Amerikanerne skifter tro
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 08:30

Fra Kristeligt dagblad:

"Forskerne bag undersøgelsen vurderer, at andelen af amerikanere, som har
ændret trosretning mindst en gang i livet, er mellem 47 procent og 59
procent, hvilket er et højere tal end tidligere anslået. En tredjedel har
sprunget rundt mellem tre eller flere trosretninger.

Mange af de svigefulde troende forklarer ifølge undersøgelsen skiftet med,
at de ganske enkelt gled bort fra deres hidtidige religiøse tro.

- Undersøgelsen viser en slags religion a la carte, og hvor omsiggribende
det er. På nogle måder er det et anklageskrift mod den organiserede
kristendom. Det antyder, at der er en stor åben dør for nyankomne, men også
en bred bagdør for folk, der er på vej væk, siger religionsforskeren D.
Michael Lindsay, der er professor i sociologi på Rice University.

--------

Man kan sådan set godt forstå at "islam" forbyder folk at forlade denne
tro, - hvis forbuddet ikke fandtes ville måske halvdelen af alle muslimer i
verden forsøge sig med andre trosretninger, og det kan vi jo ikke have.

Amerikanerne er nok troende, men ofte på en anden måde end det man ser i
mere traditionelle samfund.

Her er noget for dem der hele tiden bringer "abortlægemodstand" frem at
arbejde med, måske kan man hævde at amerikanerne er to til tre gange mere
religiøse end selv de værste wahhabier? Jeg venter spændt på udspillene fra
især USA-haderen AHW. Iøvrigt lidt sjovt at mange af verdens muslimer hader
Vesten fordi Vesten er succesfuld mens deres kalifat gik nedenom og hjem, og
i fattigdom, - OG tidligere krafttroende kommunister hader Vesten, fordi
deres lykkerige gik nedenom og hjem, og aldrig så andet end fattigdom. Samme
syndrom med at hade dem der har succes, stik imod hvad Gud eller Marx havde
lovet de troende af overflod og lykkelige liv.

Fra : Lyrik

Dato : 30-04-09 10:43

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> også en bred bagdør for folk, der er på vej væk, siger religionsforskeren
> D. Michael Lindsay, der er professor i sociologi på Rice University.

Endu et protestantisk selvmordsforsøg maskeret som "en undersøgelske af
forskere"

Grunden til at amerikanere skifter tro er "Becourse we can!" Kig ud over
verden! er det ikke ynkeligt at hvis man er født i et mellemøstligt land så
er man stemplet som "muslim?"
Eller er man født i Italien så er man "katolik?"
Eller er man født i DK så er man "protestant?"

Det grundlæggende i religion var jo at det skulle være et personligt valg!
Trenden med at gøre det til et personligt valg er god. Amerikanerne har
tusinder af kirkeretninger.
Lad os sige at du kommer i en af dem og de forlanger at "alle skal gå med
slips!", så kan du udmelde dig og gå over i nabomenigheden hvor der "ingen
slipsetvang er!"

Det er kirkernes skyld! For de har vist vejen med at lave trossamfund der er
afvigende fra andre trossamfund. De har forladt en moderkirke af en eller
anden grund til noget de ikke ville finde sig i!

Nu har vi deres medlemmer så fundet ud af at vi kan gøre det samme!
Da jeg og konen var kærester var "Apostolsk Kirke" som vi kom i fordømmende
over for os!)) Hvad gjorde vi så? Vi vendte "Den Apostolske Kirke
ryggen!". Vi begyndte at komme hos Baptisterne!))
Dem forlod vi da de var på hutuernes side i folkemordet! Så meldte vi os ind
i Folkekirken. det passede så vi kunne have familien med ved brylluppet!
Og hvad så!!!

Kirkerne har ved deres Økumeniske fællesskab i verdenssamfundet af kristne
kirker vist os at der ikke længere er "En sand kirkeretning!"
Altså har du det dårligt i en af dem, så shopper du bare i en anden!
Det har samme alvorlighedsgrad som at skifte supermarked.

> [...]
> i verden forsøge sig med andre trosretninger, og det kan vi jo ikke have.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nå så det kan man godt forstå!!??? Det siger jo alt om "Forskerne der
forestod undersøgelsen" den skulle være fortaler for islam og et skud imod
et protestantisk hoved!

My wiew!.:

Alle kristne, alle trossamfund som er kristne, udgør det "kristne
legeme!"-Jesus Kristus er hovedet for det legeme.
"Vi" har al fremgang-al velsignelse-al ytringsfrihed!-Al fremtid!
Den åndelige arv skal vi bestøve nationerne med, især ved at være praktiske
foregangsmænd i gerning og sandhed og menneskelighed.
Hvilken kældersekt vi samles i er bedøvende ligegyldigt!

MvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-09 12:27

Knud Larsen <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> procent, hvilket er et højere tal end tidligere anslået. En tredjedel har
> sprunget rundt mellem tre eller flere trosretninger.

Tro og tro. De skifter vel normalt en protestantisk trosretning ud med
en anden ...

Og så konkurerer de amerikanske kirke lige så kraftigt som Coca Cola og
Pepsi Cola ... ville det være en fordel hos os?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 13:08

"Per Rønne" wrote:

> Tro og tro. De skifter vel normalt en protestantisk trosretning ud med
> en anden ...

Du kan jo også være "utrolig" forskellige, det eneste de er nogenlunde enige
om er noget med en mand som steg op fra graven.

> Og så konkurerer de amerikanske kirke lige så kraftigt som Coca Cola
> og Pepsi Cola ... ville det være en fordel hos os?

Hvis man fik gratis Coca eller Pepsi, så var det måske ikke så tosset, -
troen er vel en kasse Cola værd.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-09 13:40

> [...]

> om er noget med en mand som steg op fra graven.

> Hvis man fik gratis Coca eller Pepsi, så var det måske ikke så tosset, -

Ja, jeg foretrækker en statskontrolleret kirke, så de væreste excesser
holdes nede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 14:42

"Per Rønne" wrote:

> Ja, jeg foretrækker en statskontrolleret kirke, så de væreste excesser
> holdes nede.

Me too, - så længe det fungerer så godt som det gør nu.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-09 14:47

Knud Larsen <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> Me too, - så længe det fungerer så godt som det gør nu.

Ja, selv Naser Khader er ved at se lyset ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 30-04-09 17:06

> [...]
>
> Og så konkurerer de amerikanske kirke lige så kraftigt som Coca Cola og
> Pepsi Cola ... ville det være en fordel hos os?

Jeg kan se jeg bare skulle have læst tråden inden jeg selv skrev

Fra : Kim2000

Dato : 30-04-09 17:05

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> også en bred bagdør for folk, der er på vej væk, siger religionsforskeren
> D. Michael Lindsay, der er professor i sociologi på Rice University.

Man skal muligvis huske på at der er en kirke på hvert hjørne og en
nyreligiøs bevægelse på hver tredje. Så selvom man måske skifter tro så er
det fortsat indenfor samme trosretning.

> [...]
> i verden forsøge sig med andre trosretninger, og det kan vi jo ikke have.

Da slet ikke når samtlige andre troende klarer sig bedre end musserne.....

Fra : Isachsen

Dato : 30-04-09 18:37

Kim2000 wrote:

> Man skal muligvis huske på at der er en kirke på hvert hjørne og en
> nyreligiøs bevægelse på hver tredje. Så selvom man måske skifter tro
> så er det fortsat indenfor samme trosretning.

Det er da veldig demokratisk: fritt valg mellom flere forskjellige
"livssyn" og religioner - akkurat på samme måte som man kan velge mellom
en drøss "forskjellige" partier, Skjønt på det siste området er USA
noget tilbakestående med sine bare to partier (også nogen der ikke
teller med). Det er utrolig viktig i et demokrati, at man kan velge,
selv om det å velge egentlig er å diskriminere. Man må bare diskriminere
de riktige grupper og interesser, men også der finnes det et utvalg.
Det er vidunderlig å leve i et demokrati. At der bak alle "alternativer"
skjuler seg de samme eierinteresser, det er da til å leve med, eller?

Isachsen

Fra : @ '

Dato : 01-05-09 07:02

On Thu, 30 Apr 2009 19:36:53 +0200, "Isachsen" <tavekkorigi@setoinett>
wrote:

> [...]
>en drøss "forskjellige" partier, Skjønt på det siste området er USA
>noget tilbakestående med sine bare to partier (også nogen der ikke

i USA kan man stifte et politisk parti hvis man ønsker,

manglende tilslutning er ikke bevis for manglende demokrati

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_political_parties_in_the_United_States

>Det er utrolig viktig i et demokrati, at man kan velge,

demokrati

folkestyre - hvor findes det?

vi har mange såkaldt demokratiske lande hvor politiske partier bryder
lovene, f.eks. foreskriver dansk lov at folketingsmedlemmer alene er
bundet af deres egen overbevisning, alligevel opleves det oftest at
alle medlemmer i et parti stemmer nøjagtig ens gang på gang,

ingen skal bilde mig ind at alle i et politisk parti er 100% enige i
alle spørgsmål

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/