Aktivering af understregning på links
Fra : John Pedersen

Dato : 01-06-09 10:52

Hej alle,

Jeg er meget ny i gamet, så bær venligst over med mig, hvis jeg
ikke følger den gængse terminologi eller lign:)

Jeg arbejder lige nu på en hjemmeside/webshop, der er udviklet ud
fra en dandomain løsning.

Jeg er ved at tilføje nogle undersider med nogle links. Som det
er nu, så er links ikke understregede, kun når musemarkøren
holdes på linket.

Kan jeg på nogen måde kode mig til, at det som standard, på en
pågældende side fx, er sådan, at links er understreget hele
tiden?

Eller skal der indsættes noget "Style=text description, ??" ved
hvert link?

Hvis jeg laver u tag, så er linket aldrig understreget - heller
ikke med musemarkøren på.

I backenden vises linket som understreget, men ikke i frontenden.

Håber, I kan hjælpe - kan se der er mange dygtige folk herinde!:)

M.v.h.

John

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 01-06-09 11:16

"John Pedersen" <john.pedersen911@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> I backenden vises linket som understreget, men ikke i frontenden.
>
> Håber, I kan hjælpe - kan se der er mange dygtige folk herinde!:)

Hej John

Du skal nok have fat i css egenskaben text-decoration:underline

Se også http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp#link

Mvh. Martin

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 01-06-09 11:40

John Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> I backenden vises linket som understreget, men ikke i frontenden.
>
> Håber, I kan hjælpe - kan se der er mange dygtige folk herinde!:)

Hej John

Det var lettere for dem som der kan hjeælpe dig hvis du smider et
link til din hjemmeside for så kan de sige hvor præcis du skal lave
din ændring.
Der står i starten af din HTML fil sikkert nogen som der ligner
dette
"<link rel="stylesheet" href="/site/default.css" type="text/css" />"
Og det er den fil der styrer hvordan siden ser ud.

Mvh.

Kim

Fra : John Pedersen

Dato : 01-06-09 14:28

Hej Kim,

> Det var lettere for dem som der kan hjeælpe dig hvis du smider et
> link til din hjemmeside for så kan de sige hvor præcis du skal lave
> din ændring.

Jeg ville gerne linke, men shoppen skal ikke offentliggøres endnu;)

> [...]
> "<link rel="stylesheet" href="/site/default.css" type="text/css" />"
> Og det er den fil der styrer hvordan siden ser ud.

Jeg har forstået, at der er flere forskellige måder at lave de her ting
på og en af dem er at have det her centrale dokument/fil med design.
Jeg kan bare ikke finde filen i shop-backenden!

Men nu har jeg forstået, hvordan det ændres - så mange tak!

Til begge to!

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 01-06-09 15:54

John Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
[klip]

> Til begge to!

Prøv lige og sætte det her ind lige over <head> sektionen

}

/* Normal link */
a {
   color: #006699;
   text-decoration: underline;
}

a:hover, a:active, a:focus {
   color: #333333;
   text-decoration: underline;
}
Så se om det ikke hjælper

mvh.

Kim

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 01-06-09 15:56

Kim Schmidt Wind wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> John Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [klip]

> Prøv lige og sætte det her ind lige over <head> sektionen
>
> }
>

> /* Normal link */
> a {
>    color: #006699;
>    text-decoration: underline;
> }
>
> a:hover, a:active, a:focus {
>    color: #333333;
>    text-decoration: underline;
> }
> Så se om det ikke hjælper

Jeg mener imellem <head> og </head>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-06-09 16:39

John Pedersen wrote:
> Hej alle,

> Kan jeg på nogen måde kode mig til, at det som standard, på en
> pågældende side fx, er sådan, at links er understreget hele
> tiden?

Understregning af links _er_ standard, så hvis dine links ikke er det, må du
i din css have en definition, der fjerner understregningen indtil cursoren
føres ind over linket. Da du ikke vil give et link til siden, er det ikke
muligt at fortælle præcis hvor du skal fjerne noget kode.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-06-09 18:29

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> cursoren føres ind over linket. Da du ikke vil give et link til siden,
> er det ikke muligt at fortælle præcis hvor du skal fjerne noget kode.

Det med manglende link skyldes måske at det (som jeg forstår det) er
noget der ligger i et administrationsværktøj på siden.

Selv ville jeg nok klare den sag ved at lave en minimalistisk kopi af
siden (uden de oplysninger som ikke må stå offentligt, eller links til
disse) og smide op på en offentlig adresse.

Ellers er det jo bare at se om der i CSS'en står noget med
text-decoration: none;
ved en <a>-markør eller en a-klasse. Ovenstående linje skal så bare fjernes.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 01-06-09 19:20

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> text-decoration: none;
> ved en <a>-markør eller en a-klasse. Ovenstående linje skal så bare fjernes.

Han skriver jo at han ikke kan finde CSS filen. Kan det skyldes den er skrevet
i javascript?

Kim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-06-09 20:29

Kim Schmidt Wind skrev:

> Kan det skyldes den er skrevet
> i javascript?

Hmmm... Var det ikke sådan noget man gjorde for 10-15 år siden, hvor der
stadig fandtes CSS-lamme browsere på markedet?

--
Philip - http://chartbase.dk