Du hvide verden
Fra : Steen

Dato : 28-05-09 15:38

USA's energiminister vil male hustage verden over hvide for at bremse den
globale opvarmning. Det svarer til at fjerne bilerne fra vejene i 11 år,
siger han.

http://www.berlingske.dk/article/20090527/verden/905270303/

Jeg ville såmænd ikke have noget imod det, men alligevel lyder det lidt som
noget Storm P kunne have fundet på.
Skulle det virkeligt batte noget?
--
VistaSteen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 16:13

Steen skrev:

> USA's energiminister vil male hustage verden over hvide for at bremse den
> globale opvarmning. Det svarer til at fjerne bilerne fra vejene i 11 år,
> siger han.

Han er typisk amerikaner. Han kikker på sin egen situation, og så
tror han at resten af jordens befolkning lever på samme måde.
Mange amerikanere lever i områder hvor varme er et problem, og så
har de et køleanlæg (aircondition) kørende døgnet rundt.

I Danmark ville hans geniale plan koste energi. Vi ville være
nødt til at kompensere for den manglende solopvarmning i de
kølige og kolde tider.

Det ville være nemmere at spare energi ved at luksusdyrene
vænnede sig til at luften har den temperatur den har. Det ville
virkelig rykke noget.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 28-05-09 17:52

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> I Danmark ville hans geniale plan koste energi. Vi ville være
> nødt til at kompensere for den manglende solopvarmning i de
> kølige og kolde tider.

Så der er ingen isolering på loftet om vinteren? har du nogensinde været
oppe på et loft om vinteren ? (der er IKKE varmt)

> Det ville være nemmere at spare energi ved at luksusdyrene
> vænnede sig til at luften har den temperatur den har. Det ville
> virkelig rykke noget.

Hvorfor? det er ikke alle der sover ret godt i +25 grader.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 28-05-09 17:58

Hej
Bertel Lund Hansen wrote:
> Det ville være nemmere at spare energi ved at luksusdyrene
> vænnede sig til at luften har den temperatur den har. Det ville
> virkelig rykke noget.

Ligesom at det ville ændre noget, hvis folk *_IKKE_* gik ud og hamstrede
glødepærer, inden de bliver ulovlige.

Pas lige på at der ikke er beskidt foran din egen dør, inden du pådutter
andre at feje foran deres.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 20:10

Martin [TMM] skrev:

> Ligesom at det ville ændre noget, hvis folk *_IKKE_* gik ud og hamstrede
> glødepærer, inden de bliver ulovlige.

Så du sammenligner mit elforbrug til oplysning - som du intet
aner om - med et konstant kørende airconditionanlæg i et
ikke-koldt land?

> Pas lige på at der ikke er beskidt foran din egen dør, inden du pådutter
> andre at feje foran deres.

Pas på hvad du slynger om dig med hvis du vil tages alvorligt.

Mit årlige el-forbrug ligger på 1150 kWh, og jeg bor alene. Hvor
meget bruger du?

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 28-05-09 20:18

Bertel Lund Hansen wrote:
> Så du sammenligner mit elforbrug til oplysning - som du intet
> aner om - med et konstant kørende airconditionanlæg i et
> ikke-koldt land?

Du kavler som altid og er ufatteligt dobbeltmoralsk. Sluk varmen hos dig
selv, hvis du vil tages bare lidt seriøst, her i et ikke-varmt land.. Hvad
er forskellen?

Dit "lyset er ikke pænt fra lavenergipærer" og så dine udtalelser om andre
som værende "luksusdyrene", så er du så dum, at du ikke selv fatter hvor
latterlig du *selv* er at høre på.

> Pas på hvad du slynger om dig med hvis du vil tages alvorligt.

Det er i hvert fald for sent for dit vedkommende, der er ikke andre end dine
tro følgesvende der tager dig alvorligt. Du er simpelthen ved at være så
langt ude, at man skulle tro at du var post-senil.

> ..... og jeg bor alene.

Ja det tror jeg gerne, sikkert ikke uden grund.

Jeg ved godt at du ikke læser mit indlæg, da din psyke ikke kan kapere
mentalt at filtrere dem fra, som du ikke kan tåle sandheden fra.

/Hauge

Fra : Martin [TMM]

Dato : 28-05-09 20:23

Hej
Hauge wrote:

> [...]
>
> Jeg ved godt at du ikke læser mit indlæg, da din psyke ikke kan kapere
> mentalt at filtrere dem fra, som du ikke kan tåle sandheden fra.

For lige at hjælpe Bertel til en smule selvransagelse, har jeg tilladt
mig at citere Hauges indlæg så selv overforkalkede Bertel kan se sig
selv i stand til at læse lidt om sig selv.

Det kunne, for det utrænede øje, måske se ud som let til middelsvær QF,
men det er udelukkende som public-service overfor Bertel dette indlæg er
sat i verden.

Mvh
Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-09 07:07

Martin [TMM] wrote:
[...]
> Det kunne, for det utrænede øje, måske se ud som let til middelsvær QF,
> men det er udelukkende som public-service overfor Bertel dette indlæg er
> sat i verden.

Hvis du har citeret korrekt, sådan at det tydeligt fremgår hvem der har
skrevet hvad, og du ikke har ændret i det citerede ved at gå ind og lave
om på teksten, eller ved at klippe dele væk sådan at det citerede kan
tolkes på en anden måde end den fulde tekst, så er det *ikke* citatfusk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 28-05-09 20:59

Hej Bertel

> Mit årlige el-forbrug ligger på 1150 kWh, og jeg bor alene. Hvor
> meget bruger du?

Du kunne nøjes med det halve hvis du en gang imellem rullede
dine gardiner væk og lod lidt dagslys slippe ind.

Og moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt, ikke ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-05-09 21:42

> Hej Bertel

> Du kunne nøjes med det halve hvis du en gang imellem rullede
> dine gardiner væk og lod lidt dagslys slippe ind.
>
> Og moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt, ikke ?

Det er nok lidt svært at regne moralen ud her.
Er CO2 et problem - ikke alle eksperter mener det.

Desuden når du bruger mere el betaler du mere til vindmøller.

Mvh
Martin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-05-09 18:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Det ville være nemmere at spare energi ved at luksusdyrene
> vænnede sig til at luften har den temperatur den har. Det ville

Enkelte danskere har det måske lidt som luksusamerikaneren? Eller lever
Bertel måske med luftens temperatur her i landet om vinteren? Der kunne
spares virkelig meget hvis vi afskaffede opvarmningen (og vi gør små
fremskridt i den retning med lav- eller 0-energihuse).

Tidligere var det vist sådan i skolen at børnene blev sendt hjem hvis
temperaturen kom over 25 eller 30 grader, og det er altså ikke så let
(for nogle af os) at arbejde effektivt ved de temperaturer de holder i
de varme lande.

--
Niels

Fra : N_B_DK

Dato : 28-05-09 18:40

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message

> [...]
> temperaturen kom over 25 eller 30 grader, og det er altså ikke så let
> (for nogle af os) at arbejde effektivt ved de temperaturer de holder i

Damn langt om længe kom dagen, hvor vi er enige.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 20:13

Niels P Sønderskov skrev:

> Enkelte danskere har det måske lidt som luksusamerikaneren? Eller lever
> Bertel måske med luftens temperatur her i landet om vinteren?

Med luksusdyr hentyder jeg til dem der køler *ned* indenfor. Det
synes jeg nok fremgik af den sammenhæng jeg skrev det i.

> Tidligere var det vist sådan i skolen at børnene blev sendt hjem hvis
> temperaturen kom over 25 eller 30 grader

Niks. Det er ikke sket (på en skole som jeg er bekendt med) i min
tid. Jeg har været med til at gå i samlet trop 1100 elever gennem
skolegården (i frikvarteret) for at formå rektor til at give os
varmeferie. Det hjalp ikke.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 28-05-09 20:20

Bertel Lund Hansen wrote:
> Niks. Det er ikke sket (på en skole som jeg er bekendt med) i min
> tid.

Nu er der heldigvis andre skoler, og jeg har oplevet det.

> Jeg har været med til at gå i samlet trop 1100 elever gennem
> skolegården (i frikvarteret) for at formå rektor til at give os
> varmeferie. Det hjalp ikke.

