Forskel på Osx 10.4
Fra : steen

Dato : 24-05-09 06:53

Hej,

er der forskel på Osx til en iMac og en bærbar Pismo?

Eller kan jeg roligt bare købe den og den virker på min Pismo?

Håber i kan hjælpe.

Hilsen

Steen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-05-09 14:17

steen skrev:
> [...]
>
> er der forskel på Osx til en iMac og en bærbar Pismo?
>
> Eller kan jeg roligt bare købe den og den virker på min Pismo?

Hvis det er en recover/systemgendannelses så dutter det nødvendigvis ikke...

Hvis det er en fuld OS X 10.4 så kan den installeres på alle maskiner
med de nødvendige specifikationer.

Fra : Jon

Dato : 24-05-09 14:19

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Hvis det er en fuld OS X 10.4 så kan den installeres på alle maskiner
> med de nødvendige specifikationer.

En Pismo har, meg bekjent, ikke "de nødvendige specifikationer". Den
skal ikke høyere enn 10.3.9.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-09 17:48

Jon wrote:

> En Pismo har, meg bekjent, ikke "de nødvendige specifikationer". Den
> skal ikke høyere enn 10.3.9.

Jo da. Det kræver mindst 256mb RAM, Firewire og en retail OS X 10.4.x,
så installerer den fint. Jeg kørte med en 10.4.11 på min egen gamle
Pismo 500mhz, og det kører rigtig godt og klippestabil i alle
funktioner. Jeg delte disken (100gb) i 20+48gb til hhv. OS 9.2.2 og
10.4.x, så jeg både kunne boote i OS 9.2.x og køre i classic mode under
10.4.x.

Jeg kan da også tilføje, at 10.4.x kører fint på både Lombard, Pismo 400
og Pismo 500 og på den lille iBook med FW.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 24-05-09 20:10

> Jo da.

Jeg har innsett min brøde.

Fra : Jon

Dato : 24-05-09 14:18

steen <steengod@hotmail.com> wrote:

> Hej,

Hallo!

> er der forskel på Osx til en iMac og en bærbar Pismo?

Ja

> Eller kan jeg roligt bare købe den og den virker på min Pismo?

Nei

> Håber i kan hjælpe.

Som utgangspunkt virker en Mac OS X-versjon som følger med en bestemt
maskin kun med den modell som den følger. Det hender likevel (mener jeg
å erindre) at den kan virke med "beslektede"" modeller. Jeg vil anta at
en Pismo og en iMac ligger såvidt langt fra hverandre at så ikke vil
være tilfelle. Dersom iMacen er en nyere modell, altså en Intel-basert
maskin, vil de helt sikkert ikke kunne bruke samme versjon.

Vil du ha en versjon av Mac OS X som vierker på flere modeller, må du
som hovedregel kjøpe en "Retail"-pakke, altså en Mac OS X slik den
selges løs i butikken uten maskin.

For din Pismo vil ikke noen versjon nyere enn Mac OS X v. 10.3 duge. Den
kan så patches opp til 10.3.9, som er den nyeste versjon som vil kjøre
på den modellen. Det er en rimelig moderne versjon, men vil helt klart
bli mer akteruteseilt enn i dag nå når 10.6 er like rundt hjørnet.
Fordelen er at du bør kunne få en brukt pakke for en rimelig penge.

En PowerPC G3-basert iMac (jan 1999-sommer2001) kan kjøre til og med
10.3.9 (som Pismo, men likevel ikke fra samme maskinspesifikke plate),
en G4-basert iMac (jan 2002-nov 2003) kjører til og med 10.4.11, eller
til og med 10.5.x, avhengig av hastighet, og en G5-basert iMac (aug
2004-tidl.2006) kan kjøre til og med siste versjon av Mac OS X (10.5.7 i
skrivende stund).

Ingen av disse eldre iMacer vil likevel kunne kjøre 10.6 når den kommer,
siden den ser ut til kun å skulle fungere med Intel-prosessorer.

Om du derimot snakker om en helt ny iMac, så er den basert på
Intel-prosessorer og kan kjøre både nåværende og neste systemversjon,
men under ingen omstendigheter kan den benytte samme installasjonsmedium
eller -versjon som en Pismo.

Fra : steen

Dato : 24-05-09 08:05

On 24 Maj, 15:19, see_signat...@mac.com.invalid (Jon) wrote:

> [...]
> /Jon
> For contact info, run the following in Terminal:
> echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Den kører version 10.4.11 i øjeblikket.

Sælgeren på Ebay skriver
iMac OSX 10.4.10 (Tiger) Full Installation disks

Hilsen

Steen

Fra : Jon

Dato : 24-05-09 15:54

steen <steengod@hotmail.com> wrote:

> Den kører version 10.4.11 i øjeblikket.

Da tar MacTracker feil, faktisk, ellers så jeg på modellen før, uten FW:
<http://lowendmac.com/ed/moore/08cwm/compleat-pismo-guide.html>, søk
etter "10.4.11". Hm. Beklager.

> Sælgeren på Ebay skriver
> iMac OSX 10.4.10 (Tiger) Full Installation disks

Sjekk om det er installation disks til denne maskinen, eller et generisk
sett for flere modeller ("løssalgs-/retailsett"). Det er det siste du
trenger dersom det skal være til flere maskiner.

