Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Reparation af kamera - falsk lys på filmen
Fra : Thomas Christensen

Dato : 30-07-01 20:00

Er der mon nogen her i gruppen der har forsøgt sig med
reparation/udskiftning af "tætningslisterne" på bagklappen/huset på
deres spejlreflekskamera???

Jeg har bestilt "tætningslister" fra et firma på adressen
http://www.micro-tools.com
Dette firma leverer alt hvad hjertet kan begære til reparation af kameraer

Hvis nogen har vovet forsøget (med godt/dårligt) resultat vil jeg blive
meget glad
for at høre fra jer.

Thomas Christensen
tc@teliamail.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-07-01 23:40

"Thomas Christensen" <tc@teliamail.dk> wrote in

> Er der mon nogen her i gruppen der har forsøgt sig med
> reparation/udskiftning af "tætningslisterne" på bagklappen/huset på
> deres spejlreflekskamera???

Jeg har gjort det på to kameraer med godt resultat. Jeg har brugt den
billige metode - nemlig selvklæbende tætningslister fra Silvan, dem man
bruger til vinduer og døre. Silvan sælger dem i metermål i en flad profil
til ingen penge.

**Udstyr:
Sæt med ur-skruetrækkere, sådan et billigt et til 20-30,-, alm. - ikke
stjerne (Silvan)

Vatpinde af plast

Isopropylalkohol (Matas)

**Vejledning:
Allerførst skriver du ned hvor det gamle tætningsmateriale sidder.
Det der tager længst tid er at få det gamle tætningsmateriale ud.
Allerførst bruger jeg en passende skruetrækker til at fjerne det af det
gamle tætningsmateriale som jeg kan. Pas på at du ikke skraber for meget op
så det havner på lukkeren! Efter dette sidder der stadig lim mm. tilbage og
til dette bruger jeg isopropylalkohol.Fjern vattet fra en vatpind af
plastik og dyp enden i alkoholen så du fanger en dråbe. Dryp nogle dråber
ned i revnen og lad dem sidde et par minutter. Du kan nu skrabe lidt mere
af. Fortsæt indtil den er helt ren.

Skær en prøvestrimmel så du ved hvor bred den skal være. Den må ikke være
for bred, så er den meget svær at få på plads - hellere lidt for smal! Øv
dig på at sætte en tilpas prøvestrimmel på plads midtpå, hvor det er
lettest. Fjern prøven og skær nu med en linial og en hobbykniv én lang
strimmel som er et par cm længere end kameraets bredde.

Start i den ene ende of fjern plastikken fra den klæbende side af listen.
Brug en tilpas lille skruetrækker til at skubbe listen på plads så den ikke
ligger skævt. 1½-2 cm før du når til afslutningen af rillen klipper du
listen over og starter nu helt ude i modsatte hjørne og arbejder dig ind
imod det store stykke liste.

Du vil typiske mærke, at lågen godt kan hænge en anelse fast når du åbner -
jeg har ikke kunnet få det helt perfekt endnu, men så længe det er tæt...

Sæt en noname film i kameraet og brug en lommelygte til at lyse rundt i
kanten på bagsiden. Fremkald og kontroller for lyspletter.

Nogle bruger i stedet den bløde side af velcro bånd eller filt fra
filmkasetter og så lim. Jeg fandt det alt for svært at bruge filt fra
kasetter - de var svære at få på plads.

Hilsen
Kenneth

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-07-01 08:22

Kenneth Darling Soerensen
> Nogle bruger i stedet den bløde side af velcro bånd eller filt fra
> filmkasetter og så lim. Jeg fandt det alt for svært at bruge filt fra
> kasetter - de var svære at få på plads.

Kende du super-chenille?
Det er en blød floffy velour-snor som bruges til bl.a.
fluebinding og i blomsterbutikker.
I den sorte version er den perfekt til tætning af
bagpladen på kameraet.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-08-01 23:19

Peter Schrøder <spam@spam.dk> wrote in

> [...]
> Det er en blød floffy velour-snor som bruges til bl.a.
> fluebinding og i blomsterbutikker.
> I den sorte version er den perfekt til tætning af

"Fnulrer" den? Hvordan fæstner du den?

Hilsen
Kenneth

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-08-01 08:43

Kenneth Darling Soerensen skrev

> "Fnulrer" den? Hvordan fæstner du den?

Den kan "fnulre" lidt i enderne, hvor den er klippet over ellers ikke.
Jeg har kun brugt den een gang på et gammelt Ricoh kamera,
hvor skumgummiet var gået til de evige skumgummimarker.
I falsen, hvor skumgummiet var monteret, blev klisteret siddende
da jeg pillede resterne ud. Så egentlig lagde jeg bare
chenillen ned i falsen, hvor den hæftede på den gamle lim.
Jeg tjekkede lige igår, og det ser stadig godt ud.
Hvis ikke limen stadig er i falsen, skal man nok sikre sig
at ny lim _kun_ kommer i bunden af falsen, for at undgå
at chenillen "pakker sig" men det gælder jo også for
skumgummi. En smal strimmel dobbeltklæbende tape
ville nok være velegnet. Lim vil antagelig suge op i materialet.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Thomas Christensen

Dato : 04-08-01 23:46

Har I prøvet de forskellige tætningsmaterialer der fås fra
http://www.micro-tools.com ?
Jeg har prøvet en enkelt type 1 mm tyk selvklæbende tætningsmateriale
til tætning af bagpladen på mit gamle - men ellers velfungerende Minolta
XE1.
Foreløbig ser det ud til at fungere fint.
Micro-tools har også færdigskårne strimler til lystætning i forskellig
tykkelse - både
selvklæbende og ikke-klæbende.
Desuden har firmaet alt hvad hjertet kan begære til rep. af kameraer.
Jeg har kun handlet en gang med dem - det var meget tilfredsstillende

Thomas

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns90F23412192Bkennethdarlingfromde@193.88.15.201...

Fra : Thomas Christensen

Dato : 04-08-01 23:52

Har I prøvet materialerne hos www.micro-tools.com
Firmaet har alt hvad hjertet kan begære til rep af kameraer