AC og 4 liter ekstra benzin
Fra : Tom

Dato : 29-04-09 18:47

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article700178.ece

Gad vide hvilken mellemklassebil der er tale om her?

Min mondeo er der intet måleligt ekstra forbrug....og jeg kan sige det med
sikkerhed fordi den sjovt nok har indbygget en "forbrugsmåler".

Jeg kan køre på et lige stykke vej uden at bevæge foden op eller ned på
speederen og så lige aktivere AC knappen. Der sker INTET med visningen på
computeren som ellers nok kan flytte sig ved gasgivning.

Virker igen som en skræmmekampagne der er bestilt af Conni Hedegaard.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-09 18:50

Tom skriver:
> Jeg kan køre på et lige stykke vej uden at bevæge foden op eller ned på
> speederen og så lige aktivere AC knappen. Der sker INTET med visningen på
> computeren som ellers nok kan flytte sig ved gasgivning.

Nej, men du taber fart.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-04-09 18:57

On Wed, 29 Apr 2009 19:50:17 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Tom skriver:
>
>Nej, men du taber fart.....

Nu stod der lidt nede i artiklen at ved landevej/motorvej var det fra
0,09 l/100 km - men jeg har da før hørt tal på 10-15% merforbrug med
AC tilkoblet.

Fra : Leonard

Dato : 29-04-09 18:56

Tom wrote:

> Virker igen som en skræmmekampagne der er bestilt af Conni Hedegaard.

Tror du hun kan bestille en undersøgelse hos ADAC?
Hvis du gider læse det hele, så står der også, at ved motorvejskørsel
er merforbruget nede mellem 0,09 og 0,66 liter benzin pr. 100 kilometer.

Men du faldt for journalistens evne til at fremhæve det sensationnelle.

--
Leonard

Fra : Tom

Dato : 29-04-09 19:05

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Tror du hun kan bestille en undersøgelse hos ADAC?

næppe

> Hvis du gider læse det hele, så står der også, at ved motorvejskørsel
> er merforbruget nede mellem 0,09 og 0,66 liter benzin pr. 100 kilometer.

Jeg kører næsten aldrig på motorvej, men ofte bykørsel og hovedvej.
Min computer skriver også mit gennemsnitsforbrug ud, og det ligger meget
konstant omkring de 8L/100 Km, det stiger ikke selv om bilen kører med
permanent AC når vi er over 20°C udenfor.
Så igen, hvilken mellemklassebil er der tale om siden man kan forbruge 4L
mere......det er faktisk ganske voldsomt.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-09 19:39

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Så igen, hvilken mellemklassebil er der tale om siden man kan forbruge 4L
> mere......det er faktisk ganske voldsomt.

Sikkert på en Saxo 1,1 el. lign. da ekstra belastningen for motoren er
procentvist meget større for en putmotor, frem for på en ordentlig bil...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 29-04-09 20:13

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Sikkert på en Saxo 1,1 el. lign. da ekstra belastningen for motoren er
> procentvist meget større for en putmotor, frem for på en ordentlig bil...

heller ikke på fruens yaris 1.0 med AC og benzincomputer

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-09 19:01

Tom skriver:

> Virker igen som en skræmmekampagne der er bestilt af Conni Hedegaard.

I en 11 år gammel artikel?
http://ing.dk/artikel/20806-biler-brug-for-ny-type-aircondition

Ellers:
http://www.soeborg-auto-elektro.dk/aircon.htm
http://www.dongenergy.dk/privat/energiforum/sparenergi/klimatips/Pages/miljovenligkorsel.aspx
http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5637
http://tgt.dk/inspiration/tema/bilferie/article51897.ece
http://www.suzuki.dk/for-suzukiejere/faa-mere-ud-af-draaberne.aspx

Selv Suzuki mener at AC dræner op til 15% af bilens energi.....

Fra : Klaus G.

Dato : 29-04-09 19:28

> [...]
> på speederen og så lige aktivere AC knappen. Der sker INTET med
> visningen på computeren som ellers nok kan flytte sig ved gasgivning.
På den fabia jeg engang ejede, der viste forbrugsmåleren liter pr. time, når
bilen holdt stille i tomgang. Den viste 0.6liter/timen. Tændte jeg for AC så
steg den til ~0.9liter/timen. Så den er god nok :)

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : oz3bto

Dato : 29-04-09 21:17

> [...]
> når bilen holdt stille i tomgang. Den viste 0.6liter/timen. Tændte jeg for
> AC så steg den til ~0.9liter/timen. Så den er god nok :)

Og smæker du så lang lys på viser den 1 .. Sjovt nok samme med passt
taxaerne

Fra : Henning

Dato : 29-04-09 21:06

On Wed, 29 Apr 2009 19:46:54 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>
>Min mondeo er der intet måleligt ekstra forbrug....og jeg kan sige det med
>sikkerhed fordi den sjovt nok har indbygget en "forbrugsmåler".

Forbrugsmåleren er intet værd - kan kun bruges som "imponator". Der er
kun een måde at måle det korrekte forbrug på, det er at tanke helt op,
køre en given strækning, tanke helt op igen og på den måde måle hvor
meget brændstof du har forbrugt.

Fra : Gunnar007

Dato : 29-04-09 21:13

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> kun een måde at måle det korrekte forbrug på, det er at tanke helt op,
> køre en given strækning, tanke helt op igen og på den måde måle hvor

Og når du så kører den samme strækning igen med AC på, må du håbe at din
kørsel er fuldstændig magen til kørselen uden AC, og at vinden er den samme,
og at du ikke gasser mere op end før..
Det nu nok engang nemmere at stole på sin computer, tror jeg om ikke andet
på.

Hilsen G

Fra : Tom

Dato : 29-04-09 21:21

> [...]
> kun een måde at måle det korrekte forbrug på, det er at tanke helt op,
> køre en given strækning, tanke helt op igen og på den måde måle hvor

Min passer nu rimelig godt med de målinger jeg foretager. Desuden ville den
selv ved en fejlvisning skulle ændre på sin visning når AC tilkobles.

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 04-05-09 09:47

> [...]
> kun een måde at måle det korrekte forbrug på, det er at tanke helt op,
> køre en given strækning, tanke helt op igen og på den måde måle hvor

Vrøvl

Forbrugsmåleren mangler godt nok ofte lidt i nøjagtighed men til gengæld er
gentagenøjagtigheden temmeligt god...

Så har man en gang tanket helt op - kørt en tankfuld - og tanket igen ved
samme stander har man et meget godt bud på hver fejlvisningen er.

Men der er jo også en usikkerhed på den enkelte stander så gentag lige
øvelsen på 10 tankfulde tanket på forskellige standere ...

I citroen'en har jeg en kørecomputer der viser 4,5% for meget.

I smarten har jeg en scangauge og den er justeret groft ind så den passer
indenfor 1%

På yamahaen har jeg noget "hjememfusk" med en flowmåler, lidt elektronik og
en cykelcomputer. Nøjagtigehden er bedre end 2%

Fra : oz3bto

Dato : 29-04-09 21:13

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren som ellers nok kan flytte sig ved gasgivning.
>
> Virker igen som en skræmmekampagne der er bestilt af Conni Hedegaard.

Der er noget om snakken

Nu sker det jo at taxaerne bliver sparket grundig igenem på motorveje og de
kan altså lige 5-10 kmt mere på toppen når man slukker aircon

Fra : Tom

Dato : 29-04-09 21:19

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu sker det jo at taxaerne bliver sparket grundig igenem på motorveje og
> de kan altså lige 5-10 kmt mere på toppen når man slukker aircon

hmmm min mondeo frakobler automatisk AC når speederen nærmer sig 1-2 cm af
bunden i bilen, så det fænomen du omtaler kender jeg ikke. Troede det var
standard på alle biler.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 21:39

> hmmm min mondeo frakobler automatisk AC når speederen nærmer sig 1-2 cm af
> bunden i bilen, så det fænomen du omtaler kender jeg ikke. Troede det var
> standard på alle biler.

Kun på biler med utilstrækkelig motorkraft

Troels

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-04-09 05:23

Mythbusters har testet, at det er mere økonomisk at køre med A/C, frem for
nedrullede vinduer....

Mvh
Hans

Fra : Henning

Dato : 30-04-09 06:14

On Thu, 30 Apr 2009 06:23:13 +0200, "Hans Mouridsen" <hom@pc.dk>
wrote:

>Mythbusters har testet, at det er mere økonomisk at køre med A/C, frem for
>nedrullede vinduer....

Det er endnu mere økonomisk at lade bilen stå - bare ikke så sjovt
Om det så koster en 5'ere mere eller mindre, who cares. Samfundet skal
holdes kørende på en eller anden måde

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-04-09 09:18

"Hans Mouridsen" <hom@pc.dk> skrev i meddelelsen
> Mythbusters har testet, at det er mere økonomisk at køre med A/C, frem for
> nedrullede vinduer....

Over 80 km/t er det mere økonomisk med A/C frem for nedrullede vinduer ..

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- for "normal"

Fra : Klaus G.

Dato : 30-04-09 11:48

> Over 80 km/t er det mere økonomisk med A/C frem for nedrullede
> vinduer ..
Var det virklig så hurtigt man skulle køre? Mindes det var lavere, men jeg
husker jo forkert engang imellem :)

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 11:58

Klaus G. skrev:
> Var det virklig så hurtigt man skulle køre? Mindes det var lavere, men jeg
> husker jo forkert engang imellem :)

50 (miles) måske?

--
Armand.

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-09 06:40

> hmmm min mondeo frakobler automatisk AC når speederen nærmer sig 1-2 cm
> af bunden i bilen, så det fænomen du omtaler kender jeg ikke. Troede det
> var standard på alle biler.

Det ville jeg også mene var standard, men ok kender så heller ikke alle
modeller på markedet.

Fra : Per

Dato : 30-04-09 01:53

On 29 Apr., 19:46, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> [...]
> computeren som ellers nok kan flytte sig ved gasgivning.
>
> Virker igen som en skræmmekampagne der er bestilt af Conni Hedegaard.

Jeg har en Octavia 2,0 TDI (140 Hk) og her kan jeg også se at
forbruger stiger, når jeg bruger AC. Det er i sær i bykørsel med
accelerationer at det kan ses, ikke så meget ved motorvejskørsel. Men
siger man ikke også at der bliver brugt 5 - 8 Kw, så det bør jo have
en indvirkning på forbruget.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-04-09 09:14

> [...]
>
> Min mondeo er der intet måleligt ekstra forbrug....og jeg kan sige det med
> sikkerhed fordi den sjovt nok har indbygget en "forbrugsmåler".

Netop Mondeo havde problemer med pludselige nødvendige speederjusteringer,
når klimaanlæget gik i gang. Den fik derfor bygget en glidende start af
klimaen - og derfor kan du ikke se det umiddelbart på forbrugsmåleren.

Når jeg slår klimaen fra i min Golf IV, så går der 1-2 minutter, hvor
klimaanlæget laver ekstra kold luft, før den bliver slået fra - det har jeg
målt med en temperaturføler i en af dyserne ..

--
> [...]

> speederen og så lige aktivere AC knappen. Der sker INTET med visningen på
> computeren som ellers nok kan flytte sig ved gasgivning.

Det sidste skyldes nok den store dødvægt ;)

Fra : Tom

Dato : 30-04-09 18:19

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når klimaanlæget gik i gang. Den fik derfor bygget en glidende start af
> klimaen - og derfor kan du ikke se det umiddelbart på forbrugsmåleren.

Computeren bruger Fuel Flow Signalet og Vehicle Speed Signalet.....har selv
måttet montere ledningerne da computeren skulle i mondeo'en. Derfor viser
computeren hvis motoren pludselig får mærkbart mere trække. Benzincomputeren
bruger ikke Throttle position signalet.
Med oscilloskop kunne jeg måle at FF signalet svarer til PWM signalet til
magnetventilerne (bare en lavere amplitude) dengang jeg monterede
computeren. Dette er også den eneste brugbare måde at beregne
benzinforbruget på, når benzintrykket er kendt, samt hvor meget benzin der
flyder gennem en magnetventil i åbningstiden.

Så jeg ved stadig ikke hvilken bil der bruger 4L/100 Km mere, med AC i brug.

--
Tom

Fra : Brian H

Dato : 01-05-09 18:36

> [...]
> flyder gennem en magnetventil i åbningstiden.
>
> Så jeg ved stadig ikke hvilken bil der bruger 4L/100 Km mere, med AC i

Fangede du ikke at den har glidende start af klimaanlæget?

Fra : Tom

Dato : 01-05-09 18:52

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Fangede du ikke at den har glidende start af klimaanlæget?

Det er jo ligemeget når computeren måler mængden af benzin der ryger ud i
motoren og sammenholder dette med bilens hastighed.
Hvis AC kræver 15 ekstra heste, så ville dette jo betyde at FF signalet så
også ville ændre sig. Tripcomputeren måler både aktuel forbrug med
opdatering ca. 1 gang i sekundet og med et gns. forbrug

--
Tom

Fra : claus.b.p.

Dato : 02-05-09 21:50

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article700178.ece
>
> Gad vide hvilken mellemklassebil der er tale om her?

Efter flere års kørsel med forskellige biler med A/C og konstant beregning
af forbrug, kan jeg ligeledes konstatere, at der ingen målelig forskel er på
om jeg kører med A/C til eller fra. Ikke at jeg ikke tror der er et
ekstraforbrug, men det drukner i alle de andre parametre der bestemmer
forbruget. Man kører også med lys på hele døgnet, på trods af at der
teoretisk er et ekstraforbrug. Jeg tror ikke det er her vi skal redde
verden. A/C er også en sikkerhedsfaktor, den hjælper bilister til at holde
koncentrationen oppe, selv om temperaturen udenfor er 30gr+.
Hvis man i denne forbindelse skal nævne nogle ting der ville reducere
forbruget og CO2 udslippet, så ville det være at benytte nogle mere
avancerede trafiksignalcomputere, der kunne sørge for effektive grønne
bølger, og - mindre populært - at fjerne trafikchikaner og vejbump. Disse
koster, foruden forøget CO2, også ++millioner af kroner i tidligere
udskiftning af undervognskomponenter. Men det ville så alternativt koste et
par ekstra betjente med lasermålere. Og de få lasermålere politiet har, skal
jo bruges ude på de sikre motorveje, - så deeet.

/Claus