leg op af benet...
Fra : Mikkel Michelsen

Dato : 31-07-01 13:24

Min hund har en lidt dårlig vane: Stikker man et ben frem, eller sidder med
det fremme i sofaen eller foran TVet, hopper min hund på og gør som hunde nu
gør i brunst... Det har stået på i 4 måneder.
Hvordan får jeg den til at holde op?

Tæve, flatcoat, 13 måneder, ellers sød og dejlig og velopdraget
http://mikkel.jeberg.com/kora

/Mikkel
mikkel@ifrance.com

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-07-01 13:44

"Mikkel Michelsen" <mikkel@innocent.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hunde nu
> gør i brunst... Det har stået på i 4 måneder.

Tja er det mon lederskabet? nå jeg ville i al fald helt tydeligt vise
at jeg ikke tolererede det og det ville jeg gøre med et klart og
tydeligt nej ... idet jeg tager som en selvfølge at hun kender og
forstår dette ord .... mangler hun mon aktivering af en eller anden
art ...? bare et spørgsmål

MVH Ami

Fra : Mikkel Michelsen

Dato : 31-07-01 13:55

Tak for svar... God pointe, men dog falsk. Nej min hund er meget
velopdraget, trænet til over 100 kommandoer på 2 sprog + tegnsprog. Den
bliver inspireret med leg og træning 3-4 gange dagligt, professionel
hundetræning ugentligt, dagligt blandt andet sportræning, gemmelege,
boldspil, cykling. Jeg tror næppe hun savner adspredelse, men jeg kan
desværre ikke spørge hende. At jeg naturligvis altid afviser hendes
"bengestus" konsekvent med sprog og krop tog jeg som en selvfølge, så det
undrer mig lidt at du kommenterer det.

Fra : Pia

Dato : 31-07-01 14:28

der er nu MANGE som ville måbe over det spørgsmål. Vi har her i huset nogen
med en hund som gør hvad der passer den, de har den aldrig i snor og hvis de
har slæber den afsted med dem. De siger det er en dum hund, som ikke
lystrer.

De har aldrig lært den noget som helst.

Det er de færreste der aktiverer deres hund så meget som du gør, og det er
dem som undrer sig mest over hundens dårlige vaner!

Så jeg tror ikke Ami mente noget nedsættende med sin kommentar, blot et
udgangspunkt at gå videre fra, så problemet bedre kunne løses.

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-07-01 15:15

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:3b66b1b8$0$288>
Så jeg tror ikke Ami mente noget nedsættende med sin kommentar, blot
et
> udgangspunkt at gå videre fra, så problemet bedre kunne løses.

<> netop og det håber jeg at jeg har fået frem i mit næste svar til
Mikkel .... tak at du lige lagde et ord ind for mig

MVH Ami

Fra : Max Larsen

Dato : 01-08-01 15:28

Lige et par spørgsmål med hensyn "leg op af benet":
- hvem er det nu lige de tager initiativ til kontakt med hunden, er
det dig eller hunden
- nu sover hunden vel i soveværelset og helst i sengen
- og den kommer også i møblerne
- og får sin mad før ejerne
- og går først ud og ind af døre, trapper etc.

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Mikkel M

Dato : 01-08-01 16:07

Livlig diskussion, tak for deltagelse. Jaja, men min hund har stadig sin
dårlige vane med at hoppe op på benet i kådhed. Fin pointe med at hun skal
have lov for at lære det, men jeg har faktisk lidt ondt af hunden. Og så er
det en tæve - i naturen tager hunnen jo bare imod ...

Lige for en ordens skyld. Nej leder er jeg ikke for hunden (lederskab det er
på arbejde), men dens herre har jeg altid været. Jeg tror sgu ikke det
herreskab mangler noget KærlighedKontaktKonsekvens, og adspredelse får den
alt det af jeg kan give den, hundebassen. Altså, det eneste jeg kan komme i
tanke om er, at det altså ER en ufattelig legesyg hund (fjollecoat),
megameget energi, og så flyder bægeret vel bare over i glædesrusen. Jeg kan
også leve med at skulle børste hende af mig og mine besøgende fra tid til
anden, men hvis der nu var en metode....

Tak for svar, hvertfald.

Svar på Max Spørgsmål:

> - hvem er det nu lige de tager initiativ til kontakt med hunden, er
> det dig eller hunden

Det kommer an på om den er den eller mig der er legesyg. Det er jo en
flatcoat, (fjollecoat) så den kommer vel ret tit til mig med sine
legedimser. Men nogengange er det mig eller besøgende der fjoller, det har
vi ingen regler om.

> - nu sover hunden vel i soveværelset og helst i sengen
1. nat væk fra moren: i sengen
resten af livet: kassen i stuen

> - og den kommer også i møblerne
nej

> - og får sin mad før ejerne
samtidigt (så har begge parter fred)

> - og går først ud og ind af døre, trapper etc.
Som i formel 1; nummer 2 er bare den første taber over stregen . Nej
seriøst: Jeg synes den regel er lidt noget pjat, så jeg går ikke meget op i
den.

endnu engang tak for svar.

Fra : BJARKE ANDERSEN

Dato : 05-08-01 13:30

Der er en metode du skal bare være hårdere ved hunden når den bomber dit ben
! hvis du ikke er hård så tror den at den bestemmer og så er det da
ligegyldigt hvor meget du aktiver den og blabla husk at det er en hund den
tager ikke skade af at du fortæller den det på en hård måde det er jo ikke
et barn
jeg ville blive sur og ireteret over at komme på besøg hos en hvor hunden
parede mit ben !!! Det er klart tegn på svagt lederskab !! "venligt ment"

Fra : Claus

Dato : 01-08-01 18:37

"Max Larsen" <max@larsen.ms> skrev i en meddelelse
> [...]
> - og den kommer også i møblerne
> - og får sin mad før ejerne
> - og går først ud og ind af døre, trapper etc.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej.

Hvad mener du med alle de spørgsmål.?

Claus

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-08-01 19:25

Det der snakkes om er lederskab ..og statusophøjende ting ...at hunden
får lov at ligge i møbler, seng og i det hele taget opholde sig på
ejerens hvilepladser er statusophøjende .. det sker der dog intet ved
hvis hunden kan tåle det ... men kan være "katastrofalt" hvis hunden i
forvejen viser tendens til dominans ....

At gå først ud af døren, tage initiativ til at begynde og afslutte leg
osv. er lederskab ...

MVH Ami

Fra : Claus

Dato : 01-08-01 20:43

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> At gå først ud af døren, tage initiativ til at begynde og afslutte leg
> osv. er lederskab ...
>
> MVH Ami
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mine hunde gør nøjagtigt alle de ting der bliver nævnt der, det betyder
altså at jeg ikke er leder i flokken???

Claus

Fra : Kosmonauten

Dato : 02-08-01 12:02

Hej Claus,
det er et tolknings spørgsmål.
Min hund gør også nogle af de ting som er beskrevet.
Hvis det så, set med andre øjne ikke gør mig til "leder", kan jeg altså godt
leve med ;c)
Men at hun ikke må krydse vejen før hun for lov er vel et spørgsmål om
"lederskab" el. er det "bare" en forståelse af en simpel kommando?

Hvis man overfører (hvilket man ikke må) vores tanker om lederskab til ex.
vis børn, så må mange børn jo være ledere, idet de fleste børn jeg kender
har en fabelagtig evne til at starte en leg ;c)

Men det er nu engang meget spændende at se hvordan alle vi hundeejere tolker
og læser vores hunde.
Mon ikke der findes lige som mange meninger om lederskab som der findes
hundeejere?

Hygge hilsen fra
Martin & Laika

Fra : BJARKE ANDERSEN

Dato : 06-08-01 21:03

ja man kan jo også tænke for meget over tingene ! facts er at hvis man har
problemer med at ens hund ikke er lydig eller ligefrem tror at den bestemmer
så hjælper det ret hurtigt at forbyde den adgang til sofa seng først ud af
dør mad o.s.v. det virker

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-08-01 19:14

Hej Claus

> Mine hunde gør nøjagtigt alle de ting der bliver nævnt der, det betyder
> altså at jeg ikke er leder i flokken???

Skal vi ikke danne en klub ?????

Så skal vi bare have afgjort om det skal være Futte, Soffy eller Tikki der
skal være formand - os to kan det jo ikke blive, vi er jo totalt uduelige
til at lede nogen som helst *GGGG*

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (INA)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
Redningshunde: http://www.redningshund.dk
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Bufas

Dato : 16-08-01 19:32

Carina Graversen skrev i en

> [...]
>
> Så skal vi bare have afgjort om det skal være Futte, Soffy eller Tikki der
> skal være formand - os to kan det jo ikke blive, vi er jo totalt

Skal vi så ikke udnævne Razco som formand, da han jo er temmilig intesseret
i at Tikke skal være hans kone ???

mvh

Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Max Larsen

Dato : 02-08-01 09:20

Jamen selvfølgelig er det dit valg, om du syntes at det er OK at den
hopper op af benet, men det er nu engang hundens måde at vise hvem der
bestemmer hvor skabet skal stå.
Så hvis der skal vendes om på denne husorden så kunne det være at du
skulle overveje et par at punkterne - altså at det er dig der tager
initiativ til hvornår der skal leges og når hunden tager kontakt så
har du ikke lige tid (vender ryggen til, gaber og går) så kan du kort
tid efter godt have tid og så er det dig der tager initiativet. Det
kunne også være at du skulle overvejde det der med døre, trapper etc.

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Claus

Dato : 02-08-01 14:25

"Max Larsen" <max@larsen.ms> skrev i en meddelelse
news:97600879.0108020020.1f0c84b8@posting.google.com...> Så hvis der skal
> [...]
> tid efter godt have tid og så er det dig der tager initiativet. Det
> kunne også være at du skulle overvejde det der med døre, trapper etc.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej.

Er vi enige om, at hvis man skal nå noget i konkurence hensenede, så skal
man være en god flokfører.??
Ellers kan man ikke få hunden til at arbejde for sig. ??

Det jeg ikke forstår er , at hver gang der er en, der har probs her på NG.
så skal alt løses med lederskabsøvelser.
Hvis ens hund går først ud af døren eller sover i sengen eller på
sofaen......så er man en dårlig leder. Mine hunde gør alle de ting der , det
må altså betyde at jeg er en dårlig leder.........hvordan kan det så være at
jeg har haft mange hunde med brugsprøver i flere forskellige programmer, og
den hund jeg bruger til konkurence lige nu, scorer "grusomt" med poeng Og
det er i et program hvor der både er Spor , Lydighed og Forsvarsarbejde.

Claus

Fra : Søren Petersen

Dato : 02-08-01 14:41

Hej

Man skal da altid være en god flokfører - uanset hvad man skal bruge hunden
til. Det gælder ikke kun i konkurrence-henseende. Men grunden til at man
ofte snakker om lederskabsøvelser herinde, så er det ikke fordi man er
magtbegærlig, men fordi man ser på situationen som det ville ha' været for
hunden i det "virkelige" liv. En god flokfører er ikke voldelig, men er god
til at tage beslutninger og tager initiativ. Det er flokføreren som
bestemmer hvad, hvor og hvornår tingene skal ske.

Et flokdyr ved dog også at når der ingen flokleder er, så vil den også prøve
at overtage pladsen, derfor gør vi nogle af de ting som vi snakker om (går
først ud af døren; hunden spiser ikke før der bliver sagt værsgo; den må
ikke være i sofaen etc.). Nogle gange er det mere nødvendigt end andre at
benytte sig af disse ting. Det har også meget at sige, hvordan man ønsker at
have en hund i hjemmet. Det er sundt for en hund at have regler i hjemmet.
Min hund kommer hverken op i sengen eller sofaen, men det er der så nogle
andre som ikke ser som et problem (jeg gider heller ikke at have hundehår i
sofa eller seng - så det er lige to fluer med et smæk). Det kan så være at
disse personer har andre gældende regler - det gælder om at udvise
lederskab. Ligesom når vi snakker om leg med hunden - så skal vi som leder,
starte legen og slutte legen igen. Når man har denne lederrolle, så er der
en masse daglige "problemer" med hunden, som undgåes, derfor er det vigtigt.
Vi snakker ikke om hvilke regler der skal være i hjemmet - overhovedet
ikke - men giver forslag til hvordan man på forskellige punkter udviser
lederskab på den rigtige måde. Mange regner med at man ved at daske hunden
én, hver gang den gør noget forkert, er en måde at udvise lederskab, men det
kan resultere i at hunden til sidst opstiller et forsvar, og kan vise
truende adfærd over andre mennesker.

Hmmmm - jeg håber du fik bare lidt ud af denne redegørelse. Vi snakker ikke
nødvendigvis om at have den fantastiske superlydige hund, men om at undgå en
masse problemer i hverdagen.

Mvh
Søren

P.S. hvilke konkurrencer deltager du med hunden i (jeg er lige lidt
nysgerrig .....)

Fra : Claus

Dato : 02-08-01 15:03

"Søren Petersen" <spet98@musik.auc.dk> skrev i en meddelelse

> P.S. hvilke konkurrencer deltager du med hunden i (jeg er lige lidt
> nysgerrig .....)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej Søren.

Jeg har for år tilbage haft hunde i Kriminal klassen i PHF. senere har jeg
haft hunde med både BHP3 og IPO3
prøver. Lige nu er det IPO jeg træner men er ikke så seriøs mere, det er
mest for hyggen, så det bliver ikke til meget træning.
Jeg har gennem tiden prøvet 3 forskellige racer Malinois , Schæffer og
Rottweiler .

Jeg har undervist i en specielklub i mange år og har set alverdens
problemer. Det der piner meig lidt er, at ligemeget hvad problemet er når
folk spørger på NG. så får de at vide at de skal bare lave lederskabs
øvelser det løser alle probs. Sådan er verden bare ikke skruet sammen.
Jeg ved da godt at der er forskel på en konkurence hund og så fru. Jensens
men det er at stikke folk "blår" i øjene at sige at de bare skal lave
lederskabs øvelser.

Det der afgør om man er en god leder , er ikke om hunden sover i sengen
eller løber først ud af døren. Det kan man da godt lærer den uden at kunne
lede noget som helst.

Claus

Fra : Søren Petersen

Dato : 02-08-01 15:34

Hej Claus

Det lyder da spændende med alle de konkurrencetyper - også selvom jeg ikke
kender så meget til dem

Jeg kan ikke lide at du siger "bare skal lave lederskabs øvelser". Jeg er af
den mening, at hvis man har disse på plads - så er der mange problemer som
løser sig af sig selv. Det burde være en selvfølge at man laver disse
øvelser, det centrale er ikke hvilke øvelser man bruger, men bare det at man
gør det.

Jeg er helt enig med dig i at det ikke er afgør om man er en god leder, hvis
hunden ikke må sove i sengen eller løber først ud af døren. Det afgørende er
at man fortæller den "det her er mit sted, og her må du ikke komme op -
basta". At have sådanne regler medvirker til at man fortæller hunden at den
har nogle ting som den bare ikke må. Hvis man har det fint med hund i
sengen - fint nok, så udviser man nok sin lederrolle på andre måder. Det at
du træner med din hund, gør også at det er dig der bestemmer hvad hunden
skal, så der opnår man jo også lederskab.

Men jeg vil da gerne høre hvad DU synes der er afgørende for om man er en
god leder - du skriver også at du har undervist i specialklub - hvordan gør
I? Det er jo altid godt at høre andre synsvinkler på dette emne - især fra
erfarne mennesker .

Mvh.
Søren Petersen

P.S. Jeg synes da heller ikke at man kun får at vide at det er lederskabet
som mangler. Jeg synes da at der kommer mange gode forslag til hvordan man
afhjælper problemer - men ellers kunne det da være rart at få andre
synspunkter ind i de forskellige sager.......

Fra : Claus

Dato : 03-08-01 00:13

"Søren Petersen" <spet98@musik.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:9kbobv$mdv$1@sunsite.dk...> Men jeg vil da gerne høre hvad DU synes der
> [...]
gør
> I? Det er jo altid godt at høre andre synsvinkler på dette emne - især fra

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej Søren
Jeg har trænet hund i over 20 år , med mange brugsprøver og jeg har
undervist i mange år.
Jeg har mod betaling givet andre folks hunde brugsprøver
Men mod de her teoretikere hjælper det ikke meget. Alt kan løses med
lederskab øvelser eller byttehandler.
Bare tingene var så lette i den virklige verden

Claus

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-08-01 21:53

jeg tror at en god leder er en som hunden syntes at er spændende og ser op
til en der finder på nye og sjove ting og virker klog i hundens øjne, en
hunden elsker at være sammen med , og når man har opnået det så respekterer
hunden også hurtigt at man bestemmer ! men det er måske nemmere sagt end
gjort!men tænk også på at når en hund overskrider en andens hunds grænser så
bliver den besvaret med agresion og det virker !hunden er jo et rovdyr og
ikke et barn pædagogik virker ikke altid over for hunde !! ps: hvad står
alle forkortelserne for ?

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-08-01 19:22

> ps: hvad står alle forkortelserne for ?

PH = politihundeforeningen.
BHP = brugshundeprøve
IPO = Internationalt brugsprøveprogram med spor, lydighed og forsvarsarbejde

- håber det hjalp

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 02-08-01 19:17

> Hej.
>
> Er vi enige om, at hvis man skal nå noget i konkurence hensenede, så skal
> man være en god flokfører.??
> Ellers kan man ikke få hunden til at arbejde for sig. ??

Det er ikke fordi man er en god flokleder, at hunden arbejder for en -
heller ikke i konkurrence henseende. Men fordi man laver en byttehandel - du
har noget jeg gerne vil have, og jeg har noget du gerne vil have. Hverken
mere eller mindre.

KH
søs

Fra : Claus

Dato : 02-08-01 23:13

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KH
> søs

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej Søs

Hvor er det lige du har din viden fra, har du deltaget i mange konkurencer
eller hva' ?
Jeg mener ikke jeg laver nogle byttehandler med min hund, hvad er det hunden
for af mig.??

Claus.

Fra : Ann K.

Dato : 03-08-01 22:01

Hej Claus.
Ved at Søs ikke "råber højt" om det her i gruppen, men hun er faktisk
uddannet som hundeadfærdsterapeut (eller, hvad titlen nu er ;). Svjh er hun
uddannet på Kynologisk Institut hos Roger Abrantes... Dèt skulle vel borge
for kvaliteten af hendes viden?
Om hun overhovedet deltager i konkurrencer, aner jeg dog ikke - men er det
sådan at man kun ved noget om hunde og træning, hvis man gør????

Byttehandel - jamen, hvordan vil du ellers beskrive det? Hunden får bl.a.
overblik, sikkerhed, ros, guf og glæde fra dig og skal så bidrage med en
eller anden form for adfærd...
Ja, jeg kan også bedre lide ordet "samarbejde", men skal man se helt
nøgternt på, hvad der foregår, så bytter jeg tjenester med min hund. Og på
den måde supplerer og bidrager vi hver især til helheden....

Mvh Ann

Fra : Claus

Dato : 04-08-01 09:35

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan at man kun ved noget om hunde og træning, hvis man gør????

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Da jeg har læst Ng. her i meget langt tid , ved jeg sørme godt hvem Søs er.
Vi har haft flere små menings udvekslinger, bla. om forsvarsarbejde.

Og nej...jeg mener ikke at man kun ved noget om hunde hvis man konkurerer,
men hvis du har trænet med mange forskellige typer hunde, så må man nogen
gange opfinde nogle metoder, du ikke kan læse om, nogen steder. Det jeg
mener når jeg skriver "teoretikere" er , at der er alt for mange der læser
mange tykke bøger og udtaler sig meget skråsikkert om tingene, men der er
meget få "håndværkere" her på NG.

Min viden om hunde begrænser sig til Brugsarbejde i over 20 år med flere
racer. Den klub jeg startede i , er den klub der indførte mentaltesten
herhjemme, jeg har i en lang årrække fulgt alle de kurser denne klub kunne
tilbyde men efterhånden viste jeg lige så meget som dem der underviste og
kunne mere med mine hunde end de kunne med, deres så valgte jeg klubbens
kurser fra.
I den kreds jeg var træner i, fik jeg alle problem hundene over på mit hold.
I den kreds, er en problem hund en hund, der bider sin ejer, kun vil slås
eller bare har svært ved at modtage "lærdom" Disse hunde blev opgivet
af de nye trænere med alle deres kurser og store teoretiske viden.
"Næh du...send dem over til Claus , det er ham den mærkelige gamle mand der
går derovre."

En anden grund til at jeg har det lidt svært med mange terapeuter er en ting
der skete her på Ng. for ca. 1-1½ år siden.
Der var en der udtalte, at grunden til at der var så mange dårlige trænere i
de forskellige klubber var at de var dårligt uddannede og hun mente ikke i
hundehensende ....næææ ...deres skolekundskaber var ikke gode nok, de kom
fra dårligt scociale lag og måske drak for mange øl.

Jeg viste ikke at man skulle ha' en Akademisk uddannelse for at træne hund
men der er der åbenbart nogle der mener.
Jeg er så gammel, at da jeg gik i skole, kunne man gå ud fra 7 klasse og det
gjorde jeg, derfor kan jeg ikke undervise i en hundeklub, jeg drikker oxo
nok for mange øl og tæsker konen )

Med den slags holdninger er det svært at tage folk alvorligt.
Der er oxo flere, af dem, med de rigtige meninger der udtaler sig negativ om
det program jeg træner, fordi der er forsvars arbejde med og de mener at det
skal forbydes........men når man spørger dem nærmere om dette program ved de
intet om det , de ved intet om forsvarsarbejde eller træning af
forsvarsarbejde. Jeg kan da ikke ha' en mening om andre trænings programmer
uden at sætte mig ind i dem, langt mindre synes at de skal forbydes.

Mvh.
Claus
..

Fra : Ann K.

Dato : 04-08-01 12:34

Hej Claus.

> [...]
der læser
mange tykke bøger og udtaler sig meget skråsikkert om tingene, men der er
<>Hmmm - OK, må så indrømme at jeg tilhører "teoretikerne"... Blev af Manden
sat til at gennemlæse et større pensum, da jeg annoncerede ønsket om min
egen lille hund... Totalt unødvendigt mente jeg dengang - vi havde jo i
forvejen lab-x'et og havde tidligere overtaget en såkaldt problemhund -
syn's jo nok at jeg vidste, hvad en hund var!
Hæ - det vigtigste jeg vel lærte var, at der aldrig gives skråsikre
metoder/meninger - i hvert fald skal man da altid huske at bruge sin egen
sunde fornuft! Men det forhindrer mig nu ikke i _også_ at høre efter,
hvad teoretikere siger....

>Min viden om hunde begrænser sig til Brugsarbejde i over 20 år med flere
racer.
<>Ja, jo - 20 år kan Manden herhjemme vel ikke ligefrem "prale" af... Men et
stort kendskab til brugsarbejdet - jo, da
Hans udgangspunkt er også ligesom dit = den enkelte hund!
Men for Søren, hvor blev hans viden/erfaring sat på prøve, da han skulle
lære en lille fuldkommen uinteresseret Sheltie + uerfaren fører(øøhhh, mig
;) , at Spor var fantastisk sjovt....
Til gengæld er jeg fuldstændig afhængig af dygtige mennesker, når vi skal
starte agility-træningen... Manden aner for så vidt intet om den sport - og
derfor heller ikke meget om hvordan jeg bør/skal træne, for at opnå
præcision og fart....

>Den klub jeg startede i , er den klub der indførte mentaltesten
herhjemme,
<> Spm: Er det Rottweilerklubben??? Mener at huske, det var dem som
startede....

> [...]
kunne mere med mine hunde end de kunne med, deres så valgte jeg klubbens
<>Se nu mener jeg jo at _du_ lige pludselig tilhører skaren af "skråsikre"

Selv om man ved meget, kan man jo altid lære nyt - og om ikke andet er en
god diskussion af forholdet mellem teori og praksis/træningsmetoder vel
heller ikke så dårligt....
Kan ikke tro andet end, at du også har kendskab til metoder, som du (måske)
brugte for 20 år siden, men idag tager skarpt afstand fra! Ellers ville du
være en dårlig træner... og det tror jeg faktisk ikke, du er

>"Næh du...send dem over til Claus , det er ham den mærkelige gamle mand der
går derovre."
<>Netop for at få sådan en træner, starter jeg og min sheltie på et
lydighedshold, hvor flere ellers siger, at vi ikke hører til (vi er for
dygtige ... Men jeg vil have det bedste, min klub kan tilbyde! Vores
kommende træner vil jeg dog hellere karakterisere som "en skrap gammel
strigle" Men hun ved, hvad hun har med at gøre - og jeg kan sige fra,
hvis jeg ikke mener at træningen er hensigtsmæssig....
Glæder mig meget - træneren har aldrig tidligere arbejdet med en
klikkertrænet hund... og hun ser frem til at prøve.

>Jeg viste ikke at man skulle ha' en Akademisk uddannelse for at træne hund
men der er der åbenbart nogle der mener.
<>Ryst dog på hovedet... Idioter findes jo overalt... Det må du da ikke
laste Søs for Kender for øvrigt til akademikere, der oxo banker konen,
ungerne, hunden og katten, naturligvis efter at de har drukket for megen vin

>Med den slags holdninger er det svært at tage folk alvorligt.
<> JA!

> [...]
om
det program jeg træner, fordi der er forsvars arbejde med og de mener at det
<> Hi, hi - du bliver nok sur nu, men jeg mener helt seriøst, at
forsvarsarbejde _ikke_ bør trænes af private!!! For hvad i al verden skal
fru Larsen dog bruge det til??? Og ikke mindst - det trænes sq* forkert af
mange - måske ikke på selve træningspladsen, men ved "hjemmetræningen" går
det galt, med fejlindlæring og potentiel såkaldt "bidsk" hund til følge...
(håber at du forstår, hvad jeg mener!?)

>men når man spørger dem nærmere om dette program ved de
intet om det , de ved intet om forsvarsarbejde eller træning af
forsvarsarbejde.
<> Kan berolige dig med, at jeg så absolut har kendskab til denne
træningsdisciplin
Har ganske vist ikke selv prøvet det med hverken sheltien eller lab-x'et
(dét ville være _for_ hyklerisk! ;), men har deltaget på hold, hvor det blev
trænet... Ingen tvivl om at mange hunde synes, det er en herlig leg! Men der
findes også hunde, som afgjort ikke burde lære denne disciplin! Desværre har
enkelte trænere og (især) hundeejere nogle gange svært ved at se dette...
Det skal pinedød trænes for det "indgår jo i programmet" - også selv om det
internt i klubben kan fravælges...
Spm: Kan man i det program, du træner, fravælge forsvarsarbejdet???? Og så
alligevel konkurrere?

>Jeg kan da ikke ha' en mening om andre trænings programmer
uden at sætte mig ind i dem, langt mindre synes at de skal forbydes.
<>Næ, det ville være direkte dumt... Viden er vel første skridt på vejen,
når man skal danne sig en mening

Mvh Ann

Fra : Claus

Dato : 04-08-01 13:48

> Hej Claus.
> Men det forhindrer mig nu ikke i _også_ at høre efter,
> hvad teoretikere siger

Nej man skal altid lytte til andre men jeg har lidt svært ved det, når man
ser mange "teoretikere" der ikke selv kan udføre det i praksis.

> <> Spm: Er det Rottweilerklubben??? Mener at huske, det var dem som
> startede....
Ja

> <>Se nu mener jeg jo at _du_ lige pludselig tilhører skaren af "skråsikre"

Nej...det er bare et spørgsmål om at priotere sin tid, når dem der holder
kurserne ikke kan de ting med deres hunde som jeg kan med mine, så er det
vel ikke så for færdeligt meget at jeg kan lære der.?

> [...]
> brugte for 20 år siden, men idag tager skarpt afstand fra! Ellers ville du
> være en dårlig træner... og det tror jeg faktisk ikke, du er

Jeg bruger de metoder der er nødvendige for at nå de resultater jeg ønsker ,
mine ønsker går bare ikke så højt mere.

>Vores
kommende træner vil jeg dog hellere karakterisere som "en skrap gammel
> strigle" Men hun ved, hvad hun har med at gøre >

Jeg har flere gange været ude for at folk ikke ønskede at træne på mit hold.
Men når de så de resultater mine elever fik så var der flere der kom
snigende tilbage. Fordi at det hold de gik på bragte dem ikke videre.

>men jeg mener helt seriøst, at
forsvarsarbejde _ikke_ bør trænes af private!!!

Hvorfor. ???

> [...]
> enkelte trænere og (især) hundeejere nogle gange svært ved at se dette...
> Det skal pinedød trænes for det "indgår jo i programmet" - også selv om

Hvad klub var det i og hvor??

> Spm: Kan man i det program, du træner, fravælge forsvarsarbejdet???? Og så
> alligevel konkurrere?

Ja...så hedder prøverne bare SL i stedet for IPO...det er det samme bare
uden forsvars arbejde.

