Opel fremtid måske canadisk/russisk
Fra : Ivar

Dato : 23-05-09 15:54

http://www.fyens.dk/article/1248947:Udland--Fiat-forbedrer-Opel-tilbud?rss

"Fiat er ikke ene om at byde på Opel. Det canadiske selskab Magna har
sammen med den russiske rigmand Oleg Deripaskas lastbilproducent GAZ
også budt på Opel."

Er GAZ ikke dem, der laver Lada, eller hed de VAZ?

Ivar Magnusson

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-09 16:09

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in

> Er GAZ ikke dem, der laver Lada, eller hed de VAZ?

Lada laves af AutoVAZ aka VAZ.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-05-09 16:26

On 23 May 2009 15:08:36 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in

>Lada laves af AutoVAZ aka VAZ.
De heder nu Volga Auto Zavod (Volga Automobil Fabrik)

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-09 23:38

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

> De heder nu Volga Auto Zavod (Volga Automobil Fabrik)

Og dit VAZ er forskelligt fra mit hvordan? ;)

Det kommer lidt an på hvem man spørger hvordan de hedder - på fabrikken
står der "Autoservice VAZ", de kalder sig selv for AutoVAZ og bliver omtalt
som AutoVAZ eller VAZ på skift.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-05-09 09:12

On 23 May 2009 22:37:48 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

>Og dit VAZ er forskelligt fra mit hvordan? ;)
Tag mit indlæg som et tillæg/uddybning til dit.

>Det kommer lidt an på hvem man spørger hvordan de hedder - på fabrikken
>står der "Autoservice VAZ", de kalder sig selv for AutoVAZ og bliver omtalt
>som AutoVAZ eller VAZ på skift.
Nu bruger man meget at have flere forskellige navne for samme
ting/sted/person i rusland, derfor er der nogen forskel på hvad
svar/information man får når man spørget til et eller andet, dette
gælder også VAZ.

Lada går ikke under navnet Lada i rusland, de hedder VAZ og så
tilføjer man modelnummeret som for Lada's vedkommende starter fra 2101
som er den første model de vist lavede på basis af Fiat 124.

VolgaI har modelnummer fra 2401 og 3101
Moskvit har modelnummer fra 40x, og de har også en der hedder 2141, så
helt klokkeklart system er der vis ikke.

/Hans

Fra : Ivar

Dato : 24-05-09 09:45

Hans Kjaergaard skrev:

> Lada går ikke under navnet Lada i rusland, de hedder VAZ

Det er rigtigt, at de gamle Lada'er, som var modeller fra Fiat,
ikke blev solgt som Lada i Rusland, men senere modeller blev.
Fx Samara og den firdørs udgave Sputnik blev solgt som
Lada også i Rusland.

Her er et billede af en bagklap fra en Lada Sputnik:
http://de.fishki.net/picsr/podb37_16.jpg
Til venstre står der Lada (lampda-A-delta-A). Til højre
står der Sputnik.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-09 12:21

> Her er et billede af en bagklap fra en Lada Sputnik:
> http://de.fishki.net/picsr/podb37_16.jpg
> Til venstre står der Lada (lampda-A-delta-A). Til højre
> står der Sputnik.

Det er vist ikke en standard udstødning ;)

Fra : Armand

Dato : 24-05-09 13:04

Ivar skrev:

> [...]
> http://de.fishki.net/picsr/podb37_16.jpg
> Til venstre står der Lada (lampda-A-delta-A). Til højre

Der skete meget i forbindelse med murens fald!

Primært var al sovjetisk produktion centralt styret, hvorfor de enkelte
fabrikkers navne i sagens matur kan lyde ens når forskellen kun ligger i
deres placering (á V, for Volga).

Efter murens fald kom der andre boller på suppen og den enkelte fabrik
fik mulighed for at udvilke selv og under andet navn.
Jeg tror at netop Samara'en er VAZ's/Lada's første projekt under den
større selvstændighed!

--
Armand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-05-09 16:24

On Sat, 23 May 2009 16:53:39 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>også budt på Opel."
>
>Er GAZ ikke dem, der laver Lada, eller hed de VAZ?

GAZ laver bla. Volga.
VAZ (BAC) laver Lada.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-09 23:38

> GAZ laver bla. Volga.
> VAZ (BAC) laver Lada.

Er det ikke samme firma når det kommer til stykket?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-05-09 08:54

On 23 May 2009 22:38:25 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

>Er det ikke samme firma når det kommer til stykket?
Nej.

/Hans

Fra : Lund

Dato : 23-05-09 19:10

Vi må håbe det blive Magna.

Fiat, så kan det kun gå ned af bakke........

(arbejder til dagligt med begge mærker, blandt 7 andre)

Fra : Ivar

Dato : 23-05-09 23:07

Lund skrev:

> Vi må håbe det blive Magna.

Her kan du se Opels 2010 modeller:
http://shop.rusma.ru/index.aspx?view=model&group=172
(Hvis du tror, at ejerne er bestemmende for bilernes
konstruktion)

> Fiat, så kan det kun gå ned af bakke........

Økonomisk kan GM ikke komme længere ned.

> (arbejder til dagligt med begge mærker, blandt 7 andre)

Nåh, teknisk! Så må du lige have fat i alle dem med common
rail motorer og fortælle dem, at det ikke dur.

Ivar Magnusson

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-05-09 09:17

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Nåh, teknisk! Så må du lige have fat i alle dem med common
> rail motorer og fortælle dem, at det ikke dur.

Hvorfor det?
Det var Denso http://www.jsae.or.jp/autotech/data_e/10-8e.html der i midten
af 90erne først brugte CR teknologien kommercielt, mens det var en Schweizer
ved navn Robert Huber der udtænkte systemet i slutningen af 60erne, systemet
blev så efterfølgende videreudviklet på Zürich´s teknologiske
universitet/institut.

I dag er hovedproducenterne af disse systemer: Robert Bosch GmbH, Delphi
Automotive Systems, Denso Corporation, og Siemens VDO.

Kent Nielsen

Fra : Ivar

Dato : 24-05-09 09:28

Kent Nielsen skrev:

> for det?

Fordi det var Fiat der gjorde en ide til noget brugbar mekanik,
for derefter at sælge det til Bosch.

Ivar Magnusson

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-05-09 10:32

> Fordi det var Fiat der gjorde en ide til noget brugbar mekanik,
> for derefter at sælge det til Bosch.

Kan du uddybe?

Kent Nielsen

Fra : Ivar

Dato : 24-05-09 10:42

Kent Nielsen skrev:

> Kan du uddybe?

Vil du have beviser for, at Bosch købte teknologien fra Fiat?

Ivar Magnusson

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-05-09 14:00

> Vil du have beviser for, at Bosch købte teknologien fra Fiat?

Jeg spurgte bare om du ville uddybe din opfattelse om at det var et system
der skulle være lavet hos Fnat.
Jeg går ikke ud fra du var der selv?

Kent NIelsen

Fra : Armand

Dato : 24-05-09 14:15

Kent Nielsen skrev:
> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spurgte bare om du ville uddybe din opfattelse om at det var et system
> der skulle være lavet hos Fnat.
> Jeg går ikke ud fra du var der selv?

Det er almindelig kendt at "denne bølge" af common rail stammer fra Torino.
Franske PSA var en af de første til at følge op på sagen og købte sig
licens ved Fiat til selv at bygge og udvikle på princippet og dé har
siden solgt godt med licenser til store dele af markedets andre
bilfabrikanter.

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-09 11:15

Ivar skriver:

> Fordi det var Fiat der gjorde en ide til noget brugbar mekanik,
> for derefter at sælge det til Bosch.

Var det ikke Magneti Marelli der sammen med Fiats udviklingsafdeling og
Elasis lavede forsøg med CR?

De solgte så det du havde fundet ud af til Bosch som modnede systemet så
det kunne bruges.

Fiat var blot en lille del af udviklingsarbejdet, men kunne have scoret
patentet.

Desuden var det Denso der havde CR systemet i deres rullende materiel i
1995, hvor Fiat først kom med CR motorer i 1997

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 24-05-09 22:19

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Nåh, teknisk! Så må du lige have fat i alle dem med common
> rail motorer og fortælle dem, at det ikke dur.

AT Fiat har opfundet noget, betyder ikke at alle andre er lige så ringe til
at producere og samle tingene, som opfinderen er...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-05-09 02:08

> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> AT Fiat har opfundet noget, betyder ikke at alle andre er lige så ringe
> til at producere og samle tingene, som opfinderen er...

Jeg vover den påstand, at Fiat skulle være væsentlig meget værre and andre
europæere, er pure opspind og vrøvl.

Kigger man på applus' liste over mest fejlbehæftede biler ved første syn,
ligger der en Fiat på listen. Nemlig Panda'en på en 6. plads. Citroen topper
listen med Xara, og Vw har den tvivlsomme ære at lande på 2.pladsen.
Kigger man op i alderen, så er det først ved fjerde syn, Fiat begynder
brilliere med Brava og Punto og Marea og ved 12 års alderen er det Tipo,
Tempra, Uno, Cinquecento og bravo.

Der tegner sig et klart billede af, at Fiat de sidste 8 år er blevet
væsentligt bedre til at lave biler. Og deres motorer og teknik findes i
flere bilmodeller verden over.
I dag vil jeg slet ikke afskrive Fiat. De har formået at vende et voldsomt
kriseramt firma til en dynamisk virksomhed, der præsterer biler, der langt
kønnere end de fleste af konkurrenterne. Både Grande Punto, Bravo, Croma og
ikke mindst 500'eren er meget vellykkede i designet.

Personligt kender jeg tre tilfredse punto ejere, og de har ikke andet at
anmærke, end at toppakningen i 1,2 motoren godt kan gå. Tidligere modeller
som Tipo, Uno mf. var derimod berygtede for elekriske problemer især i
forbindelse med bagklappen, hvor kontakterne irrede og hang. Og løse
sidespejle var heller ikke ualmindeligt, for slet ikke at tale om rust.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-09 05:04

Frodo Nifinger skriver:

> [...]
> ligger der en Fiat på listen. Nemlig Panda'en på en 6. plads. Citroen topper
> listen med Xara, og Vw har den tvivlsomme ære at lande på 2.pladsen.

Er det denne liste du mener:
http://www.applusbilsyn.dk/statistik/4_aar/

Her klarer Fiat sig altså betydeligt bedre end du selv mener, mens det
altså er Renault der topper listen.....

Fra : Anders Sørensen

Dato : 28-05-09 08:21

On Mon, 25 May 2009 06:03:44 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>http://www.applusbilsyn.dk/statistik/4_aar/
>

>Her klarer Fiat sig altså betydeligt bedre end du selv mener, mens det

Jeg synes det er sjovt/skræmmende, vælg selv, at en 12 år gammel
Toyota Starlet har færre fejl end en 4 år gammel Skoda Fabia.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : KASO

Dato : 25-05-09 21:30

> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> AT Fiat har opfundet noget, betyder ikke at alle andre er lige så ringe
> til at producere og samle tingene, som opfinderen er...

Næh - men Saab(!), Cadillac, Opel, Suzuki, Alfa Romeo, Lancia, Ford m.fl.
synes åbenbart at kvaliteten er god nok til at de vil bruge Fiats
motorer....

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-09 22:06

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Næh - men Saab(!), Cadillac, Opel, Suzuki, Alfa Romeo, Lancia, Ford m.fl.
> synes åbenbart at kvaliteten er god nok til at de vil bruge Fiats
> motorer....

Jeg prøver igen! At det er en Fiat-udviklet motor, er ikke ensbetydende med,
at den også er samlet på en Torino-fabrik...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 25-05-09 22:35

Henrik B. skrev:

> Jeg prøver igen! At det er en Fiat-udviklet motor, er ikke ensbetydende med,
> at den også er samlet på en Torino-fabrik...

Det gør den højest sandsynligt ikke. De kommer nok ud side om side
på en fabrik i Slovakiet, eller et andet sted.

Ivar Magnusson

Fra : KASO

Dato : 25-05-09 22:52

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg prøver igen! At det er en Fiat-udviklet motor, er ikke ensbetydende
> med, at den også er samlet på en Torino-fabrik...

Mig bekendt er det kun Suzuki, der har fået lov til selv at licensproducere
1.3JTD motoren (i Indien) - de øvrige køber den færdige motor af Fiat
(motorerne produceres formentlig flere forskellige steder). Hverken Saab,
Cadillac, Ford eller Opel fremstiller selv Fiat-dieselmotorerne, men køber
dem færdige - hos Fiat/Alfa. Det er så heller intet problem - motorerne er
fine.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-09 23:14

> [...]
> dem færdige - hos Fiat/Alfa. Det er så heller intet problem - motorerne er

Ligesom Saab desværre heller ikke fremstiller deres benzinmotorer mere.

Men ja, 1,9TiD motorerne er lysår bedre end de gamle Opel (GM diesel)
motorer.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 25-05-09 23:16

Fra : KASO

Dato : 25-05-09 23:21

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ligesom Saab desværre heller ikke fremstiller deres benzinmotorer mere.

Spørgsmålet, om Saab fremstiller noget som helst snart.....

> Men ja, 1,9TiD motorerne er lysår bedre end de gamle Opel (GM diesel)
> motorer.

Jeps - jeg prøvede 150hk versionen i en Alfa 159 - fin maskine!

Bilers ophav er i det hele taget svært at fastlægge efterhånden som
platforme og motorer byttes på kryds og tværs - og biler fremstilles alle
andre steder end i det land, vi forbinder med mærket. Selv kører jeg i en
spansk tysker og en fransk japaner

Fra : Armand

Dato : 26-05-09 16:06

KASO skrev:

> [...]
> Fiat-dieselmotorerne, men køber dem færdige - hos Fiat/Alfa. Det er så
> heller intet problem - motorerne er fine.

Ford slog sig sammen med PSA for at lave deres første CR!
Derfor tvivler jég på at de senere motorer er leverede fra Fiat :-|
For Mazda's vedkommende er det vist den identiske historie :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 16:34

> Ford slog sig sammen med PSA for at lave deres første CR!
> Derfor tvivler jég på at de senere motorer er leverede fra Fiat :-|

Ford KA kører med FIAT diesel...
"men den fremragende Fiat-diesel med 75 heste siger heller ikke meget...."

Fra : Ivar

Dato : 26-05-09 16:48

> Ford KA kører med FIAT diesel...

Man kan vel sige, at den nye Ka er en Fiat.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 17:05

> Man kan vel sige, at den nye Ka er en Fiat.

Man kan vel sige så meget...

Fra : KASO

Dato : 26-05-09 17:12

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Man kan vel sige, at den nye Ka er en Fiat.

Stort set - den bygges på en Fiat platform på en Fiat fabrik i Polen - og
med Fiat motor.....

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 19:49

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Stort set - den bygges på en Fiat platform på en Fiat fabrik i Polen - og
> med Fiat motor.....

Det er ikke gået op for alle, at sådanne
samarbejder har været normalt i flere år efterhånden.
Men Ford gjorde bare Panda/500 undervognen så meget
bedre.....

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-09 19:58

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Men Ford gjorde bare Panda/500 undervognen så meget
> bedre.....

*ROFL*

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 26-05-09 20:54

>">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> *ROFL*

Ja - der er ikke grænser for, hvad sådan et lille Ford-emblem kan udrette

Det gode er jo, at skulle bilen komme til at lide af de fejl, som Fiat (mere
eller mindre berettiget) er berygtet for, så er det jo ikke fejl længere,
når der står Ford på bilen - så er det jo planlagte features - noget som er
helt naturligt for bilen. Den behøver jo f.eks. ikke at kunne starte, den må
gerne sode til, etc.etc.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 21:37

> Det gode er jo, at skulle bilen komme til at lide af de fejl, som Fiat
> (mere eller mindre berettiget) er berygtet for, så er det jo ikke fejl
> længere,

Panda'en er (heldigvis) noget af det mest fejlfri i sin klasse
og dermed et godt udgangspunkt for den mere velkørende KA.

> når der står Ford på bilen - så er det jo planlagte features
> - noget som er helt naturligt for bilen.
> Den behøver jo f.eks. ikke at kunne starte, den må gerne sode til,
> etc.etc.

Dên vildfarelse desangående er diskuteret
tidligere. Årsagen til dit udvalg af nævnte 'features'
lod sig bero på baggrund af helt normale sliddele
som eks. batteri og ventilstammepakninger.
De færreste biler får synsmanden til at rose
dem til høje niveauer efter 23 år og 412.xxx km.
Og går tilmed gennem synet uden anmærkninger...

