|
| Spørgsmål nr 1. Helt ny bruger efterlyser ~ Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 28-04-09 20:17 |
|
"Jesus-loves-you" skrev ...
8720 <news:49f74d7a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
< http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/msg/6b0cf9dcf3680588>
>
> > > Hvor på nyhedsgrupperne diskuteres operativsystemet Linux på dansk, så
> > > man kan spørge erfarne brugere/programmørere om dit-og-dat ?
> >
> > Kig efter unix i stedet for linux.
[ ... ]
> I første omgang er jeg blot interesseret i at kunne eksekvere mit eget
> maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer
> på HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.
Hej NG,
Øh ...
Jeg står fuldstændig på bar bund mht. Linux, men jeg kunne godt tænke mig at
benytte systemet fremover.
I første omgang skal jeg ha' downloadet et-eller-andet operativ-system, men
der findes jo et hav af varianter.
Har i sin tid prøvet Corel Linux samt Linux Knoppix 3,3, DK-version samt
Knoppix 3,7.
Knoppix var *glimrende*, fordi man kunne afprøve systemet fra et CD-ROM
drev, og således ikke nødvendigvis behøvede at installere operativsystemet
på HD'en.
Problemet var blot, at man kunne gå fejl undervejs i installation. Bl.a.
virkede modem-driverne ikke! ...
Og alt dette er noget tid siden, så ...
Har I nogle gode forslag ?
Helst ikke nogen, hvor man skal kunne en hel masse Linux-sprog; fordi som
bruger er det al for nørdet at skulle sætte sig ind i dette.
(End ikke "microshit" forlanger dette af sine brugere, så dét bør vi nok
lige ta' ved lære af som konkurrenter!)
Det vil i hvert fald blive meget svært for mig at overbevise andre om
systemets fortræffeligheder, hvis ...
Det skal altså være (forholdsvis) nemt, enkelt og ligetil.
(En valgmulighed, som tilbyder avanceret installationsopsætning, kunne så
*sidenhen* eventuelt indbygges.)
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8721 <news:49f75182$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8722
| |
Klaus Alexander Seis~ (28-04-2009)
| Kommentar Fra : Klaus Alexander Seis~ |
Dato : 28-04-09 21:27 |
| | |
Jesus-loves-you (28-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 28-04-09 21:41 |
| | |
Jesus-loves-you (29-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 29-04-09 18:27 |
|
"Klaus Alexander Seistrup" skrev
<news:gt7or6$t27$1@zdani.szn.dk>
[ ... file 8722 ... ]
> > Har I nogle gode forslag ?
>
> Prøv en Ubuntu. Den kan du osse prøve som live-cd inden du evt.
> beslutter dig for at installere.
>
> · http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Dejlig nem at betjene, men, men, men ...
.... (Idet jeg har været ude for ved tidligere lejlighed, at en
Linux-installation formatterede min HD under installationen, uden at
jeg udtrykkeligt bad om det) ...
Jeg afbrød min HD og prøvede live-CD.
Men da jeg nåede frem til deskop, ville programmet ha' et Username samt
password, og så kan jeg ikke komme videre.
Hvad gør jeg ?
-
Hvilken kerne har - for øvrigt - Ubuntu ?
Sin helt egen kernel32, eller er der noget fælles over de forskellige
Linux-versioner ?
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8728 <news:49f87f70$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8729
| |
Kent Friis (29-04-2009)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 29-04-09 18:40 |
|
Den Wed, 29 Apr 2009 19:26:47 +0200 skrev Jesus-loves-you:
> "Klaus Alexander Seistrup" skrev
> <news:gt7or6$t27$1@zdani.szn.dk>
>
> [ ... file 8722 ... ]
>
>> > Har I nogle gode forslag ?
>>
>> Prøv en Ubuntu. Den kan du osse prøve som live-cd inden du evt.
>> beslutter dig for at installere.
>>
>> · http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
>
>
> Dejlig nem at betjene, men, men, men ...
>
> ... (Idet jeg har været ude for ved tidligere lejlighed, at en
> Linux-installation formatterede min HD under installationen, uden at
> jeg udtrykkeligt bad om det) ...
>
> Jeg afbrød min HD og prøvede live-CD.
>
> Men da jeg nåede frem til deskop, ville programmet ha' et Username samt
> password, og så kan jeg ikke komme videre.
>
> Hvad gør jeg ?
Det stod garanteret enten på den side du downloadede live-CD'en fra,
eller i linjerne lige oven over login: prompten.
Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
.... for katten.
| |
Jesus-loves-you (29-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 29-04-09 18:50 |
|
"Kent Friis" skrev
<news:49f890e0$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>
[ ... file 8729 ... ]
> > Men da jeg nåede frem til deskop, ville programmet ha' et Username samt
> > password, og så kan jeg ikke komme videre.
> >
> > Hvad gør jeg ?
>
> Det stod garanteret enten på den side du downloadede live-CD'en fra,
> eller i linjerne lige oven over login: prompten.
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8730 <news:49f892ff$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8731
| |
Jesus-loves-you (29-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 29-04-09 18:55 |
|
"Kent Friis" skrev
<news:49f890e0$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>
[ ... file 8729 ... ]
> > Jeg afbrød min HD og prøvede live-CD.
> >
> > Men da jeg nåede frem til deskop, ville programmet ha' et Username samt
> > password, og så kan jeg ikke komme videre.
> >
> > Hvad gør jeg ?
>
> Det stod garanteret enten på den side du downloadede live-CD'en fra,
> eller i linjerne lige oven over login: prompten.
Øh ...
Forrige meddelse fra mig-til-dig smuttede "lidt" for hurtigt ud i
æteren ...
Det, jeg ville sige, var, at ...
Muligvis kan det ha' en vis betydning, at jeg helt har afbrudt (fysisk) min
HD.
Der var ingen prompt at læse undervejs.
Men jeg kan da lige prøve at tjekke efter igen.
Un moment, s'il vous plaît ...
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8731 <news:49f8936d$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8732
| |
Peter Mogensen (29-04-2009)
| Kommentar Fra : Peter Mogensen |
Dato : 29-04-09 08:05 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> Helst ikke nogen, hvor man skal kunne en hel masse Linux-sprog; fordi som
> bruger er det al for nørdet at skulle sætte sig ind i dette.
>
> (End ikke "microshit" forlanger dette af sine brugere, så dét bør vi nok
> lige ta' ved lære af som konkurrenter!)
>
> Det vil i hvert fald blive meget svært for mig at overbevise andre om
> systemets fortræffeligheder, hvis ...
Du bør genoverveje din tilgang til det.
Det er uundgåeligt at du i processen med at skifte fra et system til et
andet vil støde på ting, der er tilpas anderledes til at du umiddelbart
vil opfatte dem som fremmede - og måske (uberettiget) "nørdet".
Der er ingen, der føler sig forpligtede til at sørge for at du kommer
godt over den slags forhindringer hvis du ikke selv viser vilje til at
tage udfordringen op.
Jeg siger ikke at Linux behøves være "nørdet", men at der altid vil være
ting, der gøres på en tilpas anderledes måde i et nyt system til at
man skal bruge vilje og energi på at sætte sig ind i dem.
| |
Esben von Buchwald (29-04-2009)
| Kommentar Fra : Esben von Buchwald |
Dato : 29-04-09 12:16 |
|
Peter Mogensen wrote:
> Det er uundgåeligt at du i processen med at skifte fra et system til et
> andet vil støde på ting, der er tilpas anderledes til at du umiddelbart
> vil opfatte dem som fremmede - og måske (uberettiget) "nørdet".
>
> Der er ingen, der føler sig forpligtede til at sørge for at du kommer
> godt over den slags forhindringer hvis du ikke selv viser vilje til at
> tage udfordringen op.
>
> Jeg siger ikke at Linux behøves være "nørdet", men at der altid vil være
> ting, der gøres på en tilpas anderledes måde i et nyt system til at man
> skal bruge vilje og energi på at sætte sig ind i dem.
>
Enig
Du er så at sige tilbage ved 0, når du skal til at lære at bruge Linux.
Intet operativsystem er super nemt at gå til, for en person som aldrig
har brugt det før.
Og faktisk er du måske endnu ringere stillet, hvis du er erfaren bruger
af Windows, da du så er forvænt til at tingene er på én bestemt måde,
uden at tænke over at det er specifikt for dette OS, og derfor antager
at det bør være på samme måde. Min far snakkede en gang om at prøve
linux (tilbage i 2000 eller lign) og jeg fortalte ham at det ikke var
noget han kunne finde ud af, men han mente jo at "Man kan da bare
højreklikke og se hvad der er af muligheder".
Tænk på, hvordan du har lært at bruge Windows. Første gang du sad ved en
Windows PC var der med garanti nogle ting du ikke havde overblik over og
skulle have hjælp til, men fordi der ikke var nogen alternativer for
dig, har du efterhånden fået opbygget nogen erfaring, fordi du var
tvunget til at finde ud af tingene.
Her er vi i en vis grad tilbage ved 0, og du bør helst "glemme" de ting
du har lært fra Windows (f.eks. hvor den lægger filer, hvad den kalder
tilkoblede drev, hvordan man installerer programmer osv). Og starte på
en frisk :)
Jeg kender ikke til dit IT-niveau og Windows-erfaring, ovenstående er
blot en beskrivelse af problematikken for mange Linux-novicer, som ofte
har en del Windows-erfaring
| |
Kent Friis (29-04-2009)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 29-04-09 18:33 |
|
Den Wed, 29 Apr 2009 13:16:09 +0200 skrev Esben von Buchwald:
>
> Min far snakkede en gang om at prøve
> linux (tilbage i 2000 eller lign) og jeg fortalte ham at det ikke var
> noget han kunne finde ud af, men han mente jo at "Man kan da bare
> højreklikke og se hvad der er af muligheder".
Stik ham en god gammel Mac-mus, og se hvor langt han når med den
strategi
> Tænk på, hvordan du har lært at bruge Windows. Første gang du sad ved en
> Windows PC var der med garanti nogle ting du ikke havde overblik over og
> skulle have hjælp til, men fordi der ikke var nogen alternativer for
> dig, har du efterhånden fået opbygget nogen erfaring, fordi du var
> tvunget til at finde ud af tingene.
>
> Her er vi i en vis grad tilbage ved 0, og du bør helst "glemme" de ting
> du har lært fra Windows (f.eks. hvor den lægger filer, hvad den kalder
> tilkoblede drev, hvordan man installerer programmer osv). Og starte på
> en frisk :)
>
> Jeg kender ikke til dit IT-niveau og Windows-erfaring, ovenstående er
> blot en beskrivelse af problematikken for mange Linux-novicer, som ofte
> har en del Windows-erfaring
Helt enig.
Som master Yoda engang sagde:
"You need to unlearn what you have learned".
Jo mere erfaring man har med fx Windows, jo mere er der man skal
"unlearn".
Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
.... for katten.
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 00:22 |
|
"Peter Mogensen" skrev
<news:49f7fc0e$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>
[ ... file 8722 ... ]
> > Helst ikke nogen, hvor man skal kunne en hel masse Linux-sprog; fordi
> > som bruger er det al for nørdet at skulle sætte sig ind i dette.
> >
> > (End ikke "microshit" forlanger dette af sine brugere, så dét bør vi nok
> > lige ta' ved lære af som konkurrenter!)
> >
> > Det vil i hvert fald blive meget svært for mig at overbevise andre om
> > systemets fortræffeligheder, hvis ...
>
> Du bør genoverveje din tilgang til det.
>
> Det er uundgåeligt at du i processen med at skifte fra et system til et
> andet vil støde på ting, der er tilpas anderledes til at du umiddelbart
> vil opfatte dem som fremmede - og måske (uberettiget) "nørdet".
>
> Der er ingen, der føler sig forpligtede til at sørge for at du kommer
> godt over den slags forhindringer hvis du ikke selv viser vilje til at
> tage udfordringen op.
>
> Jeg siger ikke at Linux behøves være "nørdet", men at der altid vil være
> ting, der gøres på en tilpas anderledes måde i et nyt system til at
> man skal bruge vilje og energi på at sætte sig ind i dem.
>
Det ér jeg klar over. Dette er et *tålmodighedsarbejde*. Både fra tidligere,
men også nu crashede 2 operativ-systemer (utallige gamge) pga. ... (You name
it) ...
De downloadede iso-filer var:
ubuntu-9.04-desktop-i386.iso
KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso
En "anelse" trættende!
Den slags ting sker altså ikke hos microshit ... øh, microsoft!
Kanske det er dérfor, fork ikke gider sætte sig ind i Linux, fordi der er al
for mange tekniske detaljer, oder was ?
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8742 <news:49f8de80$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8743
| |
Peter Mogensen (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Peter Mogensen |
Dato : 30-04-09 06:45 |
|
Jesus-loves-you wrote:
>> Jeg siger ikke at Linux behøves være "nørdet", men at der altid vil være
>> ting, der gøres på en tilpas anderledes måde i et nyt system til at
>> man skal bruge vilje og energi på at sætte sig ind i dem.
>>
>
> Det ér jeg klar over. Dette er et *tålmodighedsarbejde*. Både fra tidligere,
> men også nu crashede 2 operativ-systemer (utallige gamge) pga. ... (You name
> it) ...
>
> De downloadede iso-filer var:
> ubuntu-9.04-desktop-i386.iso
> KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso
>
> En "anelse" trættende!
>
> Den slags ting sker altså ikke hos microshit ... øh, microsoft!
>
> Kanske det er dérfor, fork ikke gider sætte sig ind i Linux, fordi der er al
> for mange tekniske detaljer, oder was ?
Fortæller du os at du er utilfreds med at du selv skal downloade et
gratis OS?
| |
Per Jørgensen (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Per Jørgensen |
Dato : 30-04-09 08:32 |
|
Peter Mogensen wrote:
> Jesus-loves-you wrote:
>>> Jeg siger ikke at Linux behøves være "nørdet", men at der altid vil være
>>> ting, der gøres på en tilpas anderledes måde i et nyt system til at
>>> man skal bruge vilje og energi på at sætte sig ind i dem.
>>>
>>
>> Det ér jeg klar over. Dette er et *tålmodighedsarbejde*. Både fra
>> tidligere,
>> men også nu crashede 2 operativ-systemer (utallige gamge) pga. ...
>> (You name
>> it) ...
>>
>> De downloadede iso-filer var:
>> ubuntu-9.04-desktop-i386.iso
>> KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso
>>
>> En "anelse" trættende!
>>
>> Den slags ting sker altså ikke hos microshit ... øh, microsoft!
>>
>> Kanske det er dérfor, fork ikke gider sætte sig ind i Linux, fordi der
>> er al
>> for mange tekniske detaljer, oder was ?
>
> Fortæller du os at du er utilfreds med at du selv skal downloade et
> gratis OS?
hvis du mener det er besværligt - trættende eller andet - så må jeg
indrømme at foresætter du af linuxvejen, står du overfor dit livs
udfordring. Hvios og så frem du syntes det er trættende og besværligt at
downloade et gratis OS - så ville mit svar være = BLIV PÅ MICROSOFT!
At downloade Linux er sgu nok det nemmeste i denne verden.
Men velkommen til!
Per Jørgensen
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 09:55 |
|
"Per Jørgensen" skrev
<news:49f953b5$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
>
> Peter Mogensen wrote:
> > Jesus-loves-you wrote:
[ ... file 8743 ... ]
> >> ... nu crashede 2 operativ-systemer (utallige gamge) ...
[ ... ]
> >> De downloadede iso-filer var:
> >> ubuntu-9.04-desktop-i386.iso
> >> KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso
> >>
>> En "anelse" trættende!
[ ... ]
> > Fortæller du os at du er utilfreds med at du selv skal downloade et
> > gratis OS?
>
> hvis du mener det er besværligt - trættende eller andet - så må jeg
> indrømme at foresætter du af linuxvejen, står du overfor dit livs
> udfordring. Hvios og så frem du syntes det er trættende og besværligt at
> downloade et gratis OS - så ville mit svar være = BLIV PÅ MICROSOFT!
>
> At downloade Linux er sgu nok det nemmeste i denne verden.
Ja, det var faktisk ret nemt, og derfor var det også irriterende, at de så
ikke virkede, fordi hele idéen med unix-systemet er, at den *ikke* skal
kunne crasche (har jeg ladet mig fortælle).
I så fald er "regel nr 1" overtrådt (i formålsparagraffen).
Men jeg skal ærlig indrømme, at jeg var løbet træt i går aftes/nat, og også
desværre ved at blive en sur gammel gravpot!
Dét må jeg lære at styre/håndtere noget bedre ...
How! Dér røg vindue nr. 116 ... !
> Men velkommen til!
Jo tak, mange tak. Håber at kunne drage fordel af Jeres megen viden ...
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 08749 <news:49f963d2$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8750
| |
Peter Mogensen (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Peter Mogensen |
Dato : 30-04-09 10:49 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> Ja, det var faktisk ret nemt, og derfor var det også irriterende, at de så
> ikke virkede, fordi hele idéen med unix-systemet er, at den *ikke* skal
> kunne crasche (har jeg ladet mig fortælle).
Det er forhåbentlig ideen med alle OS.
Læs: Nej - det er ikke "idéen" med UNIX.
| |
Klaus Ellegaard (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Klaus Ellegaard |
Dato : 30-04-09 11:09 |
|
"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> writes:
>Ja, det var faktisk ret nemt, og derfor var det også irriterende, at de så
>ikke virkede, fordi hele idéen med unix-systemet er, at den *ikke* skal
>kunne crasche (har jeg ladet mig fortælle).
Traditionelt set er UNIX et meget stabilt operativsystem, men en hel
del af stabiliteten kommer af den gamle vittighed, "Contrary to popular
belief, Unix is user friendly. It just happens to be very selective
about who it decides to make friends with".
Med andre ord: der skal en hel del blod, sved og tårer til, før man
har kvalifikationerne til at gøre UNIX så stabilt, som det kan blive.
Det er ikke ret meget anderledes end så mange andre operativsystemer,
men UNIX har bare en meget længere historie end de fleste. Og i lang
tid vidste UNIX ikke, hvad en mus var. Udover at de elendige dyr fik
ram på ens ThickNet hele tiden.
De fleste moderne Linux-distributioner gør nogle forsøg på at ændre
denne "brugerfjendskhed" - at gøre det lige så nemt at gå til som
desktop-versionerne af Windows. Det er en rigtig god ide, og de er
nået rigtigt langt. Men fordi der er mange distributioner, er nogle
af tiltagene fordelt ud på de forskellige produkter, sådan at det
samme arbejde reelt bliver lavet flere gange.
Selvfølgelig er der også masser af tiltag, der deles mellem de mange
distroer. Men antallet gør stadig, at der ikke er den samme "fælles
front" om ét produkt, sådan som det er med Windows. Det har bestemt
en lang række fordele også - nogle tiltag i én distro bliver så stor
en succes, at andre begynder at bruge det. Havde man kun én distro,
ville man ikke have de mange tilgangsvinkler, og hele miljøet ville
blive fattigere.
Alt i alt betyder det, at Linux ikke udvikler sig helt så hurtigt
og målrettet som Windows. Til gengæld er der frit valg på hylderne,
når det kommer til "favorit-distribution". Betragt det som aldeles
uafhængige produkter, find den der virker bedst, og kast dig over
at lære noget mere om den.
Der kan være stor forskel på fokus (om man gider bruge tid på at
få gammel hardware til at virke, for eksempel) og tilgang til nye
brugere. Debian er for eksempel en favorit-distro for garvede UNIX-
folk, fordi den er dejlig simpel og ikke bruger ret meget tid på
at hjælpe nye brugere i gang. Men den er ikke noget god bud til en
helt ny bruger.
Og så videre.
Jeg tror, min pointe er, at UNIX har en lang historie, der bestemt
ikke har sat brugervenlighed særlig højt, som kun er stabilt i
kyndige hænder, og som med stor fornøjelse vil slette alle dine
filer, hvis du får sat et ekstra mellemrum i en kommando. Og nej,
den vil ikke spørge, om du nu er helt sikker. For det er man pr.
definition altid i UNIX. Ellers ville man jo ikke trykke RETURN.
Brugervenlige Linux-distributioner er forholdsvis nyt - de har
ikke de 30 års baggrund på pc-platformen, som Microsoft har glæde
af. Så ja, de er på vej frem, og det er bestemt gået stærkt på
det sidste. Men forvent ikke et 300% stabilt system, der finder
al hardware i første hug, og som har et point-and-click-interface
til enhver tænkelig situation.
Det skal nok komme, men det bliver ikke i morgen. Til gengæld er
det gratis - allerede i dag.
Mvh.
Klaus.
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 12:41 |
|
"Klaus Ellegaard" skrev
<news:gtbtbk$c7s$1@news.klen.dk>
[ ... file 8750 ... ]
> >Ja, det var faktisk ret nemt, og derfor var det også irriterende, at de
> >så ikke virkede, fordi hele idéen med unix-systemet er, at den *ikke*
> >skal kunne crasche (har jeg ladet mig fortælle).
>
> Traditionelt set er UNIX et meget stabilt operativsystem, men en hel
> del af stabiliteten kommer af den gamle vittighed, "Contrary to popular
> belief, Unix is user friendly. It just happens to be very selective
> about who it decides to make friends with".
>
> Med andre ord: der skal en hel del blod, sved og tårer til, før man
> har kvalifikationerne til at gøre UNIX så stabilt, som det kan blive.
> Det er ikke ret meget anderledes end så mange andre operativsystemer,
> men UNIX har bare en meget længere historie end de fleste. Og i lang
> tid vidste UNIX ikke, hvad en mus var. Udover at de elendige dyr fik
> ram på ens ThickNet hele tiden.
>
> De fleste moderne Linux-distributioner gør nogle forsøg på at ændre
> denne "brugerfjendskhed" ...
!
> ... - at gøre det lige så nemt at gå til som
> desktop-versionerne af Windows. ...
Glæder mig at høre ...
(Endelig en mand, som forstår mig (og andre) og vores dilemma!)
> ... Det er en rigtig god ide, og de er
> nået rigtigt langt. Men fordi der er mange distributioner, er nogle
> af tiltagene fordelt ud på de forskellige produkter, sådan at det
> samme arbejde reelt bliver lavet flere gange.
>
> Selvfølgelig er der også masser af tiltag, der deles mellem de mange
> distroer. Men antallet gør stadig, at der ikke er den samme "fælles
> front" om ét produkt, sådan som det er med Windows. Det har bestemt
> en lang række fordele også - nogle tiltag i én distro bliver så stor
> en succes, at andre begynder at bruge det. Havde man kun én distro,
> ville man ikke have de mange tilgangsvinkler, og hele miljøet ville
> blive fattigere.
>
> Alt i alt betyder det, at Linux ikke udvikler sig helt så hurtigt
> og målrettet som Windows. Til gengæld er der frit valg på hylderne,
> når det kommer til "favorit-distribution". Betragt det som aldeles
> uafhængige produkter, find den der virker bedst, og kast dig over
> at lære noget mere om den.
>
> Der kan være stor forskel på fokus (om man gider bruge tid på at
> få gammel hardware til at virke, for eksempel) og tilgang til nye
> brugere. Debian er for eksempel en favorit-distro for garvede UNIX-
> folk, fordi den er dejlig simpel og ikke bruger ret meget tid på
> at hjælpe nye brugere i gang. Men den er ikke noget god bud til en
> helt ny bruger.
>
> Og så videre.
>
> Jeg tror, min pointe er, at UNIX har en lang historie, der bestemt
> ikke har sat brugervenlighed særlig højt, som kun er stabilt i
> kyndige hænder, og som med stor fornøjelse vil slette alle dine
> filer, hvis du får sat et ekstra mellemrum i en kommando. Og nej,
> den vil ikke spørge, om du nu er helt sikker. For det er man pr.
> definition altid i UNIX. Ellers ville man jo ikke trykke RETURN.
>
> Brugervenlige Linux-distributioner er forholdsvis nyt - de har
> ikke de 30 års baggrund på pc-platformen, som Microsoft har glæde
> af. Så ja, de er på vej frem, og det er bestemt gået stærkt på
> det sidste. Men forvent ikke et 300% stabilt system, der finder
> al hardware i første hug, og som har et point-and-click-interface
> til enhver tænkelig situation.
>
> Det skal nok komme, men det bliver ikke i morgen. Til gengæld er
> det gratis - allerede i dag.
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8755 <news:49f988bf$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8756
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 08:32 |
|
"Peter Mogensen" skrev
<news:49f93adc$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>
[ ... file 8743 ... ]
> ... nu crashede 2 operativ-systemer (utallige gamge) ...
[ ... ]
> > Kanske det er dérfor, fork ikke gider sætte sig ind i Linux, fordi der
> > er al for mange tekniske detaljer, oder was ?
>
> Fortæller du os at du er utilfreds med at du selv skal downloade et
> gratis OS?
Så, så ... sådan var det jo heller ikke ment. Lidt *konstruktiv* kritik
må I ku' tåle, fordi dette konkrete eksempel betyder nu bl.a., at jeg (og
andre) kan få meget svært ved at guide andre PC-brugere via telefonen mht.
installation af selve operativ-systemet, og det synes jeg er en skam.
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8744 <news:49f8e80f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8745
| |
Per Jørgensen (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Per Jørgensen |
Dato : 30-04-09 08:40 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> "Peter Mogensen" skrev
> <news:49f93adc$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>
>
> [ ... file 8743 ... ]
>
>> ... nu crashede 2 operativ-systemer (utallige gamge) ...
> [ ... ]
>>> Kanske det er dérfor, fork ikke gider sætte sig ind i Linux, fordi der
>>> er al for mange tekniske detaljer, oder was ?
>> Fortæller du os at du er utilfreds med at du selv skal downloade et
>> gratis OS?
>
>
> Så, så ... sådan var det jo heller ikke ment. Lidt *konstruktiv* kritik
> må I ku' tåle, fordi dette konkrete eksempel betyder nu bl.a., at jeg (og
> andre) kan få meget svært ved at guide andre PC-brugere via telefonen mht.
> installation af selve operativ-systemet, og det synes jeg er en skam.
>
>
> With kind regards,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
> Last OUTPUT: 8744 <news:49f8e80f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
> Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
> < http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8745
>
>
Tja - Jeg kan da absolut ikke se forskellen imellem at skulle guide dem
den ene eller anden vej igennem installationen omkring dette.
Men put det op imod licensprisen, lukket kode mm - og se om du ikke
syntes det er det værd.
konstruktiv kritik er da helt fint - men den omkring besværlig
downloadning af OS - Damn der er lang vej så!
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 09:40 |
|
"Per Jørgensen" skrev
<news:49f9556f$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
[ ... file 8745 ... ]
> > Så, så ... sådan var det jo heller ikke ment. Lidt *konstruktiv* kritik
> > må I ku' tåle, fordi dette konkrete eksempel betyder nu bl.a., at jeg
> > (og andre) kan få meget svært ved at guide andre PC-brugere via
> > telefonen mht. installation af selve operativ-systemet, og det synes jeg
> > er en skam.
>
> Tja - Jeg kan da absolut ikke se forskellen imellem at skulle guide dem
> den ene eller anden vej igennem installationen omkring dette.
> Men put det op imod licensprisen, lukket kode mm - og se om du ikke
> syntes det er det værd.
>
> konstruktiv kritik er da helt fint - men den omkring besværlig
> downloadning af OS - Damn der er lang vej så!
Øh ...
Det er nok ikke selve downloadingen, som er problemet, se evt. mit indlæg
til Klaus Alexander Seistrup ...
Sent: Thursday, April 30, 2009, CET 10:23, GMT 08:23
Subject: Username forslag (standard) -
Was: Spørgsmål nr 1. ...
8748 <news:49f9600f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>
< http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/msg/7d712297acaedf9b
Vi kan sagtens få en *ukyndig* til ...
1.
at klikke på et link, der automatisk downloader en iso-fil, fx. ...
mandriva-linux-free-2009.1-i586.iso (4,452MB, MD5, torrent),
ftp://ftp.ciril.fr/pub/linux/mandrivalinux/official/iso/2009.1/mandriva-linux-free-2009.1-i586.iso
2.
at brænde denne iso-fil i en CD/DVD-brænder
samt ...
3.
at boote med den nye CD/DVD-installation
Men det er så her (under installationen), at problemerne åbenbart kan
opstå, når/dersom den ukyndiges hardware opfører sig anderledes end
forventet.
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8748 <news:49f9600f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8749
| |
Peter Mogensen (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Peter Mogensen |
Dato : 30-04-09 09:45 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> Så, så ... sådan var det jo heller ikke ment. Lidt *konstruktiv* kritik
> må I ku' tåle,
Jeg er nysgerrig: Hvordan er det konstruktiv kritik at sige:
"ubuntu-9.04-desktop-i386.iso - det crashede - den slags sker ikke hos
microsoft"?
Hvad skal man svare til det?
> fordi dette konkrete eksempel betyder nu bl.a., at jeg (og
> andre) kan få meget svært ved at guide andre PC-brugere via telefonen mht.
> installation af selve operativ-systemet, og det synes jeg er en skam.
Hvordan ville du selv guide en bruger, der blot sagde som ovenstående?
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 10:10 |
|
"Peter Mogensen" skrev
<news:49f96529$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>
[ ... file 8745 ... ]
> > Så, så ... sådan var det jo heller ikke ment. Lidt *konstruktiv* kritik
> > må I ku' tåle,
>
> Jeg er nysgerrig: Hvordan er det konstruktiv kritik at sige:
> "ubuntu-9.04-desktop-i386.iso - det crashede - den slags sker ikke hos
> microsoft"?
>
> Hvad skal man svare til det?
>
Øh ...
Det er nok fordi min indfaldsvinkel er, at jeg er vant til at lave små
programmer, som aldrig fra starten af, virker 100% efter
hensigten. Der er altid småfejl hist-og-her, som skal rettes.
Noget tilsvarende gjorde sig gældende mht. Microsoft (fx. Win 98), som jo
blev kaldt "The blue one", netop pga. at fejlene bevirkede, at systemet
crashede.
Og hvorfor skulle Linux være undtaget (fra denne regel) ?
>
> > fordi dette konkrete eksempel betyder nu bl.a., at jeg (og
> > andre) kan få meget svært ved at guide andre PC-brugere via telefonen
> > mht. installation af selve operativ-systemet, og det synes jeg er en
> > skam.
>
> Hvordan ville du selv guide en bruger, der blot sagde som ovenstående?
Du og jeg har måske *overskud* til at sætte os ind i de tekniske detaljer,
men det har den ukyndige bruger altså ikke, og så længe vi ikke får den
ukyndige bruger med på holdet, da bliver det Microsoft, der ...
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8750 <news:49f9678c$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8751
| |
Jørgen Heesche (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jørgen Heesche |
Dato : 30-04-09 22:24 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> "Peter Mogensen" skrev
> <news:49f96529$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>
>
> [ ... file 8745 ... ]
>>> Så, så ... sådan var det jo heller ikke ment. Lidt *konstruktiv* kritik
>>> må I ku' tåle,
>> Jeg er nysgerrig: Hvordan er det konstruktiv kritik at sige:
>> "ubuntu-9.04-desktop-i386.iso - det crashede - den slags sker ikke hos
>> microsoft"?
>>
>> Hvad skal man svare til det?
>>
>
> Øh ...
>
> Det er nok fordi min indfaldsvinkel er, at jeg er vant til at lave små
> programmer, som aldrig fra starten af, virker 100% efter
> hensigten. Der er altid småfejl hist-og-her, som skal rettes.
>
> Noget tilsvarende gjorde sig gældende mht. Microsoft (fx. Win 98), som jo
> blev kaldt "The blue one", netop pga. at fejlene bevirkede, at systemet
> crashede.
>
> Og hvorfor skulle Linux være undtaget (fra denne regel) ?
>
Man skal være meget heldig hvis et program man lige lavet er fejlfrit.
Men de fejl der måtte være får ikke linux til at gå ned, det er kun
programmet selv, der kan gå ned.
I Windows skal et program være registreret i Registry databasen, som
indeholder informationer om programmerne. Et program skal bruge disse
informationer for at kunne køre. Det er fejl i Registry, der kan få
Windows til at gå ned.
I Linux er programmerner 'selvstændige', koden skal blot loades i
memory, så kører det.
--
Med venlig hilsen
Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 30-04-09 10:37 |
|
Jesus-loves-you skrev den 30-04-2009 01:22:
> Kanske det er dérfor, fork ikke gider sætte sig ind i Linux, fordi der er al
> for mange tekniske detaljer, oder was ?
Hold da op med det piweri.
Tror du ikke bare du skal finde et passende programmeringssprog til din
Windows?
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 11:47 |
|
"Thorbjørn Ravn Andersen" skrev
<news:49f97133$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>
[ ... file 8743 ... ]
> > Kanske det er dérfor, fork ikke gider sætte sig ind i Linux, fordi der
> > er al for mange tekniske detaljer, oder was ?
>
> Hold da op med det piweri.
>
> Tror du ikke bare du skal finde et passende programmeringssprog til din
> Windows?
Det ér for nørded at komme i gang med Linux (som alm. bruger)!
(Og så kan man åbenbart ikke tåle *konstruktiv*, berettiget kritik, må jeg
muligvis konstatere!)
Vi to må vist hellere slutte samtalen her (desværre), inden det går helt
galt! ...
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8752 <news:49f97e2b$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8753
| |
Søren A Christensen (02-05-2009)
| Kommentar Fra : Søren A Christensen |
Dato : 02-05-09 09:46 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" skrev
> <news:49f97133$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>
>
> [ ... file 8743 ... ]
>
>>> Kanske det er dérfor, fork ikke gider sætte sig ind i Linux, fordi der
>>> er al for mange tekniske detaljer, oder was ?
>> Hold da op med det piweri.
>>
>> Tror du ikke bare du skal finde et passende programmeringssprog til din
>> Windows?
>
> Det ér for nørded at komme i gang med Linux (som alm. bruger)!
>
Assembler programmering (i Linux eller andre systemer) er IKKE "alm.
bruger" tilgang til Linux ... det er første klasses nørderi !!
> (Og så kan man åbenbart ikke tåle *konstruktiv*, berettiget kritik, må jeg
> muligvis konstatere!)
>
> Vi to må vist hellere slutte samtalen her (desværre), inden det går helt
> galt! ...
>
>
> With kind regards,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
> Last OUTPUT: 8752 <news:49f97e2b$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>
> Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
> < http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8753
>
>
| |
QBIC [6400] - Niels ~ (29-04-2009)
| Kommentar Fra : QBIC [6400] - Niels ~ |
Dato : 29-04-09 14:50 |
|
1. tag et smut forbi http://www.linuxin.dk
2. Hent din distro fra http://www.distrowatch.com
PC linux er en af de bedre til nybegyndere, installationen er fin og finder
de fleste
drivere til alskens hardware, eller som skrevet ubunto ( eller Debian )
/ Niels
"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen
news:49f7564f$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jesus-loves-you" skrev ...
>
> 8720 <news:49f74d7a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
> < http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/msg/6b0cf9dcf3680588>
>>
>> > > Hvor på nyhedsgrupperne diskuteres operativsystemet Linux på dansk,
>> > > så
>> > > man kan spørge erfarne brugere/programmørere om dit-og-dat ?
>> >
>> > Kig efter unix i stedet for linux.
> [ ... ]
>> I første omgang er jeg blot interesseret i at kunne eksekvere mit eget
>> maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer
>> på HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.
>
>
> Hej NG,
>
> Øh ...
>
> Jeg står fuldstændig på bar bund mht. Linux, men jeg kunne godt tænke mig
> at
> benytte systemet fremover.
>
> I første omgang skal jeg ha' downloadet et-eller-andet operativ-system,
> men
> der findes jo et hav af varianter.
>
>
> Har i sin tid prøvet Corel Linux samt Linux Knoppix 3,3, DK-version samt
> Knoppix 3,7.
>
> Knoppix var *glimrende*, fordi man kunne afprøve systemet fra et CD-ROM
> drev, og således ikke nødvendigvis behøvede at installere operativsystemet
> på HD'en.
>
> Problemet var blot, at man kunne gå fejl undervejs i installation. Bl.a.
> virkede modem-driverne ikke! ...
>
>
> Og alt dette er noget tid siden, så ...
>
> Har I nogle gode forslag ?
>
>
> Helst ikke nogen, hvor man skal kunne en hel masse Linux-sprog; fordi som
> bruger er det al for nørdet at skulle sætte sig ind i dette.
>
> (End ikke "microshit" forlanger dette af sine brugere, så dét bør vi nok
> lige ta' ved lære af som konkurrenter!)
>
> Det vil i hvert fald blive meget svært for mig at overbevise andre om
> systemets fortræffeligheder, hvis ...
>
> Det skal altså være (forholdsvis) nemt, enkelt og ligetil.
>
> (En valgmulighed, som tilbyder avanceret installationsopsætning, kunne så
> *sidenhen* eventuelt indbygges.)
>
>
> With kind regards,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34-
> Jos.10,11)
> Last OUTPUT: 8721 <news:49f75182$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
> Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
> < http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8722
>
>
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 09:07 |
|
"QBIC [6400] - Niels Pedersen" skrev
<news:49f85b4d$0$14110$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>
[ ... file 8722 ... ]
> 1. tag et smut forbi http://www.linuxin.dk
> 2. Hent din distro fra http://www.distrowatch.com
>
> PC linux er en af de bedre til nybegyndere, installationen er fin og
> finder de fleste drivere til alskens hardware, eller som skrevet ubunto
> ( eller Debian )
>
> / Niels
Interrupt return from ...
Sent: Thursday, April 30, 2009, CET 01:22, GMT 29/4 23:22
Subject: Re: Spørgsmål nr 1. Helt ny bruger efterlyser Linux-system til
(forholdsvis simpel) installation
8743 <news:49f8e13f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>
< http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/msg/080db916b6584106>
>
> ... nu crashede 2 operativ-systemer (utallige gamge) pga. ... (You name
> it) ...
>
> De downloadede iso-filer var:
> ubuntu-9.04-desktop-i386.iso
> KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso
Jo tak, Niels
Mandriva Linux 2009.1 fra http://www.distrowatch.com ser interessant
ud ...
Men der findes her flere forskellige:
=== citat start ===
Quick download links to the installable "One" live CDs and the "Free"
installation DVDs:
mandriva-one-2009.1-KDE4-i586.iso (686MB, MD5, torrent),
mandriva-one-2009.1-GNOME-i586.iso (682MB, MD5, torrent),
mandriva-linux-free-2009.1-i586.iso (4,452MB, MD5, torrent),
mandriva-linux-free-2009.1-x86_64.iso (4,458MB, MD5, torrent).
=== citat slut ====
Denne ...
mandriva-linux-free-2009.1-x86_64.iso (4,458MB, MD5, torrent).
.... kører sikkert på 64-bit, så den er udelukket, da jeg (i øjeblikket) kun
råder 32-bit.
Tilbage står 3 versioner:
mandriva-one-2009.1-KDE4-i586.iso (686MB, MD5, torrent),
mandriva-one-2009.1-GNOME-i586.iso (682MB, MD5, torrent),
mandriva-linux-free-2009.1-i586.iso (4,452MB, MD5, torrent),
Hvad er *forskellen* på dem ?
Er kernen forskellig opbygget ?
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8746 <news:49f958ce$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8747
| |
Per Jørgensen (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Per Jørgensen |
Dato : 30-04-09 09:41 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> "QBIC [6400] - Niels Pedersen" skrev
> <news:49f85b4d$0$14110$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>
>
> [ ... file 8722 ... ]
>
>> 1. tag et smut forbi http://www.linuxin.dk
>> 2. Hent din distro fra http://www.distrowatch.com
>>
>> PC linux er en af de bedre til nybegyndere, installationen er fin og
>> finder de fleste drivere til alskens hardware, eller som skrevet ubunto
>> ( eller Debian )
>>
>> / Niels
>
>
> Interrupt return from ...
>
> Sent: Thursday, April 30, 2009, CET 01:22, GMT 29/4 23:22
> Subject: Re: Spørgsmål nr 1. Helt ny bruger efterlyser Linux-system til
> (forholdsvis simpel) installation
> 8743 <news:49f8e13f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>
> < http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/msg/080db916b6584106>
>> ... nu crashede 2 operativ-systemer (utallige gamge) pga. ... (You name
>> it) ...
>>
>> De downloadede iso-filer var:
>> ubuntu-9.04-desktop-i386.iso
>> KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso
>
>
> Jo tak, Niels
>
> Mandriva Linux 2009.1 fra http://www.distrowatch.com ser interessant
> ud ...
>
> Men der findes her flere forskellige:
>
> === citat start ===
>
> Quick download links to the installable "One" live CDs and the "Free"
> installation DVDs:
> mandriva-one-2009.1-KDE4-i586.iso (686MB, MD5, torrent),
> mandriva-one-2009.1-GNOME-i586.iso (682MB, MD5, torrent),
> mandriva-linux-free-2009.1-i586.iso (4,452MB, MD5, torrent),
> mandriva-linux-free-2009.1-x86_64.iso (4,458MB, MD5, torrent).
>
> === citat slut ====
>
>
> Denne ...
>
> mandriva-linux-free-2009.1-x86_64.iso (4,458MB, MD5, torrent).
>
> ... kører sikkert på 64-bit, så den er udelukket, da jeg (i øjeblikket) kun
> råder 32-bit.
>
>
> Tilbage står 3 versioner:
>
> mandriva-one-2009.1-KDE4-i586.iso (686MB, MD5, torrent),
> mandriva-one-2009.1-GNOME-i586.iso (682MB, MD5, torrent),
> mandriva-linux-free-2009.1-i586.iso (4,452MB, MD5, torrent),
>
> Hvad er *forskellen* på dem ?
>
> Er kernen forskellig opbygget ?
>
>
> With kind regards,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
> Last OUTPUT: 8746 <news:49f958ce$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
> Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
> < http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8747
>
>
Den ene bruger KDE som desktop http://www.kde.org/
Nr.2 bruger Gnome www.gnome.org/
Og går ud fra den sidste er FTP-install således at den spørger dig
undervejs.
Det er ikke kritik, men ganske almindelig googling - hvor du desværre
nok er nødt til at hoppe på google og studere en masse inden du går
videre - netop for at finde ud af hvad dine ønsker reelt er !
per
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 12:17 |
|
"Per Jørgensen" skrev
<news:49f963c3$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
[ ... file 8747 ... ]
> >> 1. tag et smut forbi http://www.linuxin.dk
> >> 2. Hent din distro fra http://www.distrowatch.com
> >>
> >> PC linux er en af de bedre til nybegyndere, installationen er fin og
> >> finder de fleste drivere til alskens hardware, eller som skrevet ubunto
> >> ( eller Debian )
[ ... ]
> > Mandriva Linux 2009.1 fra http://www.distrowatch.com ser interessant
> > ud ...
[ ... ]
> > mandriva-one-2009.1-KDE4-i586.iso (686MB, MD5, torrent),
> > mandriva-one-2009.1-GNOME-i586.iso (682MB, MD5, torrent),
> > mandriva-linux-free-2009.1-i586.iso (4,452MB, MD5, torrent),
> >
> > Hvad er *forskellen* på dem ?
> >
> > Er kernen forskellig opbygget ?
>
> Den ene bruger KDE som desktop http://www.kde.org/
> Nr.2 bruger Gnome www.gnome.org/
> Og går ud fra den sidste er FTP-install således at den spørger dig
> undervejs.
>
> Det er ikke kritik, men ganske almindelig googling - hvor du desværre
> nok er nødt til at hoppe på google og studere en masse inden du går
> videre - netop for at finde ud af hvad dine ønsker reelt er !
Ja, det ku' du nok ha' ret i, men ...
Det er nok fordi du ikke *forstår* mit spørgsmål.
For dét, jeg spørger om, drejer sig om - dybest set - om det er de samme
subrutiner, der benyttes i de forskellige kernel versioner,
underforstået ...
Hvis jeg designer et program, som fx. virker med en Linux kernel 2.6.26.8
(PCLinuxOS 2009.1), vil den også virke med en Linux kernel 2.6.29 (Mandriva
Linux 2009.1), og så fremdeles (herunder gamle Red Hat) ? -
Eller er der blevet ændret på fx. INT 80, EAX-værdier osv. ?
-
85% Downloaded.
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8754 <news:49f9856c$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8755
| |
Klaus Ellegaard (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Klaus Ellegaard |
Dato : 30-04-09 12:47 |
|
"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> writes:
>Hvis jeg designer et program, som fx. virker med en Linux kernel 2.6.26.8
>(PCLinuxOS 2009.1), vil den også virke med en Linux kernel 2.6.29 (Mandriva
>Linux 2009.1), og så fremdeles (herunder gamle Red Hat) ? -
Som udgangspunkt, ja.
Man kan jo starte i det små:
| myrtle $ cat >hello.asm
| global main ; make label available to linker
| main: ; standard gcc entry point
|
| SECTION .data ; data section
| msg: db "Hello World",10 ; the string to print, 10=cr
| len: equ $-msg ; "$" means "here"
| ; len is a value, not an address
|
| SECTION .text ; code section
| ; global main ; make label available to linker
| ;main: ; standard gcc entry point
|
| mov edx,len ; arg3, length of string to print
| mov ecx,msg ; arg2, pointer to string
| mov ebx,1 ; arg1, where to write, screen
| mov eax,4 ; write sysout command to int 80 hex
| int 0x80 ; interrupt 80 hex, call kernel
|
| mov ebx,0 ; exit code, 0=normal
| mov eax,1 ; exit command to kernel
| int 0x80 ; interrupt 80 hex, call kernel
|
| myrtle $ nasm -f elf64 -l hello.lst hello.asm
| myrtle $ gcc -o hello hello.o
| myrtle $ ./hello
| Hello World
| myrtle $
(Udskift "elf64" med "elf32" på en 32-bit platform)
Mvh.
Klaus.
| |
Frank Damgaard (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Frank Damgaard |
Dato : 30-04-09 14:33 |
|
Jesus-loves-you skrev:
> "Per Jørgensen" skrev
> <news:49f963c3$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
>
> [ ... file 8747 ... ]
>
>>>> 1. tag et smut forbi http://www.linuxin.dk
>>>> 2. Hent din distro fra http://www.distrowatch.com
>>>>
>>>> PC linux er en af de bedre til nybegyndere, installationen er fin og
>>>> finder de fleste drivere til alskens hardware, eller som skrevet ubunto
>>>> ( eller Debian )
> [ ... ]
>>> Mandriva Linux 2009.1 fra http://www.distrowatch.com ser interessant
>>> ud ...
> [ ... ]
>>> mandriva-one-2009.1-KDE4-i586.iso (686MB, MD5, torrent),
>>> mandriva-one-2009.1-GNOME-i586.iso (682MB, MD5, torrent),
>>> mandriva-linux-free-2009.1-i586.iso (4,452MB, MD5, torrent),
>>>
>>> Hvad er *forskellen* på dem ?
>>>
>>> Er kernen forskellig opbygget ?
>> Den ene bruger KDE som desktop http://www.kde.org/
>> Nr.2 bruger Gnome www.gnome.org/
>> Og går ud fra den sidste er FTP-install således at den spørger dig
>> undervejs.
>>
>> Det er ikke kritik, men ganske almindelig googling - hvor du desværre
>> nok er nødt til at hoppe på google og studere en masse inden du går
>> videre - netop for at finde ud af hvad dine ønsker reelt er !
>
> Ja, det ku' du nok ha' ret i, men ...
>
> Det er nok fordi du ikke *forstår* mit spørgsmål.
>
> For dét, jeg spørger om, drejer sig om - dybest set - om det er de samme
> subrutiner, der benyttes i de forskellige kernel versioner,
> underforstået ...
>
> Hvis jeg designer et program, som fx. virker med en Linux kernel 2.6.26.8
> (PCLinuxOS 2009.1), vil den også virke med en Linux kernel 2.6.29 (Mandriva
> Linux 2009.1), og så fremdeles (herunder gamle Red Hat) ? -
> Eller er der blevet ændret på fx. INT 80, EAX-værdier osv. ?
Det er noget BIOS og DOS og gammel-windows snask.
Sådan gør man normalt ikke i linux.
Der er bestemte systemkald til linux kernen, og kald til de forskellige
API i lib-filer (bibioteker) , det sidste kan sammenlignes lidt med windows DLL'ere.
Hvilke kald det eksisteren kan findes i include filer (H-filer) mv.
Unix og også Linux er bygget meget op om C som low-level sprog, med
begrænset direkte assembler/maskinkode programmering.
så man får ikke meget glæde af at se på assembler eller maskinkoder
undtagen :
1) man laver og optimerer oversætter (compilere)
2) man laver hardware drivere der absolut kun kan skrives i assembler/maskinkode
(oftes bruges C eller bedre)
3) eller nogle få andre sjældne tilfælde...
så hvis du insisterer at gøre som i DOS (og win9x) , så får du det
ekstremt meget op ad bakke.....
PS.
hvilken hardware forsøger du at installere linux på?
måske dine problemer er DOS/windows hardware hvor der
ikke findes linux drivere ?
| |
Klaus Alexander Seis~ (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Klaus Alexander Seis~ |
Dato : 30-04-09 08:47 |
| | |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 09:24 |
|
"Klaus Alexander Seistrup" skrev
news:gtbl14$k9e$1@zdani.szn.dk
[ ... file 8743 ... ]
> > En "anelse" trættende!
>
> Prøv om du kan overkomme at bestille en gratis installations-cd:
>
> · https://shipit.ubuntu.com/
Øh ...
Jeg tror nu ikke, at det er downloadningen, der er problemet. Det er vist
desværre selve installations-CD'en, hvor der ikke har taget højde for nogle
error interrupt-subrutiner.
Det synes i hvert fald at være tilfældet med ubuntu, fordi ...
Når programmet kommer frem til prompten, hvor username skal oprettes, da
*afbrydes* dette med en fejlmeddelelse; idet mit grafikkort IKKE kan leve op
til de høje krav, og derved springes del-programmet (opret username) over
med dertil hørende fatale efterfølgende konsekvenser !
-
Må jeg foreslå, at man *altid* i et hvilken som helst Linus-system (som
standard), kan lokke sig ind som gæst (hvor password blot er ENTER) under
installationen.
Sidenhen kan man så fjerne denne login-mulighed, dersom man vil ha'
computeren helt for sig selv uden uønskede gæster.
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8747 <news:49f95c21$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8748
| |
Per Jørgensen (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Per Jørgensen |
Dato : 30-04-09 09:38 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> "Klaus Alexander Seistrup" skrev
> news:gtbl14$k9e$1@zdani.szn.dk
>
> [ ... file 8743 ... ]
>
>>> En "anelse" trættende!
>> Prøv om du kan overkomme at bestille en gratis installations-cd:
>>
>> · https://shipit.ubuntu.com/
>
> Øh ...
>
> Jeg tror nu ikke, at det er downloadningen, der er problemet. Det er vist
> desværre selve installations-CD'en, hvor der ikke har taget højde for nogle
> error interrupt-subrutiner.
>
> Det synes i hvert fald at være tilfældet med ubuntu, fordi ...
>
> Når programmet kommer frem til prompten, hvor username skal oprettes, da
> *afbrydes* dette med en fejlmeddelelse; idet mit grafikkort IKKE kan leve op
> til de høje krav, og derved springes del-programmet (opret username) over
> med dertil hørende fatale efterfølgende konsekvenser !
>
> -
>
> Må jeg foreslå, at man *altid* i et hvilken som helst Linus-system (som
> standard), kan lokke sig ind som gæst (hvor password blot er ENTER) under
> installationen.
>
> Sidenhen kan man så fjerne denne login-mulighed, dersom man vil ha'
> computeren helt for sig selv uden uønskede gæster.
>
>
> With kind regards,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
> Last OUTPUT: 8747 <news:49f95c21$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
> Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
> < http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8748
>
>
Det kan du da også.
Brug din terminaler
CTRL-+ALT+F1-8 knapperne.
Dermed kan du også undervejs se logfiler mm.
Hvis dit grafikkort er problemet kan du da under boot - sætte
indstillingerne for opløsningen !
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 12:03 |
|
"Per Jørgensen" skrev
<news:49f96320$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
[ ... file 8748 ... ]
> > Det synes i hvert fald at være tilfældet med ubuntu, fordi ...
> >
> > Når programmet kommer frem til prompten, hvor username skal oprettes, da
> > *afbrydes* dette med en fejlmeddelelse; idet mit grafikkort IKKE kan
> > leve op til de høje krav, og derved springes del-programmet (opret
> > username) over med dertil hørende fatale efterfølgende konsekvenser !
> >
> > Det kan du da også.
>
> Brug din terminaler
> CTRL-+ALT+F1-8 knapperne.
>
> Dermed kan du også undervejs se logfiler mm.
> Hvis dit grafikkort er problemet kan du da under boot - sætte
> indstillingerne for opløsningen !
Jo tak. Dit forslag hjalp en lille smule; fordi ... (der var en ting, som
jeg havde overset) ...
Hvis jeg STRAKS under fejl-meddelelsen vælger et-eller-andet med
back-to-console, så kommer jeg tilbage til det punkt, der blev afbrudt, og
så kan jeg benytte CTRL-+ALT+F1-8 knapperne igen ...
Men så har jeg næste problem:
(Du/I må bære over med mig. Jeg er en håbløs Linux-analfabet!)
Jeg kan taste følgende ind:
sudo -u Mogens
.... men ligemeget hvad jeg så taster ind efterfølgende som password (fx.
#uid ...), vil programmet IKKE godtage det! ...
-
(Der er muligvis al, al for mange på forhånd aftalte ord, symboler, tegn i
Linux-sproget UDEN Guide-ledsager! )
Sorry. Nu må jeg holde op med at kritisere, eller var der en lille bitte
smule om snakken ?
Et Udsagn:
Jeg mener, at der er på høje tid, at du igen begynder at ryge, din sure
gamle stodder!
-
72% Downloaded.
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8753 <news:49f9819e$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8754
| |
Per Jørgensen (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Per Jørgensen |
Dato : 30-04-09 13:56 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> "Per Jørgensen" skrev
> <news:49f96320$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
>
> [ ... file 8748 ... ]
>
>>> Det synes i hvert fald at være tilfældet med ubuntu, fordi ...
>>>
>>> Når programmet kommer frem til prompten, hvor username skal oprettes, da
>>> *afbrydes* dette med en fejlmeddelelse; idet mit grafikkort IKKE kan
>>> leve op til de høje krav, og derved springes del-programmet (opret
>>> username) over med dertil hørende fatale efterfølgende konsekvenser !
>>>
>>> Det kan du da også.
>> Brug din terminaler
>> CTRL-+ALT+F1-8 knapperne.
>>
>> Dermed kan du også undervejs se logfiler mm.
>> Hvis dit grafikkort er problemet kan du da under boot - sætte
>> indstillingerne for opløsningen !
>
>
> Jo tak. Dit forslag hjalp en lille smule; fordi ... (der var en ting, som
> jeg havde overset) ...
>
> Hvis jeg STRAKS under fejl-meddelelsen vælger et-eller-andet med
> back-to-console, så kommer jeg tilbage til det punkt, der blev afbrudt, og
> så kan jeg benytte CTRL-+ALT+F1-8 knapperne igen ...
>
>
> Men så har jeg næste problem:
>
> (Du/I må bære over med mig. Jeg er en håbløs Linux-analfabet!)
>
> Jeg kan taste følgende ind:
>
> sudo -u Mogens
>
> ... men ligemeget hvad jeg så taster ind efterfølgende som password (fx.
> #uid ...), vil programmet IKKE godtage det! ...
>
> -
>
> (Der er muligvis al, al for mange på forhånd aftalte ord, symboler, tegn i
> Linux-sproget UDEN Guide-ledsager! )
>
> Sorry. Nu må jeg holde op med at kritisere, eller var der en lille bitte
> smule om snakken ?
Tja - Guider ????
jeg gr ud fra tidligere udsagn fra din side - at du er endt med mandriva
linux?
Reelt set - du beder jo systemet om at logge ind med en bruger på et
system der slet ikke er installeret.
Nu bruger jeg ikke mandriva - men enhver anden Linux distro vil du reelt
være root i en anden konsol, hvorfor vil du så logge ind med Mogens
(specielt eftersom Mogens ikke er oprettet endnu - eftersom din
tidligere beskrivelse gik ud på at den fejlede under oprettelse af
brugere.)
P.S. min mor på 72 kom fra microsoft af - og installerede helt selv
Ubuntu uden de store dikkedarer. Der var ikke engang problemer med
mailopsætningen - så jeg tror reelt set omkring guider mm er alt efter
hvad man selv ofrer.
Hvis du mener der er for lidt dokumentation - så er du da velkommen til
at skrive og frigive??? under GPL selvfølgelig.
Problemet er qat folk tror alt er som MS, hvis ikke lortet virker så
ringer vi til dem! nej desværre må ofre sig lidt og bruge google, og se
hvad der kan komme frem af lidt googling.
Det er nogle gange ret basale spørgsmpåpl og oplysninger du har - som du
kalder konstruktiv kritik, men er nok det vi andre er mest glade for -
nemlig vores frihed til at vælge selv!
Per Jørgensen
>
> Et Udsagn:
>
> Jeg mener, at der er på høje tid, at du igen begynder at ryge, din sure
> gamle stodder!
>
> -
>
> 72% Downloaded.
>
>
> With kind regards,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
> Last OUTPUT: 8753 <news:49f9819e$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>
> Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
> < http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8754
>
>
| |
Frank Damgaard (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Frank Damgaard |
Dato : 30-04-09 14:24 |
|
Jesus-loves-you skrev:
....
> Jeg kan taste følgende ind:
>
> sudo -u Mogens
>
> ... men ligemeget hvad jeg så taster ind efterfølgende som password (fx.
> #uid ...), vil programmet IKKE godtage det! ...
1)
syntax er : sudo {programnavn}
f.eks.
sudo bash
Det du får er : "sudo: Mogens: command not found"
dvs. programmet Mogens findes ikke.
hvis du vil skifte til en anden bruger en root, så er syntax f.eks.:
sudo -H -u mogens bash
Der er i linux (og unix) ofte manual til de fleste kommandoer
programmet heddder "man" :
man sudo
man bash
...osv.
2)
Vær opmærksom på at Store og små bogstaver er forskellig.
Dvs. Mogens, mogens, mOgEnS og MogenS er forskellige login navne.
Det samme gælder for password.
Normalt anvender man kun små bogstaver og evt. cifre i login-navne.
PS.
Ubuntu har også en WUBI install : http://wubi-installer.org/
Man downloader den windows exe fil og den installerer
ubuntu i en stor fil under windows filsystemet,
og anvender så windows boot loader til at skifte mellem
windows og linux.
Ulempen er en anelse langsommere afvikling af linux end hvis
det var installeret direkte i eget filsystem.
Fordel er at man slipper for partitionering mv.
PS.#2.
Gør dig klar over hvad du vil med Linux (eller anden unix).
Hvis det er at pille i gamle DOS .com og .exe filer, så
er DOS og evt. windows måske bedst til dette.
Evt. via dosemu, det er en udmærket dos-emulator til mange
DOS programmer der ikke piller for meget i hardware og grafik.
(eller DOSBOX hvis det er til spil og lign.)
| |
Sune Vuorela (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Sune Vuorela |
Dato : 30-04-09 12:39 |
|
On 2009-04-30, Jesus-loves-you <John15.13@1.John4.8.Heaven> wrote:
> For dét, jeg spørger om, drejer sig om - dybest set - om det er de samme
> subrutiner, der benyttes i de forskellige kernel versioner,
> underforstået ...
>
> Hvis jeg designer et program, som fx. virker med en Linux kernel 2.6.26.8
> (PCLinuxOS 2009.1), vil den også virke med en Linux kernel 2.6.29 (Mandriva
> Linux 2009.1), og så fremdeles (herunder gamle Red Hat) ? -
> Eller er der blevet ændret på fx. INT 80, EAX-værdier osv. ?
Der kommer en gang i mellem nye instruktioner, men gamle instruktioner
bliver generelt ikke fjernet/ændret.
Jeg synes dog det er et mærkeligt projekt du har gang i.
Vær også opmærksom på at windows binære programformat er anderledes end
linux.
/Sune
| |
Jesus-loves-you (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 30-04-09 13:03 |
|
"Sune Vuorela" skrev
<news:slrngvj3dq.4c3.nospam@sshway.ssh.pusling.com>
[ ... file 8755 ... ]
> > For dét, jeg spørger om, drejer sig om - dybest set - om det er de samme
> > subrutiner, der benyttes i de forskellige kernel versioner,
> > underforstået ...
> >
> > Hvis jeg designer et program, som fx. virker med en Linux kernel
> > 2.6.26.8 (PCLinuxOS 2009.1), vil den også virke med en Linux kernel
> > 2.6.29 (Mandriva Linux 2009.1), og så fremdeles (herunder gamle Red
> > Hat) ? -
> > Eller er der blevet ændret på fx. INT 80, EAX-værdier osv. ?
>
> Der kommer en gang i mellem nye instruktioner, men gamle instruktioner
> bliver generelt ikke fjernet/ændret.
Meget fint, ...
For det vil jo så sige, at hvis man har lavet et stykke arbejde, så vil man
nogenlunde også være sikret, at sådanne programmer kan eksekveres på
fremtidige OS-versioner.
Og det vil så også sige, at skønt de forskellige betegnelser for Linux-OS'et
(Ret Hat, PC Linux, Mandriva, Ubunta, KNOPPIX osv), så er kernen til syvende
og sidst (så godt som) identisk, således at programmer i et system også kan
eksekveres i et andet.
>
> Jeg synes dog det er et mærkeligt projekt du har gang i.
Nej! Overhovedet ikke!
Grundskabelonen er, at ...
1.
Du har blot noget input (fra en fil) .
2.
Du foretager en *intern* bearbejdning af DATA.
(Det er denne enhed, som er fælles på alle systemer med samme CPU-type).
3.
Du har noget output (til en fil).
Hvad du så ønsker at foretage dig i fase 2 er meget individuelt
(visse skaber nothing, andre une Univers) ...
Det kan eksempelvis være systematisk undersøgelse af isotopers ½life, eller
.... (You name it) ...
>
> Vær også opmærksom på at windows binære programformat er anderledes end
> linux.
Ja, og her kommer der så også en hel masse spørgsmål ang. hvilke binære tal
repræsenterer hvad osv.
Peter Mogensen *misforstod* mig desværre (lidt i forlængelse af dette) i
hans indlæg ...
Sent: Thursday, April 30, 2009, CET 13:16, GMT 11:16
Subject: Re: Spørgsmål nr 2. Findes der en Disassembler og Debugger til
Linux ?
<news:49f988a8$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
>
[ ... file 8752 ... ]
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8756 <news:49f98e6b$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8757
| |
Frank Damgaard (30-04-2009)
| Kommentar Fra : Frank Damgaard |
Dato : 30-04-09 14:50 |
|
Jesus-loves-you skrev:
.....
>>> Hat) ? -
>>> Eller er der blevet ændret på fx. INT 80, EAX-værdier osv. ?
>> Der kommer en gang i mellem nye instruktioner, men gamle instruktioner
>> bliver generelt ikke fjernet/ændret.
>
> Meget fint, ...
>
> For det vil jo så sige, at hvis man har lavet et stykke arbejde, så vil man
> nogenlunde også være sikret, at sådanne programmer kan eksekveres på
> fremtidige OS-versioner.
Nej. 64 bit linux er forskellg fra 32 bit linux, samt alle de forskellige
andre CPU typer der ikke er Intel kompatible (ARM, MIPS, PowerPC,....)
Og du kan ikke være sikker på at et binær program i tid og evighed
vil kunne køre på nyere versioner.
men til 386 har jeg da et gammel linux binær program fra 1993 der stadig kan køre
så i nogle tifælde er det muligt :)
$ file arc
arc: Linux/i386 demand-paged executable (ZMAGIC)
$ ls -l arc
-rwxr-xr-x 1 bin bin 46381 1993-01-19 21:27 arc
>
> Og det vil så også sige, at skønt de forskellige betegnelser for Linux-OS'et
> (Ret Hat, PC Linux, Mandriva, Ubunta, KNOPPIX osv), så er kernen til syvende
> og sidst (så godt som) identisk, således at programmer i et system også kan
> eksekveres i et andet.
sandsynligvis, så længe det er til samme type CPU. (og enten 32 bit eller 64 bit , de er
forskellige)
men bruger et program lib's (DLL'ere), dvs. andre biblioteker, så er man afhængig
af at disse, og sker der ændringer med disse, eller er disse ikke installeret
så vil programmet ikke fungere.
For at undgå den slags problemer med lukkede binære programmer, så er
open-source opstået, dvs. programmer med åben kildetekst, og
man kan således oversætte programmet påny til det nye system.
Faktisk startede man med open-source længe før det opstod som begreb,
oprindelig udvesklede forskere for det meste alligvel kun kildetekst,
det var først da firmaer så penge i at sælge lukket binær kode
at det pludselig blev "standarden".
>
>> Jeg synes dog det er et mærkeligt projekt du har gang i.
>
> Nej! Overhovedet ikke!
>
> Grundskabelonen er, at ...
>
> 1.
> Du har blot noget input (fra en fil) .
>
> 2.
> Du foretager en *intern* bearbejdning af DATA.
> (Det er denne enhed, som er fælles på alle systemer med samme CPU-type).
>
> 3.
> Du har noget output (til en fil).
Du skal vælge de passende værktøjer til opgaven 2)
Du insisterer på at bruge kølle of flintøkse, og så bliver
alt svært.
>
>
> Hvad du så ønsker at foretage dig i fase 2 er meget individuelt
> (visse skaber nothing, andre une Univers) ...
>
> Det kan eksempelvis være systematisk undersøgelse af isotopers ½life, eller
> ... (You name it) ...
Direkte i maskinkode ? ... gys!
>> Vær også opmærksom på at windows binære programformat er anderledes end
>> linux.
>
> Ja, og her kommer der så også en hel masse spørgsmål ang. hvilke binære tal
> repræsenterer hvad osv.
Her får du store problemer med at finde litteratur om binære kald, de
færreste bruger den information ved programmering, men lidt kan du
finde, f.eks til IA-32:
http://www.linuxjournal.com/article/4048
http://www.ibm.com/developerworks/linux/library/l-system-calls/
http://bluemaster.iu.hio.no/edu/ca/lin-asm/syscalls.html
men selv disse eksempler benytter sig af C-kode ....
| |
Søren A Christensen (02-05-2009)
| Kommentar Fra : Søren A Christensen |
Dato : 02-05-09 09:50 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> "Sune Vuorela" skrev
> <news:slrngvj3dq.4c3.nospam@sshway.ssh.pusling.com>
>
> [ ... file 8755 ... ]
>
>>> For dét, jeg spørger om, drejer sig om - dybest set - om det er de samme
>>> subrutiner, der benyttes i de forskellige kernel versioner,
>>> underforstået ...
>>>
>>> Hvis jeg designer et program, som fx. virker med en Linux kernel
>>> 2.6.26.8 (PCLinuxOS 2009.1), vil den også virke med en Linux kernel
>>> 2.6.29 (Mandriva Linux 2009.1), og så fremdeles (herunder gamle Red
>>> Hat) ? -
>>> Eller er der blevet ændret på fx. INT 80, EAX-værdier osv. ?
>> Der kommer en gang i mellem nye instruktioner, men gamle instruktioner
>> bliver generelt ikke fjernet/ændret.
>
> Meget fint, ...
>
> For det vil jo så sige, at hvis man har lavet et stykke arbejde, så vil man
> nogenlunde også være sikret, at sådanne programmer kan eksekveres på
> fremtidige OS-versioner.
>
> Og det vil så også sige, at skønt de forskellige betegnelser for Linux-OS'et
> (Ret Hat, PC Linux, Mandriva, Ubunta, KNOPPIX osv), så er kernen til syvende
> og sidst (så godt som) identisk, således at programmer i et system også kan
> eksekveres i et andet.
>
>> Jeg synes dog det er et mærkeligt projekt du har gang i.
>
> Nej! Overhovedet ikke!
>
> Grundskabelonen er, at ...
>
> 1.
> Du har blot noget input (fra en fil) .
>
> 2.
> Du foretager en *intern* bearbejdning af DATA.
> (Det er denne enhed, som er fælles på alle systemer med samme CPU-type).
>
> 3.
> Du har noget output (til en fil).
>
Det er det mange andre bruger f.eks C til
>
> Hvad du så ønsker at foretage dig i fase 2 er meget individuelt
> (visse skaber nothing, andre une Univers) ...
>
> Det kan eksempelvis være systematisk undersøgelse af isotopers ½life, eller
> ... (You name it) ...
>
>
>> Vær også opmærksom på at windows binære programformat er anderledes end
>> linux.
>
> Ja, og her kommer der så også en hel masse spørgsmål ang. hvilke binære tal
> repræsenterer hvad osv.
>
> Peter Mogensen *misforstod* mig desværre (lidt i forlængelse af dette) i
> hans indlæg ...
>
> Sent: Thursday, April 30, 2009, CET 13:16, GMT 11:16
> Subject: Re: Spørgsmål nr 2. Findes der en Disassembler og Debugger til
> Linux ?
> <news:49f988a8$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
> [ ... file 8752 ... ]
>
>
> With kind regards,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
> Last OUTPUT: 8756 <news:49f98e6b$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
> Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
> < http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8757
>
>
| |
Martin M. S. Pederse~ (02-05-2009)
| Kommentar Fra : Martin M. S. Pederse~ |
Dato : 02-05-09 10:02 |
|
Jesus-loves-you wrote:
> "Jesus-loves-you" skrev ...
>
> 8720 <news:49f74d7a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
> < http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/msg/6b0cf9dcf3680588>
>>>> Hvor på nyhedsgrupperne diskuteres operativsystemet Linux på dansk, så
>>>> man kan spørge erfarne brugere/programmørere om dit-og-dat ?
>>> Kig efter unix i stedet for linux.
> [ ... ]
>> I første omgang er jeg blot interesseret i at kunne eksekvere mit eget
>> maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer
>> på HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.
Kig også på:
http://dir.gmane.org/gmane.linux.assembly
| |
Jesus-loves-you (09-05-2009)
| Kommentar Fra : Jesus-loves-you |
Dato : 09-05-09 10:40 |
|
"Jesus-loves-you" skrev ...
8722 <news:49f7564f$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>
< http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/msg/d4d1967ddacc8980>
>
> Har i sin tid prøvet Corel Linux samt Linux Knoppix 3,3, DK-version samt
> Knoppix 3,7.
>
> Knoppix var *glimrende*, fordi man kunne afprøve systemet fra et CD-ROM
> drev, og således ikke nødvendigvis behøvede at installere operativsystemet
> på HD'en.
>
> Problemet var blot, at man kunne gå fejl undervejs i installation. Bl.a.
> virkede modem-driverne ikke! ...
>
>
> Og alt dette er noget tid siden, så ...
>
> Har I nogle gode forslag ?
Og dem kom der så flere af, og mange tak skal I ha' for det ...
Jeg ku' ikke dy' mig for at se, om Knoppix havde lavet en ny version, og
via ...
< http://distrowatch.com/index.php?distribution=knoppix&month=all&year=all>
.... downloadede jeg så:
KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso
(Hvorfor jeg valge denne noget ældre version at downloade den 29/4, har jeg
glemt.)
Men kort og godt da jeg i dag ville installere den på min HD ...
(for herigennem at kunne afprøve et spændende
disassembler-og-debugger-program)
.... gik det fuldstændig galt !!!
Den *ødelagde* min HD, så den nu ikke længere kan repareres ...
(BIOS-programmet ved opstart kan ikke længere indlæse fra HD'en.)
Derfor denne ADVARSEL ( til andre nybegyndere/brugere) !!!
-
For øvrigt må jeg også lige undskylde, at jeg ikke har besvaret indlæg i
snart små 2 uger, men jeg har haft skrivekrampe (de første tegn/varsler om
museskade).
Dog har jeg med stor interesse læst Jeres indlæg og siger mange tak ...
With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8767 <news:4a05458e$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>
Info < http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
< http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8768
| |
Peter Mogensen (09-05-2009)
| Kommentar Fra : Peter Mogensen |
Dato : 09-05-09 12:17 |
|
Mon...?
| |
|
|