Hjælp til menu
Fra : Xylofonius

Dato : 30-07-01 21:04

Hej alle,

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på.
Det drejer sig om menuen på http://home1.stofanet.dk/compose/.

Når man bevæger musen hen over menuteksten bliver den hvid. Kan man gøre det
samme blot man bevære musen over feltet og ikke kun teksten?

Når man har trykket på en menupunkt bliver det blåt. Kan man gøre sådan, at
teksten også bliver blå, selvom man ikke direkte trykke på teksten?

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Xylofonius

Dato : 30-07-01 21:24

> Hej alle,
>
> Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på.
> Det drejer sig om menuen på http://home1.stofanet.dk/compose/.

[SNIP]

Det drejer sig nok mere om javascript end html, så jeg futter.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-07-01 21:29

Mon, 30 Jul 2001 22:03:58 +0200, skrev "Xylofonius"
<xylofonius@hotpop.com>:

>Når man bevæger musen hen over menuteksten bliver den hvid. Kan man gøre det
>samme blot man bevære musen over feltet og ikke kun teksten?

Din side i menuframen bliver ikke fundet, så jeg ved ikke,
hvordan du har lavet links.

Men, hvis det er baggrunden, som du vil have at skifte farve ved
mouseover, så kan det gøres ved at sætte det i en tabel:
onMouseOver = "this.style.backgroundColor='black';"
onMouseOut = "this.style.backgroundColor='green';">

Virker i IE og Netscape 6.

Til at skifte tekstfarve, bruger du bare den normale a:hover.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Xylofonius

Dato : 30-07-01 22:14

> [...]
> onMouseOver = "this.style.backgroundColor='black';"
> onMouseOut = "this.style.backgroundColor='green';">

Det virker nu.

Det har jeg gjort, men det jeg vil have er, at teksten skal skifte til hvid
selvom man ikke berører teksten og kun feltet.

Samtidigt vil jeg hava, at linket skal blive blåt (når det er aktivt) selvom
man har trykket på feltet og ikke direkte på linktet.

Giver det nogen mening?

Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Jonas

Dato : 31-07-01 01:54

Xylofonius <xylofonius@hotpop.com> wrote:

> [...]
>
> Når man har trykket på en menupunkt bliver det blåt. Kan man gøre sådan, at
> teksten også bliver blå, selvom man ikke direkte trykke på teksten?

Måske kan du bruge nedenstående.

-----------HTML start---------------
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
a { display: inline ;
width: 100% ;
height: 75%% ;
}

a.menu:link { color: #ccffcc ;
}

a.menu:hover { color: #ffffff ;
text-decoration: none
}

a.menu:visited { color: #66aaff ;
text-decoration: underline ;
}

a.menu:active { color: #00aaff ;
text-decoration: underline ;
}
</head>

<a class="menu" href="ingensteder">
Hvid tekst når musen glider ind over feltet eller linket</a>
----------------HTML slut-----------

Du kan jo selv rode lidt med farvevalg osv. til du har den rette
blanding.

Om denne løsning skal det siges, at den uden tvivl ikke virker i nn4.xx
browsere. Jeg har ikke prøvet, men jeg har det bare ligesom på
fornemmelsen [gut feeling] (-:. Det skulle virke i IE og Opera.
Jeg ved i øvrigt ikke om ovenstående ville kunne valideres, hverken
css'en eller html'en -- det er skrevet klokken 02:30 (-:

HTH

--
Jonas [CPH, DK] | Mental backup in progress
http://geografi.hjem.wanadoo.dk/ | - Do Not Disturb

Fra : Xylofonius

Dato : 31-07-01 11:17

> Måske kan du bruge nedenstående.
Desværre kan jeg ikke få det til at virke som det skal.
Jeg bruger selv følgende kode:

----------------------HTML START------------------------------
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<head>
<title>Menu</title>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">

function mOvr(src,clrOver)
{
if (!src.contains(event.fromElement)) { src.style.cursor = 'hand';
src.bgColor = clrOver; src.children.tags('A');}
}

function mOut(src,clrIn)
{
if (!src.contains(event.toElement)) { src.style.cursor = 'default';
src.bgColor = clrIn; src.children.tags('A');}
}

function mClk(src)
{
if(event.srcElement.tagName=='TD'){src.children.tags('A')[0].click();}
}

function mOvrTop(src,clrOver)
{
if (!src.contains(event.fromElement)) { src.style.cursor = 'hand';
src.bgColor = clrOver;}
}

function mOutTop(src,clrIn)
{
if (!src.contains(event.toElement)) { src.style.cursor = 'default';
src.bgColor = clrIn;}
}

</script>

body {
font-family: arial, helvetica, geneva, sans-serif;
color: black;
background-image: url("score1a.gif");
background-attachment: fixed;
margin-top: 5;
margin-left: 0;
margin-right: 0;
margin-bottom: 0;
}

A:link, A:visited, A:active {
text-decoration: none;
font-weight: 600;
font-size: 1em;
}

A:link, A:visited {color: black; }
A:active {color: blue; }
A:hover {color: white; }
</head>

style="border-color:black;">

onMouseOver="mOvr(this,'#a0a0a0');" onMouseOut="mOut(this,'#cccccc');"
--------------------------------------HTML
SLUT--------------------------------------------

Kunne man ikke lave et eller andet såsom onMouseOver="text.color='FFFFFF'"
????

Venlige hilsener
Andreas Kryger Jensen

Fra : Jonas

Dato : 31-07-01 13:17

Xylofonius <xylofonius@hotpop.com> wrote:

> Desværre kan jeg ikke få det til at virke som det skal.

Hvad ville du gerne have det til, som det ikke kunne udføre? Husk at
tjekke for trykfejl i den kode jeg skrev til dig, fandt lige et % for
meget.

Måske en url ville hjælpe så man kan se det i sin kontekst?

Fra : Jonas

Dato : 31-07-01 15:15

Jonas <harddrivejc@voss.tfperipherals> wrote:

> Måske en url ville hjælpe så man kan se det i sin kontekst?

Undskyld, jeg overså den i dit første indlæg.

Fra : Xylofonius

Dato : 31-07-01 14:31

> Hvad ville du gerne have det til, som det ikke kunne udføre? Husk at
> tjekke for trykfejl i den kode jeg skrev til dig, fandt lige et % for
> meget.
Sådan som menu er nu, ændrer tabelfeltet farver når musen berører det.
Teksten ændrer først farve (til hvid), når muses rører teksten. Jeg vil
gerne have, at teksten bliver hvid, så snart feltet berøres og ikke først
når teksten berøres.

Når man har har clicket på et link blivet det blåt for at vise det er
aktivt. Det bliver kun blåt hvis man har clicket direkte på teksten og ikke
kun i tabelfeltet. Jeg vil gerne have, at teksten bliver blå, selvom man
ikke har clicket direkte på teksen.

Giver det mening?

> Måske en url ville hjælpe så man kan se det i sin kontekst?

Så gerne: http://home1.stofanet.dk/compose/

Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : J.C. Voss

Dato : 31-07-01 16:35

> [...]

> kun i tabelfeltet. Jeg vil gerne have, at teksten bliver blå, selvom man

Så absolut, det giver fint mening. Sommetider er jeg lidt tyk i panden,
og så hjælper det, at tage mig i hånden [som du netop gjorde] og
forklare mig det l-a-n-g-s-o-m-t (-:

Hvis du prøver at besøge min side på adressen i signaturen, så kan du se
noget jeg har lavet med min menu, der stort set opfylder dine krav til
hvordan den skal opføre sig. Eneste problem er, at min menu er indsat i
inde i <td> og derved få den ønskede effekt, men jeg ikke sikker på at
det er lovlig html eller css, men du kan jo prøve. Du er i hvert fald
velkommen til at kopiere koden fra min side inklusiv mit stylesheet.

Fra : Jonas

Dato : 31-07-01 15:07

> [...]

> Når man har trykket på en menupunkt bliver det blåt. Kan man gøre sådan, at
> teksten også bliver blå, selvom man ikke direkte trykke på teksten?

Jeg har netop fundet nedenstående i en tråd i en anden nyheddsgruppe der
omhandler næsten samme problemstilling. Jeg har ikke prøvet det selv,
men det kan være det er det du leder efter.

----------- Start HTML ex. ----------------
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>Hover test</title>
<!--
td.test {
border: 5px solid red;
color: black;
background: cyan;
padding: 50px;
}
td.test2 {
border: 5px solid yellow;
color: white;
background: black;
padding: 50px;
}
-->
</head>
onmouseout="this.className='test'">Hello world!</td></tr>
-----------Slut HTML ex. ----------------

Fra : J.C. Voss

Dato : 31-07-01 18:32

Xylofonius <xylofonius@hotpop.com> wrote:

> Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på.
> Det drejer sig om menuen på http://home1.stofanet.dk/compose/.

Jeg har knækket den, næsten. Nedenstående kode synes jeg fungerer
virkelig godt. Jeg har testet i IE5, NN4.77, Opera 5.01b, Mozilla 0.9.2
til mac, samt IE5.5, NN4.74 samt Opera 5.11 til PC. Det fungerer
upåklageligt i IE og Opera til begge platforme samt Mozilla til mac [jeg
går derfor udfra at det også renderes OK i Mozilla til PC].
I Netscape er der ingen hover-effekt, og musen skal være over teksten
for at man kan klikke på linket, men det ser pænt nok ud synes jeg.
Du kan jo selv lege lidt med padding i .menu indtil du synes der er
tilpas med luft omkring teksten.

Håber du kan bruge det (-:

---------- Start HTML ex. --------------
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>Xylofonius</title>
<!--
..menu {color: #000000 ;
background-color: #cccccc ;
display: block ;
width: 100% ;
padding: 3px ;
border-style: none ;
text-decoration: none;
font-size: 1em ;
font-weight: bold ;
white-space: pre ;
}

A.menu:link
{color:#000000 ;
background-color: #cccccc ;
text-decoration: none ;
font-size: 1em ;
}

A.menu:visited
{color:#333333;
background-color: #cccccc ;
}

A.menu:hover
{color:#ffffff ;
text-decoration:none;
background-color: #999999;
}

A.menu:active
{text-decoration: none ;
color: #ffffff ;
background-color: #999999 ;
}
-->
</head>
cellpadding="0" bgcolor="#cccccc">
<a class="menu" href="1.html" title="Home">Home</a>
<a class="menu" href="2.html" title="About me">About me</a>
<a class="menu" href="3.html"
title="Compositions">Compositions</a>
<a class="menu" href="4.html"
title="Arrangements">Arrangements</a>
<a class="menu" href="5.html" title="Pictures">Pictures</a>
<a class="menu" href="6.html" title="Links">Links</a>
-----------------slut HTML ex. ------------

Pyha...

Fra : Xylofonius

Dato : 31-07-01 20:53

> [...]
> virkelig godt. Jeg har testet i IE5, NN4.77, Opera 5.01b, Mozilla 0.9.2
> til mac, samt IE5.5, NN4.74 samt Opera 5.11 til PC.

Ikke mindre end genialt. Tusind tak. Hvad skulle man dog gøre uden jer.
Det virker perfekt.
Tak

Venlige hilsener
Andreas Kryger Jensen