Lort og Islam
Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-09 03:21

Lad gamle slippe for bleer
Behandlerslænget på plejehjem pådutter de gamle, at det er uværdigt hvis
der lugter af urin på deres rum eller fra deres tøj.
Men stanken af den sterile urin er helt uden forbindelse med hygiejne vedr
sundhed.
Urin er anderledes end afføring ved, at det aldrig overfører
infektionssygdom.
Folk er hysteriske, snobbede, usaglige vedr lugt.
Det må man bøje sig for, så nærmer man sig "sjatpisser"alderen så gælder
det om at blive selvhjulpen og kunne undgå den ligegyldige lugt, som
snerper hidser sig op over En analog til sexfrigørelsen savnes vedr
disse tabuer..
Da mine forældre var døde, delvis pga fald på toiletgulv om natten, fik
jeg optaget en artikel i Ugeskrift for Læger om det kloge ved at have et
lille handy bæger (mini-bækken, mini-kolbe) til urin på sit natbord, og
vågner man og skal på toilettet, så holder man det pågældende jogurtbæger
eller marmeladeglas under urinrørets udmunding, opsamler og sætter
tilbage på natbordet og falder i søvn igen (og næste dag tømmes i toilet
fx af hjemmehjælper).
Eller man hælder via tragt på flasker, der smides i affaldskontaineren
eller tømmes over haveafgrøder, der skal gødes og vandes.

Hvordan gør man afføring lugtløs?
Her lidt bondefornuft-videnskab, som tabubefængte Islam aldrig kunne have
fundet på
De fleste har træk og slip, og så opleves nul problem.
Men sengebundne ældre kan ikke komme på toilettet, hvis ingen behandler
er ved hånden. Og udskylning af ekskrementer i kloakken med mange liter
dyrt renset drikkevand, er en molbo-løsning, der spilder resourcer og
energi og kræver dyre kemikalier på rensningsanlæggene.
Sætter man en stolthed i at være selvhjulpen, kan man gøre sin afføring
lugtløs på mindst tre enkle metoder
1. skider man i en kasserolle eller plastikskål, som man har lagt et
stykke bagepapir i, så kan men fordele lorten tyndt mellem to lag
bagepapir, fx med en kagerulle eller med hænderne (og man får intet på
sig - ligesom man ikke gør, når man bruger hundepose).
Er der god tørring i luften eller der er gang i varmeapparatet, så kan
vandet hurtigt afdampes, fordi fladmasning skaber stor overflade. og
når lort bliver tør, kan bakterierne ikke formere sig og danne de
ubehagelige lugtmolekyler, som gir stank.
2. En hurtig måde at gøre lorten lugtløs, hvis man har skidt i en
plasticpose, er at tilsætte dobbelt mængde mel (som jo er billigt) og
massere det sammen til en homogen "dej".. Melet vil da trække vandet ud
af lorten og derved gøre den totalt og varigt lugtløs. Savsmuld og andre
billigere tørringspulvere end mel kan bruges
3. En endnu billigere måde er at have meldej (mel, vand og gær) stående
og røre den ind i lorten (fx med ske eller elektrisk mixer, og så vil
gærceller udkonkurere de lugtdannende lortebakterier, og man vil få en
lugtløs dej, som man kan smide i papirkurven eller andetsteds.
Hvis man er lidt genbrugsfanatisk eller har en have, som på visse
årstider trænger til lugtløs "kunst"gødning, så kan man tørre den lort
der er gjort lugtløs, pr 1 . eller 2. eller 3., og strø dette humane,
luggtløse kompost med høj gødningsværdi og uden smittefare på jorden - og
selv i solskin vil ingen naboer eller besøgende ane uråd.
For at illustrere det molboagtige i at skylle mange liter dyrt vand ud i
Øresund for hver lort, har jeg på mit plankeværk hængt en knastør "kokasse"
2 x 8 x 19 centimeter som består af tørstoffet fra 20 af mine lorte, som
efter lugtløs-gørelse er afsat på indersiden af en plastkasse til et
videobånd.
Det kan kaldes en "practical joke" ligesom de fotos af 16 slags
dyre-lort fra en DR-bog, som jeg har hængt på plankeværket som
gættekonkurrence("Gæt en lort" hedder bogen). Ved at bryde tabu og
snobbepjat ønsker jeg at skabe debat om, at når ingen infektionsfare,
bør man ikke pådutte gamle i plejehjem bleer, som er tortur og
ydmygende.

Science og Islam
Efter renæssancen videreførte Nord-Vest-Europa grækernes og romernes
fornuftsdyrkelse, og Europa havde da før Kristi Fødsel kopieret
vandmøller fra Mellemøsten hvilket bl.a. munke gjorde til fornyende
teknologi. Pga overlegen træteknologi om gear og tandhjul, og med det
stadig bedre kanonstål, blev det pludselig muligt at lave dampmaskiner med
tætsluttende cylindre . Sammen med tilladelse til at tage renter ved
investering, skabte det den industrialisme, der vandt over alle
ikke-vestlige lande pr handels- og anden krig.
Matematik og skrivebordsteori fra Aristoteles & Co betød intet for at
opdagelsesrejser og fabrikker gav verden fritid og rigdom - med al
respekt for Robin Engelhardts bogblog (Ingeniøren 22.5) om Islams
kustode-job vedr oldgræske skrifter, bør snarere anbefales
teknologihistoriebogen "Skruen uden ende" og den ny Steffen Heiberg
middelalderhistoriebog "En ny begyndelse" om hvordan Europa søgte at
forstå troen ved hjælp af fornuften
Bo Warming, Bjelkes Alle 46,2200 N

Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-09 21:44

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

ikke-vestlige lande pr handels- og anden krig.
Matematik og skrivebordsteori fra Aristoteles & Co betød intet for at
opdagelsesrejser og vandhjulenes mekanik, som var springbræt for
maskinernes og dermed for de fabrikker, der gav verden meget fritid og
rigdom .
Med al respekt for Robin Engelhardts bogblog (Ingeniøren 22.5) om Islams
brug af . oldgræske skrifter, så savnes dokumentation for at
muslim-kreativitet har været flaskehals for noget væsentligt, og at en
eller anden moderne opfindelse står på skuldrene af Islams videnskabelige
glansperiode i 800-tallet. Mon ikke denne periodes solstrålehistorier skete
på trods af Islam og aldrig på grund af Islam, og Bagdad-Damaskus-Toledo
bedriftterne var efterslæb fra mellemøstlig højkultur, og disse kvaliteter
i de næste århundreder døde, fordi profeten forbød selvstændig tænkning -
og logik, som fører til ateisme..
At Vesten kunne tvinge muslimerne til at opgive de fleste af de områder,
de havde besat i Europa, viser at de aldrig drev det særlig vidt.