Rengøring på skoler
Fra : Peter L

Dato : 02-05-09 06:56

Skolernes klasseværelser ser forfærdelige ud efter skoletid. Det flyder med
madpapir og andet indtil rengøringen kommer.
Mine erfaringer stammer fra en tid som underviser og elev på aftenskoler
afholdt på faciliteterne for almindelige skoler.
Blandt mine anker er at der bag radiatoren har været fyldt med madpapir og
dårlig lugt.
Min datter er skolelære i Australien, hvor eleverne rejser sig op og siger
"goddag", når hun kommer ind, rejser sig op og siger "tak for
undervisningen", når hun går ud, og tilbyder at bære hendes taske, når hun
går over parkeringspladsen.
Da jeg var ung havde vi en dukseordning, hvor duksen sørgede for forskellige
ting, f.eks. en ren tavle og en opvreden svamp, men duksen holdt også styr
på os andre. Duksehvervet gik på omgang.
Efter min mening bør dukseordningen genindføres, så vore dages unge lærer
lidt om ansvar?

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-09 07:58

On Sat, 2 May 2009 07:55:58 +0200, Peter L wrote:

> [...]
> på os andre. Duksehvervet gik på omgang.
> Efter min mening bør dukseordningen genindføres, så vore dages unge lærer

På mine ungers skole eksisterer dukse-ordningen stadig. Til og med 6.
klasse har klasserne 2 dukse der bl.a. fejer gulvet hver dag, når
undevisningen er slut. Og alle siger pænt farvel til læreren hver dag når
de får fri.

Fra : Kim2000

Dato : 02-05-09 08:00

"Steen A Thomsen." <"s_a_thomsen(at)yahoo(prik)invalid"> skrev i en
meddelelse news:1151g55y3vsvv.1251kz60jf81w$.dlg@40tude.net...

> [...]
> klasse har klasserne 2 dukse der bl.a. fejer gulvet hver dag, når
> undevisningen er slut. Og alle siger pænt farvel til læreren hver dag når

Sådan er det vist på de fleste skoler, indtil videre, der er et sjællandsk
par der har anlagt sag mod deres barns skole, fordi de mener det er
børnearbejde. Og i storbyernes skoler ridser man lærernes biler, fætteren
kommer forbi og slår dem ned med baseballkøller osv osv. Men det er jo altså
bare en kulturberigelse, så det må vi ikke brokke os over, så er vi
racister.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-09 08:17

On Sat, 2 May 2009 09:00:29 +0200, Kim2000 wrote:

> Sådan er det vist på de fleste skoler, indtil videre, der er et sjællandsk
> par der har anlagt sag mod deres barns skole, fordi de mener det er
> børnearbejde.

Ja de/I er sgu ikke for kloge derovre på Djævleøen.

En af fordelene ved dukseordningen er, at ungerne ikke sviner så meget, da
de jo selv på et tidspunkt skal feje det op igen.

> [...]
> kommer forbi og slår dem ned med baseballkøller osv osv. Men det er jo altså
> bare en kulturberigelse, så det må vi ikke brokke os over, så er vi

Det har vi heldigvis ikke ret meget af her i "centrum af Danmark".

Fra : @ '

Dato : 02-05-09 10:03

On Sat, 2 May 2009 09:00:29 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]

>Sådan er det vist på de fleste skoler, indtil videre, der er et sjællandsk
>par der har anlagt sag mod deres barns skole, fordi de mener det er

DE er skøre de forældre
/frit efter Obelix/

at ryde op efter sig selv =børne arbejde!!!!

> [...]
>kommer forbi og slår dem ned med baseballkøller osv osv. Men det er jo altså
>bare en kulturberigelse, så det må vi ikke brokke os over, så er vi

og nu skal lærerne på kursus for at lære at modtage lussinger!!!!!!!

vold eller trusler om samme mod lærer - ud af skolen lige på stedet-
evt. med hjælp fra politiet

det vil være lidt pinligt for en forælder at politiet møder op på
forælderens arbejdsplads med en voldelig unge som ikke længere må være
på skolen

hærværk - samme fremgangsmåde - plus erstatning af det ødelagte

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-09 08:54

"Peter L" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> holdt også styr på os andre. Duksehvervet gik på omgang.
> Efter min mening bør dukseordningen genindføres, så vore dages unge

Dukseordningerne er skam i fuld vigør - problemet er sjældent klasserne,
selvom det naturligvis også kan forekomme, da nogle ældre lærere og
visse unge lærere ikke mener at det er deres job at sikre at duksene er
gået i gang med at rydde op efter skoletid. Problemet er gangene og
trapperne hvor de håbfulde unge mennesker (eleverne) smider deres papir
og ikke samler det op. Det gør "mor" jo derhjemme når de ikke selv
gider)

Man bruger hellere 10 minutter på at diskutere om man skal samle dette
eller hint op, for "Det er ikke mit", siger individualisterne, selvom
det ville tage dem godt 1 minut at gøre det med det samme.

Man føler ikke noget "ejerskab" til skolen. Det kan skyldes mange ting,
men en af dem er at skolerne har fået lov til at forfalde fordi man hele
tiden har skåret ned på budgetterne til skolevæsenet. Kommunerne får en
sum penge og dem bruger de ofte på alt andet end det de er beregnet til.
Når regeringerne - både socialdemokraterne og VK siger at de da har
givet massevis af penge til kommunerne, så er det sikkert sandt, men
disse penge er ikke øremærkede til skolerne og derfor får skolerne lov
til at forfalde, toiletterne ser uhumske ud og stinker, for der er ikke
råd til at sætte dem i stand. Når arbejdstilsynet besøger en skole hvor
der er store mangler og giver påbud om at få disse forhold ændret, så
får skolerne ofte en lang frist - op til 1 år - for at gøre noget ved
det. Og kommunerne melder hus forbi: vi har ikke råd.ø

Så kan statsministeren - fhv. såvel som nuværende - kæfte op om at der
er afsat så og så mange millioner til skolerne og renoveringen. Disse
penge går desværre ikke til formålet allesammen. Kommunerne kan, ifølge
de kommunale selvstyre, vælge at sætte de fleste penge af til ældre og
til sygehusene eller til veje og parker, og kun lade en lille del komme
skolerne til gode.

Derfor forfalder skolerne, derfor er børnene ligeglade med skolerne, da
vi jo ved at jo mere ramponerede de er, jo mindre synes børnene at de
har et medansvar for problematikken. Og det kan jeg egentlig godt
forstå: børn er jo netop i denne tid opdraget til at blive
individualister fremfor kollektivister. Derfor hedder det ofte "mig,
mig, mig og mig" og sjældent eller aldre "os, os, os".

Skylden ligger naturligvis i at politikerne sjældent ser ud over en
tidshorisont der går til næste valg. Bemærk fx at man ikke vil ændre på
giftafgifterne når et valg nærmer sig. Man vil ikke iværksætte ting der
vil kræve at man ophæver skattestoppet før et valg. Rygeloven vil man
ikke udvidde før et valg, for det er jo upopulære beslutninger man
tager, og de skal helst være i begyndelsen af valgperioden, for
vælgernes hukommelse er kort.

Når man kan se at valget af en statsminister der har begået
ulovlige/stærkt kritisable bogføring (jf. Anders Fjogh Rasmussen da han
var skatteminister) eller når man ser Lars Ulykke Rasmussen som det
store dyr i åbenbaringen og synes han er mægtig, selvom efter hans
skandalehåndtering af skatteborgernes penge, hans hang til umådenholdent
spiritusforbrug med kammersjukkerne i Venstre for skatteborgernes
regning, og han skal da nok få et godt valg næste gang, så er
befolkningen der stemmer på ham simpelthen enten dum eller arrogant
ligegyldig.

Og når det signal sendes til skoleeleverne, at man kan slippe afsted med
alt i individualismens navn, så forstår jeg egentlig godt at de ikke
gider at gøre noget for fællesskabet. Når kommunerne ikke vedligeholder
skolerne ordentligt fordi regeringens skattestop er blevet et mantra,
når befolkningen ikke kan se at skatten er til gavn for os alle, fordi
rigmænd slipper og at man er mere optaget af velstand end velfærd -især
velstand for de allerrigeste, så tror da fanden at man ikke opnår de
effekter, man gerne vil, på lavere niveau, her børnene.

Som skolelærer finder jeg det naturligvis irriterende at det skal være
sådan, men jeg er ikke på skolen i 24 timer, og når man samtidig i de
forskellige skolebestyrelser, nedsat af Bertel Bims, har en
berøringsangst for overvågning på skolerne, så tror da fanden at der
sker hærværk, tyverier m.v.

"Vi vil ikke have overvågning, for så er vi i et overvågningssamfund, et
"stikker"-samfund, og det vil vi ikke have", lyder det fra de mange
skolebestyrelser rundt omkring. Denne mimoseholdning til sund fornuft
modsvarer ikke den holdning de selvsamme mennesker har, når de forlader
deres bopæl eller deres bil. Her lukkes og slukkes forsvarligt, her
sættes kameraer op for at overvåge tingene, her er der ingen slinger i
valsen vedr. overvågning, men når det gælder vore børns skoler, så er vi
åh- så mimoseagtige og taler som om vi befandt os i 70'ernes kollektivt
indstillede samfund hvor alene tanken om overvågning, lås på dørene etc.
var bandlyste, i hvert fald hos en gruppe mennesker der ellers tonede
frem i medierne dagligt.

Det er de signaler vi sender fra samfundets side til børnene at det er
ligegyldigt hvad de gør, blot det ikke bliver opdaget. Og dermed har
skolerne et problem som de desværre ikke er i stand til at løse af dem
selv.

Hertil kommer naturligvis også opdragelsen af børnene. Når de ser at far
eller mor eller andre rollemodeller cykler over fodgængerovergangen,
kører over for rødt lys, ryger, smider papir og affald allevegne etc.,
så lærer de unge mennesker sig jo netop at det er i orden at gøre noget
sådant. Det hjælper egentlig heller ikke på respekten for skolen.

Når man kan opleve at en forældre skriver til skolen at lille Camilla
skal have fri for undervisning fordi hun skal med mor på indkøb, og at
man som skole intet kan gøre ved det, eller når autistbarnet Hans ikke
kan få lov til at få en ordentlig skolegang med den fornødne støtte -
fordi vi jo har den rummelige skole (der ikke må koste mere), og fordi
vi har givet forældre hånds -og halsret over deres børn, selv de
handicappede, i strid med børnenes tarv, så vil udviklingen heller ikke
vende.

Det begynder med de voksne - børnene skal nok følge efter.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-09 11:32

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]

> ikke vende.
>
> Det begynder med de voksne - børnene skal nok følge efter.

Arne HAR jo nogle enkelte fornuftige synspunkter, IMO

Fra : Kim2000

Dato : 02-05-09 11:51

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> Arne HAR jo nogle enkelte fornuftige synspunkter, IMO

Arne kan skam mange visdomsord, problemet opstår når ikke alle er enige,
enten er man enige med Arne eller også kommer man i filteret. Arne kan ikke
debattere.

Fra : @ '

Dato : 02-05-09 09:49

On Sat, 2 May 2009 07:55:58 +0200, "Peter L" <plau@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Skolernes klasseværelser ser forfærdelige ud efter skoletid. Det flyder med
>madpapir og andet indtil rengøringen kommer.

så har forældrene jo totalt fejlet i opdragelsen af deres afkom
(jeg går ud fra at det IKKE er lærererne som sviner)

> [...]
>afholdt på faciliteterne for almindelige skoler.
>Blandt mine anker er at der bag radiatoren har været fyldt med madpapir og

selvfølgelig skal rengøringen være i orden, men lige så selvfølgeligt
skal eleverne ikke blot upåtalt og uden konsekvenser blot smide deres
affald hvor det passer dem

tinderne ændrer sig, men mon der ikke stadigvæk findes en skraldespand
i hvert klasselokale?

hvorfor ikke fortælle eleverne at de SKAL benytte denne til deres
affald?

>Min datter er skolelære i Australien, hvor eleverne rejser sig op og siger
>"goddag", når hun kommer ind,

/flueknepperi ON/ er det ikke den der komme ind i lokalet der hilser
godmorgen - de der allerede befinder sig der som svarer med samme
hilsen

>Da jeg var ung havde vi en dukseordning, hvor duksen sørgede for forskellige
>ting, f.eks. en ren tavle og en opvreden svamp, men duksen holdt også styr
>på os andre. Duksehvervet gik på omgang.

forhåbentlig sørgede duksen i din skoletid også for noget meget
vigtigt - at åbne vinduerne

>Efter min mening bør dukseordningen genindføres, så vore dages unge lærer
>lidt om ansvar?

hvis de ikke allerede hjemmefra har lært ikke at smide deres madpapir
på gulv og bag radiatorer bliver det svært

efter min mening bør den enkelte klasselærer have beføjelse til at
bortvise/hjemsende elever der ikke kan rydde op på eget affald til
genopdragelse

starter man på den linie fra dag et i første- eller børnehaveklasse
vil meget være vundet

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/