Nej det hjælper ikke ret meget det du gør.

/Hauge

Fra : Martin [TMM]

Dato : 28-05-09 20:20

Hej
Bertel Lund Hansen wrote:
> Med luksusdyr hentyder jeg til dem der køler *ned* indenfor. Det
> synes jeg nok fremgik af den sammenhæng jeg skrev det i.

Du har nemlig heller ikke varme på om vinteren, vel?

Tørrede du dine øjne bagefter så?

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 20:20

Martin [TMM] skrev:

> Du har nemlig heller ikke varme på om vinteren, vel?

Du fatter ikke ret meget.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 28-05-09 20:23

Bertel Lund Hansen wrote:
> Du fatter ikke ret meget.

Tydeligvis gør du heller ikke. Men hvad kan man forlange af degnen..

/Hauge

Fra : Martin [TMM]

Dato : 28-05-09 20:24

Hej
Bertel Lund Hansen wrote:
> Du fatter ikke ret meget.

Dvs du altså ikke har varme på, om vinteren?

/Martin

Fra : Hauge

Dato : 28-05-09 20:33

Martin [TMM] wrote:
> Dvs du altså ikke har varme på, om vinteren?

Selvfølgelig har han det, da han ikke selv kan tåle at fryse, men er sur
over at andre ikke kan tåle at svede.. Deri er forskellen. Alt hvad der er
til fordel for Bertel, er helt i orden, alt andet er ikke.
Det gælder også når han er offtopic i en gruppe, det er helt i orden, men
andre må ikke, hvis det da ikke er til hans fordel.

/Hauge

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-05-09 20:55

Hauge wrote:

> [...]
> Det gælder også når han er offtopic i en gruppe, det er helt i orden, men
> andre må ikke, hvis det da ikke er til hans fordel.

Ironisk nok er det alt andet lige nemmere at klæde sig varmt på end det
er at køle sig selv ned.

Fra : Hauge

Dato : 28-05-09 20:58

Hej
Martin Andersen wrote:
> Ironisk nok er det alt andet lige nemmere at klæde sig varmt på end
> det er at køle sig selv ned.

Du har helt ret, når man kommer til nøgenstadiet, så kniber det med at klæde
sig "koldere" og stadig være i live

Mvh Hauge

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-09 07:10

Martin Andersen wrote:
> Ironisk nok er det alt andet lige nemmere at klæde sig varmt på end det
> er at køle sig selv ned.

Lige netop. Jeg har sjældent varme på om vinteren, og det uden at jeg
behøver klæde mig varmt på. Til gengæld har jeg det elendigt når det er
28-30 graders varme. Gad godt ha' en aircondition... Eller bo i en helt
hvid bygning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Rado

Dato : 31-05-09 12:10

On Thu, 28 May 2009 21:20:07 +0200, "Martin [TMM]"
<tmm@_CUT_trutter.dk> wrote:

>Hej
>
>Du har nemlig heller ikke varme på om vinteren, vel?

Han praktiserer måske Tummo:

"In common currency, Tummo is related to the description of intense
sensations of body heat, that are held to be a partial effect of the
practice of Tummo-meditation. Tummo is taught as one part of the six
yogas of Naropa. Stories and eyewitness accounts abound of yogi
practitioners being able to generate sufficient heat to dry wet sheets
draped around their naked bodies while sitting outside in the freezing
cold, not just once, but multiple times. These observations have also
been discussed in medical articles (Ding-E Young and Taylor, 1998)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Tummo

video:
http://zantra.dk/temp/tummo
(hvis linket ikke virker i IE8, så tryk F5)

Hvis man nu også kunne gøre det modsatte, altså køle kroppen ned,
ville det jo være ideelt om sommeren. Ideen bag Tummo er noget med at
forestille sig en brændende ild inden i kroppen, hvis man nu i stedet
forestillede sig et isbjerg kunne det jo være det havde den modsatte
effekt. som det siges i videoen kan det dog være farligt at
eksperimentere med hvis ikke man ved hvad man gør, så man er hermed
advaret.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-05-09 20:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> Med luksusdyr hentyder jeg til dem der køler ned indenfor. Det
> synes jeg nok fremgik af den sammenhæng jeg skrev det i.

Netop min pointe: Der er ingen principiel forskel på at regulere
temperaturen (op eller ned) indendørs. Så hvis det er for varmt er der
ikke noget særlig ondskabsfuldt i køling.

> [...]
> tid. Jeg har været med til at gå i samlet trop 1100 elever gennem
> skolegården (i frikvarteret) for at formå rektor til at give os

Jeg synes jeg kan huske et enkelt tilfælde fra min egen skoletid, men
det var nu også mest for at vise at det selv på vores breddegrader har
været på tale.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 21:24

Niels P Sønderskov skrev:

> Netop min pointe: Der er ingen principiel forskel på at regulere
> temperaturen (op eller ned) indendørs. Så hvis det er for varmt er der
> ikke noget særlig ondskabsfuldt i køling.

Vi klarer os uden nedkøling i Danmark selv om det er varmt. Det
beror næppe på en enestående egenskab at vi ikke dør derved.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 28-05-09 21:28

Bertel Lund Hansen wrote:
> Vi klarer os uden nedkøling i Danmark selv om det er varmt. Det
> beror næppe på en enestående egenskab at vi ikke dør derved.

Tager vi varmt nok tøj på, klarer vi os også fint uden opvarming..
Kom igen Bertel..

/Hauge

Fra : N_B_DK

Dato : 28-05-09 23:03

> Vi klarer os uden nedkøling i Danmark selv om det er varmt. Det
> beror næppe på en enestående egenskab at vi ikke dør derved.

Som du dog kan udtale dig på alles vegne, jeg har det bedst uden varme
(ej heller om vinteren), betyder det så at ALLE kan undvære varme om
vinteren?

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-09 00:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Vi klarer os uden nedkøling i Danmark selv om det er varmt. Det
> beror næppe på en enestående egenskab at vi ikke dør derved.'

Måske skyldes det, at vi ikke har det helt så varmt, som de har andre
steder. Og faktisk er der en del, også i Danmark, der dør under
længerevarende hedebølger.

Jan

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 29-05-09 00:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> Vi klarer os uden nedkøling i Danmark selv om det er varmt. Det
> beror næppe på en enestående egenskab at vi ikke dør derved.

Jo, men vi havde jo lige fat i nogle luksusamerikanere, der brugte for
megen energi på køling. Jeg er ikke helt utilbøjelig til at give dig
ret, men det er kun i graden. Der er mange steder i Staterne, hvor man
ville have svært ved at arbejde uden køling i kontorerne.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-09 12:04

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
> ret, men det er kun i graden. Der er mange steder i Staterne, hvor man
> ville have svært ved at arbejde uden køling i kontorerne.

Okay.

--
Bertel

Fra : TL

Dato : 29-05-09 06:18

On Thu, 28 May 2009 17:12:31 +0200, in dk.videnskab Bertel Lund Hansen
> [...]

>Det ville være nemmere at spare energi ved at luksusdyrene
>vænnede sig til at luften har den temperatur den har. Det ville

Kan du bestemme dig? Først skal vi opvarme huse i de kolde måneder,
hvorpå du pludselig mener, at vi bare skal vænne os til at det bliver
lidt koldt i januar.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-05-09 08:13

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.berlingske.dk/article/20090527/verden/905270303/
>

> Jeg ville såmænd ikke have noget imod det, men alligevel lyder det lidt

Hvis der er maling nok!
At hvide maling reflekterer lyset og må formodes at have samme klimaeffekt
som
hvide skyer er sikkert korrekt, men selvfølgelig er det et utopi - på samme
måde som man
vil regulere klimaet ved at undlade at spise kød.
Ideen diskuteres bl.a. på:

http://ing.dk/artikel/99014-usas-energiminister-lad-os-male-verdens-hustage-hvide#p179956

Men diskussionen bølger frem og tilbage nogle år endnu:
Se f.eks.:
http://www.akraft.dk/CO2-effektenfalder.jpg
http://www.akraft.dk/Temp_Blend.jpg
Meteoroligiske målinger: