Hjemmehjælps besparelser
Fra : Bo Warming

Dato : 06-05-09 03:38

Hjemmehjælps besparelser
Kommunens svar 4.5 lyder glædeligt, som om man modsat hjemmehjælperne og
deres mellemchefer forstår, at når en pensioneret gymnasielærer
kritiserer uflexibilitet mm. , så er det med det sigte at få rutinerne til
at leve op til Mikkel Warming smukke ord ved hans foto i den
kvalitetsstandard, som jeg omsider fik sendt 12.2. - en måned efter jeg
fik den lige så floskellyvende "Samarbejdsbog", som jeg burde have haft
over ½ år tidligere - men som ingen bruger til noget samarbejde!
Min kritik er ikke kværulantisk klynk motiveret af egoisme. Men
undertiden kan man få hjemmehjælpere til at adlyde visitationen, hvis
man brokker sig stædigt nok - de er jo ligeglade med regler og kun
motiveret af "hvad de toneangivende hjemmehjælpere mener man skal gøre"
og her giver det pote at være stædig. Sådan virker det, og når jeg
fra start hos jer til i forgårs viser dem jeres brev om 2 timer om ugen
visitering, så vil ingen læse eller svare skriftligt eller mundtligt.
Jeg har intet brev fået, der angiver revisitering eller anden ændring af
oprindelig visiteringsbeslutning, og jeg er oplyst, at Anna Slot Meng
stadig er min visitator og hun er ikke bekendt med ændring af
visitationen.
Vedr nødkald er brev om at nøglebox kun må bruges ved knapaktivering
utilstrækkeligt - jeg ønsker også annulering af brug af låsesmed, hvis man
går forgæves (hvad aldrig er sket).
Hvis man ikke kan forklare en grund til at belaste samarbejdet med
udsendelse af unødvendigt dobbelt personale, overvejer jeg at stoppe al
kommunal hjemmehjælp til mig - jeg kan ikke have på samvittigheden så
massivt pengespild som jeg her har medansvar for. At dobbelt
personaleforbrug endda er reglen snarere end undtagelsen, er en skandale
der må kunne fælde enhver borgmester i en valgkamp.

At man påtvang mig ødelæggelse af mit køkken, fordi dette pludselig er
hjemmehjælpernes arbejdsplads, er også en skandale.

Kun et punkt i jeres kvalitetsstandard synes forsøgt opfyldt, nemlig at
man tilstræber at gøre hjælpmodtageren selvhjulpen. Det er sket ved at
de første hjemmehjælpere sidste sommer hånede "Du har jo to arme og to
ben selv"
Man siger, at ingen hjælpmodtager skal føle sig taknemlig, for man har
ret til hjælpen.
Det virker som om, at man har gode erfaringer med at antyde, at
pensionisten skal udvise underdanighed og stor taknemlighed og hvis det
frynsegode ikke opnås, så bliver man aggressiv og opfindsom mht at
nægte fx et minuts hjælp til at flytte en tung madras op fra kælder til
stue - hjælp som jeg kunne være sikker på, da I startede, men efter at
arbejdsmiljøekspert Allan Lund har været ind over er pedantisk
fagforeningsmentalitet om at "Hyr en flyttemand" prægende for alt.
Man erkender at mine ben p.t. er hævet til dobbelt størrelse men intet
påvirker fx Knud (som jeg har bedt Mette Jønsson om ikke at udsende,
uden held).
Det er helt som vinden blæser, om man kan opnå flexibilitet en sjælden
gang. At man skal ringe og ulejlige Mette Jønsson, afvente tilbagering
en af dagene etc. for at ombytte vask og bankbesøg - lige ofte begge
veje - er molboagtigt.
De to ting varer begge langt under en time.
At man i et halvt år helt nægtede de visiterede bankbesøg, fordi banken
er lige på Frederiksbergsiden af den nære kommunegrænse, er en skandale
som man aldrig har undskyldt, og som det to ½ år og talrige skrivelser
at få bragt i orden.
Erik Jensen skulle herud og ville så skrive, men skrev aldrig, for man vil
ikke forpligtige sig skriftligt overfor mig.
Med de to timer jeg er visiteret til HVER uge, at dømme efter alt
skriftligt modtaget, kunne et månedligt besøg dække behovet, hvis jeg fik
tilladelse til at sende den ene hjælper i bank og den anden til vask.
Hvorfor kan disse voksne mennesker aldrig udføre ærinder udenfor hjemmet
uden at have en samtalepartner at hygge sig med? Politi er to sammen pga
voldsrisiko, men hvad er Jeres rationale? Man hører hver dag i medierne,
at der mangler resourcer i plejesektoren, så ville det ikke være godt at
disse nemme job blev opdateret udfra alm. sparsommelig bondefornuft ?

Med venlig hilsen Bo Warming, Bjelkes Alle 46, 2200 N.
PS gerne ring 35861000, hvis noget er uklart - dialog er hurtigt og
rationelt. MEn spar mig for flere unødvendige besøg - jeg har været
turistvært for snese af jeres ansatte, der skulle "se giraffen". helt
unødvendigt. Husk oplysning om dress code ovorfor personale der er
uddannet til at give personlig pleje og som burde kunne tåle at se en
mand i nederdel. Hvor lang skal den være - midt på låret? Jeg ved godt at
jeg ikke er visiteret til personlig plejje, men skal I være forberedt - om
bank ctr vask lyder det som om at I ikke altid har gummihandsker med og
skal huske det ved vask og derforbehøver forberedelse.
At tilfredshed med politi falder er værre - at jeres klientel ikke er så
åbenmundede som jeg, bør ikke forlede jer til at tro at I er mere
populære