Øv øv, alle de billedformater
Fra : Casio

Dato : 30-07-01 10:54

Jeg har fået det af vide tusinder af gange, men glemmer det hele tiden igen. Er der ikke nogen der gider lave en lille oversigt som
jeg kan slå op i når jeg glemmer det? Det drejer sig om alt der det letterbox osv..... 1:35, 1:60 osv..... og så så jeg længere nede
i en 'disney' tråd at der var noget der hed 'negative ratio' og 'intended ratio'....

Fra : Kong Kent

Dato : 30-07-01 11:44

> [...]
igen. Er der ikke nogen der gider lave en lille oversigt som
> jeg kan slå op i når jeg glemmer det? Det drejer sig om alt der det

1.85:1 er nemt at huske. Det er fordi billedet er 1.85 gange så bredt som
det er højt. De 'rigtige' widescreen film er således optaget i 2.35:1,
populært kaldet 'CinemaScope'

4:3 er = 1.33:1 mens 16:9 = 1.78:1 (næsten 1.85:1)

Alle de forskellige aspect ratios derimellem er simpelthen bare en given
instruktørs valg. Det betyder ingenting hvis overførslen til dvd er
anamorph, men jeg kan da godt se hvordan det kan virke forvirrende. Men
altså, 2.35:1 betyder bare at filmen er 2.35 gange så bred som den er høj

> i en 'disney' tråd at der var noget der hed 'negative ratio' og 'intended
ratio'....

hmm...sikkert noget værre rod at finde rundt i

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : Casio

Dato : 30-07-01 18:28

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev i en meddelelse news:9k3dqc$t40$1@sunsite.dk...

| anamorph

øøh? Det er ord som de her, jeg også gerne vil have forklaret.

Letterbox, det er når der er sorte boxe for oven og for neden ikke? - Så man kan se widescreen på et alm 4:3 TV.... eller hvad?

Fra : Ole Alm

Dato : 30-07-01 19:00

"Casio" <kena@mail.dk> wrote in message news:3b6599a8$0$73399$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> øøh? Det er ord som de her, jeg også gerne vil have forklaret.
>
> Letterbox, det er når der er sorte boxe for oven og for neden ikke? - Så man kan se widescreen på
et alm 4:3 TV.... eller hvad?

Prøv og læse denne her, der får du det meste forklaret

http://dvddemystified.com/dvdfaq.html

mvh Ole

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-07-01 20:35

Ole Alm wrote:

> Prøv og læse denne her, der får du det meste forklaret
>
> http://dvddemystified.com/dvdfaq.html

Og hvis den er for stor og mystisk, er der en rigtig god guide på
<http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/welcome.html>

Fra : Casio

Dato : 31-07-01 19:09

| Prøv og læse denne her, der får du det meste forklaret
|
| http://dvddemystified.com/dvdfaq.html

tak for linket. Men jeg kan ikke lige finde det. Gider du specificere det lidt mere?

Fra : Rune Zedeler

Dato : 19-08-01 23:18

Ole Alm wrote:

> Prøv og læse denne her, der får du det meste forklaret
>
> http://dvddemystified.com/dvdfaq.html

Er der ikke en fejl her:

<snip>
[3.4.1] What does "lines of resolution" mean?

[...]
Technically, lines of horizontal resolution refers to visually
resolvable vertical lines per picture height. In other words, it's
measured by counting the number of vertical black and white lines that
can be distinguished
an area that is as wide as the picture is high. The idea is to make the
measurement independent of the aspect ratio. Lines of horizontal
resolution applies both to television displays and to signal formats
such as that
produced by a DVD player. Most TVs have ludicrously high numbers listed
for their horizontal resolution.

Since DVD has 720 horizontal pixels (on both NTSC and PAL discs), the
horizontal resolution can be calculated by dividing 720 by 1.33 (for a
4:3 aspect ratio) to get 540 lines. On a 1.78 (16:9) display, you get
405
lines.
[...]
<snap>

Skal man ikke dele de 405 med 2 (og altså nå ned på sølle 203) - da der
skal to pixel-linier til at lave en synlig lodret linie - ligesom at
cd'ens 44100 hz kun kan gengive lyd op til 22050 hz?

-Rune

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 30-07-01 22:24

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> wrote in message

> 16:9 = 1.78:1 (næsten 1.85:1)

Og derfor er (næsten) alle DVD film beskåret, således at en 1.85:1 film
fylder et 1.78:1 billede helt ud.

Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nye billeder d. 16/5-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/marielouise

Fra : Jens Thomsen

Dato : 31-07-01 09:40

Rene Eske Jensen <renenews@eskejensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b65d0bf$0$3242$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> "Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> wrote in message

> Og derfor er (næsten) alle DVD film beskåret, således at en 1.85:1 film
> fylder et 1.78:1 billede helt ud.

Overhovedet ikke. Det forsvinder i fjernsynets overscan. Formatet er i langt
de fleste tilfælde korrekt nok.

MVH
Jens