Statikuk eller swop?
Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 20:15

"Langt hovedparten af muslimerne i Danmark kunne aldrig drømme om at give
deres børn en endefuld eller en lussing for at opdrage dem. Hos hr. og fru
Jensen sidder lussingerne noget løsere.

Kun syv procent af muslimerne i Danmark mener, at vold i opdragelsen kan
accepteres, mens 16 procent af resten af befolkningen mener det er i orden.
Det viser undersøgelsen Din muslimske nabo, som Capacent har foretaget for
DR.

Mandana Haack-Sørensen er blandt de mange muslimer, der mener, at det er
uacceptabelt at bruge vold til at opdrage børn. Hun er mor til tvillingerne
Niklas og Lukas på 3½ år, og de behøver altså ikke frygte en endefuld:

"- Jeg synes, at det er en dårlig idé. Man når meget længere med
kommunikation, og jeg prøver at snakke meget med drengene i stedet for. Også
hvis de gør noget forkert, siger Mandana Haack-Sørensen, der er 34 år og
arbejder som stamcelleforsker på Rigshospitalet.

------
Nu har korporlig afstraffelse jo lige været i medierne, man var chokeret
over hvor udbredt det var i muslimske kredse, - og så spørger man uskyldigt
muslimer "Går du ind for lussinger"

Det er pinligt at man tror på at svarene viser virkeligheden, - man kunne
lige så godt spørge HA "går I ind for kriminalitet" - og blive glædelig
overrasket over at det gør de sandelig ikke.

Den slags spørgsmål skal naturligvis "pakkes ind" - så man lister sandheden
ud af folk, det andet er jo jubel-tosset.

OG så bruger DR en virkelig repræsentativ muslimsk kvinde, - med et
polyteistisk navn og med to børn med typisk kristne navne. Derudover er hun
frafalden fra islam, idet hun er gift med en vantro dansker - så vidt man
kan se.
Jamen det ER da bare herligt, - hvad bliver det næste i serien af blålys og
afledninger?

Spørgsmålet med muhammedtegningerne var perfekt til at afsløre hvad folk
*virkelig* mente, dem der ikke indskrænke ytringsfriheden, - det ville de så
alligevel, dvs 80% af dem.

Fra tidligere på året:

En klasselærer i 2. klasse på Rådmandsgade Skole i København fik et chok, da
hun efter en tilfældig episode tog en snak med eleverne om vold og bad dem
skrive og tegne om, hvordan konflikter blev håndteret derhjemme.

To tredjedele af klassens 24 børn kunne fortælle om vold i hjemmet. Nogle
fortalte om at blive slået med hård hånd, én tegnede den bøjle, han blev
slået med, mens enkelte skrev, at deres mor blev slået.

»Det kom som en overraskelse for os, at der var så mange i netop den klasse,
for det er ikke noget, børnene selv fortæller om«, siger Camilla Ottsen, som
er viceinspektør på Rådmandsgade Skole.

---
Men de var nok ikke muslimer

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 29-04-09 20:54

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> writes:

> lige så godt spørge HA "går I ind for kriminalitet" - og blive
> glædelig overrasket over at det gør de sandelig ikke.

"Understøtter undersøgelsen ikke mine fordomme, må den være defekt" :)

--
/Wegge

Fra : /Peter

Dato : 29-04-09 21:10

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> "Understøtter undersøgelsen ikke mine fordomme, må den være defekt" :)

"Understøtter undersøgelsen ikke VIRKELIGHEDEN, må den være defekt"

Fra : TS

Dato : 29-04-09 22:11

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> "Understøtter undersøgelsen ikke mine fordomme, må den være defekt" :)

nu refererede knud til en tidligere artikel som modsiger denne
undersøgelse...måske du skulle styre dine fordomme og argumentere hvorfor du
mener denne undersøgelse holder istedet for at synke debatten til det
sædvanlige mudderkast niveau - men det er måske det eneste islam
apologisterne kan?

Fra : Henri Gath

Dato : 29-04-09 22:19

"TS" <sp@m.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du mener denne undersøgelse holder istedet for at synke debatten til det
> sædvanlige mudderkast niveau - men det er måske det eneste islam

Det lader til det.............

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 23:10

Anders Wegge Keller wrote:

> "Understøtter undersøgelsen ikke mine fordomme, må den være defekt" :)

Så du mener ikke at HA'ere "går ind for kriminalitet", - hvis de siger de
ikke gør det?

Jamen, tillykke med det.

Prøv at blive medlem uden at have været i spjældet, - for nu at tale om det
konkrete eksempel med rockerne.

Der er forresten en god illustration mht at få folk til at rykke ud med hvad
de virkelig mener, - en undersøgelse i New York svjh hvor folk påstod at de
mest læste klassisk litteratur, - så påstod man de havde vundet en præmie og
de kunne vælge blandt flere bøger, - og de fleste valgte elendig
trivial-litteratur.

Man er nødt til at være lidt fiks, når man laver sådanne undersøgelser.

Vi har jo netop haft et skræmmeeksempel med en velmenende dame som har
spurgt i hjemmene "er du blevet tvangsgift" - og til hendes overraskelse var
praktisk taget ingen blevet det.
Men du ville vel tro på den, det var jo trods alt en *undersøgelse* ?

Det holder ofte stadig med churchills tre slags løgne: "Lies, damn lies, and
statistics"

Fra : Frank

Dato : 30-04-09 13:03

Hej

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> "Understøtter undersøgelsen ikke mine fordomme, må den være defekt" :)

Ja, gad vide hvilken fordommer der er baggrund for følgende udtalelse:

»Vi kan se, at når vi besøger skoler i områder, hvor der er mange børn med
anden etnisk baggrund, bliver de enten meget forundrede over, at vi har en
lov, der forbyder at slå børn, eller også mener de, at den lov ikke gælder
for dem. Fordi det bliver man da bare (slået, red.), forældre må gøre, hvad
de vil - sådan er det bare«.

Eller

Han har oplevet masser af eksempler på hårdhændet opdragelse i det, han
kalder »den etniske underklasse«.

»Men indvandrerforældrene gør det, fordi de elsker deres børn, og de er
bange for, at de ender i dårligt selskab. Jeg har endnu ikke mødt en
indvandrerfamilie, der hader deres børn. Men jeg har mødt mange, der ikke
aner, hvordan de skal opdrage deres børn i Danmark«, siger han.

Det underlige ved DR's undersøgelse er at lige netop denne er så forskellig
fra tidligere undersøgelser og rapporter fra 'virkeligheden'.....

En mulig forklaring kunne være brugen af ordet 'vold' der for nogle er en
lussing/røvfuld og for andre er bøllebank med et baseball-bat.

Mvh
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 13:26

Frank wrote:
> [...]
> En mulig forklaring kunne være brugen af ordet 'vold' der for nogle
> er en lussing/røvfuld og for andre er bøllebank med et baseball-bat.

Det var også MIN første tanke, men så vidt jeg kan se så står der ikke
"vold".

Undersøgelsen kan bruges som skoleeksempel på hvordan man ikke skal gøre
det, dvs som eksempel på, at man ikke bare kan spørge om kontroversielle
kulturelle forskelle, som lige er blevet udskældt i medierne. Det skal
naturligvis pakkes ind, så besvareren ikke opdager "problemet". Man kunne
have lavet et scenarie og spurgt "ville du straffe dit barn hvis det gjorde
dette?"

Undersøgelsen belyser også glimrende politisk korrekthed, og det dybe ønske
om at finde positive ting om islam.
Folk som Seidenfaden, Engelbrecht og Bonnichsen sidder sikkert og siger:
"Har vi ikke hele tide sagt at danskere er flere gange mere voldelige end
selv de mest forhærdede talibanere, - islam ER simplethen harmoni og i
menneskene velbehag"

Her er lige et pip fra en af Danmarks mest kendte velmenere, om en helt
anden sag:

Formand for Retssikkerhedsfonden Ole Espersen, hæfter sig ved, at regeringen
ikke har undersøgt konsekvenserne af tiltaget: "Der er simpelthen ikke
sagligt belæg for at indføre fodlænker. Vi mener ikke, tiden er moden, og
synes, der er behov for en undersøgelse af konsekvenserne først," siger han.

Bemærk "tiden er ikke moden" - tiden er ALDRIG moden, til andet end at ævle
og bævle, og sende "signaler" til højre og venstre.

"Det får Dansk Flygtningehjælp til at tage skarpt afstand fra forslaget, som
de mener er for vidtgående:

"Elektroniske fodlænker er en frihedsberøvelse, som er helt uacceptabel,"
siger Anne Lacour, flygtningechef i Dansk Flygtningehjælp.

Jamen dog, det ville da være fuldstændig udansk, at man skulle tjekke om
folk gør som loven forlanger, DET kan vi slet ikke have. "

Jeg må dog rose menneskerettigsfolkene for at sige at det IKKE er noget
problem at gå med en elektronisk dims om ankelen, det er IKKE
frihedsberøvelse.

Fra : Frank

Dato : 30-04-09 14:34

Hej

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var også MIN første tanke, men så vidt jeg kan se så står der ikke
> "vold".

I artiklen til undersøgelsen står der:

[...]

I grafikken ifm artiklen står som overskrift:

"Brug af revselse (En lussing/endefuld) i børneopdragelsen"

Og der er en stor forskel på revselse og vold.

Ifm beskrivelsen af baggrunden for og omstændighederne ved undersøgelsen
står der:

"Interviewarbejdet er blevet udført af et særligt udvalgt og uddannet team
af interviewere, der udover at tale dansk alle taler et af følgende sprog:
Arabisk, Farsi, Pashto, Somali, Tyrkisk og Urdu."

Det kunne være interessant at vide hvilket spørgsmål 'den øvrige befolkning'
er blevet stillet og om nuancerne er kommet med på udenlandsk.....

Mvh
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 15:00

Frank wrote:
> [...]
>
> "Brug af revselse (En lussing/endefuld) i børneopdragelsen"
>
> Og der er en stor forskel på revselse og vold.

Netop, men det var vel den sædvanlige journalistiske overdrivelse, - jeg går
ud fra at spørgsmålet VAR på "revselse" "lussing/endefuld"

> [...]
>
> Det kunne være interessant at vide hvilket spørgsmål 'den øvrige
> befolkning' er blevet stillet og om nuancerne er kommet med på

Netop, det undrede jeg også på. Mon fx alle de "tosprogede" har talt et
klart og tydeligt dansk, - jeg kender "tosprogede" hvor man virkelig skal
bruge alle sanser for at forstå, hvad der bliver sagt, OG ikke alle er lige
gode til at forstå folk med bare få fejl i det danske, - dertil er vi ikke
nået endnu. Jeg har endog snakket med en gammel ven så sent som i dag, - jeg
får aldrig fat i 100 pct af hvad hun siger, og jeg ER ret god til at forstå
flere former for dansk, når jeg selv skal sige det.
Nå, men de har vel brugt kapaciteter, kan man håbe.

Det kunne have været interessant at være en flue på væggen, når disse
spørgsmål blev stillet. Mht muslimers ulyst til ytringsfrihed i forbindelse
med religion, så passer undersøgelsen fint med fx den tidligere større
undersøgelse hos Cepos.

Kun 18% ville have sharia indført (inkorporeret i dansk lov), - det er jo
til sammenligning 40% i England som ønsker ren sharia. Mon ikke det også er
et "farligt" spørgsmål, hvor man ikke kan være sikker på at folk er ærlige?
Selv imam Pedersen har jo trukket sin trussel om sharia tilbage, han var
"ophidset" da han kom med den siger han. Mon ikke det er mere sandsynligt,
at han igen ville ændre mening, hvis/når muslimer bliver flertallet i DK?
Også Fatih Alev blev forskrækket, da han opdagede at folk hvad opdaget, at
han havde "lovet" muslimsk flertal i Danmark i "vores levetid" og han
fjernede udsagnet fra sin hjemmeside.

Anyway, kun islam har myrer der taler og hulkende palmestammer, så det må vi
jo glæde os til/over

Fra : perhag

Dato : 30-04-09 13:20

On 30 Apr., 16:46, Anders Wegge Keller <we...@wegge.dk> wrote:
>  Jeg forholdt mig til emnet, nemlig fordomsfuldhed, overfor resultater
> der ikke passer ind i forestillingerne. Det forstod hverken du eller
> Knud, og længere er den ikke.

Den eneste fordom K.L. har fremlagt indtil videre om undersøgelsen, er
vel at han antog der blev spurgt om endefuld/lussing. Om der faktisk
blev spurgt om dette eller om vold ved vi ikke endnu.

Det er så tydeligt at du er miljøskadet af Wikipedia, hvor det vigtige
er at finde en henvisning, helst til en offentlig internetside.
Kritiske overvejelser om emnet kaldes POV, men det er netop en
diskussion som denne her, som er bedste mulighed for at nærme sig
sandheden om emnet.

Frank har forsøgt at bringe andre undersøgelser om emnet, men et
spørgsmål som "slår du dine børn" eller "er du holdt op med at slå
dine børn" skal man ikke regne med at få brugbar empiri fra. Man kan
undesøge børnene for slagmærker, eller måske lade børnene udtale sig
om spørgsmålet mens de måles af en løgnedetektor. Her skal man dog
overveje om en løgnedetektor egentligt virker på muhamedanere.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 29-04-09 21:06

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> "Understøtter undersøgelsen ikke VIRKELIGHEDEN, må den være defekt"

Hvad dine fordomme foreskriver dig virkeligheden er, er mig et fedt...
--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 29-04-09 21:10

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> det meste er måske "dig et fedt" -også fakta?

Fakta er at en repræsentativ undersøgelse giver et resultat du ikke
forventer. At du ikke bryder dig om det, kan jeg ikke bruge til noget.

Dine fordomme må du selv rode med.

--
/Wegge

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 29-04-09 21:14

Knud Larsen skrev:
> [...]
> for det er ikke noget, børnene selv fortæller om«, siger Camilla Ottsen, som

well, "politisk ladede" undersøgelser har en tendends til at give de
resultater som betaleren efterspørger, om det så er den ene eller anden
politiske fløj.
Hvis man pakkede spørgsmålene ind i de sædvanlige "Hvilket forsikrings
selskab foretrækker du?", "Hvornår handlede du sidst i Netto?" osv, fra
rent kommercielle rundspørger, ville svarene nok være anderledes.

- cep

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-09 21:20

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> klasse, for det er ikke noget, børnene selv fortæller om«, siger Camilla
> Ottsen, som er viceinspektør på Rådmandsgade Skole.

Fra Fagbladet Folkeskolen:

Men nogle af dem ved simpelt hen ikke, hvad der kræves af dem som forældre i
skolen. De skal først til at lære det.

Det vil Mohamad Al-Abd hjælpe dem med.

»De aner ikke, hvordan en dansk skole fungerer«, siger han.

For ham og skolens lærere hænger det fint sammen, at skolen på én gang er
muslimsk og moderne dansk.

Men ikke nødvendigvis for forældrene. Deres skoleerfaring stammer fra
autoritære skoler med terperier og korporlig afstraffelse.

"terperier og korporlig afstraffelse"
Der er noget der ikke stemmer...

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 29-04-09 21:39

"Henri Gath" <gath@mail.dk> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke læse?

Du ikke forstå?

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 06:22

> Så du mener ikke at HA'ere "går ind for kriminalitet", - hvis de
> siger de ikke gør det?

Det siger jeg intet om. Men det er du åbenbart ikke i stand til at indse.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 08:09

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> writes:

> Det håbede jeg heller ikke, - men hvorfor skulle du så ud med den om
> "fordomme"?

Fordi du har en forestilling om at muslimer er voldelige, og derfor
vil du ikke tro på en undersøgelse, der viser at de er mindre
tilbøjelige til at benytte korporlig afstraffelse.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 08:41

> Muslimer bruger uden nogen tvivl mere korporlig afstraffelse, end vi
> gør i DK. Det er ikke et spørgsmål om tro, det er ren empiri.

Nej, det er din fordom.

Empirien er den undersøgelse du afviser, fordi den ikke understøtter
din fordom.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 08:54

> Tror du hvad du ønsker at tro.

Jeg ønsker ikke at tro noget. Jeg ønsker at støtte mig til fakta. Det
gør du ikke, så derfor betragter jeg det som ret udsigtsløst at
fortsætte denne diskussion.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 09:41

> Ufatteligt, at du ikke selv indser, ar der er en manglende brik i
> din forståelse af diskusiionens indhold.....men halleluja.....

For mig handler denne diskussion kun om at påpege Knuds
fordomsfuldhed. At du deler dem, kan jeg ikke bruge til andet end en
tør konstatering.

Hvad du ellers måtte mene at kunne udlede er noget du selv må rode
med.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 11:19

> Og det lykkedes dig så ikke, - kun at udstille din egen
> fordomsfuldhed om mig, OG din egen uvidenhed om verden.

SÃ¥vel som det er umuligt at overbevise en paranoid om at det kun er
indbildning, er det umuligt at overbevise dig om din fordomsfuldhed,
da netop den forhindrer dig i at se verden som den er. Det er
sørgeligt, men jeg har ikke de midler der skal til, så jeg må jo bare
konstatere de sørgelige kendsgerninger.

Jeg håber for dig at du en dag får det bedre.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 13:14

"Frank" <frank@nosmap.dk> writes:

> Hej
>
> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, gad vide hvilken fordommer der er baggrund for følgende
> udtalelse:

Din selektive udvælgelse af de udsagn der understøtter din
fordom. Det eneste du kan bruge det til, er at få din hjerne til at
frigive nogle endorfiner, som belønning for at du har gjort det samme
som du har gjort før.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 13:58

> [...]

> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Udsagnene var ikke selektive - det ville have betydet at der var foretaget

Du har også valgt dem.

> Det er et rigtigt godt argument for at DR's undersøgelse er en
> korrekt afspejlning af virkeligheden og at alle tidligere
> undersøgelser er forkerte. Og et godt eksempel på en debatteknik
> hvor man går efter bolden og ikke efter manden.

Du, dine fordomme, og dit selektive syn på verden *er* bolden.

> Det er rart at møde en debatør der i den grad har argumenterne i
> orden.

Det er godt at se at retorikkens lavmål stadig har et reservat
udenfor grundskolen.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 14:33

> Med fælles indsats kan vi sikker nå lavere endnu.

Du må klare dig selv. Jeg gider ikke spilde mere tid på dig.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 14:50

> [...]

> Du kan altså ikke finde nogle?

> Bare en enkelt artikel, kronik eller undersøgelse?

Det handler om at jeg ikke har hverklen tid eller lyst til at uddanne
dig i den journalistiske udvælgelsesprocess, herunder hvordan
historier uden en konflikt, praktisk taget aldrig vil blive
skrevet. Enten ved du det, og bruger det til at manipulere med, eller
også er du ikke skarp nok til selv at indse det, hvorfor der ikke er
fremtid i at forsætte med at træde rundt i din dæmagogi.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-04-09 15:47

"Frank" <frank@nosmap.dk> writes:

> Der er jeg så uenig med dig. Det handler om at du faldt over indlæg
> (KL's trådstarter) som du ikke kunne lide. Og i stedet for at
> forholde dig til indholdet gik du straks efter manden. Jeg beder
> blot om at du forholder dig til indholdet. Det burde ikke være så
> svært.

Jeg forholdt mig til emnet, nemlig fordomsfuldhed, overfor resultater
der ikke passer ind i forestillingerne. Det forstod hverken du eller
Knud, og længere er den ikke.

Jeres fordomme bliver ikke mere virkelige af at i skamrider
retorikkens laveste fællesnævner.

--
/Wegge