/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forskel på motorolie?
Fra : Henning


Dato : 06-04-09 06:59

Hvad er forskellen på de forskellige smøreolier - prisen varierer
flere hundrede procent! 0W-10, 5W40 og hvad de ellers hedder - hvad er
til hvad?

 
 
Søren (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 06-04-09 07:05



Henning skrev:
> Hvad er forskellen på de forskellige smøreolier - prisen varierer
> flere hundrede procent! 0W-10, 5W40 og hvad de ellers hedder - hvad er
> til hvad?

Hver motor sin olie. Nogle skal have det ene - andre skal have det
andet. Check din manual - der skal precist hvilket olie der er den rette
til netop din bil.

Niels Bengaard (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 06-04-09 08:40

> Hvad er forskellen på de forskellige smøreolier - prisen varierer
> flere hundrede procent! 0W-10, 5W40 og hvad de ellers hedder - hvad er
> til hvad?

Motorolie har tre kvaliteter, mineralsk, delsyntetisk og syntetisk, som er
henholdsvis, billigst, dyrere og dyrest.
Indenfor hver af disse kvaliteter er der et utal af viskositeter, dvs.
tykkelse.
Din bil skal køre med en kvalitet og viskositet som du kan læse i
instruktionsbogen. Når den er fastlagt, så ville jeg mene den billigste olie
indenfor den kategori er lige så god som den dyreste.

Mvh Niels



Henrik B. (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-04-09 15:02

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen
news:grcbjk$1uu3$1@newsbin.cybercity.dk...

> Din bil skal køre med en kvalitet og viskositet som du kan læse i
> instruktionsbogen. Når den er fastlagt, så ville jeg mene den billigste
> olie indenfor den kategori er lige så god som den dyreste.

Og deri er jeg slet ikke enig!

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Niels Bengaard (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 06-04-09 15:34

>> Din bil skal køre med en kvalitet og viskositet som du kan læse i
>> instruktionsbogen. Når den er fastlagt, så ville jeg mene den billigste
>> olie indenfor den kategori er lige så god som den dyreste.
>
> Og deri er jeg slet ikke enig!

Jeg ville også gerne tro man fik noget mere ved at købe en dyere olie, men
jeg kan simpelthen ikke finde nogen dokumentation for det.

Mvh Niels



Henrik B. (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-04-09 15:55

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen
news:grd3tc$27o6$1@newsbin.cybercity.dk...
>>> Din bil skal køre med en kvalitet og viskositet som du kan læse i
>>> instruktionsbogen. Når den er fastlagt, så ville jeg mene den billigste
>>> olie indenfor den kategori er lige så god som den dyreste.
>>
>> Og deri er jeg slet ikke enig!
>
> Jeg ville også gerne tro man fik noget mere ved at købe en dyere olie, men
> jeg kan simpelthen ikke finde nogen dokumentation for det.

Det som er problemet med API-klassificeringen er, at den ikke siger noget
om, hvor længe eller under hvor stor påvirkning, en olie skal kunne holde
sine specs!

Så specielt hvis man kører i en højtydende bil, f.eks. turboladet, ville jeg
aldrig drøne sydpå, med fuld oppakning og 25+ graders varme og med en
billigolie i bundkarret...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Niels Bengaard (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 06-04-09 18:18

>>>> Din bil skal køre med en kvalitet og viskositet som du kan læse i
>>>> instruktionsbogen. Når den er fastlagt, så ville jeg mene den billigste
>>>> olie indenfor den kategori er lige så god som den dyreste.
>>>
>>> Og deri er jeg slet ikke enig!
>>
>> Jeg ville også gerne tro man fik noget mere ved at købe en dyere olie,
>> men jeg kan simpelthen ikke finde nogen dokumentation for det.
>
> Det som er problemet med API-klassificeringen er, at den ikke siger noget
> om, hvor længe eller under hvor stor påvirkning, en olie skal kunne holde
> sine specs!
>
> Så specielt hvis man kører i en højtydende bil, f.eks. turboladet, ville
> jeg aldrig drøne sydpå, med fuld oppakning og 25+ graders varme og med en
> billigolie i bundkarret...

Vi taler samme kvalitet, eks. 5w40 fuldsyntetisk som mange nyere biler kører
på, vil du der give et bud på hvilke mærker der er bedre end andre, hvad
skal man købe og hvad skal man holde sig fra?
Det vil jeg ikke selv kunne give et korrekt svar på.

Eks. en billigolie
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6201&n=60100
Og en noget dyrere
http://thansen.dk/product.asp?c=2563617417&n=1706609938&pn=1327591458
Jeg tager altid den billige og har de Esso Ultron i samme kvalitet i Jem og
Fix til 229, så køber jeg den.

Mvh Niels



Ukendt (07-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-09 17:17


"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse
news:grd3tc$27o6$1@newsbin.cybercity.dk...
>>> Din bil skal køre med en kvalitet og viskositet som du kan læse i
>>> instruktionsbogen. Når den er fastlagt, så ville jeg mene den billigste
>>> olie indenfor den kategori er lige så god som den dyreste.
>>
>> Og deri er jeg slet ikke enig!
>
> Jeg ville også gerne tro man fik noget mere ved at købe en dyere olie, men
> jeg kan simpelthen ikke finde nogen dokumentation for det.

Bærefilmen på billig og dyr er sikkert også lige ringe.
Nogle siger dog, en dyr olie kan 'køre længere'
med snavs opslemmet. Tror dem dog ikke.
Hvis man skifter olien før angivet interval,
så kan den billigste olie som overholder div.
specifikationer helt sikkert klare mosten.

Dog har mineralske olier visse svagheder
når vi snakker turbo og 'varm kørsel' sat
over for en fuldsyntetisk.

Om vinteren kører man vel 5w-40 eller 10w-40
og om sommeren måske 15w-40. Hed det sig.

Olie køber man ofte i BILKA eller NETTO
som har mærkevare olier til spotpriser.

Olie fra en tankstation ? Du blir' flåed'.



Ukendt (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-04-09 15:39

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen
>news:grcbjk$1uu3$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> Din bil skal køre med en kvalitet og viskositet som du kan læse i
>> instruktionsbogen. Når den er fastlagt, så ville jeg mene den billigste
>> olie indenfor den kategori er lige så god som den dyreste.

>Og deri er jeg slet ikke enig!

hvis kategori indelingen er kvalitet *og* viskositet ..... vil du så
stadig fastholde din mening ?
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Niels P Sønderskov (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 06-04-09 15:54

Henrik B. skrev:
> "Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen
> news:grcbjk$1uu3$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> Din bil skal køre med en kvalitet og viskositet som du kan læse i
>> instruktionsbogen. Når den er fastlagt, så ville jeg mene den
>> billigste olie indenfor den kategori er lige så god som den dyreste.
>
> Og deri er jeg slet ikke enig!

Selv den billigste olie - viskositeten skal selvfølgelig være rigtig -
opfylder bilfabrikkernes kvalitetskrav. En stor del af befolkningen er
så lidt småreligiøse, og får aldrig taget sig sammen til at forlade
Folkekirken. På samme måde kunne det jo være der var noget om at olien
til 400 kr literen var bedre (det er den måske også, men det er helt
uden betydning for husholdningspotten).

Hvis man er religiøs betyder det dog ikke så meget for de par liters
skyld i de fleste biler. Til den gamle XJ6'er var det nu lidt af en
udskrivning med > 8 liter.

--
Niels

Henrik B. (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-04-09 15:59

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:49da179b$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

>> Og deri er jeg slet ikke enig!
>
> Selv den billigste olie - viskositeten skal selvfølgelig være rigtig -
> opfylder bilfabrikkernes kvalitetskrav.

Ja, men hvor længe?? Det siger API'en nemmerli' ikke noget om...

> ...til 400 kr literen var bedre (det er den måske også, men det er helt
> uden betydning for husholdningspotten).

Nu findes der så færre og færre "husholdningspotter", i og med der kommer
flere og flere turboladede motorer. Og en rast sommertur sydpå, hvor turboen
time efter time snurrer med 800+ grader, vil kunne få dårlige olier (som
stadig opfylder API'en), til at crack'e på ganske kort tid.

> Hvis man er religiøs betyder det dog ikke så meget for de par liters skyld
> i de fleste biler. Til den gamle XJ6'er var det nu lidt af en udskrivning
> med > 8 liter.

Det er jo næste problem. Efterhånden som marketingsafdelingerne sætter
skifteintervallerne op - til i dag 30 - 40.000 km, så stiller det også
større krav til smøringen...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Hans Kjaergaard (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 06-04-09 17:32

On Mon, 6 Apr 2009 16:59:24 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
>news:49da179b$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> Og deri er jeg slet ikke enig!
>>
>> Selv den billigste olie - viskositeten skal selvfølgelig være rigtig -
>> opfylder bilfabrikkernes kvalitetskrav.
>
>Ja, men hvor længe?? Det siger API'en nemmerli' ikke noget om...
Nej, men bilfabrikkernes oplyser hvilken oile der skal benyttes og
nogle skifteintavaller, mon ikke det er godt nok til langt de fleste ?

>Nu findes der så færre og færre "husholdningspotter", i og med der kommer
>flere og flere turboladede motorer. Og en rast sommertur sydpå, hvor turboen
>time efter time snurrer med 800+ grader, vil kunne få dårlige olier (som
>stadig opfylder API'en), til at crack'e på ganske kort tid.
Mon ikke bilfabrikanterne har taget dette med i deres anvisninger af
oilevalg og skifteinteval, turbolader er jo ikke nogen ny opfindelse ?

>Efterhånden som marketingsafdelingerne sætter
>skifteintervallerne op - til i dag 30 - 40.000 km, så stiller det også
>større krav til smøringen...
Så specificerer de også noget specielt oile.

/Hans

Henrik B. (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-04-09 17:51

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:oabkt4ts1omrjtsh1mj3friu7hgacmqcks@4ax.com...

>>Nu findes der så færre og færre "husholdningspotter", i og med der kommer
>>flere og flere turboladede motorer. Og en rast sommertur sydpå, hvor
>>turboen
>>time efter time snurrer med 800+ grader, vil kunne få dårlige olier (som
>>stadig opfylder API'en), til at crack'e på ganske kort tid.
> Mon ikke bilfabrikanterne har taget dette med i deres anvisninger af
> oilevalg og skifteinteval, turbolader er jo ikke nogen ny opfindelse ?

Nej. Prøv engang at søge på nettet efter "Oil Sludge", så vil du se flere
eksempler, hvad der sker, når man netop kombinerer for lange
skifteintervaller med f.eks. for små oliemængder, eller for dårlige olier...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Leo_Jensen (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-04-09 12:58


>
> Hvis man er religiøs betyder det dog ikke så meget for de par liters
> skyld i de fleste biler. Til den gamle XJ6'er var det nu lidt af en
> udskrivning med > 8 liter.

Tja, min XJ6'er får 5W40 fuldsyntetisk fra T. Hansen med skift for
hver 12.000 km (dvs efter bogen), og den vil altså helst ikke have de
8 liter der står i bogen. Godt 7 liter, så er den på max.
Jeg er ret sikker på at dagens billigolie er bedre end det olie,
intervaller og motor blev lavet efter i 1992 (eller rettere: midt i
80'erne), men hvis jeg stod med en mere moderne bil ville jeg da også
være mere opmærksom på at den fik noget der var tilstrækkeligt godt..
Som andre skriver er der forskel på hvor slidstærk olien er, og med
30.000 km intervaller er det sq vigtigt at den holder distancen...

Leo

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste