Kardinal undskylder sexmisbrug
Fra : Ivannof

Dato : 21-05-09 08:25

Det kan godt være jeg har set mig lidt sur på religioner. Jeg er ikke selv
religiøs.

Men nu har alle, der er en lille smule informeret, vidst at der er noget med
katolske præster og unge drenge. Man kan vel formode at det har noget at
gøre med at mænd i cølibat ikke helt kan leve uden sex.

Vi ved generelt også at den katolske ledelse ved det og at en præst, der har
forbrudt sig og er ved at blive en sag i offentligheden, bliver forflyttet
til et andet sogn og forstsætter.

Nu er der en kardinal, der undskylder. Fint nok. Men bliver der gjort noget
og er det kun de for katolicismen skadelige historier, der skal holdes nede
på et akceptabelt niveau?

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-22494514.html

Jeg mener jeg så en religiøs sketch i fjersynet (hvor er de i øvrigt blevet
af?) hvor en munk kommer op af kælderen efter lange studier i de originale
skrifter og udbryder: It's a mistake! It is not celibate - it is celebrate!

Hilsen Ivan

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-09 10:05

Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:

> Men nu har alle, der er en lille smule informeret, vidst at der er noget med
> katolske præster og unge drenge. Man kan vel formode at det har noget at
> gøre med at mænd i cølibat ikke helt kan leve uden sex.

Ja, og med at messedrenge er de sexobjekter der er lettest tilgængelige.
For højtstående gejstlige er det vistnok unge præster, som der da også
er en del af i Vatikanet.

Løsning: Den katolske kirke må tillade dens præster at gifte sig, og få
børn. Meget belejligt har paverne da heller aldrig /ex cathedra/ forbudt
præsteægteskaber, der da også findes i eksempelvis den græsk-katolske
kirke, der anerkender paven i Rom som dens overhovede, men som følger
den østromerske ritus.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivannof

Dato : 22-05-09 10:25

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Gad vide hvornår de får gang i det. Nu har de været dybt pinlige i rigtigt
mange år, uden at de har gjort det fjerneste effektivt ved det.

Det undergraver vel også den enkelte katoliks tro på kirkens moralske
autoritet. F.eks. er det jo en afgrund mellem pavens bandlysning af
prævention og de katolske landes ekstremt lave fødselstal. Forklaringen er
vel ikke at katolikker afstår fra sex?

Hilsen Ivan

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-09 11:11

Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:

> F.eks. er det jo en afgrund mellem pavens bandlysning af prævention og de
> katolske landes ekstremt lave fødselstal. Forklaringen er vel ikke at
> katolikker afstår fra sex?

Det gælder nu kun for de katolske lande i /Europa/.

Og forklaringen er naturligvis ikke bare at katolikkerne alligevel bruge
prævention, men også at Latineuropas samfund grundlæggende er
ungdomsfjendske.

Det er svært for selv universitetsuddannede unge at få et job, og får de
et job forventes det at det er ulønnet i de første mange år - i øvrigt
jobs der hyppigt kun er adgang til, hvis der i forvejen er ansat et
familiemedlem.. Derfor er det ikke ualmindeligt at begge køn bliver
boende hjemme hos forældrene indtil de er oppe i 40erne.

Derudover er børnehaver, især fuldtidsbørnehaver, en klar mangelvare.
Den katolske kirke har stadig som ideal »Kinder, Kirche, Küche« for
kvinder, og alt i alt gør det at kvinderne stort set kun får et barn.
Hvilket betyder en halvering af befolkningstallet for hver generation

I øvrigt har paverne aldrig hverken bandlyst eller /ex cathedra/ forbudt
prævention. Deres holdning skyldes dog den indstilling, at begge køn
skal være kyske indtil ægteskabet - og at sex selv i ægteskabet ikke må
være »ren« sex; seksualakten skal altid være knyttet til forplantningen.

Ja, den katolske kirke befinder sig solidt placeret i fortiden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk