Niels Bengaard wrote:
>>> Min kollegas generator på bilen lader ikke.
>>> Jeg har nu fået den med hjem, det er en Bosch med udvendigt laderelæ
>>> og kondensator.
>>
>> Hvordan udvendigt, monteret på inderskærmen?
>
> skruet på på bagsiden af generatoren
Et hurtigt gæt, sådan en:
http://www.geocities.com/ng900set/Alternator/volt_reg1.jpg
>>> Kan man med et multimeter tjekke om laderelæet er kaput eller hvad
>>> fejlen nu er?
>>
>> Hvilken fejl havde den da den sad i bilen (udover ikke at lade).
>> Lyste ladelampen når der blev sat tænding på bilen?
>> Hvis nej, så kan en sprunget pære i ladelampen gøre at bilen ikke
>> lader.
>
> Ladelampe lyser både med og uden motoren igang.
En indikation af at regulatoren får strøm.
>> Lyste den svagt og så kraftigere ved højere omdrejninger?
>> Det kan indikere en defekt diodebro.
>>
>>
>> Eller hvordan opførte den sig?
>> Symptomerne kan lette fejlfindingen
>
> Ingen ændring af spænding på batteri med eller uden motor igang.
> Efter afmontering af laderelæ ser det ud til kullene er slidt op, så
> dem skifter vi.
Lyder som en god ide
Kig også efter hvordan slæberingene har det.
Hvis de er meget slidt, så er det nok begrænset hvor længe nye kul hjælper.
--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i