On Apr 30, 11:51 pm, venligehilsener <conceptcons...@mail.dk> wrote:
> Aldrig har jeg set så mange danske patienter i venteværelset, som jeg
> har set på implantat klinikker i Ungarn og i Sverige. Men pas på.
> Belært af bitre erfaringer hos Kreativ Dental i Budapest - vil jeg
> gerne advare andre om denne klinik - for de er "meget kreative" Jeg
> tog derned for at få ordnet 4 tænder. Men de prøvede på at overtale
> mig til en total behandling på ca. 100.000 danske kroner - der viste
> sig slet ikke at være nødvendig. Nu får jeg ordnet de 4 tænder hos
> Team Bergström i Malmø, for andet var der ikke i vejen.
>
>
www.tandrejser.dkved Hanne Lundby og Kreativ Dental i Budapest kan
> absolut ikke anbefales.
> Efterfølgende har jeg fået at vide af andre, at de er kendt for
> "Overbehandlinger" - især ved at trække folks tænder ud og give dem
> nogle nye - i stedet for at behandling.
>
> Er der andre der har haft tilsvarende oplevelser med Tandrejser og
> Kreativ Dental?
>
> venlig hilsen
> Erik
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naturligvis kan vi ikke diskutere Sørrensens sundhedsmassige tilstande
foran et fjernsynspublikum uden deres tilladelse, på grund af vores
tavshedspligt over for patienterne. Såfremt de imidlertid giver deres
skriftlige tilladelse, står vi naturligvis til rådighed for en debat
foran kameraet for at begrude og retfærdiggøre vores
behandlingforslag. Vi vil heller ikke afstå fra en mulighed for en
debat med de danske og svenske tandlægekollagaer, også om de konkrete
tilfælde.
Før vi foretager nogen form for behandling og fremlagger en
behandlingsplan, tager vi panorama-røntgenbilleder og foretager
kliniske mundhuleundersøgelser. Med udførelsen af behandlingsplanen
fremsætter vi en total dækkende behandlingsprocess vedrørende hele
mundhulen. Naturligvis prøver vi at imødekomme patienternes egne
forestillinger om behandlingen, og hvor der er muligt, går vi gerne
ind på kompromiløsninger. Imidlertid er kompromisløsninger naturligvis
begrænset i vores faglige overbevisning og etiske pligt.
Vores behandlingforslag og behandling er altid betinget af mundhulens
totale tilstand, og har sigte mod et langsigtet og holdbart resultat.
For eksempel foretager vi rutinemæssigt og dagligt knogleopbygninger
(sinus lift, onlay graft ), men aldrig i et kontinuerligt ubrudt
forløb. I tilfælde hvor der er betændelse eller overplomberede tænder
i højre side, kan vi ikke i ét tidsforløb lave implantat i venstre
side.
Behandlingsplanen – som vi udfører - overdrages til patienten – der
vejledes af klinikens personale, reception, tandlæger og om nødvendigt
med hjælp fra dansk talende tolk. Patienten har naturligvis mulighed
for at fravælge behandlingen og rejse hjem for at konsultere egen
tandlæge. Selvom patienten har forstået behandlingsplanen og med sin
underskrift har givet sin accept af behandlingens forløb, påbegynder
vi naturligvis ikke behandlingen hvis patienten fortsat føler sig
usikker på sin beslutning. Behandlingsplanen er på ingen måde en for
patienten bindende kontrakt hvad angår behandlingens gennemførelse,
men et behandlings forslag og prisaftale mellem patient og klinik.
Vi fjerner helt bestemt ikke sunde tænder, da tænder altid skal
vurderes i sammenhang med kæbens (paradontium) tilstand. Hvis nogen
har paradontopi i kæbeknoglen kan det være videnskabeligt begrundet at
fjerne tænder som anatomisk forekommer sunde. I tilfælde hvor tanden
er „død”, eller rodbehandlet og derfor skrøbelig, eller kæben skal
være ubeskadeligt for senere implantet, foretager vi operativ
fjernelse af tanden. Den operativ tandfjernelse er naturligvis
tidskrævende, set i patientens behandlingsforløb. Et hvert indgreb
foretages naturligvis under bedøvelse.
Det er sandt at visse behandlinger er tidskræveende, særligt hvis det
drejer sig om mundhulens helhedsbehandling. I disse tilfælde er det
umuligt at fuldende behandlingen i patienternes forudplanlagte
opholdstid. Vi anbefaler aldrig at fjerne tænder, lave implantat,
paradontosebehandling og eventuelle plomberinger i et sammenhængende
tisdforløb.
Først vil vi pointere at Hanne Lundby ikke er ansat i vores klinik og
ej heller er tandlæge. Hun er en af vores tidligere patienter, som ved
at anvende sine egne erfaringer hjælper danske medborgere med
rejsearrangementer i forbindelse med rejser til Ungarn for
sunhedsbehandling. Vi er ked af, at Hannes udtalelser i programmet
ledte til misforståelser, og ikke var i overenstemmelse med vore
opfattelse af hendes funktion. Det beklager vi naturligvis dybt.
Dr. Patonay Lajos
Kæbekirurg, specialist
Overlæge