/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Min tandrem 'gik'
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-09 21:20

Efter afkørsel fra motorvejen og efterflg. bykørsel
med lovlig hastighed, lyste batteri + olielampen
i bilen. Den gik istå sådan uden videre.

Da jeg ville starte den igen, kunne motoren
tørnes som normalt, dog med en anden
lyd en vanligt, som om der ikke var kompression
endsige modstand til startmotoren.

Hvad nu ?
Hvad er der sket ?
Nogen bud ?
Tandremmen ?
Der var intet at se i motorrummet.

Der var ingen mislyde da 'det',
hvad det så end må være, skete
så det er vel gode tegn eller ?

Så NU er min bil defekt, som visse
i gruppen gennem længere tid har håbet på.




(resultat af undersøgelsen kommer i næste kapitel...).



 
 
Tom (14-04-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 14-04-09 21:29


">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
news:49e4f003$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Efter afkørsel fra motorvejen og efterflg. bykørsel
> med lovlig hastighed, lyste batteri + olielampen
> i bilen. Den gik istå sådan uden videre.
>
> Da jeg ville starte den igen, kunne motoren
> tørnes som normalt, dog med en anden
> lyd en vanligt, som om der ikke var kompression
> endsige modstand til startmotoren.
>
> Hvad nu ?
> Hvad er der sket ?
> Nogen bud ?
> Tandremmen ?
> Der var intet at se i motorrummet.
>
> Der var ingen mislyde da 'det',
> hvad det så end må være, skete
> så det er vel gode tegn eller ?
>
> Så NU er min bil defekt, som visse
> i gruppen gennem længere tid har håbet på.
>
>
>
>
> (resultat af undersøgelsen kommer i næste kapitel...).

Tja set udfra sidste skriveri for nogle år siden og med så mange Km du kørte
over skifteintervallet på tandremmen, så ville en knækket tandrem da være et
kvalificeret bud. Synes det passer godt til det du skriver om symtomerne.

Husk at på en Sierra er skifteintervallet for en tandrem kun 60.000 Km eller
4 år og i flg Haynes så er dette ved lange ture....kører man korte ture er
intervallet endnu kortere. Men lad høre hvad der sket

...
Tom



Martin [6000] (14-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 14-04-09 21:43


> Husk at på en Sierra er skifteintervallet for en tandrem kun 60.000 Km
> eller 4 år og i flg Haynes så er dette ved lange ture....kører man korte
> ture er intervallet endnu kortere.

Sidespørgsmål:

Gælder det også 2,0 karbonade med 90hk ?


Tom (14-04-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 14-04-09 22:32


"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:49e4f564$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Husk at på en Sierra er skifteintervallet for en tandrem kun 60.000 Km
>> eller 4 år og i flg Haynes så er dette ved lange ture....kører man korte
>> ture er intervallet endnu kortere.
>
> Sidespørgsmål:
>
> Gælder det også 2,0 karbonade med 90hk ?

I flg Haynes gør det hvis det er den 4 cyl. Den 6 cyl husker jeg ikke

--
Tom



Martin [6000] (14-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 14-04-09 23:21

> I flg Haynes gør det hvis det er den 4 cyl. Den 6 cyl husker jeg ikke

Tak for svar - det er en 4 cyl. jeg har i tankerne.


saab95aeroestate@gma~ (14-04-2009)
Kommentar
Fra : saab95aeroestate@gma~


Dato : 14-04-09 23:21

On 15 Apr., 00:21, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> > I flg Haynes gør det hvis det er den 4 cyl. Den 6 cyl husker jeg ikke
>
> Tak for svar - det er en 4 cyl. jeg har i tankerne.

???????????????????????????????????????????????????????

--
http://www.saabklub.dk/

Mogens (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-04-09 06:25

<saab95aeroestate@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:425b154c-d59f-4d6e-946d-

>> Tak for svar - det er en 4 cyl. jeg har i tankerne.
>
> ???????????????????????????????????????????????????????

Ja, Sierra leveredes oprindeligt med en 2 liters V6. Med tiden tilføjedes
modelrækken en 4 cylindret 2.0i S, som efterfølgende blev motoren, 2 liters
udgaven leveredes med...


BikeManiac (15-04-2009)
Kommentar
Fra : BikeManiac


Dato : 15-04-09 00:33

Det lyder meget rimeligt med tandremmen. Du har nok en motor med lav
kompression og formentlig kun 2 ventiler pr cylinder = ingen smadret
motor ved knækket tandrem. At den tørner uden kompression fortæller
bare at nu sidder nogle af ventilerne konstant åbne og en kompression
er dermed ikke mulig at opbygge mere.

Du kunne jo prøve at lirke plastikdækslet/skjoldet til tandremmen op
og lyse ind med en lommelygte i spalten for at se om den hænger
slapt

En anden uheldig ting kan også være at vandpumpelejet er gået. På
nogle modeller trækkes vandpumpen af tandremmen ... og så springer
tandremmen tænder over.

Lucas

Ukendt (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-09 10:05


"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:3722a654-1ba6-4a13-bd3e-f694371dfea3@f19g2000yqo.googlegroups.com...
Det lyder meget rimeligt med tandremmen. Du har nok en motor med lav
kompression og formentlig kun 2 ventiler pr cylinder = ingen smadret
motor ved knækket tandrem. At den tørner uden kompression fortæller
bare at nu sidder nogle af ventilerne konstant åbne og en kompression
er dermed ikke mulig at opbygge mere.

Du kunne jo prøve at lirke plastikdækslet/skjoldet til tandremmen op
og lyse ind med en lommelygte i spalten for at se om den hænger
slapt

En anden uheldig ting kan også være at vandpumpelejet er gået. På
nogle modeller trækkes vandpumpen af tandremmen ... og så springer
tandremmen tænder over.

------------------------------------------------------------------------

På Ford's gamle OHC motorer er vandpumpen trukket af kileremmen.

Foranlediget af et andet svar, hvor den 6 cyl Fordmotor nævnes, så er
V6'eren uden tandrem.
V6'eren bruger korte stødstænger drevet af et fibermellemhjul.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk


Ukendt (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-09 10:28

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev :

>V6'eren bruger korte stødstænger drevet af et fibermellemhjul.

arwwww.... lyder finurligt - hvordan har de lavet det ?


--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Andreas M. Hansen (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 15-04-09 11:04

>>V6'eren bruger korte stødstænger drevet af et fibermellemhjul.
>
> arwwww.... lyder finurligt - hvordan har de lavet det ?
>

Mon ikk' han mener en knastaksel liggende imellem cylinderrækkerne, drevet
af et fibermellemhjul fra krumtappen ?
Sådan mindes jeg også at det var...

mvh

Andreas M. Hansen


Ukendt (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-09 15:02

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev :

>Mon ikk' han mener en knastaksel liggende imellem cylinderrækkerne, drevet
>af et fibermellemhjul fra krumtappen ?

nu må du ikke tage mine små fornøjelser fra mig ;(
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

alexbo (15-04-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 15-04-09 15:27


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev

> Mon ikk' han mener en knastaksel liggende imellem cylinderrækkerne, drevet
> af et fibermellemhjul fra krumtappen ?
> Sådan mindes jeg også at det var...

Det er også rigtigt bortset fra at det ikke er et mellemhjul der er kun to
takthjul, så der er ingen mellemhjul, knastakslen kører modsat af
krumptappen.

http://www.therangerstation.com/tech_library/images/2_8L_engine1.jpg

V 4 har så en balanceaksel ved siden af krumptappen, og der er den
balanceaksel nederste remskive sidder på, så ventilatorremmen og vingen
kører
venstre om på en V4 hvilket godt kan forvirre, der var en del der mener at
motoren kører den anden vej.

http://infao5501.ag5.mpi-sb.mpg.de:8080/Wikipedia-Lip6-MM/images/2293632

I løs vægt er det tydeligt at se remskiven er forskudt, men når motoren er
på plads er det ikke så nemt.
http://www.classicteile-oed.de/grafik/motor%20Kopie.jpg

mvh
Alex Christensen






Martin [6000] (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 15-04-09 08:38

Den Tue, 14 Apr 2009 22:20:49 -0700 skrev saab95aeroestate:

> On 15 Apr., 00:21, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
>> > I flg Haynes gør det hvis det er den 4 cyl. Den 6 cyl husker jeg ikke
>>
>> Tak for svar - det er en 4 cyl. jeg har i tankerne.
>
> ???????????????????????????????????????????????????????

Rolig nu - det er ikke min


saab95aeroestate@gma~ (16-04-2009)
Kommentar
Fra : saab95aeroestate@gma~


Dato : 16-04-09 00:03

On 15 Apr., 09:38, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> Den Tue, 14 Apr 2009 22:20:49 -0700 skrev saab95aeroestate:
>
> > On 15 Apr., 00:21, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> >> > I flg Haynes gør det hvis det er den 4 cyl. Den 6 cyl husker jeg ikke
>
> >> Tak for svar - det er en 4 cyl. jeg har i tankerne.
>
> > ???????????????????????????????????????????????????????
>
> Rolig nu - det er ikke min

Pheeeewwww.......så kan jeg sove roligt om natten, igen..... *LOL*

--
http://www.saabklub.dk/

saab95aeroestate@gma~ (16-04-2009)
Kommentar
Fra : saab95aeroestate@gma~


Dato : 16-04-09 10:54

On 15 Apr., 16:27, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Andreas M. Hansen" <nokk...@hotmail.com> skrev
>
> venstre om på en V4 hvilket godt kan forvirre, der var en del der mener at
> motoren kører den anden vej.
>
> http://infao5501.ag5.mpi-sb.mpg.de:8080/Wikipedia-Lip6-MM/images/2293632
>
> I løs vægt er det tydeligt at se remskiven er forskudt, men når motoren er
> på plads er det ikke så nemt.http://www.classicteile-oed.de/grafik/motor%20Kopie.jpg

Hmmm, fin motor den - specielt når den havde været i kløerne på Saab's
motorsportsafdeling....

--
http://www.saabklub.dk/

Martin [6000] (16-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 16-04-09 13:18


> Pheeeewwww.......så kan jeg sove roligt om natten, igen..... *LOL*

Jep :-=)

Martin [6000] (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 17-04-09 04:34

Den Thu, 16 Apr 2009 23:19:21 +0200 skrev >> Eque <<:

> "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:49e72213$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Pheeeewwww.....
>
>
> ...sagde jeg også, for motoren
> overlevede den ødelagte tandrem...

Til gengæld var det ikke mig der startede med at sige phew....


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste