iPhone aldrig hos TDC
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-05-09 06:18

Endelig fik jeg en ekspedient hos TDC til at give klar besked.

TDC vil aldrig komme til at forhandle iPhone. Fordi TDC insistere på at
forhandle popmusik til download med deres Play, betragtes de af Apple
som konkurrenter til iTunes. Derfor er samarbejde udelukket.

Efter 40 år som kunde hos KTAS/TDC vil jeg snarest have flyttet flest
mulige aftaler til en anden leverandør.Sonofon er en nærliggende
mulighed. Andre forslag? Det skal omfatte:

Stationær telefon hjemme
iPhone med alle faciliteter
Bredbånd hjemme
Mobilt bredbånd når min MacBook er med i sommerhus

Et problem med mobilt bredbånd er, at visse områder i landet, bl.a.
landets største sommerhusområdet, Odsherred har en temmelig svag
dækning.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-09 15:30

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

> mulige aftaler til en anden leverandør.Sonofon er en nærliggende
> mulighed. Andre forslag? Det skal omfatte:

Mine frustrationer er ligeså store som dine - det kommer af
liberalismens højhellige frihed til at skide på alt og alle - Kan du
følge med i, hvem der for nærværende ejer TDC lige nu?

Men et samfund har jo de vilkår, de fortjener

> Stationær telefon hjemme

TDC.

> iPhone med alle faciliteter

Telia.

> Bredbånd hjemme

TDC.

> Mobilt bredbånd når min MacBook er med i sommerhus

3G.

> Et problem med mobilt bredbånd er, at visse områder i landet, bl.a.
> landets største sommerhusområdet, Odsherred har en temmelig svag
> dækning.

Det véd jeg desværre ikke noget om

M.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-05-09 18:01

On 2009-05-27 07:18:14 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Stationær telefon hjemme
> iPhone med alle faciliteter
> Bredbånd hjemme
> Mobilt bredbånd når min MacBook er med i sommerhus

Du kan slå to fluer med et smæk, køb en kombineret ADSL forbindelse med
telefoni fra CyberCity, der er forskellige hastighedder og priser, som
du selv kan se på CC's hjemmeside, men jeg kan da oplyse, at du kan få
ubegrænset telefoni til fastnet telefoner i DK for 99 kroner pr md. og
det fungerer helt fint med telefoni over internetforbindelsen.

Jeg har en bekendt der bor i Veddinge Bakker, han har fin dækning med
mobilt bredbånd fra tele 3.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : KentBM

Dato : 27-05-09 21:22

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
> forhandle popmusik til download med deres Play, betragtes de af Apple
> som konkurrenter til iTunes. Derfor er samarbejde udelukket.
Apple forlanger monopol på salg af musik til iPhone via iTunes og det
synes du er for dårligt at TDC ikke går med til. Men i stedet for
insistere på at sælge et eget produkt.

Hvorfor er TDC skurken her? Og i en sådan grad, at du vil flytte alt væk.

> Stationær telefon hjemme
Fullrate er lige opkøbt af TDC så det firma er vel ude? Men eller kan du
få bredbånd inklusiv telefon for bredbåndets pris.

> Bredbånd hjemme
> Mobilt bredbånd når min MacBook er med i sommerhus
3 har Danmarks bedst forbindelse, hvis man skal tro diverse test. Men
vil du ikke vælge på 3. generation iPhone, så du kan bruge samme
abonnement til iPhone og MacBook, hvis eller rygter taler sandt.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-09 22:14

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Apple forlanger monopol på salg af musik til iPhone via iTunes

det gør de da ikke ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-05-09 22:24

> [...]

> insistere på at sælge et eget produkt.
>
> Hvorfor er TDC skurken her? Og i en sådan grad, at du vil flytte alt væk.

Nu har jeg slet ikke kaldt TDC en skurk. Jeg refererer, hvad jeg har
fået oplyst. Jeg synes, det er utilfredsstillende, at et vfirma, der har
telefoni som primært produkt, gør det vanskeligt eller umuligt for deres
kunder at benytte den bedst mulige telefon, fordi de vil prioritere salg
af musik tildownload.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-05-09 00:22

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> at benytte den bedst mulige telefon

seriøst?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-05-09 17:36

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> seriøst?

Hvad mener du? Er det useriøst at ville ønske at bruge den bedst mulige
telefon og forvente, at udbyderen af telefoni ikke skaber hindringer for
det?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-05-09 18:19

> [...]

> Hvad mener du? Er det useriøst at ville ønske at bruge den bedst mulige
> telefon og forvente, at udbyderen af telefoni ikke skaber hindringer for

Lige en afklaring. Jeg slog ned på "telefon".

Og måske lidt for meget retorik fra min side. Men håndteringen af den
som telefon ligger langt under en fx en Nokia 3110.

Derved, som telefon betragtet holder argumentet ikke.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 07:12

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> gør det vanskeligt eller umuligt for deres
> kunder at benytte den bedst mulige telefon

En iPhone er ikke "den bedste telefon" til alle. Det er den bedste
telefon jeg har haft indtil nu, men derfra at sige at det er den "bedst
mulige" er vist lidt langt at gå ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 28-05-09 13:07

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
> telefoni som primært produkt, gør det vanskeligt eller umuligt for deres
> kunder at benytte den bedst mulige telefon, fordi de vil prioritere salg

Man kan selvfølgelige lægge musik ind på iPhone (og i mit tilfælde iPod)
ved at trække musikken over i iTunes. Men det er så vidt jeg ved umuligt
(også på Pc) at lægge musik ind uden iTunes.

Apple tillader kun køb af musik i iTunes via Apple Store, hvilket vel
ikke er TDCs skyld? Det er så rigtigt, at TDC har valgt en IE/Windows
Media Player løsning, som har fået mig til opgive at hente den "gratis"
musik ned, som jeg har adgang til på grund af mit Yousee bredbånd. Da
jeg bruger Firefox som primære browser, både på Pc og MacBook, er der
simpelthen for mange problemer med at få afspillet musikken.

Det som undre mig er såmænd, at du vil bruge dette som årsag til at
flytte alt væk fra TDC. Vi må se i øjnene, at der ikke længere eksistere
et dansk telefonselskab. Alt er ejet af udlandet. Så de er alle dumme

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 14:02

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Apple tillader kun køb af musik i iTunes via Apple Store,

nej, Apple _tilbyder_ køb af musik via iTunes store ... du er ikke
tvunget til noget

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 28-05-09 15:06

Thomas von Hassel skrev:
> nej, Apple _tilbyder_ køb af musik via iTunes store ... du er ikke
> tvunget til noget
Selvfølgelig er du ikke tvunget til at købe noget. Men kan du gennemføre
et køb via andre online-butikker og få det ind på iPod/iTouch/iPhone?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 15:16

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Selvfølgelig er du ikke tvunget til at købe noget. Men kan du gennemføre
> et køb via andre online-butikker og få det ind på iPod/iTouch/iPhone?

jada .. sålænge det er i ubeskyttet DRM frit format ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 28-05-09 17:05

Thomas von Hassel skrev:
> jada .. sålænge det er i ubeskyttet DRM frit format ...
Ok. Det er så et problem, man har med alle online-shops, som kun leverer
DRM-beskyttet musik.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 19:39

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Ok. Det er så et problem, man har med alle online-shops, som kun leverer
> DRM-beskyttet musik.

Mange sælger også visse ting som mp3 .. og så er der f.eks.
https://www.emusic.com/ .. og min ikke f.eks. Amazon snart får åbnet
deres MP3 store i danmark ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-09 20:41

KentBM skrev:
> Ok. Det er så et problem, man har med alle online-shops, som kun leverer
> DRM-beskyttet musik.

Tjah, det gælder jo også den anden vej. iTunesmusik (det gamle) kan
ikke afspilles på andet end iPods

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 06:36

> Tjah, det gælder jo også den anden vej. iTunesmusik (det gamle) kan
> ikke afspilles på andet end iPods

Det går da vist også meget godt på en iPhone .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-09 19:15

Per Rønne skrev:

> Det går da vist også meget godt på en iPhone .

Nu ikke gøre dig dummere end du er, det klæder dig ikke

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-09 20:37

KentBM skrev:
> Selvfølgelig er du ikke tvunget til at købe noget. Men kan du gennemføre
> et køb via andre online-butikker og få det ind på iPod/iTouch/iPhone?

Ja. Hvis det ikke er DRM-beskyttet. Det er det fra Play :(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 21:13

> Ja. Hvis det ikke er DRM-beskyttet. Det er det fra Play :(

Faktisk er det kun iTunes der i .dk sælger drm frit musik (næsten)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-09 21:22

Thomas von Hassel skrev:

> Faktisk er det kun iTunes der i .dk sælger drm frit musik (næsten)

Tjah. Det er i min verden også en salgsparameter at TDC har Play.
Fibernet kunne ikke levere et bedre tilbud da de prøvede.

Men jeg venter og ser. Konkurrenterne er ved at gennemskue hvad de skal
kunne for at kunne trumfe iTunes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 21:39

> [...]
> Fibernet kunne ikke levere et bedre tilbud da de prøvede.
>
> Men jeg venter og ser. Konkurrenterne er ved at gennemskue hvad de skal

jeg er gået tilbage til cd'er ... købt enten i tilbuds hylderne eller
hos amazon er det ofte lidt eller meget billigere end iTunes ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 06:36

> jeg er gået tilbage til cd'er ... købt enten i tilbuds hylderne eller
> hos amazon er det ofte lidt eller meget billigere end iTunes ..

Og køber man klassiske indspilninger fra 70erne kan man få dem til godt
4 kroner stykket; som når jeg har købt Bachs og Mozarts /Gesamtwerk/, på
160 hhv 170 CDere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-09 15:40

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Vi må se i øjnene, at der ikke længere eksistere
> et dansk telefonselskab. Alt er ejet af udlandet. Så de er alle dumme

He, he...

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-05-09 17:36

> [...]

> flytte alt væk fra TDC. Vi må se i øjnene, at der ikke længere eksistere
> et dansk telefonselskab. Alt er ejet af udlandet. Så de er alle dumme

Fra TDC gik jeg hen til Fona og viste dem denne side hos TDC:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=20068

Der står:

Kan jeg benytte min iPhone hos TDC?
Ja det kan du sagtens, det kræver dog at din telefon ikke er simlåst.
Dette kan den forhandler, hvor du har k?bt telefonen, være behjælpelig
med.

Hvordan får jeg låst min iPhone op?
Du skal kontakte den forhandler, hvor du har købt telefonen. Det er
hurtigt og nemt at f? låst den op, men det kræver en computer og iTunes
installeret.

Fona i Hundige Storcenter sagde, at de ikke påtog sig den opgave.

Er der nogen, der kan udpege en iPhone-sælger i Storkøbenhavn, hvor det
kan blive gjort.

Jeg ville helst købe den hos Fona, der giver rabat via
Forbrugsforeningen.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-09 18:19

> [...]

> Ja det kan du sagtens, det kræver dog at din telefon ikke er simlåst.
> Dette kan den forhandler, hvor du har k?bt telefonen, være behjælpelig

Det kan du også, men.

Altså - du skal købe en iPhone først - med seks måneders binding bliver
det cirka firetusinde kroner.

> Hvordan får jeg låst min iPhone op?

Det gør du hos enten Telia eller Sonofon, hvor du har købt din iPhone,
efter seks måneder. Vil du have den låst op inden, koster det
femhundrede kroner.

Sætter du dit SIMkort fra TDC over i din iPhone inden bindingsperioden
er udløbet, betaler du "dobbelt", forstået således, at du ikke udnytter
tjenesterne i bindingsperioden.

> [...]
> installeret.

> Fona i Hundige Storcenter sagde, at de ikke påtog sig den opgave.

Naturligvis - det er udbyderen, der låser op.

> Er der nogen, der kan udpege en iPhone-sælger i Storkøbenhavn, hvor det
> kan blive gjort.

Telia og Sonofon.

> Jeg ville helst købe den hos Fona, der giver rabat via
> Forbrugsforeningen.

Du kan ikke købe en iPhone i Fona, medmindre de entrerer med enten Telia
eller Sonofon, og så er du ligevidt.

Som apropos til første relevante afsnit: Det var oprindelig min
intention også at flytte mit TDC-SIMkort over i min iPhone, når
bindingsperioden var udløbet og telefonen var låst op, men efter en
TDCkonsultation erfarede jeg, at det abonnement ville blive dobbelt så
dyrt, så jeg er blevet hos Telia.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-05-09 20:15

> [...]
> bindingsperioden var udløbet og telefonen var låst op, men efter en
> TDCkonsultation erfarede jeg, at det abonnement ville blive dobbelt så

Ja, overalt hører man jo folk sige, at TDC er dyrest. Så man skal da
ikke blive hængende af sentimentale grunde, fordi man som jeg har været
abonnent i 40 år - siden jeg løb hjemmefra.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 06:58

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Så man skal da ikke blive hængende af sentimentale grunde, fordi man som
> jeg har været abonnent i 40 år - siden jeg løb hjemmefra.

Løb hjemmefra?

Selv /flyttede/ jeg hjemmefra da jeg som 21-årig blev færdig med skolen,
og begyndte på universitetet, og blandt nevøer og grandnevøer ser jeg
23-årige der stadig bor hjemme, og ikke har til hensigt at flytte. De
bor dog heller ikke i en 2,5 værelses lejlighed med et deleværelse til
tre drenge, men i eget værelse i forældrenes store parcelhus ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-09 19:16

Per Rønne skrev:

> [...]
> bor dog heller ikke i en 2,5 værelses lejlighed med et deleværelse til
> tre drenge, men i eget værelse i forældrenes store parcelhus ...

I vore dage er det faktisk ret svært for unge at finde en betalbar
bolig, hvorfor den billigste løsning ofte er at blive boende hjemme.

I min kollegietid var der fællesbad og toilet på gangene. Det er det
ikke nødvendigvis alle i dag der har lyst til.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 20:18

> [...]
>
> I min kollegietid var der fællesbad og toilet på gangene. Det er det
> ikke nødvendigvis alle i dag der har lyst til.

I min kollegietid [Tingbjergkollegiet fra 1972] var der badeværelse med
adgang fra entréen til det enkelte kollegieværelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 00:21

Per Rønne skrev:

> I min kollegietid [Tingbjergkollegiet fra 1972] var der badeværelse med
> adgang fra entréen til det enkelte kollegieværelse ...

Bare for en god ordens skyld - det var dig der sukkede over de unge for
ganske få indlæg siden, ikke?

I var da ret forkælede på det der kollegie

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 05:23

> Bare for en god ordens skyld - det var dig der sukkede over de unge for
> ganske få indlæg siden, ikke?

Gjorde jeg?

> I var da ret forkælede på det der kollegie

Almindelig kollegiestandard i 70ernes København ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 00:41

> [...]
>
> I min kollegietid var der fællesbad og toilet på gangene. Det er det
> ikke nødvendigvis alle i dag der har lyst til.

Ak ja, forkælelsens kvalmende omklamring.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 00:46

Morten Lind skrev:

> Ak ja, forkælelsens kvalmende omklamring.

Jeg synes nu ikke vi var specielt forkælede (men der var mange øl!)

Skal du nu til at fortælle om dengang DU var ung? Hvor I måtte stå i kø
i flere UGER for at komme på das i tredie baggård mod vest, og rindende
vand kun var ned af væggen?

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 00:56

> Jeg synes nu ikke vi var specielt forkælede (men der var mange øl!)

Citat: "Det er det ikke nødvendigvis alle i dag der har lyst til." citat
slut.

Derfor min bemærkning.

> Skal du nu til at fortælle om dengang DU var ung? Hvor I måtte stå i kø
> i flere UGER for at komme på das i tredie baggård mod vest, og rindende
> vand kun var ned af væggen?

Næeh - jeg tror, det er klogest at holde mig fra at dele mine første
selvstændighedsoplevelser med dette forum. Jeg forstår, at det er
almindeligt accepteret, at voksne mennesker bor hjemme.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 05:24

> [...]
> selvstændighedsoplevelser med dette forum. Jeg forstår, at det er
> almindeligt accepteret, at voksne mennesker bor hjemme.

Voksne mennesker? Jeg tror der blev nævnt /unge knøse i 23-års alderen/
.... som naturligvis stadig kalder sig »drenge«.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 08:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Voksne mennesker? Jeg tror der blev nævnt /unge knøse i 23-års alderen/
> ... som naturligvis stadig kalder sig »drenge«.

Ja!

Voksne mennesker(mænd) kan stadig være drenge, men det må da være
selvtillidsundergravende at bo hjemme hos mor og far, når man er voksen.

For slet ikke at tale om forældrene, der ikke har hylet dem ud
forlængst, tsk, tsk...

M., der tog sin dyne, sin guitar og gik ud i verden, da han var seksten.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 09:53

> [...]
> forlængst, tsk, tsk...
>
> M., der tog sin dyne, sin guitar og gik ud i verden, da han var seksten.

20erne er altså stadig »unge mennesker«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 11:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 20erne er altså stadig »unge mennesker«.

Ja, i disse for vort land så smertefulde tider, har du ret

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 12:54

> Ja, i disse for vort land så smertefulde tider, har du ret

Kalder du den 23-årige skoledreng der i går blev anholdt, efter at han
efter at være dumpet til førstehjælpseksamen, dukkede op på skolen iført
camouflagetøj og en legetøjspistol gemt i et guitarhylster, for en
»voksen mand« ?

Han er nu løsladt, noget fortumlet. Jeg så lige et kort interview med
ham på TV2 News ... han havde i øvrigt både til skolekammerater og
lærere sagt at det var en legetøjspistol [paintball, som man skal være
fyldt 18 år for at måtte lege med].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 13:09

> [...]
> efter at være dumpet til førstehjælpseksamen, dukkede op på skolen iført
> camouflagetøj og en legetøjspistol gemt i et guitarhylster, for en

Jeg kender ham ikke - jeg kender ikke historien, men hvis man er 23 år
gammel, går man ikke i "skole", og man er "voksen", så hvis dit eksempel
står til troende, ja, så mener jeg, han er voksen.

At han opfører sig barnligt har vel intet med sagen at gøre?

> [...]
> ham på TV2 News ... han havde i øvrigt både til skolekammerater og
> lærere sagt at det var en legetøjspistol [paintball, som man skal være

Så er alt vel godt, da han vel forlængst har passeret de atten år?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 14:18

> Jeg kender ham ikke - jeg kender ikke historien, men hvis man er 23 år
> gammel, går man ikke i "skole",

Han går i skole. På Horsens Tekniske Skole.

Men du bruger måske stadig den gamle skelnen mellem at »gå i skole«,
grund- og gymnasieskolen, og »gå på skole«, erhvervsskolen?

> og man er "voksen",

Jeg ville kalde ham »ung«.

> så hvis dit eksempel tår til troende, ja, så mener jeg, han er voksen.

> At han opfører sig barnligt har vel intet med sagen at gøre?

Jeg lægger så en ungdomsalder ind mellem barndom og voksenalder.

Måske.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 15:51

> Han går i skole. På Horsens Tekniske Skole.

Hmm...som voksenlærling?

> Men du bruger måske stadig den gamle skelnen mellem at »gå i skole«,
> grund- og gymnasieskolen, og »gå på skole«, erhvervsskolen?

Næeh, det tror jeg ikke - jeg har den opfattelse, at man går i skole i
cirka tolv, tretten år, indtil man er student, HF´er, HH´er, eller hvad
det nu kaldes, og så er man mellem nitten og tyve år gammel, når det er
overstået.

Derefter læser man videre.

På højere læreanstalter, universiteter og akademier.

Bilder du mig ind, at manden er student, for efterfølgende at begynde på
Teknisk Skole, hvor syttenårige lærlinge går??????

> Jeg ville kalde ham »ung«.

Jo, jo, enig - en ganske ung mand, men stadig en voksen mand, der både
må stemme og kan lave børn

> Jeg lægger så en ungdomsalder ind mellem barndom og voksenalder.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad du mener, for dét gør jeg da også.

Man er barn fra 0 år til tolv, tretten, fjorten, femten, seksten, sytten
år - så er man ung til man bliver gammel, men voksenalderen indtræder
desværre i menneskenes liv ved de atten år.

?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 16:24

> Hmm...som voksenlærling?

Det er han da for ung til at blive. For at blive voksenlærling skal man
være fyldt 25 ...

<http://www.viaerhvervsuddannelser.dk/ceuside.asp?sid=1103>

citerer jeg:

=
Voksen-erhvervsuddannelse

En voksen-erhvervsuddannelse er en almindelig erhvervsuddannelse, hvor
du går i skole på en erhvervsskole og er i praktik i en virksomhed.

Det specielle er, at du kan tage uddannelsen på kortere tid, hvis du er
fyldt 25 år og har relevant erfaring og eventuel en anden uddannelse.

Adgangskravene er de samme som på ungdomsuddannelserne. Det betyder, at
du skal have skolekundskaber svarende til 9. klasse eller tilsvarende.
=

Og så var han i øvrigt dumpet til et førstehjælpskursus, som åbenbart er
obligatorisk på hans uddannelse.

> [...]
> overstået.
>
> Derefter læser man videre.
>
> På højere læreanstalter, universiteter og akademier.

Du ville blive overrasket over hvor mange universitetsstuderende der i

> Bilder du mig ind, at manden er student, for efterfølgende at begynde på
> Teknisk Skole, hvor syttenårige lærlinge går??????

Nu har jeg tilfældigvis undervist på et par tekniske skoler, både
htx-elever og elever der skulle være murere; der var dog ingen af
sidstnævnte der endnu var lærlinge, da de endnu ikke havde fået
læreplads. De fleste var lige gået ud af folkeskolen, men der var da en
enkelt på 45, og så en del i slutningen af 20erne.

Og så var der i øvrigt en enkelt nyudsprungen student, som ville være
arkitekt. Han mente dog at det ville være lettere at få job bagefter,
hvis han først blev murer.

> Jo, jo, enig - en ganske ung mand, men stadig en voksen mand, der både
> må stemme og kan lave børn

For mig er en voksen mand så ældre end en ung mand.

> [...]
> år - så er man ung til man bliver gammel, men voksenalderen indtræder
> desværre i menneskenes liv ved de atten år.

Man er barn til man fylder 18, 20erne er den centrale ungdomsalder, og
voksen bliver man først når alt det sjove er forbi, når man er færdig
med sin uddannelse og gift - med børn ...

»Married, with children«, hvis du husker tv-serien ...

> ?

Han er stadig sigtet af politiet ... der forlangte ham
varetægtsfængslet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 17:06

> [...]

> =

> Og så var han i øvrigt dumpet til et førstehjælpskursus, som åbenbart er

Jeg forstår ikke en brik?

Har han 9´ende klasses afgangseksamen og er som 23-årig påbegyndt en
uddannelse på en teknisk skole for 16-årige lærlinge?

> Du ville blive overrasket over hvor mange universitetsstuderende der i

/Det/ tror jeg gerne

> [...]

> Og så var der i øvrigt en enkelt nyudsprungen student, som ville være
> arkitekt. Han mente dog at det ville være lettere at få job bagefter,

Det havde han sikkert ret i

> For mig er en voksen mand så ældre end en ung mand.

Hæ, hæ.....og hvad betyder det så?

> Man er barn til man fylder 18, 20erne er den centrale ungdomsalder, og
> voksen bliver man først når alt det sjove er forbi, når man er færdig
> med sin uddannelse og gift - med børn ...

OK

> »Married, with children«, hvis du husker tv-serien ...

Desværre - TV har aldrig interesseret mig - det er for dumt til mig. Jeg
mindes dog en serie, der vistnok hed Forthsythe
Sagaen???????.......elller sådan noget i den stil - de drak te hele
tiden ))

> Han er stadig sigtet af politiet ... der forlangte ham
> varetægtsfængslet.

Nåeh, jamen så får han jo fred i sindet og mad hver dag, dog dårlig mad.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 19:24

> Jeg forstår ikke en brik?
>
> Har han 9´ende klasses afgangseksamen og er som 23-årig påbegyndt en
> uddannelse på en teknisk skole for 16-årige lærlinge?

Jeg aner ikke hvilken uddannelse han er begyndt på, men har han ingen
praktikplads er han i hvert fald endnu ikke lærling.

Og det er slet, slet ikke ukendt at 23-årige begynder på en faglig
uddannelse. Du har vist stadig 60erne i hovedet!

> Hæ, hæ.....og hvad betyder det så?

Det jeg skriver. Man bliver først en voksen mand når man ikke længere er
en ung mand.

Der er så dem der stadig i 30erne virker så unge, at de opfattes som
»drenge«, og må vise legitimation for at få en øl på et værtshus; det
skete sidste gang for mig som 35-årig ...

> Nåeh, jamen så får han jo fred i sindet og mad hver dag, dog dårlig mad.

Og i TV-Avisen kunne man høre skolens leder fortælle, at han nu var
blevet smidt ud af skolen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-05-09 07:51

> [...]

> skete sidste gang for mig som 35-årig ...

> Og i TV-Avisen kunne man høre skolens leder fortælle, at han nu var

Hvor er jeg glad for, at jeg - endnu engang - med et forholdsvis snævert
teknisk spørgsmål - har givet anledning til, at vigtige
samfundsspørgsmål i løbet af fire dage har kunnet blive endevendt. Min
største respekt for deltagernes alsidige engagement.

Glædelig pinse (Apostlenes gerninger kap. 2)
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-09 08:12

> [...]

> største respekt for deltagernes alsidige engagement.
>
> Glædelig pinse (Apostlenes gerninger kap. 2)

Tak i lige måde

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-05-09 09:46

> Tak i lige måde
>
> M.

Men vis da nu også mådehold. Man ved vel her, hvad det angivne
skriftsted fortæller om pinsen:

Apostlene var forsamlede den 50. dag efter opstandelsen, hvor de efter
oprindelig jødisk skifk skulle fejre, at Moses havde fået lovens tavler.
Her styrtede de nu lige med et ud på gaden og talte alverdens tungemål.
En del mente, at de var berusede. Men Peter stod frem og sagde:

"Disse mænd er ikke berusede, sådan som I mener; det er jo KUN (min
fremhævelse) den tredje time på dagen." (Ap. gern. 2, 15).

Kom dette i hu og hold Eder sobre i det mindste indtil frokosten.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-09 11:00

> [...]

> fremhævelse) den tredje time på dagen." (Ap. gern. 2, 15).

> Kom dette i hu og hold Eder sobre i det mindste indtil frokosten.

Uff.....du ka´ da også ødelægge den gode, berusende formiddagssolbajer

Som elevrådsmedlem på "vores" skole, ophængte jeg et avisbillede på
væggen(ud mod gården, på første/sidste afsats), af Gasolin uden tøj -
jeg var nær blevet bortvist .

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-06-09 17:01

> [...]
>

> Som elevrådsmedlem på "vores" skole, ophængte jeg et avisbillede på
> væggen(ud mod gården, på første/sidste afsats), af Gasolin uden tøj -

Hvis man skal udstille nøgne idoler, er det da også noget nær det mest
smagløse, valget kan falde på.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 01-06-09 17:36

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis man skal udstille nøgne idoler, er det da også noget nær det mest
> smagløse, valget kan falde på.

Jo, jo, men der var jo gang i den i begyndelsen af halvfjerdserne, og
det var jo ikke alle bands, der stillede op til nøgenfotografering

Så man måtte jo nøjes, ikke sandt?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-06-09 18:49

> det var jo ikke alle bands, der stillede op til nøgenfotografering

og gud ske tak og lov for det ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-09 04:35

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis man skal udstille nøgne idoler, er det da også noget nær det mest
> smagløse, valget kan falde på.

Ja, når romerne opstillede nøgne statuer af deres idoler, havde de i
hvert fald smag ... disse statuer var i øvrigt som regel placeret
bagerst i midten af deres templer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 07:56

Morten Lind skrev:

> Citat: "Det er det ikke nødvendigvis alle i dag der har lyst til." citat
> slut.
>
> Derfor min bemærkning.

Sproglig akkuratesse, tak. Læste det som om at VI var forkælede, og det
var vi ikke. (synes jeg) selvom der nok er nogen der mener at hvis vi
ikke lå i bivuak åretrundt så var vi nogen tøsedrenge.

> Næeh - jeg tror, det er klogest at holde mig fra at dele mine første
> selvstændighedsoplevelser med dette forum. Jeg forstår, at det er
> almindeligt accepteret, at voksne mennesker bor hjemme.

Nu skriver du IGEN inden din sans for humor er vågnet. Altså, Morten,
det går ikke så godt for tiden, hva'?

Men med hensyn til voksne mennesker der bor hjemme - det gør de fleste vel?

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 08:36

> Sproglig akkuratesse, tak. Læste det som om at VI var forkælede, og det
> var vi ikke. (synes jeg) selvom der nok er nogen der mener at hvis vi
> ikke lå i bivuak åretrundt så var vi nogen tøsedrenge.

Velbekomme

> Nu skriver du IGEN inden din sans for humor er vågnet. Altså, Morten,
> det går ikke så godt for tiden, hva'?

Næeh.....har for meget om ørerne, der influerer på dét, der /er/ mellem
ørerne[lånt af mine børns mor] .

> Men med hensyn til voksne mennesker der bor hjemme - det gør de fleste vel?

Det siger du jo? Jeg forstår det bare ikke.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 08:53

Morten Lind skrev:

> Næeh.....har for meget om ørerne, der influerer på dét, der /er/ mellem
> ørerne[lånt af mine børns mor] .

For meget klassekamp i hverdagen, eller hva'?

Tror bare det er fordi kolonihaven stresser dig - dårlig 3-dækning?

> Det siger du jo? Jeg forstår det bare ikke.

Se, nu er det dig der er sløv. ALLE bor da hjemme... hos dem selv

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 09:38

> For meget klassekamp i hverdagen, eller hva'?

Ja, måske?

<http://www.ht-chf.dk/sporvognen%205%202009.pdf>

Bare rolig - en ganske uskadelig artikel i et fagblad(side 20, hvis
lænken knækker).

> Tror bare det er fordi kolonihaven stresser dig - dårlig 3-dækning?

/Det/ gør den - men 3-dækningen er nu god

> Se, nu er det dig der er sløv. ALLE bor da hjemme... hos dem selv

Hæ, hæ....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 19:06

Morten Lind skrev:

> [...]

Har du lånt det mellem ørene af dine børns mor?

Hva'?

> Ja, måske?
>
> <http://www.ht-chf.dk/sporvognen%205%202009.pdf>
>
> Bare rolig - en ganske uskadelig artikel i et fagblad(side 20, hvis
> lænken knækker).

Der var ikke nogen sidehenvisning i din henvisning (det der lænke
skurrer i mine øjne), men prisværdigt at du kalder til KAMP her op til
første maj.

Det er nu sjovt at se sådan nogen nicetidsskrifter :)

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-09 04:50

> prisværdigt at du kalder til KAMP her op til første maj.

Skrevet 30. maj ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-09 07:06

> Skrevet 30. maj ...

Artiklen er skrevet midt i april til udgivelse 01.maj, men det er måske
indlægget, du refererer til?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-09 07:26

> Artiklen er skrevet midt i april til udgivelse 01.maj, men det er måske
> indlægget, du refererer til?

Det var nu Thorbjørn jeg reagerede på ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-09 08:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det var nu Thorbjørn jeg reagerede på ...

OK - alt forladt

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-09 08:54

Per Rønne skrev:

> Skrevet 30. maj ...

Og her troede jeg Per at du ikke havde humor :) Det HAR du jo

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-09 11:35

> Og her troede jeg Per at du ikke havde humor :) Det HAR du jo

Ja, vi har vist aldrig mødt hinanden, in persona. Du holder jo til helt
ovre i det jydske .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-05-09 20:14

> [...]

> bor dog heller ikke i en 2,5 værelses lejlighed med et deleværelse til
> tre drenge, men i eget værelse i forældrenes store parcelhus ...

Når jeg nu tænker nærmere efter - og skal holde mig til telefonien - så
har jeg ikke givet korrekt oplysning. Jeg havde jeg ikke egen telefon
fra begyndelsen. På kollegiet var der et telfonanlæg, hvor det hørte med
til pligterne at tage vagter ved omstillingsbordet og foretage
mikrofonopkald til beboernes værelser, når de skulle begive sig til
gangens telefonboks. Da jeg fik min første lejlighed, gik jeg på gaden
og ringede fra en telefonboks.

Min første telefon - apparat +abonnement - arvede jeg, såvidt jeg
husker, fra min mormor.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 20:26

> [...]

> til pligterne at tage vagter ved omstillingsbordet og foretage
> mikrofonopkald til beboernes værelser, når de skulle begive sig til

Der var telefon i fælleskøkkenets entre; her var der et ringeanlæg til
gangens 16 værelser. Var der ingen på køkkenet kunne man ikke komme
igennem.

> Da jeg fik min første lejlighed, gik jeg på gaden og ringede fra en
> telefonboks.

Ditto.

> Min første telefon - apparat +abonnement - arvede jeg, såvidt jeg
> husker, fra min mormor.

Mine forældre forærede mig en telefon, fordi de ikke kunne tage at de
ikke kunne komme i forbindelse med mig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-09 21:36

> [...]

> Et problem med mobilt bredbånd er, at visse områder i landet, bl.a.
> landets største sommerhusområdet, Odsherred har en temmelig svag

Inden du flytter noget som helst vil jeg anbefale dig at tage et kig på
Gear TV om 3 dækning.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-05-09 21:47

> [...]

> forhandle popmusik til download med deres Play, betragtes de af Apple
> som konkurrenter til iTunes. Derfor er samarbejde udelukket.

Det er nok blot ekspedientens eget gæt.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-09 02:58

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Stationær telefon hjemme

Kan du ikke som os andre nøjes med IP telefon? Det er meget billigere.

> iPhone med alle faciliteter
> Bredbånd hjemme
> Mobilt bredbånd når min MacBook er med i sommerhus

Jeg bruger FullRate, der er landets billigste, og Telia til iPhone. Husk
at få flyttet telefonnumre med over.

Telia har endnu ikke besluttet sig for at tillade tethering, så iPhone
kan bruges som modem til din MacBook. Men det gør Sonofon. Kan dog først
bruges med iPhone OS 3.0, der snart er ude. Priserne er vel nogenlunde
ens.

Og så er FullRate i øvrigt købt af TDC ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 07:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Kan du ikke som os andre nøjes med IP telefon? Det er meget billigere.

og ringere ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-09 08:38

Thomas von Hassel skrev:

> og ringere ...

Er det godt eller skidt at en telefon er ringe?

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-09 15:44

> Er det godt eller skidt at en telefon er ringe?

Skidt, men godt, den kan ringe

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-09 13:47

> og ringere ...

Jeg kan nu ikke konstatere nogen forskel ... derudover bruges telefoner
vel normalt til at føre samtaler med, ikke til at høre på misik i HiFi
kvalitet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 13:58

> Jeg kan nu ikke konstatere nogen forskel ... derudover bruges telefoner
> vel normalt til at føre samtaler med, ikke til at høre på misik i HiFi
> kvalitet.

synes bare mange gange at lydkvalitet svinger når folk i den anden ende
sidder på en IP telefon ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-09 15:49

Du kan godt leve med knitren og periodiske udfald?

> synes bare mange gange at lydkvalitet svinger når folk i den anden ende
> sidder på en IP telefon ..

> /thomas

Du har fuldstændig ret....kæmpekoncerner(Codan, Arriva m.fl.) benytter
IP-telefoni, og med omstillingsborde og andet gejl virker det bare ikke
endnu - kvaliteten på IP-telefoni er for dårlig.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 15:50

> [...]
> IP-telefoni, og med omstillingsborde og andet gejl virker det bare ikke
> endnu - kvaliteten på IP-telefoni er for dårlig.

Det kan sagtens være rigtig godt ... men som regel er der hoppet over
det lave gærde et eller andet sted .... som regel der hvor det bliver
rigtig dyrt ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-09 18:51

On 2009-05-28 16:49:53 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Det kan sagtens være rigtig godt ... men som regel er der hoppet over
> det lave gærde et eller andet sted .... som regel der hvor det bliver
> rigtig dyrt ..

korrekt, man kan ikke komme gang med en Cisco løsning for under et par
hundrede tusinde, men det er ikke dyrere i nyanskaffelse end ikke IP
basserede PBX'er.

Hvis man er en stor organisation med meget udelands telefoni er der
meget smart at man kan sidde i københvan og ringe til NYC eller London
via en gateway i NYC eller London.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-09 20:45

Morten Lind skrev:

> [...]
> IP-telefoni, og med omstillingsborde og andet gejl virker det bare ikke
> endnu - kvaliteten på IP-telefoni er for dårlig.

Det vi har ude på æ pind, virker ganske fint (selvom telefonerne er
rædsomme i design og gefühl). Jeg er ret sikker på det er afhængig af
hvor nærig man har været da man købte løsningen.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 06:36

> Det vi har ude på æ pind, virker ganske fint (selvom telefonerne er
> rædsomme i design og gefühl).

Med den IP telefoni jeg har, fra FullRate, kan jeg skam da bruge helt
almindelige telefoner. Jeg har da også flere af dem: en trådløs med
headset ved datamaterne, vægtelefoner ved hovedgærde i sovekammer, i
køkken ved spiseplads og i badeværelse, så den kan nås fra badekarret.
Og et par i dagligstuen, hvor den ene kan nås fra hvor jeg sidder og ser
fjernsyn; den anden ville ellers bare være tilovers.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 06:36

> Du kan godt leve med knitren og periodiske udfald?

Det oplever jeg så ikke - i hvert fald ikke med FullRate ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 29-05-09 10:27

Morten Lind wrote:

> Du har fuldstændig ret....kæmpekoncerner(Codan, Arriva m.fl.) benytter
> IP-telefoni, og med omstillingsborde og andet gejl virker det bare ikke
> endnu - kvaliteten på IP-telefoni er for dårlig.

Det kommer vist an på hvordan opgaven løses, f.eks. bruger Danske Bank
IP telefoni i hele koncernen og der er glimrende lydkvalitet.
Og i den lille biks jeg selv arbejder hos, har vi brugt IP telefoni uden
problemer i over 2 år, inkl. at medarbejdere kan bruge softphone
software over deres VPN forbindelse når de arbejder hjemmefra, rigtigt
smart.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-09 18:48

On 2009-05-29 11:27:24 +0200, Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> said:

> [...]
> uden problemer i over 2 år, inkl. at medarbejdere kan bruge softphone
> software over deres VPN forbindelse når de arbejder hjemmefra, rigtigt

Glem ej at IT afdelingen elsker extension mobility - maaaange træsle
timer spares i forhold til på gammeldags PBX'er der skal patches om om
og om igen - og igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-09 18:48

On 2009-05-28 14:57:34 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> synes bare mange gange at lydkvalitet svinger når folk i den anden ende
> sidder på en IP telefon ..

Det kommer an på hvordan du definerer IP telefoni, og frem for alt om
du har nok båndbrede frem til dine gateways.

Vi har gang i en Cisco løsning med egne ISDN gateways, det er dyrt og
smart og lydkvaliteten er ikke ringere end på vores gamle Errisson
anlæg.

Fra : N/A

Dato : 29-05-09 06:36

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 06:36

> Velkommen til det 21ende århundrede :) Her vil folk godt nøjes med een
> dims

Hjemme har jeg et stort video- og lydsystem til at høre musik på. Ønsker
jeg at høre Buxtehudes store Dommedagsoratorium når jeg ikke er hjemme,
kan jeg så gøre det på min iPhone.

Det gider jeg alligevel ikke gøre gennem et telefonrør hjemme ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-05-09 11:43

> [...]
> kan jeg så gøre det på min iPhone.
>
> Det gider jeg alligevel ikke gøre gennem et telefonrør hjemme ...

Nogle mennesker har brug for tyggegummi til mundtøjet og fordringsløs
musik i ørene (akustisk tyggegummi), når de færdes uden for hjemmet. Jeg
selv har det fint med at være overladt til mine egne tanker, eventuelt
memorere noget god musik, samt holde øje med trafikken. Rigtige
musikoplevelser høre hjemme i koncertsalen eller i stuen.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 12:52

> [...]

> memorere noget god musik, samt holde øje med trafikken. Rigtige
> musikoplevelser høre hjemme i koncertsalen eller i stuen.

Jep .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-09 19:20

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
> memorere noget god musik, samt holde øje med trafikken. Rigtige
> musikoplevelser høre hjemme i koncertsalen eller i stuen.

Smag og behag. Det er jo ikke alle der fragter sig selv og som følge
deraf behøver holde øje med trafikken, og med et par gode hovedtelefoner
kan man let gøre en lang bustur til en koncert.

Bemærk der stod gode :)

Hvorfor ikke udnytte spildtiden?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 20:18

> [...]
> deraf behøver holde øje med trafikken, og med et par gode hovedtelefoner
> kan man let gøre en lang bustur til en koncert.

Vi er så nogle der kan høre hele kantater for det indre øre, og faktisk
altid har musik dér ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 00:22

Per Rønne skrev:

> Vi er så nogle der kan høre hele kantater for det indre øre, og faktisk
> altid har musik dér ...

Ah, det der tinnitus-nowet.

Men hvorfor har du så overhovedet et anlæg?

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 05:24

> Ah, det der tinnitus-nowet.

Tinnitus er susen; det er ikke det jeg taler om.

> Men hvorfor har du så overhovedet et anlæg?

Jeg har vel 500 LPer og et tilsvarende antal CDere plus 100 opera DVDere
.... stort set alt med klassisk musik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 07:58

Per Rønne skrev:

> Tinnitus er susen; det er ikke det jeg taler om.

Nåh. Det er ellers mest det folk lider af, men fint skal det være :D

> Jeg har vel 500 LPer og et tilsvarende antal CDere plus 100 opera DVDere
> .... stort set alt med klassisk musik.

Men det er kun kantaterne du kan høre for det indre øre?

Noget siger mig at nogen af dine LP'ere er mere slidt end andre.

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 08:38

> Noget siger mig at nogen af dine LP'ere er mere slidt end andre.

Jeg har faktisk spillet en LP så mange gange, at den blev uspillelig, så
det /kan/ lade sig gøre

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 08:54

Morten Lind skrev:

> Jeg har faktisk spillet en LP så mange gange, at den blev uspillelig, så
> det /kan/ lade sig gøre

Men så fik du også justeret nåletrykket?

Jeg vil dog godt vædde på det nok ikke var en opera

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 09:47

> Men så fik du også justeret nåletrykket?

Det var nu fint justeret - min 48 pols ERA med SME-arm havde jeg
udstyret med en Ortofon pick-up, incl hus, og fordi den var lettere,
fulgte en kontravægt med.

> Jeg vil dog godt vædde på det nok ikke var en opera

Symfonisk rock: The Lamb Lies Down On Broadway

Jeg skyndte mig at købe et mastertryk, da de kom frem. De gjorde jeg af
alle mine bedste plader.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 09:54

> Men det er kun kantaterne du kan høre for det indre øre?
>
> Noget siger mig at nogen af dine LP'ere er mere slidt end andre.

Mit eksemplar af Heinrich Schütz »Psalmen Davids« er vist temmlig slidt.
3 LPere i en kassette - og her er altså ikke tale om kantater.

Drengekor med barokorkester à la 1619, med cymbaler, trompeter og
krumhorn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 00:46

> [...]
> deraf behøver holde øje med trafikken, og med et par gode hovedtelefoner
> kan man let gøre en lang bustur til en koncert.

Gerne så gode, at lyden bliver, hvor den er tiltænkt.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 00:50

Morten Lind skrev:

> Gerne så gode, at lyden bliver, hvor den er tiltænkt.

Ellers kan der eftertætnes med tyggegummi!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-09 19:18

Per Rønne skrev:

> [...]
> kan jeg så gøre det på min iPhone.
>
> Det gider jeg alligevel ikke gøre gennem et telefonrør hjemme ...

Det er jo historisk betinget at telefoner ikke er fuldt
frekvensspektrum, og der er ikke noget til hinder for at telefoner kunne
være lige så vellydende som hifi-musik.

Jeg tror at når båndbredden ud til folket bliver stor nok, så retter det
sig helt af sig selv. Det bliver en salgsparameter.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-09 15:43

> og ringere ...

....som er derfor, vi andre /ikke/ bruger IP-telefoni.

> /thomas

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 06:36

> ...som er derfor, vi andre /ikke/ bruger IP-telefoni.

Det må da glæde tdc, der tjener masser af penge på pensionister og andre
traditionalister ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-05-09 02:46

On 27 Maj, 07:18, ossm...@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> Et problem med mobilt bredbånd er, at visse områder i landet, bl.a.
> landets største sommerhusområdet, Odsherred har en temmelig svag
> [...]

Hej

Nu er Odsherred jo, som du skriver, et meget stort sommerhusområde,
men jeg kan fortælle at hvor jeg har sommerhus i Gudminddrup Lyng
dækker "3" meget dårligt. Ofte er der ingen forbindelse - overhovedet!
Med Telia er der i det mindste Edge når der ikke er 3G forbindelse.

Så mit råd er, hvis du har mulighed for det, at tjekke det ude "i
marken" før du vælger selskab.

På stranden dækker "3" dog fint (3G).

Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-05-09 17:40

Henrik Rasmussen <henrikr@mail.dk> wrote:

> [...]
> Med Telia er der i det mindste Edge når der ikke er 3G forbindelse.
>
> Så mit råd er, hvis du har mulighed for det, at tjekke det ude "i

Jeg sidder i Ellinge Lyng - tæt på. Der stod i lokalavisen i sidste uge,
at TDC var ved at forbedre kapaciteten fra 1,5 til 3 mbit.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-09 18:21

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg sidder i Ellinge Lyng - tæt på. Der stod i lokalavisen i sidste uge,
> at TDC var ved at forbedre kapaciteten fra 1,5 til 3 mbit.

På alle operatørers hjemmesider kan man tjekke deres dækningsområder.

M.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-05-09 03:13

On 28 Maj, 19:20, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:
> På alle operatørers hjemmesider kan man tjekke deres dækningsområder.
>
> M.
> --
> [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

<sarkasme>
Fin service!
Desværre forvekslede jeg 3's betegnelse "Basis"-dækning, med en
langsom men konstant forbindelse.
Det viser sig at betegnelsen dækker over en forbindelse der kommer og
går som vinden blæser.
</ sarkasme>

Skal man bruge abb. i sit sommerhus er det jo rart hvis forbindelsen
er god indenfor ens egen grund så man ikke skal 50 meter ned af vejen
for at ringe/surfe
Pointen er at kortet kun er vejledende men at der selvfølgelig er
lokale forhold der spiller ind. Hvorfor det er en god idé at tjekke
virkeligheden, før man køber.

Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 11:33

> [...]

> Pointen er at kortet kun er vejledende men at der selvfølgelig er
> lokale forhold der spiller ind. Hvorfor det er en god idé at tjekke

Du har fuldstændig ret(desværre).

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-09 18:39

On 2009-05-27 07:18:14 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> [...]
> forhandle popmusik til download med deres Play, betragtes de af Apple
> som konkurrenter til iTunes. Derfor er samarbejde udelukket.

PÃ… det officielle plan ja.

Uofficielt kan jeg sige at afhængig af hvilken aftale man har med TDC
kan det lade sig gøre at købe iPhones låst til TDC sim kort osv, dvs
uden bindingsperiode til andre teleselskaber.

Man skal have forholdsvis mange TDC produkter for at TDC gider lave en
sådan aftale.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-06-09 17:01

> [...]

> Et problem med mobilt bredbånd er, at visse områder i landet, bl.a.
> landets største sommerhusområdet, Odsherred har en temmelig svag

Hvis jeg nu ville finde på at købe min iPhone i en Apple-butik (humac),
hvor jeg måske kan få LIC-rabat, hvad gør butikken så i retning af
abonnement? Kolporterer de abonnenement til Telia eller Sofofon? Låser
de den op, så at jeg kan gå videre til TDC, hvis jeg nu alligevel ville
vælge det?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-09 04:35

> [...]

> abonnement? Kolporterer de abonnenement til Telia eller Sofofon? Låser
> de den op, så at jeg kan gå videre til TDC, hvis jeg nu alligevel ville

Medmindre Humac skulle have fået en aftale med Telia eller Sonofon kan
du vist kun få det i en decideret Telia- eller Sonofon-butik.

Jeg ville dog kunne købe en i mit lokale supermarked, Føtex i Husum der
ligger 100 m fra hvor jeg bor. De har uden for kasselinien en stand der
bl.a. forhandler Sonofon ... Oplåsning før tid koster altid 500 kroner,
og man skal stadig betale for sit abonnement til Sonofon eller Telia i
de seks måneder, bindingsperioden varer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-09 07:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Medmindre Humac skulle have fået en aftale med Telia eller Sonofon kan
> du vist kun få det i en decideret Telia- eller Sonofon-butik.

eller Eplehuset ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 05:54

> eller Eplehuset ..

Åeh, jeg var ikke klar over at de norske fjellaper, fra Norge, nu også
kunne sælge iPhones her i landet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 07:43

> Åeh, jeg var ikke klar over at de norske fjellaper, fra Norge, nu også
> kunne sælge iPhones her i landet.

tja, hvor du køber er jo lidt ligemeget ... det koster det samme ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 14:06

> tja, hvor du køber er jo lidt ligemeget ... det koster det samme ...

Jeg har nu ikke til hensigt at købe en iPhone; hvad skulle jeg da også
med to?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 14:10

> Jeg har nu ikke til hensigt at købe en iPhone; hvad skulle jeg da også
> med to?

man kan altid bruge en reserve ... når man kaster den i jorden ...'

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 18:27

Per Rønne skrev:

> Jeg har nu ikke til hensigt at købe en iPhone; hvad skulle jeg da også
> med to?

Ringe fra dem?

Hvor mange fastnettelefoner har du

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 05:03

> Ringe fra dem?

Jeg nøjes med en.

> Hvor mange fastnettelefoner har du

Stort set en i hvert rum, men koblet op gennem FullRate så der er tale
om IP telefoni.

Det er da praktisk med en telefon som kan nås fra bruseren, en der over
sengegærdet, en ved datamaten og en ved spiseplads ... de kører jo ind
over samme nummer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-06-09 07:00

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Det er da praktisk med en telefon som kan nås fra bruseren, en der over
> sengegærdet, en ved datamaten og en ved spiseplads ... de kører jo ind

Synes du så ikke det er lidt synd for din iPhone at den skal være en
enlig outsider i forhold til alle dine fastnettelefoner? Den bliver
garanteret mobbet når du sover

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-06-09 10:25

For god ordens skyld vil meddele, at jeg nu er blevet ejer af en iPhone.
Jeg skal takke for alle de interessante kommentarer, jeg har givet
anledning til her.

Efter at have tænkt en del af sagen, besluttede jeg alligevel at
fastholde abonnement hos TDC. Det kan måske synes at være paradoksalt i
forhold til mit første indlæg i tråden. Og nogle vil sikkert mene, at
det er en dum beslutning. Det vil jeg ikke diskutere.

Jeg vil gerne fastholde at have al kommunikationsservice samlet hos én
leverandør. Jeg er meget glad for TDC's duet, som betales med rabat over
LIC.

Det er bebudet, at TDC's mobilsendehastighed er ved at blive sat op i
det sommerhusområdet (4560), hvor jeg ofte opholder mig i fritiden.

Jeg ordnede ekspeditionen på Fisketorvet. Jeg gik først til TDC for at
få verificeret, at det kunne lade sig gøre. Så gik jeg til Sonofon, hvor
en meget sød pige ordnede transaktionen. Hun var forstående i forhold
til mine hensigter. Hun skiftede SIM-kortet fra min gamle mobiltelefon
over. Det kræver en særlig omhu og fingerfærdighed med en iPhone, efter
hvad hun sagde. - Så gik jeg over til TDC igen for at melde, at alt var
i orden. Der var sådan set ikke noget forretningsmæssigt at foretage. Og
manden virkede ret ligeglad. Jeg meddelte ham, at han burde sig "tak",
fordi jeg havde valgt at ofre et større beløb på at forblive kunde i
hans firma. Han virkede nærmest ligeglad.

Men jeg er meget glad for min iPhone. Jeg har haft et en lang traumatisk
periode, hvor min Palm ikke ville synce ordentligt. Det var en
overraskelse for mig, at iTunes er mit nye sync-program. Jeg troede, det
var iSync. Det var skønt at opleve, hvordan den første synkronisering
kopierede hele min internet- og mailopsætningen over på iPhone.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 10:36

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Og nogle vil sikkert mene, at
> det er en dum beslutning. Det vil jeg ikke diskutere.

du skulle have ventet et par dage ... der er nye iPhones på vej ;)

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-06-09 12:13

> du skulle have ventet et par dage ... der er nye iPhones på vej ;)
>
> /thomas

Der er altid noget nyt på vej.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-06-09 13:39

> Der er altid noget nyt på vej.

Tillykke med det nye legetøj.

Andre bør ikke købe iPhone før den nye kommer.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 13:41

Flemming Rubini skrev:

> Tillykke med det nye legetøj.
>
> Andre bør ikke købe iPhone før den nye kommer.

Telia har ellers haft den på udsalg det sidste stykke tid. Tror ikke de
bliver billigere end nu :D

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-06-09 13:58

> Telia har ellers haft den på udsalg det sidste stykke tid. Tror ikke de
> bliver billigere end nu :D

Så kan man jo spekulere i, om batteriet holder to år eller ej, og om det
er smertefrit at få det frit byttet.

Men jeg tror på at skærmen og dens lysstyrke bliver langt bedre i den
nye model.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-09 14:19

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Så kan man jo spekulere i, om batteriet holder to år eller ej, og om det
> er smertefrit at få det frit byttet.

Man skal nu nok betale for et nyt batteri, og muligvis også for
omskiftningen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 15:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Man skal nu nok betale for et nyt batteri, og muligvis også for
> omskiftningen.

hvis det er ligesom i USA så betaler du for batteriet men ikke for
ombytningen. Ligesom f.eks. 17" MacBook Pro hvor batteriet sidder
fastmonteret ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-09 15:17

> hvis det er ligesom i USA så betaler du for batteriet men ikke for
> ombytningen. Ligesom f.eks. 17" MacBook Pro hvor batteriet sidder
> fastmonteret ..

OK; man kan vel så også sige at ombytningen, der kun kan foretages på
bestemte værksteder, er inkluderet i batteriprisen ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 14:25

> Telia har ellers haft den på udsalg det sidste stykke tid. Tror ikke de
> bliver billigere end nu :D

Den /nye/???????????? Aldrig!!

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 14:24

> Der er altid noget nyt på vej.

der er noget på vej omkring først i næste uge, når WWDC starter ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-09 15:14

> der er noget på vej omkring først i næste uge, når WWDC starter ..

Hvor måske også iPhone OS 3.0 frigives ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-09 13:06

> [...]

> var iSync. Det var skønt at opleve, hvordan den første synkronisering
> kopierede hele min internet- og mailopsætningen over på iPhone.

Der er så dem af os der synkroniserer over MobileMe, /the Cloud/.

Andre gør det til en Exchange Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk