Klimaanlæg ordnes på garantien ?
Fra : Peter C

Dato : 05-05-09 08:08

Hej Gruppe

Jeg har fået ""ny" 12 år gammel Volvo S70 efter min Corolla blev bakket i
smadder af en ... nåja af en Volvo

Klimaanlægget køler, men ikke så godt som det burde. Jeg har målt
temperaturen til ca 5 graders celcius, og jeg ved fra andre med samme
biltype at en nyserviceret klimaanlæg i den bil skal kunne klemme sig ned i
nærheden af 1 grads celcius.

Konklusionen må altså være at det trænger til service og efterfyldning af
kølemiddel.

Spørgsmålet er nu: Er det noget jeg med rette kan forvente udført gratis af
forhandleren, eller skal jeg selv bekoste servicen ?
Forhandleren har i slutsedlen givet "6 mdr. 100% garanti" og har på ingen
punkter prøvet at løbe fra, hvad jeg ellers har påtalt og bedt om at få
rettet. Jeg vil bare ikke være urimelig og "komme rendende" med alt muligt.
Så jeg vil gerne høre jeres vurdering inden jeg gør yderligere

Sååå hvad siger gruppen ?

Er det hvad jeg må forvente af en 12 år gammel bil, eller skal den slags
"selvfølgelig" være 100% i orden ved leveringen ?

MVH Peter C:

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-05-09 08:15

Peter C skrev:

> Er det hvad jeg må forvente af en 12 år gammel bil, eller skal den
> slags "selvfølgelig" være 100% i orden ved leveringen ?

Kommer nok an på den enkelte forhandler
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 05-05-09 02:44

On 5 Maj, 09:15, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Kommer nok an på den enkelte forhandler

Vel også om du har betalt meget for bilen ud fra at den skulle være
helt i orden.
Hvis du har fundet den billigste i DK med 487.000 km på tælleren, så
er det nok sværere at argumentere for den slags...
Jeg betalte selv, da min (dengang) 13 år gamle Jag viste sig at skulle
have hældt et kilo kølemiddel mere på, men den var så også købt privat
til en god pris.
Hvis jeg havde givet 50-70.000 kr mere hos en forhandler, så havde jeg
da også krævet at den slags var OK.

Leo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-05-09 09:56

leo.5500@gmail.com skrev:

> Jeg betalte selv, da min (dengang) 13 år gamle Jag viste sig at skulle
> have hældt et kilo kølemiddel mere på, men den var så også købt privat
> til en god pris.

Jeg har osse selv betalt de fejl der var på Camryen - sælgeren - en
brugtbilshandler - ikke så meget som svarede på henvendelser

Men jeg fik den osse til en fin pris

> Hvis jeg havde givet 50-70.000 kr mere hos en forhandler, så havde jeg
> da også krævet at den slags var OK.

Samme hér

Da vi købte Carinaen gav vi en ordentlig bunke penge for den, og *alle* fejl
blev efterfølgende lavet hér af vores egen Toyota-forhandler
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 05-05-09 09:55

"Peter C" skrev

> [...]
> temperaturen til ca 5 graders celcius, og jeg ved fra andre med samme
> biltype at en nyserviceret klimaanlæg i den bil skal kunne klemme sig ned

Hvis køleelementet komme på nul fryser det til, fugten i luften skal kunne
løbe ud i bunden.
Mange aircon starter slet ikke kompressoren ved en temp under 5 grader.
Det normale er 6-7 grader i luftudtagene, men hvis du "ved" at lignende er
på 1 grad, så "ved" du det.

Jeg tror at forhandleren erklærer airconen i orden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter C

Dato : 05-05-09 10:21

> [...]
> Det normale er 6-7 grader i luftudtagene, men hvis du "ved" at lignende er

Well ... jeg "ved" det kun udfra at en ejer af en bil magen til fortæller
mig at hans nyservicerede anlæg blev målt til 1,3 grader lige udenfor
luftdysserne.

Det er lidt svært at beskrive, men jeg synes bare ikke at de 5 grader er
særlig koldt. Luften føles kølig, men ikke kold ... og så var det jeg
begyndte at forhøre mig lidt omkring mht. hvad jeg kunne tillade mig at
forvente. De svar jeg har fået ligger på 1-3 grader ved fuld blæser, og det
klarer min ihvertfald ikke. 5-7 grader tror jeg den kan komme ned på.

> Jeg tror at forhandleren erklærer airconen i orden.
Det tror jeg også ... og det er jo også hele humlen i mit spørgsmål.
Kan jeg være bekendt at "forlange" aircon´en fungerende som en ny. Bilen er
12 år gammel og mange andre ting fungerer jo også stadig fint omend med 12
års "tear and wear"

Jeg gider ikke være "ham den umulige kunde der tror han har købt en 12 år
gammel fabriksny bil"
Omvendt ville jeg da gerne have det ordnet på garantien hvis alle mener at
det har jeg da selvfølgelig krav på

MVH Peter C:

Fra : alexbo

Dato : 05-05-09 11:09

"Peter C" skrev

> Well ... jeg "ved" det kun udfra at en ejer af en bil magen til fortæller
> mig at hans nyservicerede anlæg blev målt til 1,3 grader lige udenfor
> luftdysserne.

Et godt sted at starte er så at måle begge biler med det samme termometer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 05-05-09 21:03

Peter C skrev:
> [...]
>
> Well ... jeg "ved" det kun udfra at en ejer af en bil magen til fortæller
> mig at hans nyservicerede anlæg blev målt til 1,3 grader lige udenfor

Ved hvilken udetemperatur?
Køleanlæggets effekt måles vel ved tempraturfald og ikke en fast "kølighed".
Hvis du måler en dag hvor det er 5 eller 10grader varmere men stadig
opnår samme temperatur, så har anlægget vist at kunne køle mere end hvad
du har målt nu. Samtidig må pågældende temperatur regnes for at være
anlæggets fastsatte nedre grænse!

Bliver største afkøling tilsvarende antal grader varmere, er pågældende
temperaturfald tilsyneladende alt hvad anlægget klarer, og dét mål kan
du bruge som anke ifald at det er beskedent!

> Omvendt ville jeg da gerne have det ordnet på garantien hvis alle mener at
> det har jeg da selvfølgelig krav på

Garantien?
Er det ikke blot en reklamationsret der er på vognen??

--
Armand.

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-05-09 10:14

> [...]
> temperaturen til ca 5 graders celcius, og jeg ved fra andre med samme
> biltype at en nyserviceret klimaanlæg i den bil skal kunne klemme sig

Det er godt nok koldt... normalt er 5-10 grader jo.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 05-05-09 04:15

On 5 Maj, 11:20, "Peter C" <pede...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> forvente. De svar jeg har fået ligger på 1-3 grader ved fuld blæser, og det
> klarer min ihvertfald ikke. 5-7 grader tror jeg den kan komme ned på.

Hvilken temepratur har luften der kommer ind i anlægget?

Hvis det er udeluft med 25 graders varme, kontrolleret mod nogen der
er tjekket ved 15 graders varme, vil der nok være en del forskel.

Normalvis skal man tjekke det ved recirkulation og lade anlægget køre
i 30 minutter......

Klaus

Fra : KASO

Dato : 05-05-09 11:49

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> temperaturen til ca 5 graders celcius, og jeg ved fra andre med samme
> biltype at en nyserviceret klimaanlæg i den bil skal kunne klemme sig ned

Da jeg havde min tidligere bil til brugtvognstest hos FDM før jeg solgte
den, fortalte de, at man skulle forvente en temperatur på 5-7 gr. i dyserne
for at anlægget var OK. Samme besked har jeg tidligere fået fra en
teknikker, der servicerede A/C-anlæg, så jeg tror, at 1 grad Celcius er
forkert - og at de anlæg fungerer, som det skal. Alle de biler, jeg har haft
med A/C eller klima, har haft en temperatur i ovenstående område - hvad
enten det var en Renault eller Mercedes.

Fra : Carsten

Dato : 05-05-09 14:02

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> wrote in message
> Konklusionen må altså være at det trænger til service og efterfyldning af
> kølemiddel.

hvad med at du foreslår forhandleren at du betaler kølemidlet og han betaler
timerne (timen). Husk at få sporingsmiddel tilsat så du (fremtidigt) kan se
lækager. Kølemidlet er ca. en tusse hvis den skal have en fuld omgang.

Carsten

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-05-09 16:34

> [...]
>
> Er det hvad jeg må forvente af en 12 år gammel bil, eller skal den slags
> "selvfølgelig" være 100% i orden ved leveringen ?

5 grader er vel ikke helt unormalt.
På en S70 sidder en frostsikringstermostat der bryder stømmen til koblingen
på kompressoren ved 2 grader og kobler den ind igen ved 6 grader. Så man vil
ligge i det område, alt afhængig af temperaturen udenfor.

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 05-05-09 17:19

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det hvad jeg må forvente af en 12 år gammel bil, eller skal den slags
> "selvfølgelig" være 100% i orden ved leveringen ?

Hvis han har givet dig 100% garanti, så er der da ikke noget at vente på.
100% er ikke 99%.
Hvis den ikke mangler kølemiddel så koster det jo ikke forhandleren en rød
reje lige at smide fyldeanlæget på. Og er det fordi den mangler kølemiddel,
så er det da klart at dette skulle have været i orden allerede da du købte
bilen.
Du skal ikke have dårlig samvittighed over bilens alder og
pris......forhandleren har jo selv valgt at gi dig 100% garanti og mangler
den ikke kølemiddel så koster det ham heller ikke noget at få fyldeanlæget
til at teste det. Anlæget kører jo testen selv og kræver max 4 min. indsats
fra mekanikeren.
Er dit køleanlæg utæt (ses med spormiddel), så må han jo skifte den defekte
komponent, som kan være ganske kostbar. Derfor skal han ikke bare hælde på,
men også checke om anlæget er tæt. Dette burde han faktisk have gjort som en
del af service/klargøring når man handler bil.

Min egen mondeo har -1°C i lufttemperatur ved luftkanalerne og den har INGEN
problemer med at smide en hel sø af kondensvand under bilen (som den skal)
når AC kører og bilen står stille.
Anlæget temp. bestemmes af pressostaten såfremt der er kølemiddel nok på.
R134A kan snildt gå ned på -20°C, så lad værre med at tro at +5°C er grænsen
for hvad et anlæg kan præstere.

Men om Volvo har valgt at fabriksindstillingen på pressostaten skal være
+5°C (tryk omsat til temperatur), skal jeg ikke kloge rundt i, men det bør
stå i officielle lister over bilen....f.eks Autodata.....hvor både data over
hvor mange gram R134A bilens skal have, samt oliemængden osv. er fabrikstal
som ethvert værksted ligger inde med.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 05-05-09 17:42

"Tom" skrev

> Anlæget temp. bestemmes af pressostaten såfremt der er kølemiddel nok på.
> R134A kan snildt gå ned på -20°C, så lad værre med at tro at +5°C er
> grænsen for hvad et anlæg kan præstere.

Det er ikke kølemidlet der er problemet, alene det at du nævner det som
afgørende fortæller at du ikke helt har forstået problemet.
En aircon under nul grader opfører som en skabsfryser med åben dør, den
bliver ved med at hive fugt ud af luften der så sætter sig på køleelementet
som is.
En halv dag med åben dør og fryseren er en stor isklump.

At en fryser ikke normalt fryser til skyldes at den kun kan fryse den fugt
der er i den luft der er i fryseren.
En aircon har ikke den begrænsning, den får frisk luft hele tiden den kan
trække fugt ud af, den fugt skal løbe væk som vand, det kan det ikke hvis
det fryser fast på elementet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 05-05-09 19:28

> "Tom" skrev

> Det er ikke kølemidlet der er problemet, alene det at du nævner det som
> afgørende fortæller at du ikke helt har forstået problemet.

Jeg beskriver ellers nøje hvad der er bestemmende for temperaturen og at
dette ikke er kølemidlet, men derimod pressostaten.
^^^^^^^^^^^^^

> [...]
> køleelementet som is.
> En halv dag med åben dør og fryseren er en stor isklump.

Nu er -1°C ikke det samme som -18°C. Omgivelsestemperaturen skal nok holde
"isen" i ave....og SÅ meget kapacitet er der heller ikke i lille køleanlæg i
en bil.
Som du sikkert husker fra kølekurset, så kan rørene/fordamperen sagtens være
meget koldere end 0°C og endda have en anelse is på overfladen.
For at kunne køle en luft ned til +5°C skal fordamperen VÆSENTLIG længere
ned i temperatur. Så man skal ikke være så bange for at alt fryser til
is......den gennemstrømmende luft skal nok holde isen nede.

Rent teoretisk fordamper R134A jo ikke ved +5°C, men "koger" ved -26,3°C.
Trykket har selv.f indflydelse på hvornår R134A fordamper, men at vi er
MEGET langt nede i frostgraderne skal der ikke herske tvivl om.
Pressostaten kan godt være på et par "minusgrader" uden at alt fryser til
is, netop fordi udeluften varmer og derved smider kondensvandet ud under
bilen.

Så, at nogle biler køler luften til under 0°C giver ikke problemer, jeg har
det ikke i min, men det kan så give en pæn forkølelse hvis man ikke passer
på.
Men du har fuldstændig ret i at luften bliver temmelig tør, når man kører
temperaturen så langt ned.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-09 19:53

On Tue, 5 May 2009 20:27:51 +0200, Tom wrote:

> Jeg beskriver ellers nøje hvad der er bestemmende for temperaturen og at
> dette ikke er kølemidlet, men derimod pressostaten.

Der er ingen lavtrykspressostat i et bilairconditionanlæg :-/

> Nu er -1°C ikke det samme som -18°C. Omgivelsestemperaturen skal nok holde
> "isen" i ave....og SÅ meget kapacitet er der heller ikke i lille køleanlæg i
> en bil.

Hvis luftens middeltemperatur er -1°C, så blokeres luftvejen af is over
kort tid.

> [...]
>
> Rent teoretisk fordamper R134A jo ikke ved +5°C, men "koger" ved -26,3°C.
> Trykket har selv.f indflydelse på hvornår R134A fordamper,

Ja mon ikke :-/ f.eks 0°C ved 2,9 bar

> men at vi er
> MEGET langt nede i frostgraderne skal der ikke herske tvivl om.

Næppe, omend nogensinde i et airconditionanlæg....

Orla Pedersen, med en smule erfaring i design af køleanlæg
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Tom

Dato : 05-05-09 22:19

meddelelse news:19hz1wteafhiz.1sad9juabx4yi$.dlg@40tude.net...

> Der er ingen lavtrykspressostat i et bilairconditionanlæg :-/

Nu skrev jeg at der sad en pressostat i et typisk ac anlæg i en bil, du kan
godt få et link til dem der f.eks anvendes i en Ford.
http://www.christonik.dk/upload/images/product_image/zoom/15/28715.jpg
http://www.christonik.dk/index.php?page_label=original_equipment&module_christonik_car_select_brand=Ford&module_christonik_car_select_model=Scorpio&module_christonik_car_select_type=2.0+i+16V

> Hvis luftens middeltemperatur er -1°C, så blokeres luftvejen af is over
> kort tid.

I mit tidl. svar vil du kunne se at min kører med -1°C.
Ingen problemer med det.

> Næppe, omend nogensinde i et airconditionanlæg....

Du får ikke -1°C kold luft ud af en fordamper ved at have en
indgangstemperatur der overstiger -1°C.
Husk også at du har ikke samme temperatur i hele lavtrykssiden og
fordamperen. ...og at vi ikke taler om ekstreme frostgrader, men lige
omkring frysepunktet.

> --
> mvh
> Orla Pedersen, med en smule erfaring i design af køleanlæg

Ja

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-09 06:14

On Tue, 5 May 2009 23:19:06 +0200, Tom wrote:

> Nu skrev jeg at der sad en pressostat i et typisk ac anlæg i en bil, du kan
> godt få et link til dem der f.eks anvendes i en Ford.
> [...]

Ska' vi lige være enige om at den dims af plastic _ikke_ sidder i det
primære kølekredsløb. :-/

Eller også er det et typisk forkert billede/tekst i et reservedelskatalog.

Normalt er der kun en højtrykspressostat til styring af kondensatorblæsere.

Orla Pedersen

Fra : Tom

Dato : 06-05-09 14:56

meddelelse news:8bqqiio8nc6b$.iqzvi4hvix06$.dlg@40tude.net...

> Ska' vi lige være enige om at den dims af plastic _ikke_ sidder i det
> primære kølekredsløb. :-/

Kan ikke følge dig, pressostaten er en lige så vigtig del af kredsløbet som
de andre komponenter. Noget skal jo regulere hele kredsløbet.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-09 19:49

On Wed, 6 May 2009 15:56:20 +0200, Tom wrote:

> Kan ikke følge dig, pressostaten er en lige så vigtig del af kredsløbet som
> de andre komponenter. Noget skal jo regulere hele kredsløbet.

Fuldstændig ligegyldig i en bilaircondition. Det er rigeligt at styre
kompressoren på temperatur. Selv termoventilen i disse anlæg har end ikke
en føler på fordamperen. Omkring komponenterne i Ford aircon skal jeg ikke
kloge, men hverken Jaguar, eller Citroën har andet end en
højtrykspressostat aht. sikkerhed, og kondensatorblæsere.

Min anke gik nu også på viste billede, Den komponent har ingen mulighed for
tilslutning til et kølekredsløb.

Orla Pedersen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-05-09 21:51

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> skal jeg ikke kloge, men hverken Jaguar, eller Citroën har andet end
> en højtrykspressostat aht. sikkerhed, og kondensatorblæsere.

Kan det have noget med typen af kompressor at gøre?
Ford bruger ikke stempel-kompressor, men Scroll kompressor.

> Min anke gik nu også på viste billede, Den komponent har ingen
> mulighed for tilslutning til et kølekredsløb.

Den del du siger er plastic, det er den elektriske tilslutning.
Den anden side af delen er godt nok til at skrue på kølekredsløbet.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : alexbo

Dato : 05-05-09 20:09

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev

> Nu er -1°C ikke det samme som -18°C. Omgivelsestemperaturen skal nok holde
> "isen" i ave....og SÅ meget kapacitet er der heller ikke i lille køleanlæg
> i en bil.

Et "lille" køleanlæg i en bil bruger ca. 2.000 watt, det er rundt regnet 100
gange så meget som et energikøleskab.

Et køleskabskompresser til en campingvogn kan nemt trækkes af batteriet, men
en aircon-kompresser skal trækkes direkte af motoren.

Denne lille fyr her kan uden videre køle et 200 liter køleskab ned med et
forbrug på kun 40 watt.
http://www.vibocold.dk/default.asp?Action=Details&Item=1540

Det er ingen sag at holde en isoleret kasse kold, men det er noget af en
opgave at køle flere hundrede liter luft i minuttet ned.
Det er heller ikke muligt at købe et elektrisk drevet aircon til en bil, den
ville suge batteriet fladt på 2 minutter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 05-05-09 22:34

> [...]
> Det er heller ikke muligt at købe et elektrisk drevet aircon til en bil,
> den ville suge batteriet fladt på 2 minutter.

Nok forskel på øjnene der ser på det
2 KW kølekapacitet ser jeg ikke som så forfærdelig meget, måske farvet af
mit job.
Omend jeg mener at have læst at de ligger på ca. 7 KW i en mellemklasse bil.

At sammenligne bilens anlæg med et husholdningskøleskab kan man nok kun gøre
på funktionen.
Det jeg ville pointere med ovenstående var at selv med 2 eller 7 KW så er
det svært at danne massive isblokke, da en bil nærmest har 0 isolering, har
30-50°C varm luft omkring fordamper og kondensator m.m. Så når AC slår fra
(den kører jo ikke konstant), så tager det så uendelig kort tid at fjerne
evt. rim / is fordi luften varmes op igen og fordi omgivelserne har en
massiv varmepåvirkning med deres høje temperaturer.
Så et par frostgrader skaber ikke problemer, det bliver hurtigt fjernet
igen.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 06-05-09 09:08

"Tom" skrev

> [...]
> fjerne evt. rim / is fordi luften varmes op igen og fordi omgivelserne har
> en massiv varmepåvirkning med deres høje temperaturer.

Du har luft ud af dyserne der er under nul, denne luft er efter dit udsagn
30-50 grader ved fordamperen, så skal fordamperen være meget under nul for
at køle luften så meget ned så hurtigt, og så vil fugten i luften sætte sig
som is.
Hvor denne varme luft skulle komme fra kan jeg ikke gennemskue,
luften har udetemp. når den rammer fordamperen,.
Luften bliver kølet af fordamperen, og hvis luften køles til under nul, så
er fordamperen under nul, og så sætter fugten i luften sig på fordamperen
som is.

Denne massive varmepåvirkning af fordamperen du omtaler kan da ikke
resultere i at luften køles ned til under nul og fordamperen bliver varmet
op til over nul.
Luften kan da ikke bliver koldere end det kølelegeme der køler den ned, den
køber jeg bare ikke.

Men nu har Peter da fået nogle forskellige meninger om sin aircon at vælge
imellem.

I en standard vejledning jeg har står følgende.
Mål lufttemperaturen i midterluftdysen med blæser på fuld styrke.
Ved 20 g. udeluft 6-8 g.
ved 25 g. udeluft 7-10 g.
ved 30 g. udeluft 8-12 g.
ved 35 g. udeluft 10-14 g.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter C

Dato : 06-05-09 10:36

> I en standard vejledning jeg har står følgende.
> Mål lufttemperaturen i midterluftdysen med blæser på fuld styrke.
> [...]

Ud fra den beskrivelse er der intet i vejen med mit klimaanlæg. Det passer
vist meget godt med hvad jeg har målt.

Jeg tror jeg vil vente lidt og se tiden an. Jeg vil prøve at måle min mors
S40 ved siden af min egen S70 ... hvis de måler ens er der nok bare ikke
mere at komme efter i min, og hvis S40´eren ligger f.eks. 5 grader lavere,
MÅ der være noget om at min trænger til service

I skal alle have tak for jeres inputs. (også der hvor tråden blev så teknisk
at jeg ikke fattede det hele

MVH Peter C:

Fra : Tom

Dato : 06-05-09 15:09

> [...]
> op til over nul.
> Luften kan da ikke bliver koldere end det kølelegeme der køler den ned,

Tror vi taler forbi hinanden. Gruden til at man har en pressostat og en
elektronisk regulering er at kompressoren ikke kører hele tiden selv om
AC/Klima knappen er aktiveret. Den kører måske i 20 sek og holder pause i 60
sek (kun eksempler).
Så i pausetiden har den varme luft der passerer fordamperen mulighed for at
holde isen i ave netop da -1°C eller i nærheden ikke er SÅ forfærdelig koldt
at der er tale om isbjerge og polarkulde.

Stadig det fungerer perfekt i mondeo'en både med at vandet "sprøjter" ud
under bilen og at temperaturen er -1°C i udblæsningen. Og tror sagtens at
der findes andre biler som kører med lige så lav temp som min deo'.....kan
ikke tro at min skulle være den eneste.

> [...]
>
> I en standard vejledning jeg har står følgende.
> Mål lufttemperaturen i midterluftdysen med blæser på fuld styrke.

....og formegentlig ved recirkulation af luften.

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 13-05-09 22:48

Tom skrev:

> [...]
> holde isen i ave netop da -1°C eller i nærheden ikke er SÅ forfærdelig koldt
> at der er tale om isbjerge og polarkulde.

Uden at vide sådan det helt store om emnet, så må der da være noget
forskel på om der tales om aircon eller klima-anlæg.
Det ikke-termostatstyrede (á aircon?) anlæg kører som jeg forstår det
100% hele tiden og reguleres kun v.h.a. tilsætning af varmluft fra det
bestående ventilationsanlæg.

--
Armand.
(Der vil prøve at måle 'Gøjtens køling ved førstkommende lejlighed)