beregning af forbrug af batteri
Fra : Gunnar007

Dato : 02-06-09 19:47

Jeg kunne godt tænke mig at finde en beregninsnøgle for flg scenarie..

Jeg tilsutter noget elektronik til min bils batteri. Det bruger 120 w ved
12volt. iflg brugsanvisningen bruger det 2,5 Kwh på 24 timer. Hvor meget
strøm tager det af et batteri på 65 Amp hvis jeg har det kørende i feks 8
timer ? Er det så et helt dødt batteri jeg står med. Bilen skal ikke startes
for at lade på batteriet. Jeg skal bare finde ud af hvor længe batteriet kan
køre med den spændning på, før dykker under 10 volt.

Hilsen G

Hvor finder jeg lige en god "forstå det så" side, så jeg kan læse mig til
det.

Fra : Anders Ecklon

Dato : 02-06-09 20:09

Hej Gunnar

120 w = 12v * 10 Ampere

10Ampere over en time = 10 Ah

Batteri på 65Ah = 6,5 times forbrug.

Dette er den teoretiske beregning. I praksis kan mange faktorer spille ind.
Kablers effektivitets grad, om batteriet er slidt osv.

Mvh AE

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4124 (20090602) __________

http://www.eset.com

Fra : claus b.p.

Dato : 02-06-09 23:45

Anders Ecklon wrote:
> [...]
>
> Dette er den teoretiske beregning. I praksis kan mange faktorer
> spille ind. Kablers effektivitets grad, om batteriet er slidt osv.

Og ikke mindst det faktum at batteriets levetid reduceres drastisk hvis det
aflades helt. Så stop gerne før 50% afladning.

/Claus

Fra : versicoloured@gmail.~

Dato : 03-06-09 01:07

On 2 Jun., 20:46, "Gunnar007" <0...@teamsos.dk> wrote:
> [...]
>
> Hilsen G
>
> Hvor finder jeg lige en god "forstå det så" side, så jeg kan læse mig til

Hej Gunnar,

Det er lidt mere kompliceret end som så:

Først skal du forstå hvilken type belastning du har:

Er forbruget en konstant effekt (watt) vil der være tale om at
strømmen stiger når batterispændingen falder - f.eks en DC-DC
converter.
Er forbruget en ohmsk belastning (f.eks en pære) vil strømmen falde
når batterispændingen falder.
Er forbruget en konstant strøm (f.eks en radio?) er det lidt lettere,
her er strømmen selvfølgelig konstant når spændingen falder.

Dernæst skal du vide ved hvilken minimumspænding som din belastning
kobler ud ved (f.eks 10V)
Herefter bestemmes temperaturen som også har en stor indflydelse på
batteriets ydelse, den skal derfor også indregnes.

Regneeksempel:
Konstant effekt: 120W
Temperatur: 0 gr.C
Umin. (afladet batteri): 10V
Umaks.(opladet batteri): 12,8V

Først bestemmes strømmen:
Startstrøm: 120W/12,8V = 9,4A
Slutstrøm: 120W/10V = 12A
Middelstrøm: (12+9,4)/2 = 10,7A

Herefter bestemmer vi batteriets kapacitet:
Vi tager udgangspunkt i at batteriet har 100% kapacitet (65Ah) som
typisk er opgivet ved 20 timers afladning.

Hvis kapaciteten opgives ved 5 timers afladning vil det samme batteri
have ca. 80%: 0,8 x 65Ah = 52Ah
Ved 0 gr.C vil det have ca. 86%: 0,86 x 52Ah = ca. 45Ah.

Afladetiden bestemmes herefter:

45Ah/10,7A = 4,2 timer (4 timer og 12 minutter)

Nøjagtige tabeller og faktorer kan selvfølgelig rekvireres hvor du har
købt batteriet.

mvh
Ole

PS. som Claus skriver kan almindelige startbatterier faktisk slet ikke
holde til at blive afladet på denne måde.

Fra : Gunnar007

Dato : 03-06-09 09:51

Og jeg takker for de meget fine svar jeg har fået..

Hilsen G