Til redaktionen for programmet BASTA
I Jeres udsendelse i programmet BASTA på public service kanalen TV2,
den 07.05.2009. beskæftigede I jer med den ungarske tandlæge service
og specielt med vores klinik, Kreativ Dental, i Budapest.
I programmet optrådte ægetparret Sørensen, som fortalte om deres
erfaringer. Også Hanne Lundby fra Tandrejse optrådte foran kameraet.
Der blev vist skjulte optagelser af Vibeke Hajjaj – som var sent til
vores klinik af BASTA – for behandling. Ligedeles viste programmet to
danske og en svensk tandlæge kollega, som fremsatte deres meninger.
Endelig optrådte klinikkens administrativ leder i korte indslag.
Først vil vi pointere at Hanne Lundby ikke er ansat i vores klinik og
ej heller er tandlæge. Hun er en af vores tidligere patienter, som ved
at anvende sine egne erfaringer hjælper danske medborgere med
rejsearrangementer i forbindelse med rejser til Ungarn for
sunhedsbehandling. Vi er ked af, at Hannes udtalelser i programmet
ledte til misforståelser, og ikke var i overenstemmelse med vore
opfattelse af hendes funktion. Det beklager vi naturligvis dybt.
På grund af de ungarske tandlægeydelsers høje standard, pålidelighed
og lave priser, bliver de ungarske tandlæger mere og mere konkurrenter
til de øvrige europæiske landes tandlæger. Det er sket gennem årene at
nogle udlandske tandlæger har iværksat ubegrundede
nedgørelseskampagner mod deres ungarske kollegaer. Vi finder det
beklageligt, at disse tandlægekollegaer i deres konkurrence om
patienterne, brugte ufine forretningsmetoder. Disse ubegrundede angreb
tjente imidlertid ikke deres formål, idet tusinder af udlændinge
fortsat søger sundhedsydelser i Ungarn, fra for eksempel lande som
Storbritannien, Irland, Norge, Schweiz og Danmark. I år 2008 var der
ikke mindre end 800 danske patienter alene i vores klinik.
Lige fra begyndelsen af klinikkens oprettelse har vi lagt stor vægt på
at vores ansatte tandlæge bliver fortløbende opdateret med den nyeste
viden, udvikling og teknik, samt at de dækker alle specialområde
indenfor tandlægevidenskab, f.eks. mundkirurgi, endodontia, protetika
og tandbevaring, således at de allesammen er højt kvalificerede.
Vi finder det uheldigt, at der ikke blev givet mulighed for en faglig
debat i BASTA programmet. Havde vi på forhånd været vidende om de
danske og svenke kollegaers udtalelser, kunne vi nemt faglig have
imødegået disse. Ligedeles er det klart, at de spontane
journalistspørgmål, rettet til vores uforberedte klinikleder ikke er
en situation hvor faglig debat kan findes sted, især ikke når samtalen
foregår på et, for begge deltageres vedkommende fremmed sprog.
Samtidig bør det nævnes at ingen af parterne havde tandlægefaglig
baggrund.
Det er en kendt sag, at indenfor et hvert tjenesteområde og ligedeles
i sundhedssektoren, er der mennesker som er utilfredse med deres
modtagne ydelse. Sådanne mennesker søger ofte oprejsning i det
offentligt rum for deres reelle eller forestillede krænkelser. Det er
menneskeligt forståeligt. Men det bliver et problem, når de får lov
til at gøre dette med Jeres hjælp på en ensidig og partisk måde og med
grundløse påstande.
Naturligvis kan vi ikke diskutere Sørrensens sundhedsmassige tilstande
foran et fjernsynspublikum uden deres tilladelse, på grund af vores
tavshedspligt over for patienterne. Såfremt de imidlertid giver deres
skriftlige tilladelse, står vi naturligvis til rådighed for en debat
foran kameraet for at begrude og retfærdiggøre vores
behandlingforslag. Vi vil heller ikke afstå fra en mulighed for en
debat med de danske og svenske tandlægekollagaer, også om de konkrete
tilfælde.
Før vi foretager nogen form for behandling og fremlagger en
behandlingsplan, tager vi panorama-røntgenbilleder og foretager
kliniske mundhuleundersøgelser. Med udførelsen af behandlingsplanen
fremsætter vi en total dækkende behandlingsprocess vedrørende hele
mundhulen. Naturligvis prøver vi at imødekomme patienternes egne
forestillinger om behandlingen, og hvor der er muligt, går vi gerne
ind på kompromiløsninger. Imidlertid er kompromisløsninger naturligvis
begrænset i vores faglige overbevisning og etiske pligt.
Vores behandlingforslag og behandling er altid betinget af mundhulens
totale tilstand, og har sigte mod et langsigtet og holdbart resultat.
For eksempel foretager vi rutinemæssigt og dagligt knogleopbygninger
(sinus lift, onlay graft ), men aldrig i et kontinuerligt ubrudt
forløb. I tilfælde hvor der er betændelse eller overplomberede tænder
i højre side, kan vi ikke i ét tidsforløb lave implantat i venstre
side.
Behandlingsplanen – som vi udfører - overdrages til patienten – der
vejledes af klinikens personale, reception, tandlæger og om nødvendigt
med hjælp fra dansk talende tolk. Patienten har naturligvis mulighed
for at fravælge behandlingen og rejse hjem for at konsultere egen
tandlæge. Selvom patienten har forstået behandlingsplanen og med sin
underskrift har givet sin accept af behandlingens forløb, påbegynder
vi naturligvis ikke behandlingen hvis patienten fortsat føler sig
usikker på sin beslutning. Behandlingsplanen er på ingen måde en for
patienten bindende kontrakt hvad angår behandlingens gennemførelse,
men et behandlings forslag og prisaftale mellem patient og klinik.
Vi fjerner helt bestemt ikke sunde tænder, da tænder altid skal
vurderes i sammenhang med kæbens (paradontium) tilstand. Hvis nogen
har paradontopi i kæbeknoglen kan det være videnskabeligt begrundet at
fjerne tænder som anatomisk forekommer sunde. I tilfælde hvor tanden
er „død”, eller rodbehandlet og derfor skrøbelig, eller kæben skal
være ubeskadeligt for senere implantet, foretager vi operativ
fjernelse af tanden. Den operativ tandfjernelse er naturligvis
tidskrævende, set i patientens behandlingsforløb. Et hvert indgreb
foretages naturligvis under bedøvelse.
Det er sandt at visse behandlinger er tidskræveende, særligt hvis det
drejer sig om mundhulens helhedsbehandling. I disse tilfælde er det
umuligt at fuldende behandlingen i patienternes forudplanlagte
opholdstid. Vi anbefaler aldrig at fjerne tænder, lave implantat,
paradontosebehandling og eventuelle plomberinger i et sammenhængende
tisdforløb.
I udsendelsen så man en dansk tandlæge undersøge en patient for tegn
på paradontose. Den patient var tidligere behandlet på vores klinik
mod paradontose, både med depuring og subgingival curett metoderne.
Der blev ikke af ovennævnte tandlæge fundet tegn på paradontose. I
udsendelsen konkluderedes at behandlingen i vores klinik altså var
ubegrundet. Der blev slet ikke taget som mulighed, at patientens
paradontose netop var helbredt på grund af behandlingen hos os.
En anden dansk tandlæge, der optræder i programmet, undrer sig over at
man ikke i Ungarn anvender målesonde i forbindelse med paradontale
forandringer. Vi ved ikke på hvilket grunlag han baserer sin
opfattelse. Han kan næppe have den erfaring fra besøg i Ungarn. Der
findes paradontose typer, hvor sondemåling ikke er mulig, på grund af
„manglende” tandlommer. I sådanne tilfælde er eneste
diagnostiseringsmetode at anvende røntgenoptagelse. Fagligt kan der
også sættes spørgsmåltegn ved den danske tandlægens påstand om at
rodbehandlig kan foretages med samme kvalitet, når den udføres gennem
en eksisterende tandbro.
Ovenstående kommentarer til Jeres udsendelsesinhold er blot nogle af
de faglige bemærkninger, som burde havde været medtaget i udsendelsen,
som en seriøs information til TV seerne (offentligheden).
Fordi Jeres udsendelse i den givende form har krænket og
uhæderliggjort, ikke blot vores klinik, Kreativ Dental, men også den
samlede ungarske tandlæge-stands image, forventer vi, at I giver os
mulighed for en offentlig redegørelse for vore faglige synspunkter. Vi
føler os overbevist om, at en specialist debat med udveksling af
faglige standpunkter vil tjene seernes interesse.
Kun på en sådan måde, med sikkert viden om de reelle forhold, kan
seerne uden risiko for manipulation, frit vælge mellem deres
behandlere indenfor EU landerne.
Dr. Patonay Lajos
Kæbekirurg, specialist
Overlæge
|