MS Windows
briani 27239
Problemer med USB
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 27-04-09 17:02

Jeg har stadig lidt problemer med min Acer M1100.

Jeg har installeret windows xp på den, og alle drivere virker fint, bortset
fra at min USB driver ikke virker.

Jeg kan godt benytte USB enheder, som mus og tablet osv. Men der er en
indbygget kortlæser som ikke virker (I/O error), min eksterne 9-i-1
kortlæser virker heller ikke (drevene dukker ikke op), slutter jeg mit
digitalkamera til direkte via USB bliver det heller ikke detectet.

I device manager bliver min USB controller og hub detectet som "Standard
OpenHCD USB Host Controller" og "USB Mass Storage Device" og "USB Root Hub"

Jeg har installeret ATI south bridge driveren fra acers hjemmeside, og også
prøvet den fra ATI's hjemmeside, men det gør ingen forskel.

Hvad kan jeg gøre ved det?

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-04-09 22:50

Martin Kaltoft skrev:

> indbygget kortlæser som ikke virker (I/O error), min
> eksterne 9-i-1 kortlæser virker heller ikke (drevene
> dukker ikke op), slutter jeg mit digitalkamera til
> direkte via USB bliver det heller ikke detectet.

Ved sådan en fejl vil jeg normalt lave en geninstallation,
eventuelt på en anden harddisk.

Det er umuligt at vide om det er driver- software- eller
hardwarerelateret.

Ved en geninstallation får du udelukket nogle af
fejlmulighederne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 29-04-09 16:06

> [...]
>
> Det er umuligt at vide om det er driver- software- eller
> hardwarerelateret.
>
> Ved en geninstallation får du udelukket nogle af

Det er jo allerede en hel ny installation, der har ikke været nogle
ændringer uanset hvilken driver jeg har prøvet.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-05-09 01:57

Martin Kaltoft skrev:

> Det er jo allerede en hel ny installation

Er der driverkonflikter i Enhedshåndtering, og har
du installeret alle drivere? Den vigtigste er chipset-
driveren.

Prøv i Enhedshåndtering at fjerne alle usb-enheder,
og genstart maskinen, så skulle systemet gerne
genfinde dem.

Vil det ikke lykkes, vil jeg gætte på en hardware-fejl.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-05-09 17:34

> Er der driverkonflikter i Enhedshåndtering, og har
> du installeret alle drivere? Den vigtigste er chipset-
> driveren.

Ingen konflikter, og chipset driveren er installeret.

> Prøv i Enhedshåndtering at fjerne alle usb-enheder,
> og genstart maskinen, så skulle systemet gerne
> genfinde dem.

Det er prøvet, og de bliver genfundet med de samme navne og fungerer på
samme måde som før.

> Vil det ikke lykkes, vil jeg gætte på en hardware-fejl.

De har virket fint før XP installationen, i Linux, på samme maskine,
fungerer det også fint...

Martin Kaltoft

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-05-09 21:25

Martin Kaltoft skrev:

> De har virket fint før XP installationen

Hm, er det en ældre version af XP?

Jeg har for nylig set den slags med en XP med SP1,
her fandt den en ukendt enhed i Enhedshåndtering,
men Everest eller andre af den slags programmer
kunne ikke afsløre hvilken.

Jeg installerede SP3, og problemet forsvandt af sig
selv.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 04-05-09 16:55

> Hm, er det en ældre version af XP?

Nej det er en XP Media center edition 2005, helt opdateret på windows
update... Så jeg forstår det ikke rigtig. Det virker allermest som at min
chipset driver ikke passer til computeren, men den er fra acers hjemmeside,
så den burde jo virke...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-05-09 21:35

Martin Kaltoft skrev:

> Nej det er en XP Media center edition 2005, helt
> opdateret på windows update...

Det næste jeg vil foreslå er at pille harddisken fra,
finde en anden, og lave en testinstallation - eventuelt
med en normal XP, hvis du har mulighed for det.

Jeg prøver blot at udelukke

> Så jeg forstår det ikke rigtig. Det virker allermest
> som at min chipset driver ikke passer til computeren,
> men den er fra acers hjemmeside, så den burde jo
> virke...

Det kan du ikke altid være sikker på. Hvad siger
Everest[1] om bundkortet?

Der kan være være en bedre driver på
bundkortproducendens hjemmeside.

[1] Søg efter Everest Home 2.20 - et lille gratis program
til oplysning om hardware.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 05-05-09 15:09

> Det næste jeg vil foreslå er at pille harddisken fra,
> finde en anden, og lave en testinstallation - eventuelt
> med en normal XP, hvis du har mulighed for det.
>
> Jeg prøver blot at udelukke

Altså MCE 2005 er jo en normal XP, bare med medie center programmet oveni...
Jeg har ikke mulighed for at installere en ekstra "normal" XP ved siden
af...

> Det kan du ikke altid være sikker på. Hvad siger
> Everest[1] om bundkortet?

Den siger det er et:

Motherboard ID 10/10/2007-RS690-SB600-6A669FK8C-00

Altså med SB600 chipset fra ATI, det er det der er med i driveren fra Acer,
og ATI's southbridge driver, med SB600 driveren fra ATI's hjemmeside gør
ingen forskel...

> Der kan være være en bedre driver på
> bundkortproducendens hjemmeside.

Jeg har ikke lige kunnet finde andet end ATI's southbridge driver

Martin Kaltoft

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-09 22:30

Martin Kaltoft skrev:

> Altså MCE 2005 er jo en normal XP, bare med
> medie center programmet oveni...

Den er nu noget anderledes at installere, den er på
engelsk, med en dansk sprogpakke.

> Jeg har ikke mulighed for at installere en ekstra
> "normal" XP ved siden af...

Du må da kunne låne en skive et sted - og en kode,
bare du ikke aktiverer den.

Får jeg sådan en ind på værkstedet, gør jeg alt for
at finde ud af om det er hardware- software- eller
driverrelateret, netop ved at lave en frisk installation
på en anden disk med en XP Home SP3.

MCE har før givet problemer med Windows Update,
hvor der kan ske de mærkeligste ting, for eksempel
kommer IE8 i en engelsk udgave.

Windows Update kan også give noget positivt. Sidste
uge skulle jeg finde en bestemt driver til et ældre
Asrock-bundkort - og søgeresultatet var 0. Her gik jeg
ind på Hardware, valgfri - og Microsoft havde lige det
jeg søgte.

> Altså med SB600 chipset fra ATI, det er det der er
> med i driveren fra Acer, og ATI's southbridge driver,
> med SB600 driveren fra ATI's hjemmeside gør ingen
> forskel...

Jeg er fortsat ikke blevet klog på om det er en hardware-
eller softwarefejl - når du ikke har mulighed for at prøve
noget andet.

Normalt giver USB slet ingen problemer, medmindre
der er fejl på hardwaren - og alt andet har du prøvet.

Så er der vist kun en pc-reparatør tilbage - jeg har ikke
flere bud lige nu. En pc-reparatør vil sikker gøre de
samme ting som jeg har skitseret i denne tråd.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 06-05-09 20:21

> Den er nu noget anderledes at installere, den er på
> engelsk, med en dansk sprogpakke.

Jeg har en US version, så det er nøjagtig samme installation for mig, bare
med Medie Center programmet oveni...

> Du må da kunne låne en skive et sted - og en kode,
> bare du ikke aktiverer den.

Det skulle nok kunne lade sig gøre, men jeg har ikke en anden harddisk jeg
kan prøve det med, og er ikke så meget for at forsøge at installere på
forskellige partitioner, da jeg ikke synes det fungerer ret godt med widows,
der er ufattelig stor risiko for at slette et eksisterende system.

> Får jeg sådan en ind på værkstedet, gør jeg alt for
> at finde ud af om det er hardware- software- eller
> driverrelateret, netop ved at lave en frisk installation
> på en anden disk med en XP Home SP3.

Men hvorfor skal det lige være en anden windows? Det virker som jeg
tidligere har skrevet fint under linux, så jeg kan ikke se hvordan det
skulle være en hardware fejl...

> Jeg er fortsat ikke blevet klog på om det er en hardware-
> eller softwarefejl - når du ikke har mulighed for at prøve
> noget andet.

Jeg mener helt bestemt det er en software fejl, da det er opstået efter ny
installation af windows, det fungerede fint før, der har ikke været nogle
hardware ændringer og det fungerer fint under linux.

For mig at se, så skal følgende være opfyldt for at det er en hardware fejl:

Fejlen skal være opstået efter ca. et års problemfrit brug, lige efter jeg
begyndte at installere XP istedet for Vista
Fejlen skal være af en sådan karakter at den ikke giver nogle problemer
under Linux, men kun XP systemet.

Dette anser jeg for usandsynligt, så jeg er ganske overbevist om det er et
driverproblem i XP

> Normalt giver USB slet ingen problemer, medmindre
> der er fejl på hardwaren - og alt andet har du prøvet.

Ja, jeg ved heller ikke helt hvordan jeg skal komme videre nu. Jeg må vel
forsøge at installere Vista igen...

> Så er der vist kun en pc-reparatør tilbage - jeg har ikke
> flere bud lige nu. En pc-reparatør vil sikker gøre de
> samme ting som jeg har skitseret i denne tråd.

Det bliver ikke aktuelt...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)