> <>Næ, det ville være direkte dumt... Viden er vel første skridt på vejen,
> når man skal danne sig en mening

Jep...men der er bare mange der har en mening, uden at vide noget om en
given ting........feks, Forsvarsarbejde

Mvh.
Claus

Fra : Praxis©

Dato : 04-08-01 14:18

Hej Claus

Jeg blander mig lige lidt.
Jeg ar en rottwieler. Rocco .En lækker stor bamse på efterhånden 9 år fra
Elmedige af.
De første 9 måneder af hans liv boede han på kennelen, og jeg havde ham kun
med hjemme i weekenderne.
Da jeg så fik ham endelig hjem, skulle jeg gå til trænning med ham. Jeg
boede i Kbh. og nærmeste trænningsplads var ude i Hvidovre. lige bag Volden.
Der var 2 trænnere på vores hold. Unge fyre.
Jeg fik meget klart anbefalet at træne Rocco i PH programmet. Incl
forsvarsarbejde.
Rocco havde jo på grund af sin opvækst på en "hunde-fabrik" ikke mødt så
mange mennesker, andet end min familie og andre hundemennesker i sin
opvækst.
Og nu skulle han til at lære at mødte man en mand der udfordrede ham, så
måtte man gerne tage fat i armen på ham. Det er jo det hele legen går ud på.
Hunden bliver udfordret (Stirret i øjnene og truet af med højre arm) og
hunden skal så hoppe op og tage fat i venstre arm, og holde fats, så længe
udfordringen står på. Når udfordringen afbrydes (Figurante stopper
øjenkontakt og trussel) så skal hunden slipper og gi' hals.
Men med en lettere problem hund, som Rocco (På grund af den dårlige
socialisiring) er det ikke optimalt at lære forsvarsarbejde, og selv om han
aldrig har bidt en person, så har han heller ingen respekt for fremmede
mennesker, der tager kontakt til ham. Og jeg er bange for at det mere er min
påpasselighed og indgriben der har afholdt ham fra at bide en fremmed der
har taget kontakt til ham, end noget andet.
Samtidig så se lige for dig, den bevægelse som figorante bruger når han
starter sin trussel! Højre arm op i luften til trussel, og venstre arm,
bøjet ind foran sig, så hunden kan bide i den.
Se så bevægelsen fra en person der vil kaste en bold langt væk. Højre arm
højt i vejret med bolden i, og venstre arm for det meste bøjet ind foran
sig, som balance punkt.
En ophidset og glad hund, kan ikke altid se forskellen i det split sekund,
hvor den skal afgøre hvilken leg, man er igang med.
Een af mine venners brugshund blev aflivet på den bekostning.
Derfor mener jeg ikke at en privat hund skal kunne lære forsvarsarbejde. Og
hvad har en privat person ud af det?? Mange (Ikke alle) har jo brugshunde
(Privat) som potensforlænger............!!!

--
VH Pernille Lauridsen

"Tænk hvis der blev krig
-Og ingen mødte op"

http://www.praxis_humor.subnet.dk/

Fra : Claus

Dato : 04-08-01 18:23

"Praxis©" <peng@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Volden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg synes jo heller ikke at man burde lærer en hund som din
Forsvarsarbejde, før den viser etn normal adfær over for menesker.
Men nu er det altså sådan, at hvis forsvars arbejde er indlært korrekt , så
bider hunden altså ikke før den får besked på det og ydermere kan jeg ikke
få min hund til at bide nogen hvis de ikke har ærme på....vi har sørme
prøvet

Den med, at hvis der er en der hæver armen så tror hunden at der skal bides
....den tror jeg ikke på, en hund der gør det, vil gøre det ligemeget om der
er trænet bidearbejde eller ej.

At du har en bekendt der måtte aflive sin hund forsi den bed, er
ærgeligt...men du kan ikke sige med 100% sikkerhed at det er fordi den har
lært Forsvarsarbejde.
Man hører tit om hunde der bider uden at de nogensinde har lært
bidearbejde...hvorfor bider de så??

Vi har 3 hunde her i huset , den ene er en 9 år gammel Rotte fra Elmedige ,
alle vores hunde har lært bidearbejde men de har da aldrig bidt nogen, der
kommer mange menesker her i vores hus både børn og voksne.....alle kan kaste
bolde eller løfte armene over hovedet uden at blive bidt.

Ang. indlæring af forsvarsarbejde , siger du at det indlæres ved at man
stirrer hunden i øjnene...........helt forkert, dem der indlærer
Forsvarsarbejde ved trusler og stirren i øjnene har ikke fattet en skid af
hvad der foregår og de kunne trænge til nogle kurser.

Mvh.
Claus

Fra : Praxis©

Dato : 04-08-01 19:43

Hejsa Claus

9 år?? Wauw, hvad hedder den og hvem er forældre?? jeg arbejdede for Ole
Strøm fra sommeren 1991 til vinter 1992.

>At du har en bekendt der måtte aflive sin hund fordi den bed, er
ærgerligt...men du kan ikke sige med 100% sikkerhed at det er fordi den har
lært Forsvarsarbejde.<
Nej, jeg kan ikke sige det med 100% sikkerhed. men hunden bed netop en anden
hunde ejer der ville kaste en bold laaaaaangt.

> [...]
Forsvarsarbejde ved trusler og stirren i øjnene har ikke fattet en skid af
hvad der foregår og de kunne trænge til nogle kurser.<
Det var sådan vores trænere gjorde. 2 ganske unge fyre. Den ene havde rott'e
for første gang. Den anden var igang med nummer 2.

Og min pointe er netop, at det er ikke mange steder de har ordentlig
uddannet trænere. Og når hverken ejer eller træner er helt sikker på hverken
indlæringsmetode, og formålet, med at lære den private hund forsvarsarbejde
så burde det ikke være muligt. Og jeg følte mig faktisk lidt presset til at
deltage.
Selvfølgelig, hvis man er en erfaren brugshunde ejer, og gerne konkurrerer
eller lign. så er det oki. men jeg fik blandt andet at vide at jeg ikke
kunne komme videre på PH2, hvis jeg ikke gennemførte hele prøven, hvor vi
iøvrigt dumpede, da figuranten var beruset og næsten faldt henover Rocco i
forsvarsarbejdet. Det var for stor en dominans for min dengang kun 1 år
gamle hund, så han slap ærmet og nægtede at tage et fast tag derefter.

>ydermere kan jeg ikke
få min hund til at bide nogen hvis de ikke har ærme på<
På kennelen trænede vi de 3 gamle hanhunde i forsvarsarbejde med skjult
ærme.

--

http://www.praxis_dyr.subnet.dk

Fra : Claus

Dato : 04-08-01 20:29

Elmedige Slyde ( Elmedige Titan----Elmedige Goldie)

> Nej, jeg kan ikke sige det med 100% sikkerhed. men hunden bed netop en
anden
> hunde ejer der ville kaste en bold laaaaaangt.
Men stadig , ved du det ikke ...og a der skal være en årsag, såligger den
lige for.!!

> [...]
forsvarsarbejde
> så burde det ikke være muligt. Og jeg følte mig faktisk lidt presset til

Men fordi der er nogle klubber der ikke gør det ordentlig...så forbyder vi
det....og det går ud over alle andre.
I IPO som jeg træner bliver der holdt DM, NM,VM , det største man kan nå er
at blive udtaget til landsholdet komme ud i verden og konkurerer mod andre
lande. den glæde vil i tage fra nogle menesker, der bruger enormt med tid på
træning, fordi der er nogle enkeldte der ikke kan finde ud af at træne
ordenligt ??

> På kennelen trænede vi de 3 gamle hanhunde i forsvarsarbejde med skjult
> ærme.
Se det mener jeg er forkert og det ville foregå om du forbød bidearbejde
eller ej.

Mvh.
Claus

Fra : Ann K.

Dato : 04-08-01 19:20

Hej Claus.

>Nej man skal altid lytte til andre men jeg har lidt svært ved det, når man
ser mange "teoretikere" der ikke selv kan udføre det i praksis.
<>Hmm - har lidt af problem der... Jeg har tidligere undervist begynderhold
i ridning - og dér instrueret og fortalt og hjulpet mange til at kunne
udføre (i hvert fald begyndelsen til) en "schenkelvigning"... Mine holds
helt store jubel blev dog altid vakt, når de så _mig_ få undervisning...
Dressurrytter bliver jeg aldrig!!!!
At man ikke selv kan udføre en øvelse, betyder vel ikke altid, at man så
ikke kan have ideer til træningen af øvelsen??? Momentet er jo kendt - kun
kan indlæringen vel varieres....

>Nej...det er bare et spørgsmål om at priotere sin tid, når dem der holder
kurserne ikke kan de ting med deres hunde som jeg kan med mine, så er det
vel ikke så for færdeligt meget at jeg kan lære der.?
<> Med fare for at gentage mig selv... Jo, man kan altid lære noget nyt!
Eller i det mindste få ny inspiration og tanker om indlæring
Har netop vist i en brugshundeklub at man sagtens kan træne brugs vha
klikkertræning... Mange kender til metoden, men aner alligevel ikke meget om
den... og afviser (måske) at forsøge at sætte sig ind i principperne - for;
"Det virker jo, det vi har gjort tidligere"... Alle har spurgt om "det
virker", jeg svarer ja, men det bedste bevis var vel min hunds resultater
ved klubkåring, hvor den scorede topkarakterer i rene brugsøvelser som fx
spor, feltsøg og rondering! Oven i købet selv om den netop var startet i sin
første løbetid....

>Jeg bruger de metoder der er nødvendige for at nå de resultater jeg ønsker
,
mine ønsker går bare ikke så højt mere.
<> Ja, ja - men du svarede ikke på mit spm "Man" kan IMO ikke have været
træner i så mange år uden at have tilegnet sig viden og indsigt, der gør at
man tager afstand fra metoder man (måske) har brugt tidligere.... Et ex; Du
bruger vel ikke tvangsapportering idag, fordi du har vel lært flere nye
måder og har derfor ikke brug for tvang (OBS! jeg siger ikke at du tidligere
har brugt tvang, det er et eksempel!)

> [...]
Men når de så de resultater mine elever fik så var der flere der kom
snigende tilbage. Fordi at det hold de gik på bragte dem ikke videre.
<> Hæ, har du nogensinde tænkt på, hvor ubehageligt det kan være som fører,
at blive "skældt hæder og ære fra" - især, hvis man har høje tanker om sine
egne evner

>Hvorfor. ???
<> Hmmm - dét synes jeg ellers at jeg gjorde rede for... Men OK, vi tager
det en gang til!
A. Hvad skal private mennesker bruge denne disciplin til??
B. Indlæringsfejl (især ved "hjemmetræning"), med risiko for såkaldt
"bidske" hunde...
C. Nogle hunde har simpelthen ikke psyken til det... og skal alligevel
gennemgå træningen pgr førerens ønsker...

>Hvad klub var det i og hvor??
Klub og sted kan for så vidt være ligegyldigt - især fordi forholdene er
blevet rettet og trænerne bedre uddannet Bl.a. kan de nu argumentere for
hvorfor hunden IKKE bør trænes i forsvar... dét havde man tidligere svært
ved.

>Ja...så hedder prøverne bare SL i stedet for IPO...det er det samme bare
uden forsvars arbejde.
<>Tak - mente det jo nok, men var ikke helt sikker :)

>men der er bare mange der har en mening, uden at vide noget om en
given ting........feks, Forsvarsarbejde
<>Enig - men du må forstå at min modstand mod forsvarsarbejde ikke bunder i
en generel tanke om at hunde bliver "bindegale" af at træne det! Trænet
ordentligt og med en hund med god psyke, så har jeg set at det er en herlig
leg, og ikke andet - hunden er jo ikke aggressiv (tror jeg da?? ....

Mvh Ann

Fra : Claus

Dato : 04-08-01 20:13

> [...]
> ikke kan have ideer til træningen af øvelsen??? Momentet er jo kendt - kun

Nej..det kan du ha' ret i men hvis man vil indføre noget nyt må man bevise
at det virker i praksis.

>Har netop vist i en brugshundeklub at man sagtens kan træne brugs vha
> klikkertræning..

Det du kan med en klikker , kan jeg uden, hvorfor skulle jeg så begynde at
bruge klikker.

> [...]
> bruger vel ikke tvangsapportering idag, fordi du har vel lært flere nye
> måder og har derfor ikke brug for tvang (OBS! jeg siger ikke at du

Jeg har da brugt tvangsapport mange gange og det er da på den måde man får
den mest sikrer apport., men kun på mine egne når jeg synes det er
nødvendigt. jeg har aldrig undervist i Tvangsapport og når folk har spurgt
om hjælp til det har jeg henvist dem til andre.

> A. Hvad skal private mennesker bruge denne disciplin til??
Den hører med i flere programmer, samtidig er det et sted du viser, at du
har fuld kontrol over din hund. Og så synes både jeg og hunden at det er
sjovt. )

> B. Indlæringsfejl (især ved "hjemmetræning"), med risiko for såkaldt
> "bidske" hunde...

Dem der får "bidske" hunde er de menesker der kan li' bidske hunde og det
vil de få, om de trænede Forsvar eller ej.

> C. Nogle hunde har simpelthen ikke psyken til det... og skal alligevel
> gennemgå træningen pgr førerens ønsker...

Og der er det, at klubben, skal sige fra og fortælle folk at deres hund
bedre egner sig til noget andet.

> [...]
herlig
> leg, og ikke andet - hunden er jo ikke aggressiv (tror jeg da?? ....

Og fordi der er nogle der ikke kan finde ud af, at indlærer det ordentligt
så skal det forbydes, at det så går ud over alle dem der godt kan , det er
bare ærgeligt......eller hva'

Mvh.
Claus

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 05-08-01 07:00

> Det du kan med en klikker , kan jeg uden, hvorfor skulle jeg så begynde at
> bruge klikker.

Men så har lige præcis heller ikke forstået pointen med klikkeren. Det du
kan uden klikker, kan du gøre bedre med klikkeren. Du øger effektiviteten af
indlæringen.

> [...]
> nødvendigt. jeg har aldrig undervist i Tvangsapport og når folk har spurgt
> om hjælp til det har jeg henvist dem til andre.

Det er SIMPELTHEN ikke rigtigt - det med, at tvangsapportering giver den
mest sikre apporten. Korrekt indlært apportering og en hund, som synes det
er sjovt giver den mest sikre apportering - blandt andet ved brug af
klikker. Alt andet er en dum skrøne, som jeg virkelig troede var død i dag
!!!!!!!!!!!!!!

Søs

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 07:23

> [...]
> kan uden klikker, kan du gøre bedre med klikkeren. Du øger effektiviteten

Det tror jeg ikke på....jeg bestrider ikke at en ny HF.der bliverv lært op
i at bruge klikker vil ha' meget ud af det ..meeen at det skulle gøre alle
gamle's HF. træning bedre tror jeg ikke på.

> [...]
> er sjovt giver den mest sikre apportering - blandt andet ved brug af
> klikker. Alt andet er en dum skrøne, som jeg virkelig troede var død i dag

Hvem er det lige, der har bestemt at det er en dum skrøne.????

Mvh.
Claus

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 05-08-01 06:52

> Nej man skal altid lytte til andre men jeg har lidt svært ved det, når man
> ser mange "teoretikere" der ikke selv kan udføre det i praksis.

Men her er pointen jo netop at det ikke behøves at være en begræning i
teorierne - mens hos menneskerne. Og det skal metoderne efter min mening
ikke have på hatten for.

KH
søs

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 07:29

> Men her er pointen jo netop at det ikke behøves at være en begræning i
> teorierne - mens hos menneskerne. Og det skal metoderne efter min mening
> ikke have på hatten for.

Du havde da ikke tænkt dig at hver gang der er en der udtænker en ny "teori"
at så skal jeg afprøve den på min hund. der er da en ting der er helt
sikkert , så vil min konkurence hund da ikke lave mange P.

Det må da være sådan, at dem der udtænker en ny trænings teori beviser, at
den virker, ved at at komme med en hund der har lært tingene på den måde.

Mvh.
Claus

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 05-08-01 06:49

Hej Claus

Det har jeg fra indlæringspsykologien - og det er ting som er videnskabelig
bevist i alle ender og kanter. Det kan hvis ikke engang 20 års erfaring med
hunde vinde over )

Generelt set oplever jeg tit, at det er lidt problematisk med mange års
erfaring med hunde - fordi så møder jeg ofte folk som forfalder til at sige,
at de har erfaring for at det og det virker og så bliver de ENORMT lukkede
over for at andet. Jo - jeg er lige begyndt at deltage lidt i konkurrence -
men den eneste jeg lærer noget om i den sammenhæng er mig selv og min
psyke - og hvordan at jeg er anderledes påvirker min hund.

Ellers kan jeg kun sige - når vi er ved konkurrencemomentet - at hende som
lige er blevet verdensmester i lydighed træner efter de metoder, som jeg
også har lært - og det har taget hende 4 år med hende første hund at blive
verdensmester. Det siger selvfølgelig en MASSE om hende - men også noget om
træningsmetoderne.

KH
Søs

Claus <Pernille@city.dk> skrev i en news:9kcj01$1lcq$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 07:40

> [...]
videnskabelig
> bevist i alle ender og kanter. Det kan hvis ikke engang 20 års erfaring

Det kan du jo mene meen det er mig der bliver trukket i P. når jeg går
til Konkurence, så derfor gør jeg som jeg gør og ikke som dr står i bøgerne.

> [...]
> men den eneste jeg lærer noget om i den sammenhæng er mig selv og min
> psyke - og hvordan at jeg er anderledes påvirker min hund.

Ja..netop.....man er meget anderledes når man står i en
konkurence.....derfor er det oxo meget vigtigt at hunden gør tingene oxo
selv om den ikke har lyst lige idag..........Sjovt nok er der mange hunde
der på konkurencedagen, der lige har lyst til at lave noget andet end det de
skal....og det har helt sikkert noget med indlærings metoder at gøre.

> [...]
> verdensmester. Det siger selvfølgelig en MASSE om hende - men også noget

Du siger at det er fordi hun bruger klikker , det kan jeg jo ikke
bestride....men hun må samtidig være en uhyre god HF. og hun var nok
kommet langt oxo uden klikker.

Mvh.
Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-08-01 13:12

Hej Claus

Ud fra det du skriver, er du jo et skoleeksempel på de ENOMRT LUKKEDE HF'er,
som Søs omtaler.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 13:35

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Claus
>
> Ud fra det du skriver, er du jo et skoleeksempel på de ENOMRT LUKKEDE
HF'er,
> som Søs omtaler.

Hej Nina.

Fordi jeg ikke bare klapper i mine små hænder og ruller om på ryggen, hver
gang der kommer en ny trænings metode op, så er jeg en "lukket HF".

Niks du..det har noget at gøre med, at hvis man vil nå noget med sin hund ,
så vil man godt se "alt" det nye virke inden man lægger hund til, det kunne
jo være det ikke virkede og så satte man måske sig selv tilbage i
træningen..
Bevis for mig at den nye metode er bedre end den jeg bruger, så vil jeg
overveje at bruge den.....ikke før.

Hvis det er at være en " lukket HF." så er jeg det med største
fornøjelse.

Mvh.
Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-08-01 15:33

Hej Claus

Og hvad sker der ved at hunden er et par måneder længere om at lære en
øvelse, fordi du (HF) lige skal lære en ny teknik??

Jeg hopper heller ikke bare på alt det nye, men jeg afprøver det altså.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 15:47

> [...]
> øvelse, fordi du (HF) lige skal lære en ny teknik??
>
> Jeg hopper heller ikke bare på alt det nye, men jeg afprøver det altså.

For det første vil jeg ikke spilde tid på noget der måske ikke virker og for
det andet virker mine metoder udemærket.

Forskellen på dig og mig er, jeg er et konkurence meneske og det er du
"måske" ikke.??

Mvh.
Claus

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-08-01 16:35

> For det første vil jeg ikke spilde tid på noget der måske ikke
virker og for
> det andet virker mine metoder udemærket.

Tja synes på en eller anden måde det må være trist for dig at være
kørt fast i et gammelt mønster .. der kan da aldrig ske noget nyt ved
at prøve sig frem .. og da især ikke når det man prøver er nyere og
blødere metoder .. for mig har det der har talt ,i min omgang med
mine hundene, altid været midlet før end målet ... men jeg er heller
ikke konkurrencepræget indrømmer jeg da gerne ....
MVH Ami

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 17:01

> [...]
> mine hundene, altid været midlet før end målet ... men jeg er heller
> ikke konkurrencepræget indrømmer jeg da gerne ....

