Har netop spist på Sønderho Kro på Fanø. Lokaliteterne var ualmindeligt 
hyggelige og specielle, men det samlede indtryk lader en del tilbage at 
ønske:
Vi bestilte en tre-retters menu ud af menukortets i alt otte retter.  En 
tre-retters koster 460,- stigende til 800,- for alle otte retter. Dertil 
valgte vi den tilhørende vinmenu til 355,- pro persona. Vinmenuen inkluderer 
en aperitif samt ét glas vin pr. ret. Til hovedret desuden én opfyldning.
Vi var to, og vi valgte begge følgende:
- Jomfruhummer, mango, ramsløg & nigellafrø
- Marsklam, timian fondue, aubergine-kompot & langtidsbagt tomat
- 3 små "æg" med chokolade & appelsin
Der blev stillet et fad med to slags brød og lidt dyppelse (bl.a. pesto) 
ind. Det var OK uden at være prangende. Aperitif'en var noget 
fersken-mousserende-noget. Ordinært.
Første, store overraskelse fik vi ved forretten, hvor den ikke særligt fikse 
ekspeditrice (eller hvad pokker, man kalder sådan én på små 200 kg i ufiks 
beklædning) brillerede ved  - med sin egen klør fem - at flytte rundt på 
brødet på min ledsagers tallerken, så der blev plads til tallerkenen med 
forretten. Vi håbede begge, at personalet ikke havde problemer med 
håndvaskning efter toiletbesøg. Anden, store overraskelse fik vi, da vi fik 
besked om, at forretten forresten var lavet om til havtaskekæbe med én 
diminutiv jomfruhummerhale serveret på en risotto. Dertil en ganske 
udmærket, halvtør gewürtstraminer fra Mosel. Ramsløg kunen vi ikke smage, 
selvom krofatter insisterede på, at der var benyttet ramsløg i risottoen. 
Rimelig forret, men overhovedet ikke dét, vi bestilte. Helt utilgiveligt, at 
personalet begynder at rage på gæsternes mad ved bordet.
Nå. Så kom hovedretten. Den bestod af de lovede ingredienser, og var 
rimelig. Kødet var rigtigt fint og velstegt, men tilbehøret under middel. 
Den langtidsbagte tomat (ja, der var én halv cocktailtomat pr. tallerken) 
var pivende sur og tæt på uspiselig. Der var tydeligvis brugt allerbilligste 
udgave af en hollandsk drivhustomat eller sådan noget. Dertil et glas 
typisk, californisk rødvin, der matchede fint. Jeg drak det meste af mit 
glas rødvin undervejs, og sad længe og ventede på, at nogen kom forbi med en 
automatisk opfyldning. Jeg overvejede at praje personalet, men undlod, da 
jeg finder det urimeligt, at jeg skal sidde dér og selv tage initiativ til 
noget, der bare skal fungere pr. automatik.
Forresten blev det forsøgt mindst tre gange at fjerne min ledsagers 
hvidvinsglas (der var 2/3 fuldt) på trods af protest hver gang. Personalet 
skal for pokker ikke blande sig i, om man ønsker at drikke sin hvidvin 
senere.
Nå, nu var det tid til desserten. Krofatter kom ind og skænkede et glas 
fransk, muscat-baseret hvidvin op samtidig med, at han undskyldte, at der 
ikke var blevet genopfyldt rødvin under hovedretten - så det gjorde han 
lige, nu han alligevel var ved bordet. Genopfyldningen bestod i en sjat og 
var ikke tæt på at være en genopfyldning.
Desserten bestod af et "æg" af lys chokolade med én eller anden slags 
granité inden i. "Skallen" var alt for tyk og chokoladen ringe. Isen inden i 
var ok. Dertil et "æg" af mørk chokolademousse samt et "æg" af hvid 
chokolademousse. Disse to æg bar også præg af, at der var benyttet billig 
chokolade. Som en lille "ekstragevinst" stod et højt snapseglas med 
"panacotta" midt på tallerkenen. Der var ikke nogen ske ved bordet, der 
kunne benyttes til at grave denne "panacotta" ud. Nå, vi fik fat i 
personalet og fik udleveret et par teskeer. Massen i snapseglasset havde 
garanteret aldrig set skyggen af fløde. Vinen dertil var uden tyngde og 
totalt undermatchet den kraftigt smagende chokolade.
Mens vi ventede på desserten, studerede vi bordet lidt nærmere. Der var lagt 
tre små duge på, hvoraf de to vendte på vrangen med etiket opad og alt 
muligt. Da vi løftede i dem, fremgik det tydeligt, hvorfor de var vendt om: 
De var møgbeskidte og plettede 
 
Summa summarum: Til en pris på 1.700,- for en tre-retters menu til to 
personer (inkl. en begrænset mængde vin) forventer jeg et vist bundniveau og 
et minimum af professionalisme hos personalet. Søndeho Kro virker som et 
sted, der forsøger at bilde gæsterne ind, at stedet har et andet niveau end 
det reelle. Havde prisen været det halve, havde jeg muligvis spist der en 
anden gang. Nu føler jeg mig bare lidt til grin og fanget i en 
"turistfælde", selvom omgivelserne var tæt på exceptionelle.
-- 
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.