svineinfluenzaen H1N1 muterer hurtigt
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 29-04-09 22:54

"Jesus-loves-you" skrev ...

8710 <news:49f61007$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/a00f00a452d52726>

[ ... ]
> Men vær opmærksom på, at viruset kan mutere!

News:

=== citat start ===

TV2 TTV s165 Ons 29 Apr (2009, CET) 23:47:35

WHO: Svinevirus er uforudsigelig

WHO har hævet trusselsniveauet for en
svineinfluenza-pandemi fra fase fire
til fase fem på en skala fra et til
seks, oplyser WHO-chefen Margaret Chan.
Hun siger, at svineinfluenzaen H1N1
muterer hurtigt, og at dens videre udvikling er uforudsigelig.

Derfor er det øgede trusselniveau en
opfordring til alle lande om at aktivt
at forberede sig på en
svineinfluenza-pandemi.

Ifølge WHO er fase fem "et kraftigt
signal om, at en pandemi er nært
forestående."

opd. 29. apr 23:10

=== citat slut ====

Æv! ...

With kind regards,
Last OUTPUT: 8737 <news:49f8c18d$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8738

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 30-04-09 14:12

"Jesus-loves-you" skrev
8738 <news:49f8cc9b$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>

> [...]
> seks, oplyser WHO-chefen Margaret Chan.
> Hun siger, at svineinfluenzaen H1N1
> muterer hurtigt, og at dens videre udvikling er uforudsigelig.

More news (from JP):

Influenza opruster til nye angreb

Offentliggjort 30.04.09 kl. CET 14:20

Svineinfluenzaen muterer lige nu særdeles kraftigt for at tilpasse sig
mennesker og dermed kunne smitte så mange som muligt, konstaterer verdens
virusforskere.

Læs mere på ...
<http://jp.dk/udland/article1679339.ece>

With kind regards,
Last OUTPUT: 8758 <news:gtc779$fv0$1@newsbin.cybercity.dk>
8757 <news:49f9939b$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8759

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-04-09 18:15

> Svineinfluenzaen muterer lige nu særdeles kraftigt for at tilpasse sig
> mennesker og dermed kunne smitte så mange som muligt, konstaterer verdens
> virusforskere.

Ja, og så får vi influenzaepidemi. Det er hverken første eller sidste gang i
historien - alene denne vinter er over 1.000 danskere døde af influenza.

Mvh Maria

Fra : perhag

Dato : 30-04-09 13:59

On 30 Apr., 19:15, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Ja, og så får vi influenzaepidemi. Det er hverken første eller sidste gang i
> historien - alene denne vinter er over 1.000 danskere døde af influenza..

Der er nogle typer influenza som er mere dødelige end andre. Den
sygdom som i middelalderen blev kaldt "den sorte død" kan godt have
været ubehagelige influenzavarianter. Nyere undersøgelser tyder i
hvert fald på at der ikke var tale om sygdommen pest.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 30-04-09 21:46

"perhag" skrev

> ... "Maria Frederiksen" ... wrote:

[ ... file 8738 ... ]

> Der er nogle typer influenza som er mere dødelige end andre. ...

Korrekt (desværre) !

Husk på at mange indfødte indianere omkom af tilsyneladende "harmløse"
sygdomme (herunder forkølelse, vel sagtens), da den hvide mand ankom til
Amerika.

De omkom, fordi de ikke havde været udsat for bl.a. influenza før og derfor
ikke havde udviklet et immunforsvar herimod.

Det er (vist nok) noget tilsvarende vi kan risikere mht. H1N1 influenza A.

Bemærkes skal det i hvert fald, at ...

=== citat start ===

TV3 Teksttv 30/04/09

Virusekspert: Bekymrende udvikling

Svineinfluenzavirus er godt i gang med
at mutere. Analyseprøver af de første
smittede tilfælde i Mexico, Texas og
Florida viser, at virussen allerede nu
har udviklet sig forskelligt fra sted
til sted.