Det er ikke et spor trist , vi må bare konstaterer at vi bruger vores hunde
forskelligt, jeg har et mål med mine hunde, men omvendt skifter jeg ikke
hunden ud hvis den viser sig ikke at være optimal.

Den hund jeg har lige nu, er en udemærket hund men han er ikke optimal,
derfor kan jeg aldrig vinde DM med ham men derfor udskifter jeg ham da ikke
, vi må bare klare os så godt vi kan.

Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-08-01 18:42

Jamen Claus, når din hund ikke er optimal, kunne du da afprøve de nyere
metoder på ham, han vil jo ikke blive DM alligevel, og hvem ved måske bliver
han optimal, det var da et forsøg værd.

Og du har ret, jeg er slet ikke konkurrencemenneske. Jeg troede da også
konkurrencen gik på at opnå de bedste resultater og ikke hvor hurtigt, det
skete.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 20:46

> [...]
> konkurrencen gik på at opnå de bedste resultater og ikke hvor hurtigt, det

De problemer min hund . kan ikke rettes ,
Ang. at vinde DM ...nej vinde kan jeg ikke men jeg kan blive placeret
pænt og det er godt nok for mig. .o))

Mvh.
Claus

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-08-01 21:56

"Claus" <Pernille@city.dk> skrev i en meddelelse >
> Forskellen på dig og mig er, jeg er et konkurence meneske og det er du
> "måske" ikke.??

Jeg har endnu tilgode at deltage i de første konkurrencer med min
klikkertrænede 10 måneder gamle Parson TERRIER, men vi er næsten parate til
LP1 og han syntes det er sjovt Men derfra og til at udnytte ham til at
opfylde mine egne drømme om gode konkurrenceresultater er der godt nok meget
langt. Det er et dyr, et andet levende væsen, du har med at gøre, ikke en
badmintonketsjer eller en fodbold! Du taler jo udelukkende om resultater og
ikke om, hvordan hunden har det. Jeg har redet i mange år og med de metoder
det lyder som om du benytter, tror jeg du skal være glad for at det er hunde
og ikke heste du har med at gøre! Det er nemlig lidt sværere at tvinge 600
kg hest til at gøre noget som helst. Det handler om samarbejde. Desværre
trænes heste stadig med negative forstærkninger mange steder, men den
diskussion hører nok ikke hjemme herinde

Jeg gad i øvrigt godt se, hvordan du ville træne f.eks. en terrier som Robin
noget som helst. Jeg taler her ikke om forsvarsarbejde, men bare en helt
simpel ting som at gå fri ved fod?

Dette blev nok lidt langt, men dit indlæg ødelagde lige mit gode feriehumør
(netop hjemvendt efter lidt camping med Robin og kæresten)

-Trine

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 22:30

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
feriehumør
> (netop hjemvendt efter lidt camping med Robin og kæresten)

Jeg er da meget ked af at jeg har ødelagt dit gode humør men nu er du jo
bare lynhurtig til at fordømme mig , uden at du kender det mindste til mig.
Jeg synes da oxo at du er enormt "dygtigt" når du kan se, at jeg ikke kan
træne en Terrier til noget som helst, ud fra de indlæg jeg har skrevet her.

Jeg har undervist mange forskellige racer i både Spor og Lydighed , imellem
der har der bla. været en Airdale terrier og det gik faktisk udemærket , men
det er måske ikke en rigtig terrier..eller hva'.

Ja.... jeg er konkurence meneske men det betyder da ikke, at jeg behandler
mine hunde dårligt , har jeg nævnt nogen noget om at vinde for en hver pris
og hvis jeg havde været såden et slet meneske, som du vil gøre mig til , så
havde jeg skaffet mig af med den hund jeg har nu og fået en anden.

Mvh.
Claus

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-08-01 20:07

Hej Nina

---[klip]---
> Og hvad sker der ved at hunden er et par måneder længere om at lære en
> øvelse, fordi du (HF) lige skal lære en ny teknik??
>
> Jeg hopper heller ikke bare på alt det nye, men jeg afprøver det altså.
---[/klip]---

Lige præcis på det her punkt må jeg nok indrømme, at jeg har det nøjagtigt
ligesom Claus ....

1) Jeg vil gerne have at min hund lærer en ny øvelse så hurtigt som muligt.
Ikke fordi vi skal forcere noget konkurrencemæssigt, men når jeg skal
indlære min hund noget nyt, så ved den af gode grunde ikke hvad den skal,
hvilket medfører mere eller mindre stress og usikkerhed. Altså jo hurtige
den bliver klar over hvad den skal, jo mere stabil og rolig bliver den (og
det er vigtigt med den race jeg har, som i øvrigt også er den samme som
Claus har !!!).

2) Hvis jeg som hundefører skal lære en ny teknik, så har jeg det i hvert
fald sådan, at jeg nemt kommer til at føle mig lidt klodset, og skal måske
koncentrere mig meget om hvordan jeg gør tingene, hvilket igen betyder at
jeg ikke er 100 % fokuseret på hvad vovsen laver - og til hvilken nytte,
hvis metoden ikke er bedre end den jeg plejer at bruge ????

3) Et eksempel fra det virkelige liv: for et års tid siden hørte jeg om
noget der hedder "målbilledstræning" af Inki Sjøsten. Da jeg fik metoden
fortalt fattede jeg ikke en brik, så jeg spurgte flere steder (bla. andet
her på nettet). Ingen af forklaringerne imponerede mig, så jeg læste et par
artikler om emnet og så oven i købet to videofilm på svensk om emnet. Min
konklusion: jeg tror ikke på at "målbilledstræning" er så fantastisk som der
bliver givet udtryk for ..... er jeg så en lukket hundefører, der ikke
vil forny mig ??????

Næææææh, som Claus siger: det må være dem med de nye metoder, der skal
overbevise "os andre" ....
Jeg ligger i hvert fald ikke hund til alverdens påfund !!!!

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Bufas

Dato : 16-08-01 19:51

Carina Graversen skrev i en meddelelse

> Lige præcis på det her punkt må jeg nok indrømme, at jeg har det nøjagtigt
> ligesom Claus ....

Ja... man kaster jo ikke alt over bord for at prøve noget nyt (eller gammelt
???)

> Næææææh, som Claus siger: det må være dem med de nye metoder, der skal
> overbevise "os andre" ....
> Jeg ligger i hvert fald ikke hund til alverdens påfund !!!!

næ, det gør jeg nu heller ikke... man lærer sqi at tænke sig om når man får
en "ny" hund !!!

mvh

Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 10-08-01 16:32

Jeg kan simpelthen ikke nære mig. Hvis jeg havde samme indstilling på mit
arbejde (nej jeg skal f... ikke kompentenceudvikles, for det, jeg kan, er
godt nok. Det har det været de sidste 20 år) som mange gamle HF'er, så blev
jeg ikke siddende i min stilling særlig længe )

KH
søs

Fra : Claus

Dato : 10-08-01 18:45

> [...]
blev
> jeg ikke siddende i min stilling særlig længe )

Hej igen.

Nææ....sådan er det oxo på mit job ....meeen der lidt anderledes med
træningen , der vil jeg gerne se at det virker før jeg ryger på alle de
smarte ideer.

De fleste af dem der fortæller mig at de nye metoder, er så gode , bruger
mere tid på at citere fra bøger andre har skrevet end at vise noget som
helst med deres egne hunde.

Claus.

Der glæder sig til , at du begynder at konkurerer og viser at dine metoder
er så virker.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-08-01 21:38

Hej Claus

Man kan vel også vise at metoderne virker, selv om man ikke konkurrerer.

Jeg kan da fortælle dig at de bløde metoder virker på katte, du er velkommen
på besøg og se det selv (jeg har jo desværre ikke hund mere).

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 10-08-01 22:26

> [...]
velkommen
> på besøg og se det selv (jeg har jo desværre ikke hund mere).

Det er bare det, at dem der her på NG. hele tiden skal belærer os andre, om
de "såkaldte" bløde metoder, altid bliver nød til at henvise til bøger eller
andre personer, der er ingen der kan fremvise nogle brugs resultater.

Jeg nægter ikke at de "bløde" metoder kan være til stor fornøjelse for en
del menesker og hunde, jeg kan bare ikke se at det kan hjælpe mig i min
træning.
Alt hvad du kan med en klikker , kan jeg uden, vil du så godt forklare mig
hvorfor at jeg skulle begynde at bruge klikker.???

En anden ting der er meget sjovt her er , at fordi jeg ikke vil køre med på
"jeres" linie så er jeg en gammel forstokket person der ikke vil lære noget
nyt, det er jo det rene pladder, min træning er da meget anderledes end den
var for 20 år siden men dertil at så bare sluge alt råt, er der altså et
sykkke.

Nu er det sådan at Søs i et andet indlæg sagde at hun var begyndt at træne
til LP1 ....det giver os jo så rig mulighed for at se om jeres metoder
virker......jeg er jo flere gange, af flere forskellige personer her på NG.
blevet belært om Søs's uddannelse inden for hundeadfærd....så hvis der er
nogle der kan bevise at jeres metoder virker, må det da være
hende.......eller.??

Søs mangler stadig at svare et spørgsmål, jeg stillede hende i et andet
indlæg....jeg kan stille det igen her.........hvordan ved hun at
tvangsapporter ikke virker ..og et lille tillægs spørgsmål Vil i være så
søde at definere ..tvangsapport .jeg tror ikke der er ret mange her i NG.
der ved gvad en tvangsapport er. ??

Mvh.
Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-08-01 00:36

Tvangsapport kan være mange ting:

1. hunden føres hen til apporten og pighalsbåndet vrides til hunden åbner
munden og hyler af smerte, så stikkes appoten i munden på den og man slår
undekæben opad, hver gang hunden prøver at slippe apporten. (jeg har set
dette praktiseret)

2. hunden føres hen til apporten, munden åbnes og apportbukken læggen ind,
hvorpå hunden roses. Hvis hunden prøver at spytte apporten ud støttes den på
underkæben så det er umuligt. (har selv praktiseret dette for mange år
siden)

Dette er 2 yderpunkter i tvangsapportering.

Hvorfor vil du absolut se konkurrenceresultater før du vil godtage de "nye"
metoder? almindelig familiehunde opdragelse kan da lige så godt vise det.

For øvrigt var Bjarne Østergård (jeg savner ham her) fremme allerede for et
par år siden med oplysning om at hjemmeværnet var 9 mdr om at uddanne en
hund med de bløde metoder mod 2-3 år med traditionelle metoder, men det er
måske ikke dokumentation nok??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 11-08-01 10:05

> [...]
> undekæben opad, hver gang hunden prøver at slippe apporten. (jeg har set

Dette er en tvangs apport men den er bare udført forkert.. men i det store
hele har du forstået ordet tvangsapport.

> [...]
> hvorpå hunden roses. Hvis hunden prøver at spytte apporten ud støttes den

> underkæben så det er umuligt. (har selv praktiseret dette for mange år

Dette har intet med tvang at gøre og igen, hvis man vil indlærer apport på
denne måde er øvelsen, lavet forkert.
Men det er en af de bedste måder at lære en hund apport på. Så får man en
korrekt og hurtig apport.

> Hvorfor vil du absolut se konkurrenceresultater før du vil godtage de
"nye"
> metoder? almindelig familiehunde opdragelse kan da lige så godt vise det.

jamen Nina....det har du da ret i...men i vil jo gerne ha' at dem der går
til konkurrencer bruger samme metode. At en anden her i NG. kan lærer sin
hund at bære sit vasketøj er da sjovt , men ikke sikkert at det er brugbart
i et konkurence program.

> [...]
> hund med de bløde metoder mod 2-3 år med traditionelle metoder, men det er

Men det viser måske mer om Bjarne Østergård end om metoderne som sådan.

Mvh.
Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-08-01 14:46

Hej claus

> på
>
> Dette har intet med tvang at gøre og igen, hvis man vil indlærer apport

> denne måde er øvelsen, lavet forkert.

Dette blev kaldt tvangsapportering, da jeg trænede i PH.

> jamen Nina....det har du da ret i...men i vil jo gerne ha' at dem der går
> til konkurrencer bruger samme metode.

Selvfølgelig, men om familiehunden skal lære at gå på plads, eller
konkurrencehunden skal, kommer vel ud på et, hvis man stiller samme krav til
sikkerhed i øvelsen.

At en anden her i NG. kan lærer sin
> hund at bære sit vasketøj er da sjovt , men ikke sikkert at det er
brugbart
> i et konkurence program.

Hunden bærer sikkert ikke vasketøj til konkurrencer, men den bærer en
apport, kan du fortælle mig forskellen? Hunden bærer et eller andet og det
er vel det der skal indlæres hvad enten det er for sjov eller til
konkurrencer.

> et
>

> Men det viser måske mer om Bjarne Østergård end om metoderne som sådan.

Muligt! men jeg forstår ikke din argumentation, for hvis jeg (og hundrede
andre) kom med superdygtige konkurrencehunde, ville du vel ikke tro på, vi
havde brugt de bløde metoder alligevel? eller vi var bare dygtige HF

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 11-08-01 07:31

Hej Claus

Nina har skrevet om, hvad tvangsapportering er. Jeg skrev ikke, at
tvangsapportering ikke virker. Men jeg skrev at det var en frygtelig gammel
skråne, at denne metoden skulle være mere effektiv end andre metoder. Jeg
ved, at f.eks. indlærig af apportering via shaping - hvor man først starter
med at lære hunden at holde apporten og så arbejder videre derfra - er langt
mere effektiv end tvangsapportering. Jeg lærte min ene hund at apportere på
tre gang 10 min. træning med denne metode og klikker. Med den anden tog det
længere tid - uden klikker. Men i dag er han 98% sikker i apportering - og
jeg arbejder nu på farten. Jeg må jo så endnu engang henvise til bøgerne (du
ved godt hvorfor man har bøger og henviser til dem ikke? Det er jo fordi man
som menneske ikke kan nå selv at samle så meget erfaring som 100 mennesker
kan tilsammen - det at vi kan samle viden og videregive viden unden først
selv at skulel gøre sig erfaringerne er faktisk en af grundene til at
mennesket er, hvor det er i dag), hvor Jean Donaldson skriver om det. Hendes
konklusion er efter at have set MANGE konkurrencer, at hunde der har lært
apportering gennem tvangsapportering er fuldstændig lige så lidt sikre, som
hunde der har lært det genenm lystapportering. Her skal lige indskydes at
jeg skelner mellem lystapportering og korrektlindlært apportering - som jeg
mener er det mest effektive - altså med den metode, som ligger til grund for
at bruge klikker. Og så er fart og tvangsapportering jo ikke foreneligt. Jeg
vil også lige tilføje, at det ikke er klikkeren i sig selv, som er det
fantastiske, men metoden bag - shaping, brugen af hundens eget initiativ
samt altid kun at pos. forstærke, når h. gør det rigtige og ignorere, når
den gør det forkerte.

Mht. konkurrencer så fatter jeg ikke, at jeg selv skal bevise at mine
metoder virker og ikke må henvise tiil f.eks. verdensmesteren i lydighed,
som jeg ved træner med disse metoder. Jeg synes , det er sjovt at gå lidt
til konkurrencer, men har hverken tid, lyst eller interesser i at træne min
egen hund (som i øvrigt heller ikke egner sig) op til at blive brugs- eller
lydighedshotshot. Jeg har dog gået til træning forskellige steder - både
lydighed og brugshundetræning. Og her kan jeg da se, at min hund kan præcis
det samme som de andre. Men arbejder med langt mere lyst end mange af de
andre, hvor HF hele tiden står og siger nej til dem, rykker dem i snoren m.
m. Det bliver blandt andet altid fremhævet i min samarbejdskarakter, hvor
jeg har fået 20 ud af 20, 18 ud af 20 og 9 ud af 10.

Her i sommer var jeg i Jylland, hvor jeg overværede bidarbejde i en klub.
Hundene har det glimrende, når de bider - absolut ingen tvivl om det - men
de (for de var klart i overtal - kun en af deres hunde ville slippe) kan jo
ikke få dem til at slippe og må derfor bruge pighalsbånd m.m. Men det gjorde
ondt langt inde i sjælen på mig, da jeg så, hvordan hundene gik fri-ved-fod:
halv krybende, langsomt og konstant sendte de dæmpende signaler til HF. Og
jeg ved, at de ovenikøbet har været på kurser, hvor man træner efter de
principper, som jeg slår på tromme for. En anden lile sjov ting med det
bidarbejde, var, at nogle af de hunde, som går meget lydighed og trænet
efter shaping-princippet også laver bidarbejde. Og de havde INGEN problemer
med at få deres hunde til at slippe igen - på trods af, at de var præcis
lige så tændte på at bide - og trænet til det gennem shaping - som klubbens
egne hund.

KH
Søs

Claus <Pernille@city.dk> skrev i en news:9l1j6v$2p47$1@news.cybercity.dk...

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-08-01 20:16

Hej Søs

> [...]
> med at få deres hunde til at slippe igen - på trods af, at de var præcis
> lige så tændte på at bide - og trænet til det gennem shaping - som

Hmmmmmmmmmm - så er bidearbejdet måske slet ikke så slemt alligevel, men
blot et spørgsmål om hvilke metoder der bruges, eller hvad mener du egentlig
om bidearbejde ????

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 16-08-01 21:49

Hej Carina

Hvad mener jeg om bidarbejde. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene. Jeg
fortrækker at kalde det for, at jeg er nuanceret. Men jeg har da rykket mig
en del - blevet mere nuaceret - siden vi sidst diskutere dette så intenst
her i NG'en. Men jeg har også opsøgt den viden.

I bund og grund synes jeg det er fuldstændig unødvendigt - også inden for
politi, militær m.m. Jeg mener, at man sagtens kan lære hunde at være
truende uden at skade andre mennesker. Og jeg har oplevet demonstratioer,
rydninger m.m hvor folk - uden grund - er blevet skambid af hunde, som HF
ikke kunne styre/stoppe. Jeg grinede også over et program i fjernsynet -
børneprogram - hvor en kvindelig HF skulle demonstrere bidarbejde med sin
schæfter. Hun fik overhovedet ikke hunden til at slippe bidepølsen resten af
udsendelse. Og så høre hunde eller heste overhovedet ikke hjemme i
demonstrationer og andre til spidset situationer. Men det er min mening - og
ja -jeg er TOTAL pladderhumanist , venstreorienteret m.m. )
'Forbrydere' - der tror jeg meget på, hvad Ian Dunbar er inde på, at man
lærer sin hund at holde fast og gradvis forøge trykket, hvis forbryder
prøver at komme fri.

Jeg mener også at det er forkert, at det i mange klubber bare er en
selvfølge at lære folks hunde bidarbejde. Dermed ikke sagt at jeg vil have
det forbudt. Men der må stilles en eller anden form for krav til hunden. Jeg
synes, det er ok, at der er nogle som dyrker det, kan kontrollere
stressen/driften (og her ser jeg et MEGET stort problem), og at det foregår
med metoder, som ikke hverken psykisk og fysisk skader hunden. Og så skal de
mænd holde op med at bruge deres hunde som potensforlængere. Jeg går selv
til træning hos en politi-mand og det er ham jeg citerer for det med
potensforlængeren.

Ingen tvivl om, at hundene synes det er det FEDESTE. Men på den anden side
har jeg også oplevet mine hunde utrolig lykkelige - der stod de og flåede i
hver sin ende af en levede ræv.

KH
Søs

Carina Graversen <carina.graversen@mail.dk> skrev i en

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-08-01 22:54

Hej Søs.

> [...]
> mænd holde op med at bruge deres hunde som potensforlængere. Jeg går selv
> til træning hos en politi-mand og det er ham jeg citerer for det med

OK - så er vi enige

Hilsen
Carina

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-08-01 19:45

Hej Søs.

> [...]
du
> har noget jeg gerne vil have, og jeg har noget du gerne vil have. Hverken

Det kommer jo lidt an på hvad programmet indeholder ...

Mht. lydighed vil jeg give dig ret - det er ikke andet end en gang
klovne-numre !!!

Min lille nevø på 7 år kan med lethed tage Tikki og kører hele
lydighedsprogrammet igennem uden de store problemer - han har en pølse som
hun gerne vil have, og så fornøjer de sig lidt med det ....
___

Men når man begynder at snakke lidt mere brugsmæssige øvelser, så vil jeg nu
da mene at lederskabet skal være på plads for at man kan få det hele til at
gå op i en højere enhed !!!

F.eks. en øvelse som rundering - her skal hunden løbe ud i den retning
føreren peger, og når HF så kalder hunden tilbage, skal den komme hurtigt
tilbage, selvom vovsen er helt vild for at finde figuranten. Og skulle den
nu finde figuranten, skal den blive derude og halse selvom føreren kalder på
den. Det lyder måske nemt, men I skulle bare prøve !!!!!!! ( det skal være
på et niveau der svarer til DcHs A-klasse, politihundekåringen eller nordisk
program).

Vi prøvede det faktisk igår med Tikki i ruinsøget. Træneren (som hun i
øvrigt er glad for) satte hende igang, og det gik også fint lige indtil han
råbte omkring, for hvem fortsatte så, og strøg i øvrigt rundt helt som det
passede hende, indtil jeg sprang op i ruinen og begyndte at dirigere lidt

Hertil skal det så måske nævnes, at jeg med begrebet "lederskab" forstår:
samarbejde, tillid med samtidig at der er en der dirrigerer det hele, så det
går op i en højere enhed !!!

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 16-08-01 22:02

Hej Carina

Som vi dog får diskuteret.

Der er jeg uenig med dig. Jeg mener, at det bare er et spg. om, at du øger
tiden, som hunden skal arbejde for sin belønning/det den gerne vil have. Og
så er noget med at søge jo en forstærkning for hundene i sig selv. Det er jo
bare det , der menes med målbildtræning. Du skaber en sammenhæng (et
målbilled) mellem en øvelse og en bestemt belønning - også øger du tiden
hunden skal arbejde for at få den belønning.

Mht. lederskab er der flere og flere etologer/biologer, som forsker i hunde
og ulveflokke, som stiller spg. ved begrebet. I ulveflokke er lederskabet
meget delt - en er god til noget -en andet til noget andet osv. - men der
findes en leder. Sjov lille indskydelse og en til Mads Jørgensen - så er der
faktisk nogle forskere, som mener at ulveflokken er matriakalsk lededet - og
ikke patriakalsk. I vildtlevende hundeflokke derimod har de ikke kunne finde
bevis for, at der overhovdet er en leder af flokken. (Kilde på alt dette:
Hund eller ulv - om ulve og hundes økologi, velfærd og adfærd af Hanne
Hjelmer Jørgensen.

Og så er jeg også meget enig med Morten fra Canis - sikke jeg namedropper
lige nu - i, at man ikke skal blande etologiske begreber sammen med
indlæringspsykologisk.

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-08-01 19:18

Hej ...

> - hvem er det nu lige de tager initiativ til kontakt med hunden, er
> det dig eller hunden

Her lige et kort uddrag af bogen "Hundens gyldne regler" af Anders
allgren - kan VARMT anbefales at læse ....

»Nyere etologer er kritiske over for den opfattelse, som de fleste har af
begrebet rangordning. Den almindelige opfattelse er nemlig den, at de
stærkere dyr med højere rang trykker de andre ned med magt. Senere
undersøgelser viser, at de dyr med højere rang ikke på aktiv måde holder de
dyr med lavere rang nede. I stedet har man erfaret, at de aktive er dem, der
er lavere i hierakiet, normalt de yngre individer. De opsøger gerne de
dominante og viser deres underkastelse på forskellig måde. De dominante dyr
er ofte lidt afmålte i deres selvsikkerhed og synes ikke at værdige de
underlegne et blik. Selv hvis et dyr af lavere rang truer eller udfordrer et
dominant individ, vil denne sjældent svare med aggression» - citat slut.

______________

> - nu sover hunden vel i soveværelset og helst i sengen

Hunde er flokdyr !

______________

> - og den kommer også i møblerne

Og ???

______________

> - og får sin mad før ejerne

Jeg sad lige forleden og så en udsendelse om Dingoer. De fangede en kænguru,
og ved du hvad ??? De spiste faktisk samtidig hele flokken.

Og for at det ikke skal være løgn, så så jeg en anden udsendelse for et par
måneder siden med afrikanske vildhunde. De nedlagde et eller andet dyr som
jeg ikke lige kan huske, og så skal jeg ellers love for at der var ædegilde.
Og der gik heller ikke lang tid inden der kom en løve, og der var også et
par gribbe der var sultne !!! - prøv at tænk hvis disse hunde skulle
spise efter princippet "en af gangen efter rang" - så ville flokken
lynhurtig blive afkræftet og formindsket, for der er altså ikke tid til at
skulle afgøre flokkens rangorden når man spiser ...

Jeg selv gør da også det med min hund, at jeg f.eks. afslutter sporet eller
en rundering med at stille en taske, og når så vovsen finder den, er vi
sammen om at dele byttet. Tikki for lov til at komme med helt hen til tasken
og stikke hele hovedet ned for at lugte hvad der er deri. Så fordeler jeg
ellers maden - lidt hundemad til vovsen og en rugbrødsmad til mig, og så
sætter vi os roligt ned og slapper af .... jow jow - vi er skam noget af
en team, der sådan kan fange vores bytte selv !!!

______________

> - og går først ud og ind af døre, trapper etc.

Og ????

- min hund har kun een af disse forbudsøvelser, og det gælder bilen (af
sikkerhedsmæssige årsager).

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Bufas

Dato : 16-08-01 20:08

> Hunde er flokdyr !

Yep !

> Og ???

Pas nu på Ina ! det er understimulering af hunden !!!!

> [...]
af
> en team, der sådan kan fange vores bytte selv !!!

Det er jo det vi kalder samarbejde ! Vi arbjeder sammen om at løse en en
opgave ! og naturligvis deler vi byttet ! Det er jo det det går ud på ! Vi
løser opgaven og deler byttet !

> - og går først ud og ind af døre, trapper etc.
>
> Og ????

Hos os har vi ALDRIG brugt lederskabsøvelser og på trods af at jeg altid
gået først igennem døren ???

> - min hund har kun een af disse forbudsøvelser, og det gælder bilen (af
> sikkerhedsmæssige årsager).

Ja tak ! Det er da noget kun nemmere at tage hunden ud af bilen ????

mvh

Bufas
--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-07-01 15:13

> [...]
> desværre ikke spørge hende. At jeg naturligvis altid afviser hendes
> "bengestus" konsekvent med sprog og krop tog jeg som en selvfølge,

Som Pia er inde på var det bestemt ikke en kritik af din måde at
aktivere og motionere din hund, blot en forespørgsel om det kunne være
noget sådant der spillede ind .. idet faktisk rigtig mange hunde er
understimulerede/underaktiverede ... og at du siger nej til den
....altså at den har lært nejøvelsen ... og at du bruger denne øvelse
også i forbindelse med dens leg op af benet er bestemt ingen selvfølge
.... har faktisk hørt et par stykker sige at de ikke vil sige nej til
deres hunde når de leger op ad deres egne eller andres ben (eller hvad
hunde ellers kan finde på at gnubbe op af for at styre deres lyster)
for tænk hvis hunden så ikke kunne finde ud af det når den skulle
pares med en tæve... og i mange situationer tror jeg faktisk denne
paringsleg skyldes enten manglende aktivering eller ditto lederskab
...... det sidste fordi netop det at parre sig er dominansbetonet
idet ikke en hver ulv i flokken har lov til at pare sig .... det har
kun alfahannen .....

Altså det jeg skrev ER og VAR IKKe en kritik af din måde at omgås din
hund idet jeg jo intet anede om dette ... og derfor var nødt til at
spørge ... altså var det blot en høflig forespørgelsen .. og beder
dig undskylde at jeg fik mig formuleret så det kunne misforstås .. MVH
Ami

Fra : pmj

Dato : 01-08-01 22:19

"Mikkel Michelsen" skrev d. 31-07-01 13:55 dette indlæg :
> Tak for svar... God pointe, men dog falsk. Nej min hund er meget
> velopdraget> > > Min hund har en lidt dårlig vane: Stikker man et ben
frem, eller

Det kunne også være en effektiv måde at få kontakt med dig på. Hvis ikke
det går med legetøj eller andre skøre indfald for at få dig op af stolen
og sige noget, så virker metoden med at hoppe på benet åbenbart hver
gang.
Husk! Negativ kontakt er også en belønning, når det er kontakt man
søger.
Et alternativ til "Nej", greb om snuden, vand o.l. kan være "at rejse
sig op og gå væk uden at se på hunden (ignorering). I starten vil hendes
kontaktforsøg nok blive mere intensive "Så gør da noget far!!!!" Men
efterhånden vil adfærden dø ud.

Mvh

Pia Johnsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia

Dato : 02-08-01 09:58

ja, den bruger jeg på Max, han kan også være temmelig støjende, anmassende
og p***eirriterende hvis vi fx ser tv. Se på mig mor, se, se!

Vi har sågar begge rejst os og gået ud på badeværelset (det eneste rum med
dør her), og stået derude et øjeblik. Uden at se på ham, røre eller sige
noget. Hvis han piver udenfor, banker jeg en gang på døren, så holder han op
og ligger bare og venter.

Pointen er, at man får kun noget, hvis man er rolig. Er man overkåd,
eksisterer man ikke. Og det er vel den værste straf nogen af os kan få?

Siger jeg nej og skubber ham væk, kan jeg bruge resten af aftenen på at lege
skubbeleg. Indtil han bliver så ophidset at han finder et kødben eller en
slimet bold og kommer i et kæmpespring med 80 i timen lige op i ansigtet på
mig når jeg sidder der i sofaen, klomærker på lårene, brækket næse osv.
Sådan en 40 kg torpedo er ikke lige sagen, for ikke at nævne det
omarrangerede sofabord når det får en gang med "piskeriset".

Vælg selv.

:Pia