Der ville ikke eksistere krige, hvis ikke~
Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-09 02:28

Der ville ikke eksistere krige, hvis ikke kvinder så til.
Krig er civilisationens far&mor indså de gamle grækere, og den milde
godhedsfixerede Immanuel Kant skrev, at uden krig ville mennesket have så
kedsommeligt et liv som fårene på marken.
Chimpanser er oftest i intens krig med nabostammen og bruger tand og klo og
bagholdsangreb, hvor unge mænd bl.a. røver unge kvinder fra nabostammen -
eller udvider sit terrotorie.
Gennembruddet for menneskets opståen har nok været, da aber på savannen gik
på tæerne og på to ben for at se langt over det høje græs, og så fandt de på
at bruge de ledige forlemmer til at bære kasteskyts med sig, så de var parat
til at modstå rovdyr og især fjendestammer.
Stenkast var vigtig så vi fik anatomi til overhåndskast, hvilket ingen aber
har. At kaste som en baseballpitcher er langt, præcist og dræbende hårdt.
Sideløbende ændredes vort strubehoved så vi kunne råbe stammemedlemmer op
over lange afstande og koordinere slag med omringelsesmanøvrer.
Måske det var lige så vigtigt, at kvinder med dobbelttydige ord og
kæmpeordforråd kunne træne småbørn i abstrakt tænkning og lade dem kappes om
at gennemskue mors løgne, så de fik social intelligens og kunne blive
officerer eller kloge sexede koner.
Charme er om intelligens af en ikke-matematisk type.
Del og hersk politik er at drive en kile ind i modpartens sammenhold via
falske løfter, og det var måden, hvor briter og oldromere regerede kæmpe
koloni-riger med én besættelsessoldat pr 5000 besat borger. Mødre bruger
også del og hersk mod sin egen børneflok, så disse kappes om at være mest
loyale med moderen, og hun kan belønne den klogeste med at indstille ham til
officerspost, en dag hun har bollet med overgeneralen.
"Kamp skal der til, om livet skal gro" skrev fængselspræsten Kaalund der
også skrev opbygelige børnerim og anstrengte sig for at danskerne skulle
have så perfekt en milittærstat som den preussiske.
Fordi tillært krig-taktik, og strategi er altafgørende for hvem der får
mange børn, er det grund til at give Konfutze ret i at intelligensforskelle
er skabt af miljøet og ikke af DNA.
Der er to undtagelser fra dette
1. DNA for flot udseende er godt på kødmarkedet - og fødes du med
forbryderrfjæs, bliver du let forbryder. Børnehavepædagogen vil automatisk
mistænke dig for at have stjålet fra venners overtøjs lommer, når det sker,
og så lever du op til dit udseendes selvopfyldende profetier.
2. DNA for ungdoms-sukkersyge, cystisk fibrose, albino, diverse neurologisk
rystesyge og ande arvelig sygdom giver taber-mentalitet og påvirker derved
intelligensen negativt - sukkersyge menes i Japan at skabes af særlig
krævende, forurettet, rethaverisk personlighed, og årsag og virkning går
begge veje.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-03-09 14:25

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Sideløbende ændredes vort strubehoved så vi kunne råbe stammemedlemmer op
> over lange afstande og koordinere slag med omringelsesmanøvrer.

Jeg tror du overvurderer overhåndskastet. Chimpanser kan kaste præcist og
*camoufleret* med et underhåndskast, ligesom håndboldspillere.
Den oprette gang har givet mulighed for at browse i en uudnyttet niche, som
vi ser det hos pygmæerne i Ituri-skoven den dag i dag.
De tidlige homininer har sikkert sovet i træerne om natten som Flores
mennesket (hobitten) der måtte overnatte i træer for ikke at blive ædt af
varaner.

Du kan ikke overvurdere DNA's betydning nok i denne udvikling. Man har for
nylig ved hjerneskannining direkte kunnet iagttage hurtigere neuroner hos
intelligente.
"Charme" har fx intet med intelligens at gøre. Babyer kan charmere, men har
uudviklet hjerne.

Mvh
Martin