Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
? Nikon 880 VS Fuji 6800 ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 30-07-01 21:28

Davs derude !

Jeg har skumle planer om at købe mit første digitale kamera.
Mine krav er:
1. kompakt str.
2. 3,3 MP
3. skarpe billeder
4. Enkel betjening til en "rookie"

Kameraet skal anvends til amatør optagelser i ny og næ af naturen,
solnedgangen, byens lys - og selvfølgelig til feriebilleder.
Billederne skal både ud på nettet og ligge, men måske også af og til
printes ud på farveinkjet printer i 10X12 str.

Jeg tilstræber en kombination af kvalitet og kompakthed - og en max
pris på 10.000 kr - derfor er mit valg indskrænket til Fuji 6800 og
Nikon 880.

Jeg har været en del review sites igennem:
http://www.a-digital-eye.com/
http://www.digital-camerastore.com/
http://www.dpreview.com/
http://www.digitalkamera.de/
http://www.megapixel.net/cgi-bin/fs_loader.pl?p=http%3A//www.megapixel.net/html/about.html
http://www.steves-digicams.com/
http://www.cyberphoto.se/

og opdaget en trend i anmeldelserne.

Fuji 6800 bliver beskrevet som et lækkert lille kamera, som folk med
behov for kompakthed skal kigge nærmere på - MEN får kritik for
manglende skarphed i kanterne i ALLE tests (så må der være noget om
snakken). Mit problem er, at jeg er vild med designet, bordladeren og
kompaktheden.

Vil en lalle-glad amatør som jeg overhovedet opdage den manglende
skarphed i hjørnerne - elelr er det kun, fordi disse kamera sites'
anmeldere har trænede øjne, som jeg aldrig får ?

Har stødt på flere bruger anmeldelser på
http://www.caines.epinions.com/ hvor brugerne intet nævner om den
manglende skarphed i kanterne - er det kun eksperter med trænede øjne,
der ser det ?

Nikon 880 får stort set kun ros - skulle være nikon 995 kvalitet med
færre funktioner i mere kompakt design. Dog skal man selv købe
opladelige batterier og lader til Nikon 880.

Fuji 6800 kan oplades i en bordlader (meget praktisk - og overføre
billeder på samme tid) - skal man på Nikon 880 først have batterierne
ud før man kan lade dem - og skal Flash kortet først ud, før man kan
overføre billeder til pc ?

Jeg er i tvivl - Nikon 880 giver bedre billeder, men er mere upraktisk
for en amatør som mig med alle de ekstra ledninger og batterier - Fuji
6800 er svagere i billedkvalitet, men hamrende praktisk opbygget - man
skal ikke andet end sætte det i bordladeren - VUPTI - så klars hele
molevitten.

Kan jeg leve med Fuji6800's uskarphed i kanterne - eller er Nikon 880
sagen ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com