Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan tager man de der "brunlige" billed~
Fra : CAWH

Dato : 30-07-01 19:12

Hvad skal der til, for at tage billeder med det "brunlige" skær ? Nogen
kalder det vist Sephia eller sådan noget !

Jeg går udfra det er en sort/hvid film man skal bruge, men hvordan med
fremkaldelse osv. ?

Mvh. Casper

Fra : CAWH

Dato : 30-07-01 19:13

Det skal lige tilføjes at det er almindelig papir billeder og ikke digital !
(hvor du ellers har mulighed for at skifte dertil).
-Casper-

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-07-01 19:42

"CAWH" <xxxx7211@hotmail.com> wrote in

> Hvad skal der til, for at tage billeder med det "brunlige" skær ? Nogen
> kalder det vist Sephia eller sådan noget !

**Den nemme måde:
Du bruger den film du har spurgt om - Kodak T400CN - og får den fremkaldt
helt almindeligt på farvepapir ganske som du ville med enhver farvefilm.
Det vil give dig svagt brunlige billeder. Du kan også bruge Ilfod XP2 Super
filmen (også 400 ISO)

**Den mindre nemme måde:
Du skyder og får fremkaldt en rigtig sort/hvid film og når du afleverer den
til fremkaldelse beder du om at få bruntonet billederne. Spørg lige om
prisen inden du vælger denne løsning for det er normalt væsentligt dyrere
at få fremkaldt s/h film og der kommer også tillæg for toningen.

Hilsen
Kenneth

Fra : A.H.

Dato : 30-07-01 21:06

Jeg kan ikke anbefale "den nemme måde" da jeg selv har prøvet, og fik grimme
blågrå billeder med alt formeget kontrast på tilbage.

Jeg har set billeder som er lavet på "den mindre nemme måde" og det ser godt
ud, men koster røven ud at bukserne, selv fortrækker jeg at scanne mine
negativer og tone dem som JEG ønsker det, for så at sende dem til print hos
fuji via Merlin og der virker lige så godt.

Hilsen
Anders

HomePage.: http://hjem.get2net.dk/soulprince/

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-07-01 21:23

"A.H." <no@mail.com> wrote in news:B5j97.278$WS1.24421@news.get2net.dk:

> Jeg kan ikke anbefale "den nemme måde" da jeg selv har prøvet, og fik
> grimme blågrå billeder med alt formeget kontrast på tilbage.

Så bør du gå tilbage med billederne eller finde en anden til at printe dine
billeder. Det er et problem med den person der har lavet billederne og ikke
filmen.

Hilsen
Keneth

Fra : A.H.

Dato : 30-07-01 21:40

> [...]
dine
> billeder. Det er et problem med den person der har lavet billederne og

Jeg har prøvet tre gange at få en XP-2 fremkaldt til 50,- som en alm.
farvefilm(C-41) på farvepapir med samme resultat, skønt det var forskellige
steder alle tre gange, men jeg tør ikke tænke på prisen hvis jeg skulle bede
dem om at tone billederne for mig.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-07-01 21:25

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> wrote in

> [...]
> fremkaldt helt almindeligt på farvepapir ganske som du ville med enhver
> farvefilm. Det vil give dig svagt brunlige billeder. Du kan også bruge

Jeg glemte at nævne at du også kan få printet billeder fra denne type film
på s/h papir hvorved resultatet bliver tættere på rigtig s/h end på
farvepapir. Og så kan du gøre det samme som på den mindre nemme måde - få
tonet printet..

Hilsen
Kenneth

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-07-01 21:33

CAWH wrote:

> Jeg går udfra det er en sort/hvid film man skal bruge, men hvordan med
> fremkaldelse osv. ?

Ægte bruntoning gør det sorte/grå i billedet brunt, det gøres med
gammeldags bruntoning, den teknik kan du læse om i de fleste fotobøger,
det vil være alt for omstændigt med en beskrivelse her i gruppen - og ja
det er kun S/H billeder der kan bruntones.

Man kan lave en uægte bruntoning ved at lægge S/H billeder i kaffe, det
gør dog kun det hvide svagt brunt, det kommer til at virke som et ældet
billede.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen