Indvandrere er ikke ens ;-)
Fra : Ukendt

Dato : 29-03-09 13:17

ER det ikke utroligt, at man nu kan sige sådan noget offentligt uden at
blive moralsk henrettet, - tænk der skulle kun gå 30 år.

MEN det er dog stadig "kontroversielt" og noget man kan blive fyret for at
sige, - mon ikke vi skal vente endnu 30 år, før selv den mest selvblinde
velmener giver sig, - og siger "det har vi sagt hele tiden"

"Verden er ikke sort-og-hvid: Indvandrere skal forskelsbehandles. Vi er nødt
til at gøre op med tabuet om, at alle indvandrere er ens og dermed lige
lette at integrere, mener lektor Christian Bjørnskov. - Stock.xchng

Christina Agger

Vi er nødt til at gøre op med tabuet om, at alle indvandrere er ens og
dermed lige lette at integrere. Der er nemlig stor forskel på, hvor høj grad
af tillid forskellige indvandrergrupper har til fremmede - og den tillid har
betydning for, hvor meget de integrerer sig i samfundet.

Sådan lyder den kontroversielle udmelding fra lektor Christian Bjørnskov,
som forsker i tillid ved Handelshøjskolen - Aarhus Universitet.

- Det er selvfølgelig politisk ukorrekt at sige, at vi skal gøre forskel på
folk. Hele det offentlige system i Danmark er jo bygget på tanken om, at vi
alle er lige og ens. Men jo mere blandet det danske samfund bliver, jo mere
er vi altså nødt til at acceptere, at indvandrergrupperne er forskellige og
derfor også skal behandles forskelligt. Ellers risikerer vi at komme til at
stå med enkelte grupper, som slet ikke bliver integreret i det danske
samfund og i stedet danner parallelsamfund, siger Christian Bjørnskov, som
også er medlem af bestyrelsen i den liberale tænketank CEPOS.

Christian Bjørnskov baserer sin konklusion på dansk og international
forskning i, hvor høj grad af tillid forskellige befolkninger har til
fremmede mennesker.

Forskningen viser, at mens skandinaver er de mest tillidsfulde i hele
verden, så er der en høj grad af mistillid til fremmede i visse arabiske
lande - for eksempel i Syrien og Jordan - og i afrikanske lande som Somalia.
Samtidig ændrer den grad af tillid, man så at sige er født med, sig ikke
markant, hvis man flytter til et andet land, fortæller Christian Bjørnskov.

- I stedet for at stemple hele indvandrergruppen, når vi taler
integrationsproblemer, så bør vi bruge denne viden til meget mere effektivt
at adressere, at der er store forskelle på de danske indvandrere. Dermed kan
vi også sætte mere effektivt ind over for de egentlige problemområder, siger
han.

Integrationskonsulent Manu Sareen (R) er enig:

- Problemet er bare, at det bliver opfattet som noget meget kontroversielt
at sige, at der er forskel på forskellige grupper, og at der derfor også bør
være forskel på vores tilbud til dem. Men det skal vi efter min mening ikke
være så bange for, som vi er.

christina@kristeligt-dagblad.dk

Fra : Malene P

Dato : 30-03-09 11:21

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

bør
> være forskel på vores tilbud til dem. Men det skal vi efter min mening

Tjah.......

http://jp.dk/opinion/leder/article1647859.ece

Malene P

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 30-03-09 16:28

"Knud Larsen" wrote:
> ER det ikke utroligt, at man nu kan sige sådan noget offentligt uden at
> blive moralsk henrettet, - tænk der skulle kun gå 30 år.

Njaaa,,, der er nu stadigvæk mange der ikke tør udtale sig frit.
Tænk på hvordan det gik Nicolai Sennels!
Men rigtigt; det går dog i den rigtige retning.

Apropos:
Prøv at spørge en ikke-arabisk muslim om hvad han mener om araberne!

Jeg har aldrig - read my lips; ALDRIG - mødt en ikke-arabisk muslim
der
der plejede venskab med en araber eller vice versa!
Og jeg har spurgt ganske mange muslimer om deres forhold/venskab med
danskere og andre muslimer af anderledes etnicitet.
Det er ikke noget der på nogen måde generer mig, jeg ville sikkert
opføre mig
ligeledes, hvis jeg boede i udlandet. Altså få flere venskaber med
andre danskere
og landets indbyggere fremfor f.eks. italienere, tyskere eller hvad
ved jeg.

Jeg vil påstå; at indvandrene (generelt) er mere nationalistiske OG
racistiske
end danskere (generelt).
Og nej, jeg kan ikke BEVISE det.

Mvh