'Virusset afprøver med andre ord nye
former i forsøget på at komme uden om
det menneskelige immunforsvar. Vi
vidste godt, at det ville ske, men
alligevel må jeg betegne det som en
skræmmende udvikling,' siger Lars P.
Nielsen, leder af influenzalaboratoriet
på Statens Serum Institut.

Newspaq - 12:57

=== citat slut ====

Last OUTPUT: 8761 <news:49fa08fc$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8762

Fra : Per Rønne

Dato : 01-05-09 06:42

Jesus-loves-you <John15.13@1.John4.8.Heaven> wrote:

> [...]
> alligevel må jeg betegne det som en skræmmende udvikling,' siger Lars P.
> Nielsen, leder af influenzalaboratoriet på Statens Serum Institut.

Han udtaler sig jo på en måde, som synes at indicere at H1N1 influenza
A, »svineinfluenza«, har en slags kollektiv bevidsthed, og et kollektivt
mål.

En sådan antagelse ville vist lede til en dumpning til embedseksamen,
såvel inden for biologi som inden for lægevidenskab ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-09 09:48

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> En sådan antagelse ville vist lede til en dumpning til embedseksamen,
> såvel inden for biologi som inden for lægevidenskab ...

Det er noget værre vrøvl. Hvorfra har du den opfattelse? Er du måske
mikrobiolog?

Det er helt almindeligt at man omtaler viras funktions-og mutationsmåde
som "intelligente" systemer der kan reagere på de påvirkninger de mødes
med og dermed også kan ændre "adfærd". Det er der skrevet adskillige
rapporter om - jeg har faktisk læst nogle af dem da jeg læste medicin,
så intet nyt under solen her.

Det er derfor ganske i overensstemmelse med forskningen at udtale sig
som han gør. Vi ved at både vira og bakterier muterer i forhold til de
påvirkninger de udsættes for af et eksisterende immunsystem. Det gøres
på mange måder.

Fx skriver
http://www.videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/i_alexander_flemings_fodspor :

De opportunistiske bakterier bruger en helt bestemt strategi for at
angribe kroppen,« fortæller Michael Givskov.
»I begyndelsen opfører de sig harmløst. De undlader populært sagt at
fyre deres våben af, og så har immunsystemet svært ved at opspore dem. I
hemmelighed opbygger de deres brohoved, og når de er mange nok, bruger
de deres kemiske kommunikationssystem til at koordinere et storstilet
angreb, så de virkelig kan slå rod og blive en kronisk, permanent
infektion.«

En del af disse bakteriers angrebsstrategi går ud på at skjule sig bag
et biokemisk skjold - såkaldt biofilm - som forhindrer immunsystemets
celler i at angribe dem.

Skjult bag skjoldet begynder bakterierne at udsende de
sygdomsfremkaldende og vævsnedbrydende stoffer, og skjoldet er samtidig
designet så djævelsk, at det opløser immunforsvarets modangreb.

Pseudomonas aeruginosa går efter alle svagheder hos svækkede mennesker.
Den sætter sig i luft- og urinveje, er den hyppigste årsag til
infektioner i sår, brandsår samt ører, og desuden den mest udbredte
kolonist på hospitalsudstyr som respiratorer og katedere«

»Det er umådeligt svært at behandle Pseudomonas aeruginosa med
antibiotika i længden,« forklarer Michael Givskov.
»Den udviser langt større resistens end for eksempel stafylokokker,
giver usædvanligt ondartede infektioner og er en skurk, som længe har
været undervurderet. Det er en formidabel modstander og rangerer nu i
England som en 'superbug' - en superresistent bakterie.«

Inspireret af tangplanters våben mod bakteriebelægninger
(biofilm-dannelse) og helt almindelige hvidløg har professor Michael
Givskov udviklet en metode til at forstyrre Pseudomonas
aeruginosa-bakteriens kemiske kommunikation.

Det ødelægger mikrobernes evne til at koordinere deres angreb og danne
beskyttelsesskjold, og så kan immunforsvaret tage sig af bakterierne,
uden at patienterne bliver voldsomt syge af infektionen.

Metoden dræber altså ikke bakterierne, men ødelægger i
stedet »kommandovejene«. Derfor bliver mikroberne ikke presset til at
udvikle resistens mod det nye våben, og Michael Givskov og kollegerne
har da heller ikke set resistens i deres forsøg.

»Vi vil gerne forsøge at benytte en nanoteknologisk tilgang, så vi kan
overtrække forskellige overflader med vore nye antimikrobielle
stoffer,« fortsætter Michael Givskov.

»Kan vi gøre det med for eksempel hospitalernes katedre, slanger,
kunstige hofter og andre genstande, som skal ind i patienten, så kan vi
forhindre bakterien i at kolonisere dem og trænge ind i folk. Og på den
måde forhindre titusindvis af alvorlige infektioner om året.«

Det er primært virus som omdanenr RNA til DNA og det sker inde i en
inficeret celle ved hjælp af cellens maskineri (og energi). Virus laver
dobbeltstrenget nukleinsyre (DNA) ud af enkeltstrenegt nukleinsyre
(RNA), men der skal være tale om en streng og ikke fragmenter.

Når der altså er kemisk kontakt mellem celler der angribes og de
angribende vira, aflæser vira "koderne" i cellen og ændrer sig i
overensstemmelse dermed. Kommer de ind i cellerne, kan de udnytte
cellernes biologi til at multiplicere sig. Vi ser det fx ved
kræftceller, der i virkeligheden er celler der vokser hæmningsløst af
ukendt årsag. Man er ved at komme frem til at det kunne være særlige
mikrobiologiske enzymatiske forhold der påvirker de oprindeligt raske
celler udefra. Man har endda talt om vira som værende årsag til dette,
men det ved jeg dog for lidt om til at udtale mig skråsikkert om.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-09 17:21

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
> med og dermed også kan ændre "adfærd". Det er der skrevet adskillige
> rapporter om - jeg har faktisk læst nogle af dem da jeg læste medicin,

Jeg kan kun opfatte noget sådant som noget nyreligiøst vrøvl.
Fuldstændigt som Gaia-idéen; Jorden eller Jordens biosfære /har/ ingen
fællesbevidsthed, og skal man tale om et handlende centralhjernesystem
er det i hvert fald først nu under dannelse. Det er os.

Mutationer sker tilfældigt, og vil i langt de fleste tilfælde forringe
overlevelsesevner radikalt, men i få tilfælde vil det forbedre dem, og
disse mutanter vil derefter blive selekteret gennem evolutionen.

Det er så muligt at nogle vira [og andre væsener] er mindre beskyttede
mod mutationer end andre, og derfor hyppigere muterer, og så vil de
naturligvis være farligere.

Men nogen fælles handlende bevidsthed må du altså til New Age med. Det
er dog også muligt at nogle forskere bruger sådanne pædagogiske
forklaringer.

Ud fra en naturvidenskabelig betragtning er det hele naturligvis helt
stokastisk-mekanisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-05-09 08:10

Per Rønne wrote:

> Jeg kan kun opfatte noget sådant som noget nyreligiøst vrøvl.

Det Wilstrup har lært på medicinstudiet er ikke nyreligiøst vrøvl. Det
er en skidt idé at udbrede sig om den slags offentligt, fordi lægfolk
meget nemt kan misforstå det og antage at naturvidenskaben er blevet
religiøs, men indenfor naturvidenskaben er det helt sikkert en god
model, en god anskuelsesmetode, som man kan arbejde ud fra.

> Fuldstændigt som Gaia-idéen; Jorden eller Jordens biosfære /har/ ingen
> fællesbevidsthed, og skal man tale om et handlende centralhjernesystem
> er det i hvert fald først nu under dannelse. Det er os.

Det ved Wilstrup godt. Det ved de andre inde på lægestudiet også godt.

> Mutationer sker tilfældigt, og vil i langt de fleste tilfælde forringe
> overlevelsesevner radikalt, men i få tilfælde vil det forbedre dem, og
> disse mutanter vil derefter blive selekteret gennem evolutionen.

Det ved Wilstrup godt.

> Det er så muligt at nogle vira [og andre væsener] er mindre beskyttede
> mod mutationer end andre, og derfor hyppigere muterer, og så vil de
> naturligvis være farligere.

Den sætning fik du vist formuleret forkert...

> Men nogen fælles handlende bevidsthed må du altså til New Age med. Det
> er dog også muligt at nogle forskere bruger sådanne pædagogiske
> forklaringer.

Mit indtryk er at forskerne bruger dem i interne diskussioner, snarere
end når de forklarer tingene for lægfolk. Jeg kan i hvert fald se mange
ting der kan gå galt, når lægfolk bliver eksponeret for ideen, og jeg
fik det selv lidt skidt da jeg så Lars P. Nielsens udtale, fordi jeg
meget nemt kan forestille mig hvad for skrupskøre fantasier den slags
kan sætte gang i inde i lægfolks hoveder.

> Ud fra en naturvidenskabelig betragtning er det hele naturligvis helt
> stokastisk-mekanisk.

Ja, og det ved Wilstrup godt.

FUT < news:dk.videnskab.sundhed >.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-05-09 10:18

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Det Wilstrup har lært på medicinstudiet er ikke nyreligiøst vrøvl.

Har stalinist-AHW også en alvidende mentor?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-09 13:30

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Den sætning fik du vist formuleret forkert...

Næh. Væsener der muterer lettere end andre væsener vil opleve at flere
af deres afkom går til grunde. Til gengæld vil en del af deres afkom
have nogle ekstra fordele, som vil gøre dem bedre egnede til overlevelse
end ellers - og altså farligere for os.

Det afgørede her er om hvor meget afkom arten så får, og her får den så
rigtigt meget afkom.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 22:51

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

været ubehagelige influenzavarianter. Nyere undersøgelser tyder i
hvert fald på at der ikke var tale om sygdommen pest.

*Hvilke undersøgelser? Man har ikke afvist at der var tale om pest - det
er der faktisk sikre vidnesbyrd om. Man har problematiseret hvordan
smitten blev viderebragt - mus og rotter er ikke forklaringen, men
muligvis lus og lopper på de nævnte ædle dyr.
Beretningerne om sygdomsforløbet er imidlertid så manifest og så
enslydende at ingen er i tvivl om at det var pest.
Jeg har i hvert fald ikke hørt andet.

Fra : perhag

Dato : 30-04-09 17:49

On 30 Apr., 23:51, "Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:
> *Hvilke undersøgelser? Man har ikke afvist at der var tale om pest
- det
> er der faktisk sikre vidnesbyrd om.

I et andet indlæg kritiserede jeg Wikipedia-miljøet, men deres
beskrivelse af Den Sorte Død er jeg enig i:

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_sorte_d%C3%B8d

Hvad var den historiske pest for en sygdom?
I de seneste år er man kommet i tvivl om den traditionelle forklaring
på Den sorte Død. En række forhold gør, at man i stedet er begyndt at
arbejde ud fra en teori om, at den snarere skyldes et virus (af ebola-
typen):

Sygdommens ufatteligt hurtige spredning (op til 8 km/døgn) i forhold
til spredningsraten ved nutidige udbrud af byldepest, forårsaget af
Yersinia pestis
Sygdommens udbredelse til det fuldstændigt rottefrie Island
Et fund af byldepest-DNA fra en middelaldergrav er draget i tvivl, og
andre undersøgelser har ikke fundet byldepest-DNA (Gilbert 2004)
Disse kendsgerninger peger mod en smitte direkte fra menneske til
menneske, og en inkubationstid, som var lang nok til, at smittede, men
endnu ikke syge mennesker kunne nå frem til endnu ikke ramte områder.
Undersøgelser i England (Scott & Duncan 2000) peger på en
inkubationstid på 37 døgn, hvad der stemmer godt med virus som
sygdomsårsag. Det stemmer også godt overens med, at byen Venezia fik
fjernet pesten ved at gennemføre en karantæne på 40 døgn for alle
tilrejsende.