eftermontering af turbo ?
Fra : Johnny B [ 2000 Frb.~

Dato : 29-04-09 16:02

må jeg eftermontere en turbo på en ikke standard turbo bil ?

--
Johnny B [DK 2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 16:09

> må jeg eftermontere en turbo på en ikke standard turbo bil ?

Nej. Enhver montering af trykladning (med undtagelse af kompressor uden
bov/wastegate) anses som en effektforøgelse over 20%, og er en konstruktiv
ændring der kræver et helvedes til arbejde at få godkendt.

Troels

Fra : Johnny B [ 2000 Frb.~

Dato : 29-04-09 16:22

"Troels [around 9000]" <denne@remove.computer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bov/wastegate) anses som en effektforøgelse over 20%, og er en konstruktiv
> ændring der kræver et helvedes til arbejde at få godkendt.

hvad så hvis det laves med en TÜV godkendelse i tyskland ?

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 16:29

> hvad så hvis det laves med en TÜV godkendelse i tyskland ?

Hvis TÜV dokumenterer en effektforøgelse på over 20%, er det stadig no-go.

Troels

Fra : Armand

Dato : 29-04-09 16:32

Troels [around 9000] skrev:

> Nej. Enhver montering af trykladning (med undtagelse af kompressor uden
> bov/wastegate) anses som en effektforøgelse over 20%, og er en
> konstruktiv ændring der kræver et helvedes til arbejde at få godkendt.

Du lyder meget skråsikker!
Men det er da helt stik imod havd min opfattelse er!
De 20% hænger sammen med SKAT's værdi-opfattelse og gælder alene større
ilagte motorers effekt, hvor konstruktive ændringer er en sag omkring
typegodkendelse og dermed syn, og deromkring har jeg endnu aldrig hørt
om nogen 20%-grænse :-|

Endvidere er detogså noget katagorisk at fare frem med at en turbo vil
give +20%. Holder dine ord vand ville man vel kunne turbo-tune 19% blot
for at holde sig ude af ballade :-|

--
Armand.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 16:34

> [...]
> ilagte motorers effekt, hvor konstruktive ændringer er en sag omkring
> typegodkendelse og dermed syn, og deromkring har jeg endnu aldrig hørt om

Tja, jeg baserer det bare på at enhver form for trykladning (igen undtaget
blabla) anses for en konstruktiv ændring og kan derfor ikke umiddelbart
godkendes.

> Endvidere er detogså noget katagorisk at fare frem med at en turbo vil
> give +20%. Holder dine ord vand ville man vel kunne turbo-tune 19% blot
> for at holde sig ude af ballade :-|

Ja, hvis du kan dokumentere det, og din dokumentation skønnes tilstrækkelig.

Derudover kommer du nok bare i klemme på noget forurening, støj, lambdatal
e.l...

Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-09 19:46

> Derudover kommer du nok bare i klemme på noget forurening, støj, lambdatal
> e.l...

Ikke på støj, men derudover alt det andet....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 19:49

> Ikke på støj, men derudover alt det andet....

Ah er der er vel nogen der let lader sig friste til at smide "brølpotti" på,
når man nu er så smart man monterer TÅÅÅRBO :)

Du skulle vel ikke kende Ditte der kører rød 900 TÅÅÅRBO? :)

Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-09 19:58

> Ah er der er vel nogen der let lader sig friste til at smide "brølpotti"
> på, når man nu er så smart man monterer TÅÅÅRBO :)
>
> Du skulle vel ikke kende Ditte der kører rød 900 TÅÅÅRBO? :)

Kender er måske så meget sagt, men jow.......fra det midtjyske.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 20:11

> Kender er måske så meget sagt, men jow.......fra det midtjyske.

Lige præcis. Hun er da en frisk pige

Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-09 21:19

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 01:22

Troels [around 9000] skrev:

> Ja, hvis du kan dokumentere det, og din dokumentation skønnes
> tilstrækkelig.
>
> Derudover kommer du nok bare i klemme på noget forurening, støj,
> lambdatal e.l...

Igen er du alt for katagorisk: Spørgerens køretøj kan principielt være
fra før de første krav til katalysator og som sådan ikke kunne flames
for mer-forurening :-|

--
Armand.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-04-09 15:24

> Igen er du alt for katagorisk: Spørgerens køretøj kan principielt være fra
> før de første krav til katalysator og som sådan ikke kunne flames for
> mer-forurening :-|

Sagtens, så er der 3.5, 4.5 hhv. 5.5 som grænser istedet, hvilke er meget
lette at overskride hvis man skal have benzin nok smidt i en turbomotor :)

Troels

Fra : Jens Andersen

Dato : 30-04-09 17:21

"Troels [around 9000]" <denne@remove.computer.dk> skrev i en meddelelse

> Sagtens, så er der 3.5, 4.5 hhv. 5.5 som grænser istedet, hvilke er meget
> lette at overskride hvis man skal have benzin nok smidt i en turbomotor :)
>
> Troels

Skal der så meget benzin til for en turbomotor kan gå i tomgang?

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-04-09 17:27

> Skal der så meget benzin til for en turbomotor kan gå i tomgang?

Den skal jo også måles i omdrejninger.

Troels

Fra : Jens Andersen

Dato : 30-04-09 21:58

> Den skal jo også måles i omdrejninger.
>
> Troels

Nu har du så klippet det væk det gik på, en ældre bil uden katalysator
måles kun i tomgang af bilsynet.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-04-09 22:12

> Nu har du så klippet det væk det gik på, en ældre bil uden katalysator
> måles kun i tomgang af bilsynet.

"Før 01.04.84: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om CO i tomgang
(pkt.
7.06.020 (1))."

Sandt, men så taler vi nok om en bil der efterhånden er af en sådan stand /
godstykkelse generelt at man kan spørge sig selv om det er fornuftigt.

Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-09 16:36

Kildehenvisning ?

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 16:37

> Kildehenvisning ?

Efter at have diskuteret med 40 synsmænd og fået forevist reglen hver gang
burde jeg kunne ref., men nej.

www.fstyr.dk :)

Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 16:40

> Efter at have diskuteret med 40 synsmænd og fået forevist reglen hver gang
> burde jeg kunne ref., men nej.

Men igen, tager de fejl, så sig til, for så skal jeg da til syn i morgen

Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-09 17:05

On Wed, 29 Apr 2009 17:39:36 +0200, "Troels [around 9000]"

>Men igen, tager de fejl, så sig til, for så skal jeg da til syn i morgen
Jamen så tager du lige papir og skrivetøj med, og skriver kilden ned,
så du kan præsenterer den her bagefter.

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 17:28

> Jamen så tager du lige papir og skrivetøj med, og skriver kilden ned,
> så du kan præsenterer den her bagefter.

Ja, du gider velsagtens ikke kigge vejledning om syn af køretøjer igennem

Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-09 17:53

On Wed, 29 Apr 2009 18:28:01 +0200, "Troels [around 9000]"

>Ja, du gider velsagtens ikke kigge vejledning om syn af køretøjer igennem

Den har jeg nok været igemmen flere gange end du har.
Derfor er jeg tvivlende overfor dit argument, der mangler et grundlag,
menlig kilden.

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 17:53

> Den har jeg nok været igemmen flere gange end du har.
> Derfor er jeg tvivlende overfor dit argument, der mangler et grundlag,
> menlig kilden.

Turbo = 20+% tuning.

Kræver egnethedserklæring = alt for dyr.

Men ok, det er ikke umuligt - det er bare alt, ALT for dyrt.

Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-09 18:26

On Wed, 29 Apr 2009 18:53:10 +0200, "Troels [around 9000]"

>Turbo = 20+% tuning.
Kildehenvisning ?
Iindtil videre har vi kun dit ord for at det er sådan.

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 19:24

> Kildehenvisning ?
> Iindtil videre har vi kun dit ord for at det er sådan.

7.06.001.3

"Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en
effektforøgelse
på ikke over 20% ved ændringen."

Troels

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 01:26

Troels [around 9000] skrev:

> [...]
> turbolader,
> kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en

Øhh??
Er dét ordret? For jeg læser at man netop kun kan få godkendt tuninger
på mere end 20%

--
Armand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-04-09 06:10

On Wed, 29 Apr 2009 20:24:10 +0200, "Troels [around 9000]"

> [...]
>
>"Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
>kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en
Nu plejer man ved kildehenvisning at angive kilden og ikke kun citerer
et enkelt afsnit taget ud af en helhed.

Der står jo noget andet end det du siger.

Der står at man ikke vil accepterer dokumentation, der angiver en
effektforøgelse på underr 20%.

Det du siger er en fortolkning/udlægning af det der står.
Så det passer ikke det du siger med "Turbo = 20+% tuning".

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-04-09 15:27

> Der står at man ikke vil accepterer dokumentation, der angiver en
> effektforøgelse på underr 20%.

Dermed underforstået at under 20% er ønskeligt, da det kan godkendes, og at
20+% ikke du'r.

Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-04-09 16:05

On Thu, 30 Apr 2009 16:27:06 +0200, "Troels [around 9000]"

>Dermed underforstået at under 20% er ønskeligt, da det kan godkendes, og at
>20+% ikke du'r.

Nej, Der står at man ikke vil accepterer dokumentation, der angiver en
effektforøgelse på under 20%, hvorfor de ikke vil det er et åbent
sprøgsmål, det kunne være at de har set for mange forsøg på
hjemmelavet dokumentation og de alle sjovt nok lå lige under 20% i
effektforøgelse ?
Men vi kan kun gætte på hvorfor det er sådan.

Fakta er at de accepterer dokumentation hvis den angiver en
effektforøgelse på over 20%, og det er også lidt anderledes end det du
jf. ovenstående påstår.

Møder du op til syn med en eftermonteret turbo er det første de vil se
så åbentbart noget dokumentation, og viser det at effektforøgelsen er
under 20% så stopper festen der, og du får ikke bilen godkendt.

Viser dokumentationen over 20% i effektforøgelse, så læser de videre i
din dokumentation og forsætter synet derfra.

/Hans

Fra : John Sahl

Dato : 30-04-09 19:08

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> sprøgsmål, det kunne være at de har set for mange forsøg på
> hjemmelavet dokumentation og de alle sjovt nok lå lige under 20% i

Fordi du bare laver dokumentationen med 0,1 bars ladetryk og der efter
skruer du op til det du vil køre med til hverdag, og så er dokumentationen
jo intet værd.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-04-09 19:12

> Fordi du bare laver dokumentationen med 0,1 bars ladetryk og der efter
> skruer du op til det du vil køre med til hverdag, og så er dokumentationen
> jo intet værd.

Du skal være velkommen til at tage den herfra, jeg tror ikke Hans er særligt
interesseret i at lytte

Troels

Fra : John Sahl

Dato : 30-04-09 19:16

Troels [around 9000] wrote:

> Du skal være velkommen til at tage den herfra, jeg tror ikke Hans er
> særligt interesseret i at lytte

Nej tak, selv om jeg er 100% enig i dine udtalelser, som jo forholder sig
til både virkeligheden og til lovteksterne som de tolkes.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-04-09 19:23

> Nej tak, selv om jeg er 100% enig i dine udtalelser, som jo forholder sig
> til både virkeligheden og til lovteksterne som de tolkes.

At dokumentation under 20% ikke godkendes, betyder jo ikke at dem over, gør

Men jeg kan da godt se hvorfor synsfolkene ofte godt kunne ønske sig at
lovteksterne var lidt mere udpenslede...

Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-04-09 19:27

On Thu, 30 Apr 2009 20:12:13 +0200, "Troels [around 9000]"

>Du skal være velkommen til at tage den herfra, jeg tror ikke Hans er særligt
>interesseret i at lytte
Jeg lytter skam, men har lidt svært ved at forstå hvad det er John vil
fortælle, men tolker det som en forklaring på hvorfor dokumentation på
under 20% ikke godtages, "folk snyder med det".

/Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-04-09 16:19

> må jeg eftermontere en turbo på en ikke standard turbo bil ?
>
> --
> Johnny B [DK 2000 Frb.]

Følg forskrifterne og det er ok.
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 29-04-09 16:28

"Johnny B [ 2000 Frb. ]" <SLET_ALT_DETTE_johnnyb2000@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:49f86bdb$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> må jeg eftermontere en turbo på en ikke standard turbo bil ?

Hvis man læser deteilforskrifter for motorkøretøjer så er det vist svært at
få synet......men på en eller anden måde er der 100-vis af biler i f.eks
Bilgaleri som har eftermonteret turbo....og tvivler på at de har været en
tur til Hannover for at få lavet denne miljøtest. Så konklusionen må være at
det godt kan lade sig gøre, men spørg mig ikke hvordan

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 16:29

> [...]
> været en tur til Hannover for at få lavet denne miljøtest. Så konklusionen
> må være at det godt kan lade sig gøre, men spørg mig ikke hvordan

Flink synsmand, intet andet.

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-04-09 16:55

Tom wrote:
> [...]
> at de har været en tur til Hannover for at få lavet denne miljøtest.
> Så konklusionen må være at det godt kan lade sig gøre, men spørg mig

Hvordan var det gjort med din?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Tom

Dato : 29-04-09 17:54

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan var det gjort med din?

også en flink synsmand....men tror nok at Anders Kolstrup også havde fået en
typegodkendelse på det. Det mener jeg at have læst i JylandsPosten, da han
har ombygget en del Sierra'er.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-04-09 18:47

Tom wrote:

> også en flink synsmand....men tror nok at Anders Kolstrup også havde
> fået en typegodkendelse på det. Det mener jeg at have læst i
> JylandsPosten, da han har ombygget en del Sierra'er.

Som jeg læser det, så gjorde han følgende:
Gjorde det sure, men nødvendige forarbejde

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Tom

Dato : 29-04-09 18:51

> Som jeg læser det, så gjorde han følgende:
> Gjorde det sure, men nødvendige forarbejde

Tror det men er ikke sikker, jeg havde ikke selv noget dokumentation for at
det var ok.
Men hvis den var blevet kasseret ved syn var den røget tilbage til Ford da
det var en autoriseret forhandler jeg købte den ved.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 29-04-09 17:22

"Johnny B skrev

> må jeg eftermontere en turbo på en ikke standard turbo bil ?

Ja, du må for dens sags skyld skifte motoren til en turbomotor, eller
dampmaskine.

For myndighederne er en motor en motor, om det er bensin eller diesel, damp
eller EL, turbo ikke turbo, to eller firtakt, er ikke i sig selv afgørende.
Om du sætter turbo på, eller en anden knastaksel, lettere svinghjul eller
andre stempler er heller ikke afgørende.
Det afgørende er om bilen skifter identitet, og det er mere kringlet, men en
turbo betyder ingenting.

SKAT Punktafgiftsvejledning:

Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en
senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for
effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når
tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages
væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap,
vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at
20 pct.-grænsen gælder.

Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
a.. Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 :
1.
b.. Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til
indsprøjtningsdyser.
c.. Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
d.. Garrat Volvo Turbo monteres.
e.. Intercooler monteres.
f.. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var
fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.

En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse 17,2 pct.
Samtidig ændres:
a.. Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45 :
1).
b.. Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
c.. Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre
bremsekalibre og støvskjolde.
d.. Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet
udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske
benzinindsprøjtning.
e.. Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
f.. Eldrevne sidespejle monteres.
g.. Hækspoiler monteres.
Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.

Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har anset
ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for
Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 17:33

> [...]
> andre stempler er heller ikke afgørende.
> Det afgørende er om bilen skifter identitet, og det er mere kringlet, men

Ikke i SKATs øjne.

Til syn er det lidt noget andet

"Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en
effektforøgelse
på ikke over 20% ved ændringen."

Men den er ændret siden. Dog mener jeg generelt at turbo ikke kan godkendes,
hvad enten man vil eller ej: Ikke-godkendelig konstruktiv ændring.

> [...]
> krumtap,
> vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at

Her må man antage at turbo er en motorombygning, og at 20% reglen træder i
kraft.

> [...]
> ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for
> Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.

Ja, lad os da bruge de samme oldnordiske eksempler som selv SKAT siger er
forældede

Troels

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-04-09 17:35

> [...]
> ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for
> Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.

Ja det er så skats side af sagen, bilinspektionen / Fstyr er en anden side
af sagen.
Når du tuner med turbo er bilen pr. automatik tunet over 20% derfor skal man
bl.a. bevise bilens egnethed til denne forøgede effekt.
+ dokumentation på fourening afhængigt af årgang.

Det er op ad bakke....

--
/Kent

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-04-09 17:39

> [...]
> man bl.a. bevise bilens egnethed til denne forøgede effekt.
> + dokumentation på fourening afhængigt af årgang.

Og pudsigt nok er synsmandens forureningstester pludselig ikke god nok,
selvom den ellers kan dumpe og godkende biler normalt.

Egnetheden bliver et problem.

Med et TÜV kit burde det dog kunne lade sig gøre, jvf. 7.06.001.3 i
vejledningen om syn af køretøjer. Det var jeg knapt klar over, synsmænd
plejer ellers at vifte turbobiler ud med det samme.

Troels