Sorry - my bad.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-09 18:26

Jon wrote:

> [...]
> sett for flere modeller ("løssalgs-/retailsett"). Det er det siste du
> trenger dersom det skal være til flere maskiner.

Pismo blev ikke leveret med OS X overhovedet, kun Os 9.1.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-09 18:24

steen wrote:

> Den kører version 10.4.11 i øjeblikket.
>
> Sælgeren på Ebay skriver
> iMac OSX 10.4.10 (Tiger) Full Installation disks

Så tyder det på, det er retail-/købeversionen. Noget af det gode ved
Pismo'en er, at den faktisk kan tage 1gb RAM og en disk (ATA, 12mm) op
til 320gb. På min nu solgte 500mhz ver. havde jeg 'kun' 768mb RAM og en
100gb disk. Skærmen er også rigtig god - også i forhold til mange nyere.

Hvis man kan tale om minusser, så er det nok, at den ikke har
SuperDrive, men kun ComboDrive - altså ingen DVD-R/RW, men kun CD-Rw +
DVD læse. - Det var bl.a. også derfor, jeg købte et eksternt portable
LaCie DVD-RW drev, som jeg jo nu har fået rigtig god brug for, da min
nye 17" PowerBook jo så kan kopiere DVD - om nødvendigt.:.-)

Så kan du få den til en fornuftig pris - under 2000Dkr. med batteritid
på +2 timer, - så vil det være en rigtig god maskine til brug for masser
af formål inkl. boot i OS 9.2.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-09 18:51

> Så kan du få den til en fornuftig pris - under 2000Dkr. med batteritid
> på +2 timer, - så vil det være en rigtig god maskine til brug for masser
> af formål inkl. boot i OS 9.2.

vanvittigt .. jeg kan forstå at man holder på gamle maskiner, men at
købe gamle pismo'er til mere en par flasker vin er skørt.

Du kan efterhånden få en 1. gen. MacBook til omkring 1500,-

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-09 19:13

Thomas von Hassel skrev:

> Du kan efterhånden få en 1. gen. MacBook til omkring 1500,-

Hvor???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-09 19:14

> Hvor???

har set dem på mediamac .. dog med std. ram ... og muligvis med et dødt
batteri .. men alligevel ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-09 19:57

Thomas von Hassel skrev:

> har set dem på mediamac .. dog med std. ram ... og muligvis med et dødt
> batteri .. men alligevel ..

Nå, men det er der ikke lige nu :)

Til gengæld er der en FlowerPower iMac G3 til Morten.... Hvis han
opdager det

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-09 20:07

> Nå, men det er der ikke lige nu :)
>
> Til gengæld er der en FlowerPower iMac G3 til Morten.... Hvis han
> opdager det

tænk jeg har aldrig set en Flower Power iMac ... kun en Blue Dalmation
.... måske man skulle være hurtig ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-05-09 20:17

> Nå, men det er der ikke lige nu :)
>
> Til gengæld er der en FlowerPower iMac G3 til Morten.... Hvis han
> opdager det

Morten har så mange iMacs, at han ikke gider hverken flowerpower eller
dalmantiner.....hans kæreste er ved at være godt tosset over alt det
maskineri og kan slet ikke se det smukke i modeludviklingen.....så
Morten bliver nok snart forvist til et loftrum eller lignende.

Hvad skete der iøvrigt med det skide Macmuseum i Ballerup??????

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-05-09 20:19

> [...]
> Morten bliver nok snart forvist til et loftrum eller lignende.
>
> Hvad skete der iøvrigt med det skide Macmuseum i Ballerup??????

P.S.: Det er forresten mange år siden, jeg droppede MediaMac.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-09 20:32

Morten Lind skrev:

> Morten har så mange iMacs, at han ikke gider hverken flowerpower eller
> dalmantiner.....hans kæreste er ved at være godt tosset over alt det
> maskineri og kan slet ikke se det smukke i modeludviklingen.....så

Det var foruroligende hurtigt. Opgrader hende!

> Morten bliver nok snart forvist til et loftrum eller lignende.
>
> Hvad skete der iøvrigt med det skide Macmuseum i Ballerup??????

Det opgav vel da det indså det ikke kunne indhente dig?

Fra : Morten Lind

Dato : 24-05-09 20:41

> Det var foruroligende hurtigt. Opgrader hende!

Er du rigtig klog? Det tør jeg da ikke )))

> Det opgav vel da det indså det ikke kunne indhente dig?

Hmm...en masse er jo tiltænkt et sådant etablissement

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-09 20:52

Morten Lind skrev:

> Er du rigtig klog? Det tør jeg da ikke )))

Kylling! Tøffelhelt! Vatnisse!

> Hmm...en masse er jo tiltænkt et sådant etablissement

Har du overvejet at spørge Google om "mac museum"?

Fra : Morten Lind

Dato : 25-05-09 14:44

> Kylling! Tøffelhelt! Vatnisse!

Jo, men der følger jo gode ting med..hæ, hæ, gnæk, gnæk....)

> Har du overvejet at spørge Google om "mac museum"?

Næeh - er det en god idé?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-05-09 18:23

Morten Lind skrev:

> Jo, men der følger jo gode ting med..hæ, hæ, gnæk, gnæk....)

SOm at du får ryddet op i udhuset og loftkamrene?

> Næeh - er det en god idé?

Det afhænger af hvor meget du vil VIDE det

Fra : Morten Lind

Dato : 26-05-09 15:28

> SOm at du får ryddet op i udhuset og loftkamrene?

Njaeh - tænkte nu mere på nogle bløde værdier, men rigtigt, det
praktiske følger med

> Det afhænger af hvor meget du vil VIDE det

De ved jo, jeg har det klart, så udspillet er vel deres - elles ku´ jeg
jo lave et selv?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-05-09 20:05

Morten Lind skrev:

> Njaeh - tænkte nu mere på nogle bløde værdier, men rigtigt, det
> praktiske følger med

Jeg er helt sikker på at kæresten er mere interesseret i de hårde værdier.

Sådan er der så meget :)

> De ved jo, jeg har det klart, så udspillet er vel deres - elles ku´ jeg
> jo lave et selv?

Mener du at Google har et Mac Museum og at de skal kontakte dig??

Jeg tror selv du må igang, mens du stadig kan "låne" en bus og trille
til Ã…rhus med samlingen.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-09 15:19

> Jeg er helt sikker på at kæresten er mere interesseret i de hårde værdier.

Yep - to om dagen, siger hun

> Mener du at Google har et Mac Museum og at de skal kontakte dig??

Øhh...har du også svært ved det danske sprog?

> Jeg tror selv du må igang, mens du stadig kan "låne" en bus og trille
> til Århus med samlingen.

/Så/ langt får jeg nok ikke lov til at "låne" en rutebil til

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-05-09 18:13

Morten Lind skrev:

> Yep - to om dagen, siger hun

Hvem er den anden så? Sådan en Time Share?

> Øhh...har du også svært ved det danske sprog?

Kun den Mortenske dialekt tror jeg.

> /Så/ langt får jeg nok ikke lov til at "låne" en rutebil til

Pjat med dig. Du har ancennitet og sårn :D

Fra : Morten Lind

Dato : 30-05-09 00:33

> Hvem er den anden så? Sådan en Time Share?

Du /har/ altså svært ved det danske sprog. To hårde værdier om dagen er
i dette tilfælde den samme værdi to gange

> Kun den Mortenske dialekt tror jeg.

Det glæder mig

> Pjat med dig. Du har ancennitet og sårn :D

Du kunne muligvis have mere ret, end du ved

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-05-09 21:29

> vanvittigt .. jeg kan forstå at man holder på gamle maskiner, men at
> købe gamle pismo'er til mere en par flasker vin er skørt.

Enig, G3'ere er altså noget man smiddr ud eller forærer bort.

> Du kan efterhånden få en 1. gen. MacBook til omkring 1500,-

Til 1500kr bør det i al fald ikke være et problem at få en aluminiums
Powerbook G4.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-09 22:57

Thomas von Hassel wrote:

> vanvittigt .. jeg kan forstå at man holder på gamle maskiner, men at
> købe gamle pismo'er til mere en par flasker vin er skørt.

Det er da muligt, du tror det, men prøv så at se dig omkring på div.
salgssteder på nettet. En af grundene til, de stadig er ret høj i kurs,
er jo netop, at de kan _boote_ i OS 9.2.x. - Det er der fx. ingen af de
nyere G4, der kan. - og så får du altså også en 14,1" skærm mod fx.
iBook 700mhz's 12"...

> Du kan efterhånden få en 1. gen. MacBook til omkring 1500,-

Ja, slidt, ridset og med løse hængsler og med 512mb RAM og en 60gb HD,
kan du måske være heldig at få en MB til omk. 23-2500kr. - ikke til
1500kr.! - Jeg véd godt, du ikke er glad for at indrømme det, men der er
altså stadig temmelig mange, der har brug for enten OS 9.2.2 booted
eller som classic mode...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-09 00:39

> [...]
> er jo netop, at de kan _boote_ i OS 9.2.x. - Det er der fx. ingen af de
> nyere G4, der kan. - og så får du altså også en 14,1" skærm mod fx.

hvis du stadig er afh. af OS 9 så er alt håb vist ude alligevel ...

> [...]
> 1500kr.! - Jeg véd godt, du ikke er glad for at indrømme det, men der er
> altså stadig temmelig mange, der har brug for enten OS 9.2.2 booted

Jeg har set dem til omkring 1500 ... og ja, det var uden extra ram, og
med et slidt batteri .. men dog 100 gange bedre end et gammel vrag fra
før årtusindeskiftet.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-09 01:19

Thomas von Hassel wrote:

> hvis du stadig er afh. af OS 9 så er alt håb vist ude alligevel ...

Nejda...Min nye PB 1,67ghz kan da stadig køre 9.2.2 i classic mode. -
Hvorfor tror du egentlig, jeg gik efter en sådan, nu hvor jeg igen
besluttede mig til at købe en bærbar?

> Jeg har set dem til omkring 1500 ... og ja, det var uden extra ram, og
> med et slidt batteri .. men dog 100 gange bedre end et gammel vrag fra
> før årtusindeskiftet.

Øh... - svjh. stod der 'Febr.2001' i min Pismo 500mhz. og jeg synes din
måde at omtale dem på er temmelig nedladende og misvisende overfor den
vel nok mest stabile og solide PB, Apple nogensinde har lavet. Og jeg
vil noget hellere give 1500-2000kr. for en velfungerende Pismo end for
end nedslidt MB. - Prøv lige at regne efter, hvad det vil koste at
'renovere' en sådan sag til det, du nok vil kalde 'nutidens tilstand'...
- 2gb RAM = 1990kr./2005 model, ca. 900kr./2006 model, ny 320gb HD =
579kr., nyt batteri = ca. 1100kr.? - Altså _mindst_ ca. 2700kr. oveni
1500kr. - i alt ca. 4200kr.. og er du 'uheldig', at det er en 2005, så
er det pludselig 5200kr. istedet for 4200kr. i alt........

Tilsv. opg. af en Pismo - ca. 600kr. for 2x512mb RAM + 699kr. for en
320gb ATA HD - i alt ca. 1300kr.. og kan man så være heldig, at
batteriet stadig holder omk. 2 timer og få maskinen til - lad os bare
sige 1500kr., - så har du det hele til ca. 2800kr.. Og du har en
bomstærk og drønstabil maskine!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-09 07:54

> Nejda...Min nye PB 1,67ghz kan da stadig køre 9.2.2 i classic mode. -
> Hvorfor tror du egentlig, jeg gik efter en sådan, nu hvor jeg igen
> besluttede mig til at købe en bærbar?

Jeg mener at hvis du stadig er afhængiaf af OS 9 og skal have en maskine
til at afvikle et OS der længst er dødt og begravet så er alt håb ude

> [...]
> 'renovere' en sådan sag til det, du nok vil kalde 'nutidens tilstand'...
> - 2gb RAM = 1990kr./2005 model, ca. 900kr./2006 model,

du har vist ikke styr på hvad ram koster nutildags ... et 2GB kit hos
Dustin koster 219,- ex. moms .. Kingston enda ...

> [...]
> batteriet stadig holder omk. 2 timer og få maskinen til - lad os bare
> sige 1500kr., - så har du det hele til ca. 2800kr.. Og du har en

jaja .. det er altsammen meget godt, men "alt" du får er en meget
anvanceret skrivemaskine. Du kan ikke udnytte en masse af de ting som en
nyere maskine kan ...

Fair nok, hvis du bare har brug for en "basic" maskine .. men at smide
så mange penge efter gammelt udstyr er ikke god forretningssans.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-09 12:41

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg mener at hvis du stadig er afhængiaf af OS 9 og skal have en
> maskine til at afvikle et OS der længst er dødt og begravet så er
> alt håb ude...

Hvad hjælper det, når noget af den fagligt set bedste software kun
findes til brug på Os 9.x? - og vel at mærke kræver bootbar Os 9.x, for
at man kan udskrive fra det?

> du har vist ikke styr på hvad ram koster nutildags ... et 2GB kit hos
> Dustin koster 219,- ex. moms .. Kingston enda ...

Det er vist dig, der skal hen og checke, hvad RAM koster til de
forskellige MB/MBP modeller fra den periode, som vi er nede i, hvis en
MB skal kunne fås til de priser, du hævder. De kan *IKKE* bruge samme
RAM som de nyere, og så er prisen pludselig mangedoblet!

Da jeg spurgte på RAM til min PB 1,67ghz og sagde, det er en
2005/PC-3200/400mhz, var hans kommentar - ordret "Arsh! - så skal du ha'
den dyre...", hvilket i øvrigt passer meget godt med, hvad jeg fik at
vide her i gruppen...

> jaja .. det er altsammen meget godt, men "alt" du får er en meget
> anvanceret skrivemaskine. Du kan ikke udnytte en masse af de ting som en
> nyere maskine kan ...

Sikke dog noget sludder, Thomas! - Selv en 500mhz Pismo kan uden videre
køre CS1 pakken, Office 2004/2008, Quark osv., hvis det er det, du vil...

> Fair nok, hvis du bare har brug for en "basic" maskine .. men at smide
> så mange penge efter gammelt udstyr er ikke god forretningssans.

Nej, nej, for dig gælder kun devicen - køb og smid væk, køb og smid
væk. - Hvis der var flere, der ikke hele tiden bare skulle/ville have
det absolut nyeste af det nye, så tror jeg, der er mange små og
mellemstore virksomheder, der ikke nu stod i fare for at dreje nøglen
om! - Gad egentlig vide, hvad /du/ vil sige den dag, /du/ måske
pludselig står uden arbejde, fordi ordrebogen er noget nær tom,- fordi
dit firmar har forkøbt sig på nyt udstyr, og dit firma ikke har en
reserve, de kan trække på, indtil krisen er ovre, men tværtimod har en
gæld, som kreditorerne bare vil ha' her og nu,..?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-09 12:48

> Hvad hjælper det, når noget af den fagligt set bedste software kun
> findes til brug på Os 9.x? - og vel at mærke kræver bootbar Os 9.x, for
> at man kan udskrive fra det?

og der er ikke en OS X udgave ... som du bare er for nærig til at
opdatere til ?

> [...]
> 2005/PC-3200/400mhz, var hans kommentar - ordret "Arsh! - så skal du ha'
> den dyre...", hvilket i øvrigt passer meget godt med, hvad jeg fik at

du køber det forkerte sted så .... 1GB klodser til de sidste PowerBooks
koster ca. 300,- ex. moms postordrepriser ...

> Sikke dog noget sludder, Thomas! - Selv en 500mhz Pismo kan uden videre
> køre CS1 pakken, Office 2004/2008, Quark osv., hvis det er det, du vil...

ja, den kan godt køre det ... men det er da ikke noget der går hurtgit

> [...]

> reserve, de kan trække på, indtil krisen er ovre, men tværtimod har en
> gæld, som kreditorerne bare vil ha' her og nu,..?

Du kan også vende den om at en virksomhed ved at opdatere deres udstyr,
produktionsudstyr f.eks. kan få flere ting igennem hurtigere og dermed
tjene _flere_ penge .. mange flere penge end det koster at skifte en
gammel powerbook eller G5 til en ny og kraftigere maskine...

Hjulene ville da først gå istå hvis alle presser forældet udstyr langt
over deres afskrivnings dato.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-09 13:48

Thomas von Hassel wrote:

> og der er ikke en OS X udgave ... som du bare er for nærig til at
> opdatere til ?

Nej, desværre ikke

> du køber det forkerte sted så .... 1GB klodser til de sidste PowerBooks
> koster ca. 300,- ex. moms postordrepriser ...

Nej, ikke til PB/2gb og MB/2gb 2005 - først fra PB/4gb og MB/4gb 2006
modellerne - desværre... - Faktisk tror jeg endda, det var dig selv, der
i sin tid skrev, at jeg skulle bruge den dyre RAM til den model...

> ja, den kan godt køre det ... men det er da ikke noget der går
> hurtgit ...

De, der køber en sådan model, har normalt heller ikke brug for, at det
skal gå hurtigt. Her er det mere spørgsmål om stabilitet og
kompatibilitet...

> [...]
> gammel powerbook eller G5 til en ny og kraftigere maskine...
>
> Hjulene ville da først gå istå hvis alle presser forældet udstyr langt

Hvad hjælper det, man kan køre 1.000.000 enheder igennnem, hvis
ordrebøgerne kun er til 250.000 enheder? - Ikke en hujende dyt!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-09 13:53

> Nej, desværre ikke

> Nej, ikke til PB/2gb og MB/2gb 2005 - først fra PB/4gb og MB/4gb 2006
> modellerne - desværre...

ok, min fejl, PC2700 klodser koster 400. Men der er stadig langt til
2000,-

- Faktisk tror jeg endda, det var dig selv, der
> i sin tid skrev, at jeg skulle bruge den dyre RAM til den model...

nåda ? hvor ?

> Hvad hjælper det, man kan køre 1.000.000 enheder igennnem, hvis
> ordrebøgerne kun er til 250.000 enheder? - Ikke en hujende dyt!!!

du har misset min pointe ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-09 14:23

Thomas von Hassel wrote:

> ok, min fejl, PC2700 klodser koster 400. Men der er stadig langt til
> 2000,-

Ja, det koster 1gb PC-2700/333mhz KVR, men du kan _IKKE_ bruge KVR RAM i
hverken PB eller MB 2005. - Jeg *HAR* undersøgt det. _Alle_ siger
samstemmende, at det skal være 'K1' RAM og ikke KVR. - Faktisk kan de to
modeller end ikke bruge KTA eller KTG serierne fra Kingston

> - Faktisk tror jeg endda, det var dig selv, der
>
> nåda ? hvor ?

Jeg orker ikke at finde den tråd frem igen. - Men det var en gang sidste
år...

> du har misset min pointe ...

Nej, det gør jeg ikke. Uanset hvor nyt og stort et anlæg, du har,
hjælper det jo ikke en dyt, hvis ordrerne ikke følger med. - Du får da
heller ikke som givet flere ordrer, hvis dit anlæg kan køre 1.000.000
enheder igennem på samme tid som et ældre og driftssikkert anlæg til
250.000 enheder, når/hvis der kun er afsætning til de 250.000. - Det vil
jo bare være at producere til lager - kød- og kornpuklen fra
1970/80'erne om igen.

- Eller sagt på en anden måde, - du kan altså ikke spise den vare, der
står på lageret og fylder op, og som firmaet ikke kan sælge, fordi der
er overproduktion...

Har du derimod et stabilt og omkostningslavt produktionssystem, der kan
klare den nuværende efterspørgsel + lidt mere, så undgår du også højst
sandsynlig at komme i en krisesituation, hvor du - som arbejdsgiver -
kunne blive nødt til at fyre folk og i værste fald tvinges til at lukke
firmaet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-09 14:43

> [...]

nå ..

> Jeg orker ikke at finde den tråd frem igen. - Men det var en gang sidste

klart

> [...]
> sandsynlig at komme i en krisesituation, hvor du - som arbejdsgiver -
> kunne blive nødt til at fyre folk og i værste fald tvinges til at lukke

Så hvis du have et reklamebureau så ville du lade dine folk sidde og
spilde tiden foran gamle G5'ere fordi de "virker jo stadigvæk" istedet
for at få dem op på noget ordenligt udstyr ?

Lad mig spørge på en anden måde ... hvad er dyrest .. folk eller
maskiner ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-09 20:43

Thomas von Hassel wrote:

> Så hvis du have et reklamebureau så ville du lade dine folk sidde og
> spilde tiden foran gamle G5'ere fordi de "virker jo stadigvæk" istedet
> for at få dem op på noget ordenligt udstyr ?

Ja, hvis jeg kun havde en ordrebog, der ikke er fyldt mere, end de folk
+ maskineri, jeg nu har, kunne klare.

> Lad mig spørge på en anden måde ... hvad er dyrest .. folk eller
> maskiner ?

Det kommer helt an på i hvilken branche, du befinder dig. - Nu nævner du
selv reklamebranchen, og du véd jo nok også, det ikke er den branche,
der er tungest på non-food området. Her er det klart lønomkostninger,
der er dyrest. Men går du ud i en decideret industrivirksomhed, hvor
non-food området vil koste mange hundrede millioner at skifte ud, så er
lønomkostninger her et noget mindre område

Et lille men sigende eksempel... Jeg kender noget til en virksomhed i
det, man kalder for sværindustriområdet. De udskiftede samtlige
produktionslinier for nogle år siden til en pris på ca. 800 millioner
kroner. - det var i opgangsfasen fra 1998-2007. Nu har de lige
afskediget 871 af de ansatte - 35 i administrationen og resten i
produktionen. De står nu med en kapacitet, der er 4x større, end der er
aftagere til. Sidste år havde de et underskud på tæt ved 1 _milliard_
kroner! - Hvis de i sin tid ikke havde investeret i nye
produktionslinier og istedet gået over til fuld 3 holds skift fremfor 2
1/2 holds skift, kunne de godt have klaret efterspørgslen - selv i
2006-2007, hvor det gik bedst.

Som det er nu, risikerer de at de går konkurs inden for de næste 1-2 år,
hvs ikke ordrebøgerne igen bliver fyldt op, og yderligere 1700 mand
bliver arbejdsløse.... - Det er såmænd de barske kendsgerninger.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-09 20:48

> Ja, hvis jeg kun havde en ordrebog, der ikke er fyldt mere, end de folk
> + maskineri, jeg nu har, kunne klare.

det er en meget passiv/forsigtig måde at drive forretning på ...

> Det kommer helt an på i hvilken branche, du befinder dig. - Nu nævner du
> selv reklamebranchen, og du véd jo nok også, det ikke er den branche,
> der er tungest på non-food området.

nu er det reklamebranchen jeg kender mest til .. så jeg vil ikke udtale
mig om andet ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-09 21:12

Thomas von Hassel wrote:

> det er en meget passiv/forsigtig måde at drive forretning på...

Det synes jeg ikke. Hvis jeg har nogle gode og dygtige ansatte, ville
jeg ikke ved at lave overilede investeringer, sætte et sådant
arbejdsklima overstyr.

Jeg kender også et reklamebureau her i byen, som jeg har hjulpet nogle
gange. - Det er nærmest som én stor familie, og det er først nu inden
for det sidste år, de er gået over til MacPro - vel at mærke fra _G4_!!!
- For nu var der overskud nok gemt til han kunne gøre det uden at skulle
ud og låne dyre penge...

> nu er det reklamebranchen jeg kender mest til .. så jeg vil ikke udtale
> mig om andet ....

Så synes jeg ikke, du skal sætte det op som et generelt problem... -
Dansk produktion består jo langt fra kun af reklamer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-09 21:21

> [...]
> for det sidste år, de er gået over til MacPro - vel at mærke fra _G4_!!!
> - For nu var der overskud nok gemt til han kunne gøre det uden at skulle

igen ... nye maskiner kan finansieres for et par kr. om dagen ...
hardware burde løbende udskiftes når det er afskrevet ..

> Så synes jeg ikke, du skal sætte det op som et generelt problem... -
> Dansk produktion består jo langt fra kun af reklamer...

korrekt .. men du får jo ikke nogen tømrer til at bruge en billig hammer
fra Harrald Nyborg ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-09 22:21

Thomas von Hassel wrote:

> igen ... nye maskiner kan finansieres for et par kr. om dagen ...
> hardware burde løbende udskiftes når det er afskrevet ..

Hvorfor i alverden dog det, når/hvis du kan oparbejde en større overskud
og større egenkapital gennem et par år ekstra ved at undlade nye
investeringer / almindelige udskiftninger?

- Glem ikke, jeg selv har været selvstændig i computerbranchen, så jeg
véd jo nok noget om de ting. - Og som jeg vist har sagt et par gange
efterhånden, så var det heller ikke med min gode vilje, jeg måtte
afvikle, men når helbredet ikke vil, så er der altså ikke noget at gøre.

> korrekt .. men du får jo ikke nogen tømrer til at bruge en billig hammer
> fra Harrald Nyborg ..

OK, - hvorfor skulle han så gå hen og købe en ny Stanley, hvis hans
gamle Stanley stadig klarer arbejdet? - Eller hvorfor skulle han gå ud
og købe sig en ny Dewalt skruemaskine, hvis hans 10 år gamle Metabo
stadig fungerer 100% fejlfri? - Eller hvorfor skulle han gå ud og
investere i en ny Bosch høvl, når hans gamle Dewalt stadig gør arbejdet
fejlfrit? - Eller hvorfor skulle han investere i en ny Toyota
værkstedsbil, når hans gamle Ford Transit kører fejlfri?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-09 23:42

> [...]

> fejlfrit? - Eller hvorfor skulle han investere i en ny Toyota
> værkstedsbil, når hans gamle Ford Transit kører fejlfri?

Hvis forskallings tømreren kan slå 5000 søm i pr/time med en ny hammer og
kun 3000 pr/time med en gammel hammer kan det vær en glimrende fidus at
indkøbe den ny hammer også selv om den koster 1/3 af hvad det koster at
have tømreren ansat i en måned.

Ofte er det dog ikke kun antallet af søm tømmeren kan slå i pr time der
er afgørende for om man udskifter hammeren. Eks kan bygherren forlange at
tømmeren skal slå en ny type søm i som det slet ikke kan lade sig gøre at
slå i med den gamle hammer.

i reklame banchen og andre IT intensive brancher er det ofte ovenstående
analogier der gør sig gældende.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-05-09 09:35

> [...]
> tømmeren skal slå en ny type søm i som det slet ikke kan lade sig gøre at

Jeg ville bygge et lille hus med rundhovede A4 ringsøm. Det lykkedes mig
bare aldrig at finde et udlejningsfirma som havde en passende pistol.

Den situation må man ikke komme i indenfor hjælpemiddelbranchen, og
derfor er man mere bundet til at bruge gammel teknologi, da ens
hjælpemiddelprogrammer med sikkerhed fungerer på dem.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-09 08:42

> Hvorfor i alverden dog det, når/hvis du kan oparbejde en større overskud
> og større egenkapital gennem et par år ekstra ved at undlade nye
> investeringer / almindelige udskiftninger?

Måske fordi du samtidig kan yde en bedre service til dine kunder og som
ekstra bonus have glade medarbejdere ....

> [...]
> fejlfrit? - Eller hvorfor skulle han investere i en ny Toyota
> værkstedsbil, når hans gamle Ford Transit kører fejlfri?

Måske fordi han med den samme tid og bedre værtøj kan udføre et
bedre/hurtigere/ mere effektivt arbejde, og kunderne er tilfredse ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-09 18:18

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> fejlfrit? - Eller hvorfor skulle han investere i en ny Toyota
> værkstedsbil, når hans gamle Ford Transit kører fejlfri?

Bilanalogierne holder - som altid - dårligt. I dette tilfælde er det
fordi de gamle maskiner kun kan køre en brøkdel så hurtigt som de nye,
og det gælder alt andet lige ikke for biler og lignende.

Jeg er helt sikker på at hvis en varevogn kun kunne køre 10 km/t, ville
mester overveje om hans tid var det værd.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-09 18:24

> [...]
>
> Jeg er helt sikker på at hvis en varevogn kun kunne køre 10 km/t, ville
> mester overveje om hans tid var det værd.

eller nærmere at alle hans konkurenter kunne køre 20 km/t hurigere end
ham

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-09 20:01

Thomas von Hassel skrev:

> eller nærmere at alle hans konkurenter kunne køre 20 km/t hurigere end
> ham

Det kan de jo ikke. Men jeg vil seriøst mene at en MacBook kan løbe
3-4-5 gange så hurtigt som de maskiner Erik hæger om.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-09 20:57

> Det kan de jo ikke. Men jeg vil seriøst mene at en MacBook kan løbe
> 3-4-5 gange så hurtigt som de maskiner Erik hæger om.

Jeg tror dine tal er for lave.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-09 23:20

> [...]

> 2005/PC-3200/400mhz, var hans kommentar - ordret "Arsh! - så skal du ha'
> den dyre...", hvilket i øvrigt passer meget godt med, hvad jeg fik at

DDR ram er ganske rigtigt dyere end DDR2 raam som pt stort set foræres væk,
vi giver vist under 300kr for 4GB DDR2. De gamle computer du referer til
bruger SDRAM som er stjernedyrt. Du slipper hurtigt +1000kr for en enkelt
512MB klods hvis du overhovedt kan opdrive SDRAM.

Gammel hardware er det ganske enkelt ikke være at keaste penge efter. Jeg
mener jeg har skrevet andet steds i tråden at G3 hardware er noget man
smidder ud eller forærer bort. De gælder iøvrigt også eks G4 iBook hardware

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-09 23:27

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Sikke dog noget sludder, Thomas! - Selv en 500mhz Pismo kan uden videre
> køre CS1 pakken, Office 2004/2008, Quark osv., hvis det er det, du vil...

Office 2K8 på G3 hardware, glem det hvis du skal fakturere pr time, det
samme kan siges om CS1.
Du vil ganske enkelt ikke være konkurencedygtig hvis du producere på det
udstyr dd. Forstil dig et lille reklame burau der hyrer en freelancer til
miniumum 800kr i timen. Hvis du skal bruge freelanceren blot et par uger er
udgiften til at indkøbe ny hardware han kan producere på hurtigt tjent hjem.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-05-09 16:56

Thomas von Hassel skrev:

> Jeg mener at hvis du stadig er afhængiaf af OS 9 og skal have en maskine
> til at afvikle et OS der længst er dødt og begravet så er alt håb ude

Det har Erik og alle hans venner og bekendte.

Indse det og kom videre :)

(og så må de betale kassen eller køre den der SheepShaver
applikation der leger OS 9.0)

Fra : Morten Lind

Dato : 25-05-09 15:55

> mvh. Erik Richard

Har du en oplader til en Pismo 400MHz liggende?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-09 20:57

Morten Lind wrote:

> Har du en oplader til en Pismo 400MHz liggende?

Nej, desværre ikke. Den, jeg havde, blev selvfølgelig solgt med, da min
Pismo 500 fik nyt hjem..-) - Men prøv Sebastian Adorjan Dyhr
<sadyhrINGEN@POSTmail.tele.dk>, det er muligt, han stadig har noget fra
hans Wallstreet/Lombard tid. - det er samme lader... - Du kan nok se,
hvad der skal slettes.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 26-05-09 15:31

> [...]
> <sadyhrINGEN@POSTmail.tele.dk>, det er muligt, han stadig har noget fra
> hans Wallstreet/Lombard tid. - det er samme lader... - Du kan nok se,

Tak...

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-09 23:53

> [...]

> salgssteder på nettet. En af grundene til, de stadig er ret høj i kurs,
> er jo netop, at de kan _boote_ i OS 9.2.x.

Kan vi blive enige om at der er tale om et libhaver marked som der kun
er ganske få købere til?

> - Det er der fx. ingen af de
> nyere G4, der kan. - og så får du altså også en 14,1" skærm mod fx.
> iBook 700mhz's 12"...

Hvem nakker om iBooks? Vi snakker som minimum om PowerBook G4 på
+1GHz og i særdelshed om 2-3 år gamle macbook.

Selv iBook G4 er nogen man smidder ud/forærer bort.

en, to mange biler.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-09 14:49

> [...]
> +1GHz og i særdelshed om 2-3 år gamle macbook.
>
> Selv iBook G4 er nogen man smidder ud/forærer bort.

de er fine som skrivemaskiner ...

> en, to mange biler.

der går måneder eller år imellem at jeg støder på en OS 9 maskine som
bliver brugt til noget fornuftigt ... heldigvis da ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 26-05-09 15:10

> der går måneder eller år imellem at jeg støder på en OS 9 maskine som
> bliver brugt til noget fornuftigt ... heldigvis da ...

Jeg innser at noen (f.eks. Erik) kan ha spesielle behov for OS9, likesom
det fortsatt finnes nytteverdi i skreddersydde applikasjoner for
Win95/98 for noen. Men at det skal være noe å satse på, er jeg ikke med
på. For egen del tror jeg nå det er minst to år siden jeg fyrte opp
Classic, og mye lenger siden jeg bootet noe i OS9. En vakker dag skal
jeg gjøre det for å berge noen gamle WriteNow-dokumenter, men da tror
jeg også jeg erklærer Den Gamle for død.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-09 15:13

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> jeg gjøre det for å berge noen gamle WriteNow-dokumenter, men da tror
> jeg også jeg erklærer Den Gamle for død.

Og lige der er jo det store problem. Du har en maskine som kører OS9 ..
du har noget software som _kun_ kan køre på den maskine. Hvis den
maskine brænder sammen så er du på spanden, med mindre du kan skaffe en
tilsvarende maskine. Lad os så sige at du kører forretningskritisk
software på den maskine .... har en virksomhed råd til at stå stille i
dagevis fordi man var for "nærig" til at opdatere sit udstyr i tide ?

/thomas

Fra : Jon

Dato : 26-05-09 16:48

> [...]
> du har noget software som _kun_ kan køre på den maskine. Hvis den
> maskine brænder sammen så er du på spanden, med mindre du kan skaffe en

Det er helt sant. (Men jeg har to som kan kjøre Classic.)

> Lad os så sige at du kører forretningskritisk
> software på den maskine ....

Men det ville jeg så ikke - med mindre det virkelig ikke var mulig å
unngå, eller jeg selv har penger til å holde den operativ. Det blir
omtrent som bankene, som fortsatt bruker IBM stormaskiner fordi det
koster mer å flytte løsningene enn å holde de gamle operative på life
support - men så må de også selv holde seg med deler og ekspertise.

> har en virksomhed råd til at stå stille i
> dagevis fordi man var for "nærig" til at opdatere sit udstyr i tide ?

Derfor må man jo ikke gjøre det, hvis man overhodet har noe valg. Jeg
innser at det ikke alltid er et valg - f.eks. var der lenge en
dysleksiprogramvare som trengte HyperCard - men som sagt, så er det en
nisje, det blir mer og mer en nisje, og det er absolutt ikke noe å satse
på fremover hvis man ikke altså har disse spesielle behov.

IMHO, som det heter.

Fra : N/A

Dato : 24-05-09 18:24