Hvem skal nu betale?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-05-09 22:06

http://ekstrabladet.dk/112/article1175510.ece

18 årig fører (uden kørekort) kører i bil (uden nummerplader) ind i et hus
og smadrer både bil og hus.
Jeg formoder at bilen ikke er indregistreret.
Hvem kommer til at betale regningen?
Hvis den 18 årige ikke har nogle penge, så er der vel ikke så meget at komme
efter for husejeren, eller hvad?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-09 22:10

Per Beer Hansen skriver:

> Hvem kommer til at betale regningen?

I første ombring husforsikringen, der så vil søge røven ud af bukserne
på fyren.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : alexbo

Dato : 31-05-09 22:22

"Per Beer Hansen" skrev

> [...]

> Hvem kommer til at betale regningen?
> Hvis den 18 årige ikke har nogle penge, så er der vel ikke så meget at

Der findes en organisation, den samme som forsikrer prøveplader, den
erstatter skader som forårsages af uforsikrede biler.

http://www.dfim.dk/

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-06-09 00:11

On Sun, 31 May 2009 23:21:34 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Per Beer Hansen" skrev

>Der findes en organisation, den samme som forsikrer prøveplader, den
>erstatter skader som forårsages af uforsikrede biler.
>
>http://www.dfim.dk/
Er det ikke kun danske kaskoforsikrings skader i udlandet og
udenlandske bilisters skader i danmark de tager sig af ?

/Hans

Fra : thl

Dato : 01-06-09 05:36

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse >>

> Er det ikke kun danske kaskoforsikrings skader i udlandet og
> udenlandske bilisters skader i danmark de tager sig af ?
>
> /Hans
Nej
Hvad er DFIM?
Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring, DFIM er det danske
grønkortbureau og garantifond for ukendte og uforsikrede motorkøretøjer

mvh

Thorbjørn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-06-09 08:16

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring, DFIM er det
> danske grønkortbureau og garantifond for ukendte og uforsikrede

Vil det sige, at de dækker ALLE ansvarsskader på u-indregistrerede biler i
DK?
(jeg formoder at de så efterfølgende gør krav gældende overfor skadevolder)

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 02-06-09 09:09

"Per Beer Hansen" skrev

> Vil det sige, at de dækker ALLE ansvarsskader på u-indregistrerede biler i
> DK?

Når nu du skriver ALLE med stort, og derved lægger tryk på det, så synes jeg
at spørgsmålet går fra om den omtalte skade er dækket, til om DFIM dækker
uanset hvad der sker, og det gør de ikke.

For det første er det ikke en forsikring der dækker skader "på"
u-indregistrerede
biler, men en garantifond der dækker skader forvoldt af u-forsikrede
motorkøretøjer.
En u-indregistreret og en u-forsikret er ikke nødvendigvis det samme, og et
køretøj er ikke nødvendigvis en bil.
En skade er heller ikke nødvendigsvis en dækket skade, et sammenstød mellem
to u-forsikrede i en grusgrav er f.eks. ikke dækket.

Det kan der skriver meget frem og tilbage om, men grundlaget er denne
bekendtgørelse:

Bekendtgørelse om ansvarsforsikring:
§ 19.
Stk. 3. DFIM erstatter som garantifond umiddelbart over for en skadelidt
skade som følge af uheld i Danmark, der er forvoldt af et motordrevet
køretøj, for hvilket forsikring ikke er tegnet, eller for hvilket forsikring
er tegnet, men ophævet af selskabet eller ikke holdt i kraft.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 08:41

"Hans Kjaergaard" skrev

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-06-09 10:57

On Mon, 1 Jun 2009 09:41:04 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>køretøj, for hvilket forsikring ikke er tegnet, eller for hvilket forsikring
>er tegnet, men ophævet af selskabet eller ikke holdt i kraft.

Jeg ved det jo godt, jeg har været i kontakt med dem flere gange.
Så min hjerne har spillet et pus med mig, sommervarmen ?

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 19:55

"Hans Kjaergaard" skrev

> Så min hjerne har spillet et pus med mig, sommervarmen ?

Højst tænkeligt og er det ikke det, er det vinterkulden, eller pigernes
forårstøj, eller til nød efterårets mørke der sænker sig.

Det skyldes under ingen omstændigheder en fejlfunktion.

mvh
Alex Christensen

Fra : JBH

Dato : 01-06-09 04:00

> [...]
> Hvem kommer til at betale regningen?
> Hvis den 18 årige ikke har nogle penge, så er der vel ikke så meget at

Næh, ikke hvis husejeren ikke har en forsikring, men det har langt de fleste
husejere vel, og så er det os alle sammen som kommer til at betale med
højere præmier.

Hvis han havde invalideret eller dræbt nogen (uden livsforsikring) var det
også os andre som var kommet til at betale "den stille, rolig og skideflinke
fyrs" (Ja, det står der sgu i artiklen) bilræs. Husejeren har åbenbart ikke
fattet en bjælde af alvoren, for han udtaler :
- Jeg har ringet til hospitalet, og de fortalte, at han heldigvis er o.k.
Det er det vigtigste for mig. Han har begået en fejl, men det har vi alle
sammen gjort på et eller andet tidspunkt, siger Gert.

mvh
JBH

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-09 06:35

JBH skrev:
> [...]
> Det er det vigtigste for mig. Han har begået en fejl, men det har vi alle
> sammen gjort på et eller andet tidspunkt, siger Gert.

Næ - havde han haft kendskeb til NG, havde han vidst at der faktisk
befinder sig en eksklusiv lille skare af aldeles fejlfrie eksemplarer
netop her.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : FGHK

Dato : 02-06-09 07:14

> Hvis den 18 årige ikke har nogle penge, så er der vel ikke så meget at
> komme efter for husejeren, eller hvad?

Måske ikke i første omgang, men på et tidspunkt begynder den unge mand at
atjene penge, så man skal opretholde kravet mod ham. Afhængig af skadeomfang
kan han komme til at betale resten af sit liv.

Så unge mennesker - tænk jer om

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-06-09 08:11

"FGHK" <Jegharikke@brugformail.dk> skrev i meddelelsen

> Måske ikke i første omgang, men på et tidspunkt begynder den unge mand at
> atjene penge, så man skal opretholde kravet mod ham. Afhængig af
> skadeomfang kan han komme til at betale resten af sit liv.

Det er nu (desværre) ikke alle, som kommer til at betale
Jeg fik for mange år siden stjålet min bil, jeg havde kun ansvar på, og der
gik lang tid hvor den var forsvundet.
Efter ca. 4-5 mdr. blev jeg ringet op af Politiet, nu havde de fundet min
bil.
Det viste sig, at tyveknægten havde forfalsket det orig. stelnummer og sat
sine egne nummerplader over på og allerede dagen efter han havde stjålet den
fra mig af, der kørte han galt i den.
Ved et helt tilfælde opdagede en betjent pludseligt, at stelnummeret var
forfalsket, ellers havde jeg nok aldrig set min bil igen, på det tidspunkt
havde bilen været i Politiets varetægt siden uheldet.
Bilen var dog temmeligt medtaget (skulle have 2 nye forskærme, 2 døre, en
bagskærm samt nyt bagtøj + en alufælg) samt alt det der var blevet ribbet
medens den holdt i buret ved Nykøbing Falsters synshal (det måtte jeg også
selv "æde").
Tyven blev dømt til at betale hele skaden, men jeg har aldrig set så meget
som bare én krone.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 02-06-09 09:13

"Per Beer Hansen" skrev i

> Tyven blev dømt til at betale hele skaden, men jeg har aldrig set så meget
> som bare én krone.

Kravet forældes på 20 år, så hvis det er yngre så kan du nå det endnu.
Pengene komme jo ikke af sig selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b.p.

Dato : 02-06-09 23:52

Per Beer Hansen wrote:
> Tyven blev dømt til at betale hele skaden, men jeg har aldrig set så
> meget som bare én krone.
Det er fordi det er dig han skylder penge, hvis du havde haft kasko havde
han skyldt forsikringsselskabet penge, og så kunne han ikke sove nær så
trygt.
Der er ingen myndighed der holder øje med om han har gæld, når han begynder
at tjene penge.

/Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-06-09 09:54

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Det er fordi det er dig han skylder penge, hvis du havde haft kasko havde
> han skyldt forsikringsselskabet penge, og så kunne han ikke sove nær så
> trygt.

Der havde vel ikke været nogen forskel for ham, om det var mig eller
forsikringen han skyldte penge?
Jeg forsøgte også at inddrive dem gennem advokat senere hen, men der var
stadig ikke noget at komme efter, det samme var jo sket for forsikringen,
hvis det var dem der havde forsøgt inddrivelsen.

Det jeg iøvrigt undrede mig mest over, dengang han blev dømt, det var at han
kun blev dømt for brugstyveri. Ikke noget med forfalskning af stelnummeret
eller noget, selvom det jo var helt bevidst og var blevet opdaget.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-06-09 10:26

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> at han kun blev dømt for brugstyveri. Ikke noget med forfalskning af
> stelnummeret eller noget, selvom det jo var helt bevidst og var

Rabat / studehandel?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-06-09 09:10

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Rabat / studehandel?

Det mindes jeg nu ikke at der var tale om, selvom han havde en del andre
forhold han blev dømt for samtidigt.
Han var vist det man kalder en skidt knægt

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)