"Karsten Skov" <kskov(til)post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4a09eb3e$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
> Vi sad nogle "stykker" og talte omkring biler, og vi undrede os omkring
> forhandler politikken fra forskellige bilmærker. Lad os som eksempel tage
> Audi. I starten var der en forhandler i Sønderborg, senere kun i Åbenrå,
> og nu skal jeg køre 130 km til den nærmeste forhandler i Fredericia. Hvad
> er grunden til at der blive færre og færre autoriserede forhandlere? Jeg
> synes det er ulogisk, det blive vanskeligere for mig at købe bil. Der
> findes andre rigtig gode bilmærker, hvor jeg har en god forhandler i
> nobolaget.
>
> Er der nogen som kan forklare os hvilke fordele eksempelvis Audi har ved
> at skære ned på forhandler nettet-jeg kan ikke se det?
>
> Hilsen
> Karsten
>
Jeg tror det var en del af deres strategi for at gøre mærket mere
"eksklusivt" - dvs. at forsøge at dække over, at det jo sådan set bare er en
"Skoda i jakkesæt"
Samtidig kan man koncentrere ekspertisen på færre steder - dvs. at man ikke
skal uddanne mekanikkere i de "Audi-specifikke" detaljer på så mange
værksteder - det sparer en sjat på uddannelsesbudgettet og sikrer at de, der
bliver tilbage, har større rutine. Hver enkelt forhandler får samtidig
større salgsvolumen og kan dermed bedre have råd til at have et større
sortiment end en forhandler, der sælger 4 Audier om året og som dermed ikke
kan have hele modelpaletten stående i udstillingsvinduet.