MS Windows
briani 27239
Udvidelse af systemdisk
Fra : Snavox

Dato : 27-05-09 22:23

Hej Gruppe.

Lige et lille tip - jeg ved ikke, om det har været nævnt før.

Mit systemdrev med Vista 32-bit har i længere tid været næsten fyldt op,
især fordi Vistas winsxs-mappe bare bliver større og større.

Jeg overvejede først at flytte mappen, men det viste sig at være ret så
vanskeligt og risikabelt.

Jeg kunne ikke omrokere partitionerne inde fra Vista selv, men fandt så
EASEUS-partitionmanageren, som er gratis til privat brug. Her kunne jeg
formindske den partition, der ligger lige efter min C-partition, flytte
det upartitionerede område ned lige efter C-partitionen og derefter
udvide C-partionen med det "nye" område.

Det tog lidt tid, men det var bestemt umagen værd - nu har jeg rigelig
plads til også at installere SP2, og winsxs kan roligt vokse sig stor og
stærk.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-05-09 23:41

"Snavox" <snavox@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det upartitionerede område ned lige efter C-partitionen og derefter udvide

Det kunne du sagtens have lavet inde i Vista. Højreklik på Computer- vælg
Administrer og herefter diskhåndtering.
Højreklik på den partition du vil formindske og vælg - formindsk diskenhed
Når den er færdig, højreklikke du på den partition du vil udvide og vælger -
udvid diskenhed.
Det kan faktisk ikke være nemmere - når bare man ved det
Men du har jo også fået løst dit problem på anden måde, så det er jo også
godt nok.

Kurt

Fra : dennis

Dato : 27-05-09 23:17

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> Det kan faktisk ikke være nemmere - når bare man ved det
> Men du har jo også fået løst dit problem på anden måde, så det er jo

Jeg tror også, det var det han gjorde - efter han flyttede partition
nummer 2. Det kan vista ikke selv, og man kan kun udvide, hvis der er
ledig plads umiddelbart efter.

Fra : Snavox

Dato : 28-05-09 11:59

Hej igen

> Jeg tror også, det var det han gjorde - efter han flyttede partition
> nummer 2. Det kan vista ikke selv, og man kan kun udvide, hvis der er
> ledig plads umiddelbart efter.

Nemlig. Udvide og formindske kan man, men ikke flytte rundt på
partitioner eller upartitionerede områder af disken.

Og når man formindsker en partition, bliver området frigivet i
slutningen af partitionen, så derfor er man nødt til at kunne flytte det
hen på rette sted.

Venlig hilsen

Poul

Fra : John V.

Dato : 28-05-09 16:26

"Snavox" <snavox@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af partitionen, så derfor er man nødt til at kunne flytte det hen på rette

Utroligt vista ikke engang selv kan administrere sig selv,"måske" bliver
Windows 7 bedre, men man kan ikke vide det endnu..

John