måske ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-09 23:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> adfærd, og brugeren kan derfor ikke klandres herfor. Og nu er det
> heldigvis ikke jura-gruppen, så jeg springer over mht. dokumentationen.

Der er forskel fra model til model. Nogle gange viser Apple i manualen,
hvordan man skifter RAM og/eller harddisk, andre gange ikke. De forrige
Macbook og MacBook Pro før unibody, der var det nemt at skifte RAM på
begge modeller, men det var kun på MacBook, det var let at skifte
harddisk. Apple fortalte selv i manualen, hvordan man gjorde. På MacBook
Pro derimod var det besværligt, og Apple havde ingen vejledning og
nævnte det ikke som noget, man selv kunne gøre. På de nye unibody kan
man skifte RAM og harddisk på begge, mener jeg da bestemt (OK, jeg
kender ikke de helt nye fra i forgårs). På en iMac er det vist også
sådan, at det er nemt at skifte RAM, men ikke harddisk.
Ovenstående er Apples officielle holdning, og den afspejler,
hvor let det er gjort på de enkelte modeller. Jo sværere det er, des
lettere laver man ulykker. Hvordan man står juridisk, hvis man skifter
RAM og/eller harddisk, selv om Apple fraråder det, ved jeg ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-09 18:22

Peter Farsinsen wrote:

> Hva'? Det tror jeg ikke er den gængse opfattelse. Appels dimser er
> heldigvis så nemme at bruge, at jeg aldrig har læst en af deres
> manualer. Men jeg må nok hellere kigge.

I 'user guiden' står der godt nok følgende:

Do Not Make Repairs Yourself
Your Mac mini doesn’t have any user-serviceable parts. Do not attempt to
open your Mac mini. If your Mac mini needs service, consult the service
and support information that came with your computer for instructions
about how to contact an Apple Authorized Service Provider or Apple for
service. If you open your Mac mini or install items, you risk damaging
your equipment, and such damage isn’t covered by the limited warranty on
your Mac mini.

Hvis man ikke ødelægger noget, ser der altså ikke ud til at være noget i
vejen for at ta' et kig.

Hvor fandt du vejledningen til at åbne den? Den er nemlig ikke i:
http://manuals.info.apple.com/en_US/Mac_mini_Early2009_UG.pdf

.... jeg har været der, og det gik heldigvis fint ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-09 18:26

> Hvor fandt du vejledningen til at åbne den? Den er nemlig ikke i:
> http://manuals.info.apple.com/en_US/Mac_mini_Early2009_UG.pdf

Tror faktisk iFixit havde en guide .. det har de bare ikke mere....
Macworld.com har også haft en guide... men nej, apple har ikke nogen
officel guide

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-09 18:51

Thomas von Hassel wrote:

> Tror faktisk iFixit havde en guide .. det har de bare ikke mere....
> Macworld.com har også haft en guide... men nej, apple har ikke nogen
> officel guide

Fair nok. Kunne heller ikke forstå, hvis de havde lavet en officiel guide.

Har som sagt været der og det er, som du skriver, ikke for tøsedrenge.
Følelsen og lyden er helt forfærdelig. Jeg fulgte en fin guide på
YouTube som forklarede processen ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Niels

Dato : 09-06-09 13:17

> Men det skal siges at det ikke er for tøsedrenge at skille en mini ad ...
> f.eks. skal du bruge 2 stks. maler spartler ...

Pjat. Én er nok.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-09 20:22

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Pjat. Én er nok.

måske .. men det er nemmere med 2 ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-09 20:40

Thomas von Hassel wrote:

> måske .. men det er nemmere med 2 ...

Det' i hvert fald svært med én.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Tomas Jensen

Dato : 10-06-09 20:33

Tomas Jensen skrev:
> Hej

1000 tak for inputs...... jeg har nu købt den (jeg blev jo lidt forelsket).

Mht. garanti ved ramskift, så nævnte jeg dette for forhandleren. Han
viste ikke, om der kunne blive problemer, men jeg kunne bare tage
rammene med ind til ham, så kunne vi skifte dem sammen og så ville han
personligt og skriftligt garantere, at det ikke gik ud over garantien.

Men den virker fint..... bortset fra, at den ikke vil finde
printerserveren USB-printserver, som er sat på den trådløse router med
netkabel).... så søger, søger.

Den kan for øvrigt heller ikke se de øvrige pc'ere i netværket.... men
de kan heldigvis (efter megen møje) se en enkelt mappe på mini'en, som
jeg så kan kopiere over i (den måde, jeg fik flyttet
Thunderbird-indstillingerne, så jeg kan skrive til jer på mit nye frugt)