At lave et diasshow med HTML
Fra : Kristina König

Dato : 08-06-09 19:18

Hej alle,

Jeg er forholdvis ny udi html-verdenen, men jeg kan da finde ud
af en del (se www.riberideklub.dk).

Til kodning bruger jeg Stones Webwriter og alt er ren html. Jeg
har opbygget siden i frames, og jeg vil gerne køre et diasshow i
"hovedframen", og disse billeder må meget gerne fungere som link.

Er der nogen, som kan fortælle mig, om det kan lade sig gøre? Og
evt. hvordan?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-06-09 23:03

Kristina König:
> [...]
> "hovedframen", og disse billeder må meget gerne fungere som link.
>
> Er der nogen, som kan fortælle mig, om det kan lade sig gøre? Og

Et diasshow i ren HTML lader sig vist kun gøre med meta-refresh: åben
siderne i din hovedramme - der skal være en side for hvert billede.

Siden ser da meget godt ud.
Det meste af resten af internettet, er gået bort fra frames, af et utal
af gode grunde - det er der sikkert andre, der kan og vil fortælle om.

For sjov, checkede jeg i FireFox.
Der er 70 fejl på åbningssiden.
De fleste stammer fra at doctypen er XHTML, men det er kodningen ikke,
og resten fra at doctypen er Transitional, som ikke understøtter
frames...

Det er ikke for at tage modet fra dig.

Men siden bliver kun vist, fordi browserne er vældig gode til at gætte
rigtigt, omkring de fejl der er i koden. Eller også giver de op, og går
i quirks-mode.

Jeg vil foreslå dig, at skifte alle dine <!DOCTYPE ...> ud med den her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

Den må gerne stå på een linie. (Og det er den første linie i alle dine
html-filer der skal udskiftes - den du har ligner den, men der er meget
vigtige forskelle.)
(Og jeg ved så ikke om Stone's Webwriter lader dig gøre det, eller der
er nogen indstillinger et eller andet sted, du skal ændre på...
I øvrigt burde den ikke lade dig skrive HTML, når doctypen er XHTML.
Måske burde du overveje noget andet. Jeg kender ikke Stone's
Webwriter.)
Dernæst skal fejlene rettes
http://validator.w3.org/
finder dem til dig - een side af gangen.
Så har du noget der i det mindste overholder gældende standarder.

For at være tidssvarende, bør det hele skrives om, uden frames og med
CSS.
Men det er noget af et arbejde...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-06-09 04:47

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

> [...]
>
>Den må gerne stå på een linie. (Og det er den første linie i alle dine
>html-filer der skal udskiftes - den du har ligner den, men der er meget

Det er kun indexsiden (den, som definerer framesættet), der skal
ha' den doctype.

Til de andre vil transistional da være fin.
--
Kerim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-06-09 08:18

Kerim Ellentoft formulerede tirsdag:

> Det er kun indexsiden (den, som definerer framesættet), der skal
> ha' den doctype.
>
> Til de andre vil transistional da være fin.

Men ikke XHTML, og ikke hvis der bruges target...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-06-09 08:25

Følgende er skrevet af Birger Sørensen:
> Kerim Ellentoft formulerede tirsdag:

> Men ikke XHTML, og ikke hvis der bruges target...
>
> Birger

Og der tager jeg så fejl.

Andre sider end indexsiden skal være transitional :
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-06-09 14:45

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Men ikke XHTML, og ikke hvis der bruges target.

Man kan definere et frameset med en xhtml doctype,

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

Og med
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

er target tilladt.

Du skal skelne mellem transitional og strict, hvad enten det er
html eller xhtml (samt xhtml 1.1)
--
Kerim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-06-09 14:54

> [...]
>
> er target tilladt.
>
> Du skal skelne mellem transitional og strict, hvad enten det er

Tænkte på stakkels Kristina.
Hendes frames er med doctype XHTML, men de er klart skrevet i HTML.
Derfor forslaget om at bytte doctype til HTML.

Jeg ved godt det kan lade sig gøre i XHTML (selv om jeg finder
blandingen af frames og XHTML grotesk - en absurd blanding af fortiden
og en fremtid der ikke kommer).

Og pointen var, at jeg tror det vil fjerne de fleste af de mange
valideringsfejl, der er på den aktuelle side.
Og "ikke XHTML" var til hende, på den baggrund

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-06-09 15:16

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Tænkte på stakkels Kristina.

Og jeg tænkte kun på, hvad man må og ikke må.

Ej heller, om det er hensigtsmæssig med rammesider eller ej.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-09 18:21

Birger Sørensen wrote:

> (Og jeg ved så ikke om Stone's Webwriter lader dig gøre det, eller der
> er nogen indstillinger et eller andet sted, du skal ændre på...

Med Stones Webwriter kan man lave den kode, man vil - skodkode, som vil
vælte enhver browser eller valid strict xhtml.

> I øvrigt burde den ikke lade dig skrive HTML, når doctypen er XHTML.

Det kan man da godt mene. Men hvor meget funktionalitet og indbygget
automatisk kodekontrol kan man forlange af et gratis program?

> Måske burde du overveje noget andet. Jeg kender ikke Stone's
> Webwriter.)

Når du erkender ikke at kende programmet, forstår jeg ikke, at du fraråder
at bruge det. Jeg har brugt WW i mange år og synes, det er et rigtigt
program.

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-06-09 18:31

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> bruge det. Jeg har brugt WW i mange år og synes, det er et rigtigt program.

Der er ikke tale om at fraråde at bruge det, men om at Karina måske
kunne have fordel af at bruge noget andet, der laver de sammenhænge som
Stones WebWriter åbenbart ikke gør (og som jeg troede det var meningen
det skulle).
Beklager min uvidenhed...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-09 18:41

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> kunne have fordel af at bruge noget andet, der laver de sammenhænge
> som Stones WebWriter åbenbart ikke gør (og som jeg troede det var

OK, men så er jeg af den mening, at bruger man et program, der bare gør
arbejdet uden at man behøver tænke, lærer man aldrig at kode ordentligt - og
kan så ikke lave noget, der afviger fra de indbyggede funktioner.

Jeg startede selv for mange år siden med Publisher (GYS!) - det var dejlig
nemt. Men da jeg kort efter erfarede, at jeg kunne barbere 80% af koden uden
at forskellen kunne ses i en browser, har jeg siden da kodet alt ved
håndkraft - og tvunget mig selv til at lære det.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-09 18:55

Birger Sørensen skrev:

> Der er ikke tale om at fraråde at bruge det, men om at Karina måske
> kunne have fordel af at bruge noget andet, der laver de sammenhænge som
> Stones WebWriter åbenbart ikke gør

Det er lige så tit at folk spørger fordi deres 'smarte' program
ikke lader dem lave de rettelser de gerne vil.

Webwriter er en notepadtype med nem adgang til indsættelse af
tags. Der er kun én grund til at jeg ikke bruger det, og det er
at det skriver en reklameheader for sig selv blot man retter et
punktum i en fil hvor en anden editor har skrevet 20 kilo tegn.

--
Bertel

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 09-06-09 19:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> at det skriver en reklameheader for sig selv blot man retter et
> punktum i en fil hvor en anden editor har skrevet 20 kilo tegn.

Når nu Webwriter koster så lidt (i nogle tilfælde intet), er det
efter min mening en bagatel med den reklameheader. Det ville efter
min mening være noget helt andet hvis reklamen skulle fremgå af den
synlige webside.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-09 19:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er kun én grund til at jeg ikke bruger det, og det er
> at det skriver en reklameheader for sig selv blot man retter et
> punktum i en fil hvor en anden editor har skrevet 20 kilo tegn.

Det problem har jeg løst en gang for alle ved at inkludere sidens header
(minus sluttag) på alle sider og lade headerens sluttag være skrevet på de
enkelte sider.

WW indsætter sin egenreklame mellem <head> og </head>, men er begge
kodestumper ikke til stede i samme fil, indsættes ikke nogen reklame.

En bonus ved den fremganngsmåde er muligheden for at indsætte sidespecifik
css eller js på en enkelt side.

Erik Ginnerskov

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 09-06-09 18:39

Erik Ginnerskov wrote:

> Når du erkender ikke at kende programmet, forstår jeg ikke, at
> du fraråder at bruge det. Jeg har brugt WW i mange år og
> synes, det er et rigtigt program.

For ikke at sige "et rigtig godt program"

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-09 18:42

Lisbet Overvad Laursen wrote:

> For ikke at sige "et rigtig godt program"

Det var det, jeg mente, men det gik vist for hurtigt.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-06-09 19:44

Erik Ginnerskov wrote:

> Det var det, jeg mente, men det gik vist for hurtigt.

Jeg kan supplere med at jeg også har brugt Stone's WebWriter i mange år
og synes godt om det. Det er ikke perfekt, f. eks. indsætter det i
img-tags et align="bottom", det har jeg ikke fundet ud af at få det til
at lade være med. Men ulemperne er små sammenlignet med fordelene.

Jeg har betalt lidt for programmet fordi jeg benytter dets indbyggede
ftp-funktion. Den synes jeg fungerer godt sammen med funktionen der
automatisk overfører alle filer tilknyttet et projekt, som er blevet
ændret siden sidste upload.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-06-09 12:00

Kristina König skrev:
> [...]
> "hovedframen", og disse billeder må meget gerne fungere som link.
>
> Er der nogen, som kan fortælle mig, om det kan lade sig gøre? Og

Du kan ikke lave slideshows med HTML-alene, andet end
på den måde Birger beskriver.

Metode 1: Ved hjælp af et script, der afvikles i en
frame, der altid er indlæst i browservinduet, udskiftes
HTML-filen i indholds-frame'n. Så gælder det bare om at
finde en, der gider arbejde med frames. Som Birger skriver
en død teknologi som ikke mange gider beskæftige sig med.

Metode 2: Et JavaScript drevet slideshow, jf. artiklen
http://webdesign101.dk/slideshow/

Metode 3: Et billedgalleri, jf. artiklen
http://webdesign101.dk/galleri/galleri.php

Jørgen Farum Jensen
..