for meget olie på 106??
Fra : (-Peter-)

Dato : 22-05-09 03:39

Hej

Jeg skrive til Jer da jeg har en peugeot 106 1.4 xr fra 1998 som jeg
er rimeligt sikker på har fået fyldt for meget olie på.

Jeg kørte den på et værksted der havde tilbud på olieskift der slog
den op i deres system til at skulle have 4.5 liter olie, hvilket de
studsede over, men tjekkede igen, og hældte så de 4.5 liter på..
Imidlertid er der nu sket det at jeg har undersøgt at de sidste gange
jeg har fået skiftet olie har den kun fået 3.5 liter... (nogen der kan
bekræfte det er hvad den skal have?)

Når jeg ser på oliepinden ser den ud til at være fyldt for meget og
der er "noget tyndt stads" hele vejen op ad pinden - ved ikke om det
bare er fordi det er så langt oppe, det ser tyndere ud.. tror jeg
næsten - umiddelbart tror jeg det er olie...

Yderligere er der kommet noget skidt i min kølervæske (som flyder oven
på) der meget ligner olie... Hvilket ikke har været der før..

Så mit spørgsmål er nu om det kan være fordi der er fyldt for meget
olie på at det er røget over i kølervæsken?

Hvad sker der generelt ved for meget kølervæske?

Jeg har lige været i kontakt med værkstedet der var rimeligt
afvisende, og mente det var den rigtige mængde de kom på... Og det med
at det skulle være gået over i kølervæsken ikke kunne have noget med
for meget olie at gøre, men blot tydede på en "normal defekt
toppakning"... Har de ret I dette?

Mvh
Peter

Ps. Har kørt i bilen 6 ture på ca. 80 kilometer siden da..

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-05-09 03:41

On 22 Maj, 11:38, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> Hvad sker der generelt ved for meget kølervæske?

Hov ... mener selvfølgeligt hvad der sker ved for meget olie?

/Peter

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-05-09 10:45

Hej

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Jeg skrive til Jer da jeg har en peugeot 106 1.4 xr fra 1998 som jeg
er rimeligt sikker på har fået fyldt for meget olie på.

Motoren tager 3,2 liter og filter 0,3 liter - dvs 3,5 liter. Om det kan have
skadelige virkninger, ved jeg ikke, men om alle omstændigheder er det ikke
godt at overfylde...

Mvh
Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 22-05-09 11:07

> [...]
> at det skulle være gået over i kølervæsken ikke kunne have noget med
> for meget olie at gøre, men blot tydede på en "normal defekt
For megen olie kan ikke såen umildbart komme i kølervæsken, medmindre
toppakningen driller, som dit værksted nævner.

Har du regning på at der er kommet 4.5liter olie på? For så vil jeg skrive
en email til et Aut. Peugeot værksted og få svar på hvor meget olie der skal
på. Email fordi du så kan printe den ud og tage med hen til det værksted du
har brugt.

Du har betalt for 4.5liter olie, hvor de nu skal til at smide 1liter væk.
Det er jo ikke rimligt heller.

Shell.dk skriver også 3.5liter. .
Castrol.com viser som allerede nævnt, 3.2liter + 0.3liter til filter.

Så er jeg altså 99.7% sikker på at der er kommet for meget olie på din bil.
4.5liter lyder også af meget til sådan en bette motor

Ang. målepinden. Er motoren varm, så vent lidt med at måle, så falder det
nemlig ned i bunden og fedter ikke målepinden så meget ind. Hív pinden op,
tør olien af med papir eller klud, ned med pinden, lad den side i 2-3sek og
hiv op igen. Nu må du så ikke vende den på hovedet, da det kan rende den
forkerte vej og vise forkert. Godt med lys på og kig evt. på bagsiden for at
finde ud af hvor meget der er på. Lidt over "max" gør ikke noget, men ved
½-1cm over, så begynder det at være noget hø.

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : claus b.p.

Dato : 22-05-09 11:12

(-Peter-) wrote:
> [...]
> at det skulle være gået over i kølervæsken ikke kunne have noget med
> for meget olie at gøre, men blot tydede på en "normal defekt

På nyere biler er der klart advaret mod overfyldning af olie. Der skal være
noget luft i blokken, ellers vil stemplerne trykke olien ud steder hvor den
ikke har hjemme, når de bevæger sig nedad. Bl.a. op i forbrændingskamrene,
med uren forbrænding og potentiel ødelæggelse af lambda sonde, katalysator
mm. til følge. Om det kan slå toppakningen i stykker er jeg mere usikker på.
Det plejer at være overopvarmning der er værst for toppakning og topstykke.
Peugeot TUV4 motoren er jo ikke en specielt ny konstruktion, men knap 25%
for meget olie er da noget... Amatørværksted!

/Claus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-05-09 14:09

claus b.p. wrote:

> [...]
> der er værst for toppakning og topstykke. Peugeot TUV4 motoren er jo
> ikke en specielt ny konstruktion, men knap 25% for meget olie er da
Det er jo næmere de 30%

--
/Frank

Fra : Klaus G.

Dato : 22-05-09 15:09

> Det er jo næmere de 30%
Og for at afslutte, så er det helt præcist:

4,5-3,5 = 1liter
1 / 3,5 = 28,57% for meget olie på :)

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-05-09 04:31

On 22 Maj, 12:06, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> For megen olie kan ikke såen umildbart komme i kølervæsken, medmindre
> toppakningen driller, som dit værksted nævner.

Kan den ikke blive slået i stykker af det overtryk som der må komme
når der er for meget olie? (har ikke sindssygt meget forstand på
biler, men har forstand på fysik )

> [...]
> har brugt.
>
> Du har betalt for 4.5liter olie, hvor de nu skal til at smide 1liter væk.

Nej.. Har betalt for 4.5 litert - men vil klart kræve nedslag i
pris - spørgsmålet er bare om de har en større erstatningssag...

> [...]
>
> Så er jeg altså 99.7% sikker på at der er kommet for meget olie på din bil.
> 4.5liter lyder også af meget til sådan en bette motor

De studsede jo også over det og tjekkede igen..

> [...]
> finde ud af hvor meget der er på. Lidt over "max" gør ikke noget, men ved
> ½-1cm over, så begynder det at være noget hø.

Mener at have målt det korrekt (og på en helt kold bil - målt i dag,
og har ikke kørt siden onsdag)...

Og som sagt er der olie på mere eller mindre hele pinden (eller i
hvert fald noget der ligner olie - er jo rimeligt klart når det er en
helt ny olie jeg har fået på..)

Tak for kommentarerne...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-05-09 12:00

On Fri, 22 May 2009 03:30:45 -0700 (PDT), "(-Peter-)"
<garfieldpbj@gmail.com> wrote:

>Kan den ikke blive slået i stykker af det overtryk som der må komme
>når der er for meget olie? (har ikke sindssygt meget forstand på
>biler, men har forstand på fysik )

Toppakningen er under alle omstændigheder et "blødt" punkt på 1.1 og
1.4 fra Citroen og Peugeot, så det er ikke umuligt, at for meget olie
på maskinen kan gøre ondt værre - men er den gået har den formodentlig
været på vej alligevel. Men - jeg ville da nok overveje et andet
værksted næste gang - det er faktisk tilladt at lette på oliepinden
efter påfyldning for at sikre sig mod at fylde for meget på!

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-05-09 04:34

On 22 Maj, 12:11, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mm. til følge. Om det kan slå toppakningen i stykker er jeg mere usikker på.

Bilen kører motorvej hver dag - dvs. ca. 130 km i timen har det
betydning for hvor meget skade der kan ske, jo mere den arbejder?

> Det plejer at være overopvarmning der er værst for toppakning og topstykke.
> Peugeot TUV4 motoren er jo ikke en specielt ny konstruktion, men knap 25%
> for meget olie er da noget...   Amatørværksted!

Tja.. det er første gang jeg har anvendt dem - de havde et billigt
tilbud på olieskift hver fredag - så ville jo mene de skulle have styr
på det når de udfører "mange" hver fredag... Men alt tyder jo på de
ikke har styr på det...

Yderligere skal det nævnes at de vil se på bilen på tirsdag, men vil
gerne have noget forstand med i bagagen så de ikke tager røven på
mig :)

/Peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-05-09 05:15

On 22 Maj, 13:00, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> værksted næste gang - det er faktisk tilladt at lette på oliepinden
> efter påfyldning for at sikre sig mod at fylde for meget på!

Det påstår de også at "de vidst gjorde".. men jeg tjekkede også lidt
efter, og der så det også mærkeligt ud - troede bare det skyldes
motoren var varm..

Hvis det nu er en defekt toppakning - er der så nogen der har en ide
om hvad sådan en reparation vil koste (det er vel noget man "SKAL"
lave for ikke smadre mere??)

Mvh
Peter

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-05-09 14:08

(-Peter-) wrote:
> [...]
>
> Mvh
> Peter
>

> Ps. Har kørt i bilen 6 ture på ca. 80 kilometer siden da..

For meget olie giver risiko for at krumptappen når oliespejlet og rammer
denne og dermed pisker olien til skum.

--
/Frank

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-05-09 07:44

On 22 Maj, 15:08, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> For meget olie giver risiko for at krumptappen når oliespejlet og rammer
> denne og dermed pisker olien til skum.

Hvad sker der ved dette?

/Peter

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-05-09 21:12

(-Peter-) wrote:

> Hvad sker der ved dette?

Olien mister sin smøreevne.

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 23-05-09 00:45

Frank Leegaard skrev:

> Olien mister sin smøreevne.

Mnjaeh :-/
Der skal såmænd nok forblive klar olie i bunden hvor oliepumpen suger!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-05-09 02:20

Armand wrote:

> Mnjaeh :-/
> Der skal såmænd nok forblive klar olie i bunden hvor oliepumpen suger!

Pr'øv det samme med flødeskum.

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 23-05-09 13:59

Frank Leegaard skrev:

> Pr'øv det samme med flødeskum.

Først og fremmest kan man ikke piske olie til en permanent skummet
konsistens, ligesom fløde! men jeg kan da godt bruge sammenligningen
alligevel, for hvor meget af fløden bliver til skum hvis du kun sænker
piskeriset til lige under overfladen?!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-05-09 21:20

(-Peter-) wrote:

> Hvad sker der ved dette?
"What happens when an engine is overfilled with oil?
So you topped up the engine when it was warm after getting a faulty dipstick
reading, or you put too much oil in when you changed it yourself. What's the
worst that could happen? Well the problem with this is that the next time
the engine is run, the windage in the crankcase and other pressures
generated by the oil pump, etc. place a great strain on the seal on the rear
main bearing.
Eventually, often much sooner than the ordinary man in the street might
expect, the rear main bearing seal ruptures, and the engine becomes a
'leaker'. If you've got a manual gearbox, this means one thing: this oil
goes right onto the flywheel and the face of the clutch disc. A lubricated
clutch is A Bad Thing. If this still goes unnoticed, the front seal is the
next to go, and the engine then becomes a 'gusher' (or to be more colourful,
it starts pissing oil all over the place). As well as smothering the clutch
with oil from the rear, the oil now coming from the front leak will be
neatly distributed about the engine bay as it hits the front pulley - often
propelling it out as far as the brake discs. At the same time as this
Hollywood disaster movie is unfolding outside the engine, things aren't
working out any better on the inside. As you can see from the diagram, the
correct oil level is really close to the rotating crank. Overfilling will
mean the crank dips into the oil and churns it into a froth. Froth is good
on certain types of coffee but not good in an engine. The mixture of aerated
oil will be forced into the bearings and in case you didn't know, air is not
a lubricant. Typically this means that bearing damage will follow quite
rapidly, especially if you are driving on a motorway. You'll know bearing
damage when you get it. The engine smells like a garage mechanic cooking
over an open flame and the noise coming from the engine is the sort of thing
you'd normally hear in vaudeville plays when a piano is pushed down a flight
of stairs. As if that all wasn't bad enough, the excess oil gets thrown up
into the piston bores where the piston rings have a hard time coping with
the excess oil and pressure. It gets into the combustion chamber and some of
it will get out into the exhaust system unburned resulting in a nice patina
of oil all over the platinum surfaces of your catalytic converter. This
renders it utterly useless for good.
Well, you did ask. "

Hvis du har et FDM medlemskab ville jeg ringe til dem. Er der det mindste
problem med værkstedet ville jeg tjekke om kaskoforsikringens retshjælp kan
hjælpe. Kontakt en advokat hvis ikke firmaet vedgår fuldt og helt miseren.

/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-05-09 21:23

Frank Leegaard wrote:

> [...]
> mindste problem med værkstedet ville jeg tjekke om kaskoforsikringens
> retshjælp kan hjælpe. Kontakt en advokat hvis ikke firmaet vedgår

Ups .. Glemte kilde:

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

--
/Frank

Fra : Martin Bak

Dato : 22-05-09 22:33

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> So you topped up the engine when it was warm after getting a faulty
> dipstick reading, or you put too much oil in when you changed it yourself.
[snip : alverdens ulykker]

Det sikreste må være, aldrig at skifte olie. Eller hæld for guds skyld
aldrig olie på

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 23-05-09 00:47

Martin Bak skrev:

> Det sikreste må være, aldrig at skifte olie. Eller hæld for guds skyld
> aldrig olie på

Så kan man også lettere se folk i øjnene når man i en salgs-annonce har
skrevet: Original stand!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-05-09 02:20

Martin Bak wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> [snip : alverdens ulykker]
>
> Det sikreste må være, aldrig at skifte olie. Eller hæld for guds skyld
> aldrig olie på

Det står dig frit for at følge dine egne råd ..

--
/Frank

Fra : N/A

Dato : 23-05-09 14:43

Fra : (-Peter-)

Dato : 23-05-09 07:30

On 22 Maj, 22:19, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> [...]
> hjælpe. Kontakt en advokat hvis ikke firmaet vedgår fuldt og helt miseren.

Hvad hvis værkstedet blot påstår der intet er sket?

Mvh
Peter

Fra : Armand

Dato : 23-05-09 14:43

(-Peter-) skrev:

> Hvad hvis værkstedet blot påstår der intet er sket?

Hvad hvis der ikke er blevet pejlet ordentligt og oliestanden er som den
skal være (udover at der i så fald er betalt for en liter olie for meget) !?

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 23-05-09 14:43