Taxa i Kbh en oplevelse
Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-05-09 21:47

De siodste par dage har jeg arbejdet i kbh.
I den anledning har jeg kørt i taxa 4 gange - det har været en
oplevelse. (og jeg brokker mig ikke, jeg syntes altid oplevelser er værd
at samle på)

1. tur (lufthavnen til indre Nørrebro)
Jeg oplyser min destination (vejnavn og nummer)- og chaufføren spørger
C: "ved du hvordan man finder der hen?" -
D: "næ det kan jeg ikke sige jeg lige gør" :-\
C: "Ok - kan du taste det ind på GPS'en?"
D: Ja da (taste taste)
Nu viser det sig at han ikke helt er med på GPS konceptet, ihvertfald
sidder han og bladrer i en kortbog - medens vi kører - og køre alle
andre veje end GPS'en foreslår (nu kan det tænkes han kender en
kortere vej alligevel, jeg er ikke godt kendt i hovedstadens
infrastruktur) - undervejs holder vi for rødt i en venstresvingsbane, da
det bliver grønt for ligeudkørende, fiser vi med for fuldt rødt =8/ -
men frem kom vi da

2. tur (Nær Nørrebro's runddel - Vester Farimagsgade)
Han viste da hvor vi skulle hen - efter lidt tænken sig om og bakke
lidt, køre lidt frem og bakke lidt og så beslutte sig for frem! - men .
.. . Han ydede den fine service at finde den absolut korteste vej (som
han forklarede Det koster 500 hvis politiet ser det) - idet det
inbefattede 2 bus-sluser med indkørsel forbudt

3. Tur (som 2. den modsatte vej)
Perfekt intet mindre.

4. Tur (Nær Nørrebrogade - indenrigs terminalen)
Egentlig også ok, men alligevel han endte med at køre 5km længere end
ham der ikke kunne finde vej

De 3 første chauffører var for øvrigt flinke og snakkesagelige det
syntes jeg er rart, den sidste mæglede ikke eet ord overhovedet ikke
eet! og var ikke ude af bilen (de andre hjalp til med bagage osv.)

Summa sumarum, jeg kom frem, men standarden af københavnske taxa
chauffører er ikke imponerende, der er plads til forbedringer.

Skal man ikke bestå en prøve for at måtte køre taxa? Jeg syntes at kunne
huske at man i "gamle dage" skulle kunne finde rundt i det primære
dækningsområde vognmanden betjente?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Tau

Dato : 19-05-09 22:30

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Skal man ikke bestå en prøve for at måtte køre taxa? Jeg syntes at kunne
> huske at man i "gamle dage" skulle kunne finde rundt i det primære

Det var lige før dit indlæg hørte under dk vittigheder. Var der nogen af
chaufførerne, der overhoved kunne snakke dansk.
Hvad var det Casper og Frank sagde i serien KLOVN. Du skal tage en HC
Andersen Chauffør.

vh
Poul

Fra : Snuden

Dato : 20-05-09 00:23

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> chaufførerne, der overhoved kunne snakke dansk.
> Hvad var det Casper og Frank sagde i serien KLOVN. Du skal tage en HC

Jaeh, kvaliteten er nok en del bedre i provinsen. Jeg har intet imod at folk
af anden oprindelse end dansk er i et servicefag som taxabranchen, men der
må være minimumskrav at stille!! At kunne begå sig på dansk i skrift og
tale, kende 80% af den geografi de skal betjene, samt opføre sig
ordentligt!!

Snuden

Fra : oz3bto

Dato : 20-05-09 00:21

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal man ikke bestå en prøve for at måtte køre taxa? Jeg syntes at kunne
> huske at man i "gamle dage" skulle kunne finde rundt i det primære

Meget normalt at chaufføere spørger om man evt. kender vejen ... Sku tit at
chaufføeren kender den korteste vej men at kunden har en anden mening

Jeg kender bla 3 forskellige ruter til Silkeborg fra Billund .. Alle er
ifølge de forskellige kunder den korteste .. Jeg har dog målt efter og det
er "min" vej der er den korteste

Fra : oz3bto

Dato : 20-05-09 02:21

> [...]
> (og jeg brokker mig ikke, jeg syntes altid oplevelser er værd at samle på)
klip
klip

> [...]
>
> Skal man ikke bestå en prøve for at måtte køre taxa? Jeg syntes at kunne
> huske at man i "gamle dage" skulle kunne finde rundt i det primære

sakset fra http://www.3-i-en.dk/page.php?10

For at køre taxa skal, du udover at have et almindeligt kørekort, være fyldt
21 år og bestå en erhvervsprøve. Teoriprøven er som til almindeligt
kørekort, men du må kun have 3 fejl.

Til den praktiske køreprøve skal du have kendskab til bremser, styretøj mm.,
samt have kendskab til det særlige udstyr en taxa skal have. Du skal desuden
kunne køre til 2-3 opgivne adresser ad den korteste og hurtigste vej. Til
køreprøven skal der udvises rutineret kørs

-------------------

Udover det skal man have et 70 timers kvalifikations kursus hvor man bla
har om kundebetjening taxaloven og førstehjælp

Oven i det skal man have førekort til det område man køre i .. oftes en hel
komune
Reglerne for at få førekortet er forskellige.. I Kolding f.x. skal man
godkendes af taxa som så igen har forskellige regler.. Det ene firma skal
man bare kune betjene en GPS og det andet op i en prøve med bla sidegader
og div værtshuse og hoteller
I Billund skal man bare betale 90kr og fremvise ren straffe attest + bevis
for kvalifikations kursus og taxa kortet

Fra : Ralph Køster

Dato : 20-05-09 09:00

Fatter ikke at folk snakker og snakker om dårlige erfaringer i stedet for at
gøre noget ved det.
Skriv en klage til taxaselskaberne.
Dels kan det hjælpe dem til om prøverne er gode nok og dels kan de bruge det
til at finde de
pågældende chauffører der "kommer til" at køre lidt længere ture end de
burde.
Jeg bliver rystet over at høre nogle af mine ex-kollegaer i Helsingør taxa
når de fortæller om deres ture som kostede rigtigt meget mere
fordi kunden ikke sagde noget til at de kørte den lange vej.
Kunder klager som regel til den næste taxachauffør de kører med og det får
de ikke en skid ud af.
Det hjælper jo heller ikke at klage i "Kop og Kande" hvis "Inspiration" har
solgt dig en dårlig vare.
Taxaerne er små enkeltmandsforretninger der bare kører under en
sammenslutning.

Tja..havde bare lyst til at ytre mig lidt og det må vi jo frit i Danmark

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-05-09 10:37

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i en meddelelse

> Skriv en klage til taxaselskaberne.

Og husk at få en kvittering i vognen. Det gør det *meget* nemmere bagefter
at konstatere om der har været ugler i mosen. Også når selskabet skal
behandle sagen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Evo Light

Dato : 18-06-09 19:32

On Wed, 20 May 2009 11:37:21 +0200, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

> [...]
>>
>Og husk at få en kvittering i vognen. Det gør det *meget* nemmere bagefter
>at konstatere om der har været ugler i mosen. Også når selskabet skal

Plus at man undgår at chaufføren bliver sur ;)
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : Evo Light

Dato : 18-06-09 19:31

On Wed, 20 May 2009 03:20:40 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>I Billund skal man bare betale 90kr og fremvise ren straffe attest + bevis
>for kvalifikations kursus og taxa kortet

I fredericia får du et bykort udleveret og skal udpege diverse steder
og det samme gør sig mere eller mindre gældende for vejle