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 21:36

>">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> *ROFL*

"Men det er med Ford Kas affjedring som med alle andre bilers: Vel styrer en
bil som dens affjedring er konstrueret. Men lige så afgørende er den måde
affjedringen er afstemt på. Og Ford, der jo godt kender ingeniørens
Undervogns-ABC, kender et trick eller to: Her er anvendt fire: I forhold til
Fiat har Ka:
1) Tykkere krængningsstabilisator for og én bag.
2) Ændrede fjedre og støddæmpere.
3) Hårdere bøsninger.
4) En anden kalibrering af styretøjet.
Det er lige før det lyder som noget fra fysiktimen, dette her. Det korte og
det lange er, at Ka faktisk styrer langt sjovere og - ja, gokart-agtigt. 1-0
til Ford. "
Første Ka brød design-mure ned for 12 år siden. Den ny sætter ny standard
for hvor præcist og "storbils-agtig" en mini kan køre."

" Det er tre år siden, vi blev enige med Fiat om at producere den nye Ka her
i Tychy, forklarer Ian Slater, vicepresident for kommunikation i Ford
Europa. En af de stærkeste sider i samarbejdet har været, at begge parter
ønskede at bygge en bil, som ville adskille sig iøjnefaldende fra hinanden
med hensyn til udseende og karakter".

Sådan er dêt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-09 21:39

">> Eque <<" skriver:

> Første Ka brød design-mure ned for 12 år siden.

Det har du ret i. Sjældent har man designet en bil _så_ grimt.

Og sjældent har man i nyere tid designet en bil der ruster _så_ meget.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-09 22:22

> ">> Eque <<" skriver:

> Det har du ret i. Sjældent har man designet en bil _så_ grimt.
>
> Og sjældent har man i nyere tid designet en bil der ruster _så_ meget.

Udstyret med SÅ gammel en motor...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 19:49

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

Det er en smagssag som ikke kan ændre noget ved,
at dens design altid diskuteres og ikke bare forsvinder
i intetheden som eks. en typisk mindre VW, eller større
for den sags skyld.
"Gennem de 12 år hvor Ford Ka har eksisteret, har den opnået en enorm
popularitet blandt køberne af små biler, og der er gennem årene produceret
mere end 1,4 millioner biler."

Ford KA er fra 1996 og dermed ikke en bil
designet i nyere tid.

> Udstyret med SÅ gammel en motor...

Sammenlignet med eks. Kia Picanto
er den gamle KA bedre motoriseret.
Nok en ældre grundkonstruktion, men
stabil og velkørende
"Til gengæld vinder Ford Ka en klar sejr i motorrummet. Ka kører med 1,3
motor og 70 HK, og den er de to konkurrenter overlegen rent motormæssigt. Ka
vinder også på køreegenskaber. Den gamle Fiesta bund fornægter sig ikke. Ka
er sat op og kører som en ægte europæer, hvor koreanerne er lidt vel blødt
afstemte."

Om en VW Fox berettes:
"The basic 1.2 litre three-cylinder petrol engine sounds nice but delivers
very limited performance, with low gearing making for loud, buzzy cruising
at anything above urban speeds. The more expensive 1.4 four-cylinder petrol
motor is far punchier - but it also suffers from relatively poor refinement,
with lots of road noise getting into the cabin."

Detaljer kan ses her:
http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?mnk=201_1&model=95&desc=Ford+Ka+%2896+-+09%29
http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?mnk=201_1&model=1024&desc=Volkswagen+Fox

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-09 19:56

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Ford KA er fra 1996 og dermed ikke en bil
> designet i nyere tid.

Det var dog den ringeste undskyld jeg har hørt i måneder...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 20:06

>">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Det var dog den ringeste undskyld jeg har hørt i måneder...

Jeg forholder mig til ordene "i nyere tid designet".
Og 1996 er ikke i nyere tid. Slet ikke i bilverdenen.

Ford tilbød desuden KA'en med kun 6 års
rustgennemtæring mod normalt 12.
Så man kan gætte på, den var designet til at holde i
kortere tid end ellers for en Ford-vogn.
Gennemsnitlig levetid for en Ford er ca.
18.9 år. En Audi er ca. 19.4 år...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-09 21:24

">> Eque <<" <-> wrote in

> "Gennem de 12 år hvor Ford Ka har eksisteret, har den opnået en enorm
> popularitet blandt køberne af små biler, og der er gennem årene
> produceret mere end 1,4 millioner biler."

Det er jo faktuelt forkert da Ka ikke kvalificeres til at være en bil ;)

Fra : Ivar

Dato : 27-05-09 21:55

Henrik Stidsen skrev:

> Det er jo faktuelt forkert da Ka ikke kvalificeres til at være en bil ;)

Måske kaldte tyskerne den Ka, fordi de ville understrege, at det
er en bil.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-09 21:29

">> Eque <<" skriver:

> Ford KA er fra 1996 og dermed ikke en bil
> designet i nyere tid.

Okay, så siger vi det. Ford Ka er altås designet i den sene middelalder.

Fra : KASO

Dato : 27-05-09 21:49

>">> Eque <<" skriver:

> Okay, så siger vi det. Ford Ka er altås designet i den sene middelalder.

Så er det vel derfor, at den er/var middelmådig

Designeren burde nok have været udsat for lidt middelaldertortur

Fra : Armand

Dato : 26-05-09 23:48

> [...]
>

> Det er ikke gået op for alle, at sådanne
> samarbejder har været normalt i flere år efterhånden.
> Men Ford gjorde bare Panda/500 undervognen så meget

.. . . End Fiat 500's??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 19:56

> . . . End Fiat 500's??

Selvfølgelig.
Finder du en test som skriver, at Fiat 500
kører bedre end den nye Ford KA vil jeg
rigtig gerne læse artiklen.

Fra : Armand

Dato : 26-05-09 23:39

Ivar skrev:

> Man kan vel sige, at den nye Ka er en Fiat.

Shit!
Dén detalje havde jeg sqtte for øje!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-05-09 23:38

> Ford KA kører med FIAT diesel...
> "men den fremragende Fiat-diesel med 75 heste siger heller ikke meget...."

Dét er med sikkerhed et research-kiks :-|
Det er netop den lille 75-hk's 1,4 at PSA og Ford har stået sammen om!

Selv det faktum at Ka'en er sydamerikansk ændrer ikke ret meget ved at
det virker ulogisk at udvikle selv og alligevel kør tilsvarende!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 19:49

> Dét er med sikkerhed et research-kiks :-|

Så finder du et link hvor der står det modsatte.

> Det er netop den lille 75-hk's 1,4 at PSA og Ford har stået sammen om!

I andre modeller, men i den nye KA er det en Fiat-ting.

> Selv det faktum at Ka'en er sydamerikansk ændrer ikke ret meget ved at det
> virker ulogisk at udvikle selv og alligevel kør tilsvarende!

Den er syet i Polen.

Fra : Armand

Dato : 27-05-09 23:00

> Så finder du et link hvor der står det modsatte.
>
> I andre modeller, men i den nye KA er det en Fiat-ting.
>
> Den er syet i Polen.

Ja, ja, ja,ja!
Jeg hár jo allerede strukket våben med baggrund i min forglemmelse af at
der jo er kommet en ny(!) Ka!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-09 18:50

er syet i Polen.

> Ja, ja, ja,ja!
> Jeg hár jo allerede strukket våben med baggrund i min forglemmelse af at
> der jo er kommet en ny(!) Ka!

Nårh det var godt.
Og den nye KA ka' køre bedre end både
Panda og 500 køredynamisk set.
Fifth gear mener jeg det er, vil sågar
hellere ha' en Panda end en VW Fox
nævner jeg som kuriøsitet (hvis det hedder dêt).
Husk der er TopGear om 10 minutter...,o)

Fra : KASO

Dato : 26-05-09 17:11

> Ford slog sig sammen med PSA for at lave deres første CR!
> Derfor tvivler jég på at de senere motorer er leverede fra Fiat :-|
> For Mazda's vedkommende er det vist den identiske historie :-/

Du glemmer, at Ka er bygget på en Fiat Panda platform på Fiats fabrik i
Polen - og med en Fiat 1.3 diesel.....

Men ellers har du ret.

Hvem taler om Mazda her?

Fra : Ivar

Dato : 26-05-09 17:38

KASO skrev:

> Du glemmer, at Ka er bygget på en Fiat Panda platform på Fiats fabrik i Polen
> - og med en Fiat 1.3 diesel.....

> Men ellers har du ret.

> Hvem taler om Mazda her?

Ikke jeg
Men jeg kommer til at tænke på Ford Laser og Ford Telstar.
Biler der grundlæggende var Mazda 323 0g 626, men solgt som Ford:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Laser
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Telstar

Det er utroligt, som de forskellige bilproducenter har
samarbejdet på kryds og tværs.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 26-05-09 23:45

KASO skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Du glemmer, at Ka er bygget på en Fiat Panda platform på Fiats fabrik i
> Polen - og med en Fiat 1.3 diesel.....

Jup!

> Hvem taler om Mazda her?

Mig!
For Mazda befandt sig samtidig i nøjagtig samme situation som Ford:
Ingen udvikling i dieselteknologi og pludselig bagudløbet af (især) Fiat
og PSA!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-09 22:38

> [...]

> Næh - men Saab(!), Cadillac, Opel, Suzuki, Alfa Romeo, Lancia, Ford m.fl.
> synes åbenbart at kvaliteten er god nok til at de vil bruge Fiats

Saab 9-3 er den hidtil bedst byggede og mest fejlfri Saab til dato. De få
problemer der er på dem, er for 90% vedkommende på dieselmodellerne
(motorrelaterede)...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 27-05-09 20:46

> [...]
>
> Saab 9-3 er den hidtil bedst byggede og mest fejlfri Saab til dato. De få
> problemer der er på dem, er for 90% vedkommende på dieselmodellerne

Det skal jeg undlade at udtale mig om - jeg har ingen erfaringer med den
motor udover en prøvetur - men resten af bilen burde vel også have fået
udryddet børnesygdommene efter så mange år i produktion

At det er den bedst byggede Saab er vel også naturligt når den - trods en
usædvanligt høj alder (som konstruktion) er den nyeste (rigtige) Saab - selv
om man har set eksempler på nye modeller, der kvalitetsmæssigt er ringere
end den model, de afløser (f.eks. regner mange den gl. MB W124 som den
kvalitetsmæssigt bedste Mercedes til dato - ihvertfald i C/E-klassen)

Det bliver spændende at se, om der når at komme en afløser for 9-3 eller om
fabrikken lukker først. I så fald kan GM jo se, om de kan genbruge den
nyudviklede under andet logo, så udviklingsomkostningerne ikke er spildt.
Det er jo set før - f.eks. Volvo 66 og 3xx (= DAF-konstruktioner) eller
Peugeot 309 (Talbot).

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-09 21:54

> Det skal jeg undlade at udtale mig om - jeg har ingen erfaringer med den
> motor udover en prøvetur - men resten af bilen burde vel også have fået
> udryddet børnesygdommene efter så mange år i produktion

6 år. Men det har været sådan gennem alle årene. Det er ganske få - og
ubetydelige - fejl/problemer der har været med Saab 9-3 SS.

> At det er den bedst byggede Saab er vel også naturligt når den - trods en
> usædvanligt høj alder (som konstruktion) er den nyeste (rigtige) Saab -

Nu er Saab 9-3 SS ikke en "rigtig" Saab, hvis du spørger entusiasterne. Jeg
har dog en anden holdning.
Men den gamle 900/9-3 var jo i dén grad ringere end den model den afløste.

> Det bliver spændende at se, om der når at komme en afløser for 9-3 eller
> om fabrikken lukker først.

Med tre seriøse købere på listen, er det nok ikke aktuelt. Man er jo også
klar til at starte produktionene af både den nye 9-5, samt Saab 9-4X.

> I så fald kan GM jo se, om de kan genbruge den

Nu får GM så nok intet at skulle have sagt i dén henseende....! Som med Opel
er de (forhåbentlig) helt ude af billedet, inden sommeren er ovre...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 27-05-09 22:36

> Med tre seriøse købere på listen, er det nok ikke aktuelt. Man er jo også
> klar til at starte produktionene af både den nye 9-5, samt Saab 9-4X.

Man har før set flere seriøse købere til bilfabrikker bakke ud - så intet er
sikkert....

> Nu får GM så nok intet at skulle have sagt i dén henseende....! Som med
> Opel er de (forhåbentlig) helt ude af billedet, inden sommeren er ovre...

Måske... - men får GM ikke en køber til Saab, kan de jo genbruge udviklingen
andetsteds.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-09 22:58

> Man har før set flere seriøse købere til bilfabrikker bakke ud - så intet
> er sikkert....

Jeg er villig til at afslutte væddemål på det... )

> Måske... - men får GM ikke en køber til Saab, kan de jo genbruge
> udviklingen andetsteds.

GM? Så tæt som de er på konkurs, er det vist rent hypotetisk..
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c05%255c27%255c339075%26SectionId%3DBilmotor%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1173825.ece

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 27-05-09 23:20

> [...]
>
> Jeg er villig til at afslutte væddemål på det... )

> GM? Så tæt som de er på konkurs, er det vist rent hypotetisk..

Tjah - vi får se, hvad der sker - jeg tager ingen vædemål - hverken i den
ene eller anden retning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-09 06:01

Ivar skriver:

> "Fiat er ikke ene om at byde på Opel. Det canadiske selskab Magna har
> sammen med den russiske rigmand Oleg Deripaskas lastbilproducent GAZ
> også budt på Opel."

Så er det endeligt:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/05/30/030405.htm

Magna overtager Opel
30. maj 2009 03.08 Penge Opdat.: 30. maj 2009 06.52

Det canadisk-østrigske selskab Magna overtager den tyske bilproducent
Opel, meddeler den tyske finansminister, Peer Steinbrück, efter natlige
forhandlinger i Berlin.

Magna har støtte fra en russisk bank, og overtagelsen sker i samarbejde
med den russiske bilproducent GAZ, siger en kilde tæt på
forhandlingerne.

Det tyske nyhedsbureau dpa skriver, at også det amerikanske
finansministerium har godkendt aftalen.

Tyskland stiller med lånegarantier
Opel er et datterselskab under den amerikanske bilgigant General Motors.

Ifølge aftalen, der er indgået mellem Tyslands toppolitikere,
amerikanske embedsmænd og repræsentanter for bilproducenterne, skal GAZ
fremstille Opel-biler i Rusland med støtte fra den russiske bank
Sberbank.

Den tyske regering spiller en vigtig rolle, i og med at Opel har 25.000
ansatte. Den tyske regering skal ligeledes stille med milliarder af euro
i lånegarantier.

10.000 europæiske job nedlægges
Detaljerne i planen var ikke umiddelbart kendt, men den tyske regering
ventes at skulle stille omkring 4,5 milliarder euro (33,5 milliarder
kroner) i lånegarantier samt 1,5 milliarder euro (11 milliarder kroner)
i midlertidige lån for at holde Opel oven vande.

Magna har sagt, at selskabet vil nedlægge omkring 10.000 job i Europa,
heraf 2500 i Tyskland.

Fra : Ivar

Dato : 30-05-09 11:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Magna har sagt, at selskabet vil nedlægge omkring 10.000 job i Europa,
> heraf 2500 i Tyskland.

Læg mærke til at på nuværende tidspunkt er halvdelen ansat i Tyskland,
men det er kun 1/4 af de fyrede der er fra Tyskland. Mon det er et
resultat af at Tyskland har givet lånegarantier? Hvis det er
tilfældet, kan man betvivle om det er de korrekte langsigtede
beslutninger der tages. At producere i Tyskland er som bekendt
noget af det dyreste i verden.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-09 19:23

Ivar skriver:

> Læg mærke til at på nuværende tidspunkt er halvdelen ansat i Tyskland,
> men det er kun 1/4 af de fyrede der er fra Tyskland. Mon det er et
> resultat af at Tyskland har givet lånegarantier?

Selvfølgelig er det en del af aftalen.

> Hvis det er
> tilfældet, kan man betvivle om det er de korrekte langsigtede
> beslutninger der tages.

Sådanne "lokoumsaftaler" er meget brugte. Eksempelvis også, når der
underskrives store vindmøllekontrakter.

> At producere i Tyskland er som bekendt
> noget af det dyreste i verden.

Tjah, hvad med Østrig?