MS Windows
briani 27239
kan ikke boote vista
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-04-09 17:39

Hej

Jeg har nu døjet et godt stykke tid med at få installeret vista.

Jeg har en Acer M1100 som er præinstalleret med windows vista 32bit home
basic, jeg har opgraderet til 5GB RAM og ville derfor opgradere til 64 bit.
Installationen gik fint, men ingen af de vista 64 bit drivere der er på
acers hjemmeside virkede. Jeg ville så nedgradere igen, og brugte Acers
recovery partition til at installere den normale 32 bit igen. Nu vil den
ikke boote fra windows partitionen, jeg har så prøvet at geninstallere MBR
ved at bruge windows install DVDen, og alle de andre reperationsværktøjer
der er på windows DVDen, ingen af dem virker, den vil ikke boote.

Så ville jeg installere vista 32 bit home basic helt forfra fra en normal
windows DVD, den installerer fint, men når installeren genstarter computeren
vil den igen ikke boote, den låser efter BIOS er loadet.

Hvad gør jeg nu? hvordan kan jeg komme videre?

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Jesper Ravn

Dato : 17-04-09 18:15

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> computeren vil den igen ikke boote, den låser efter BIOS er loadet.
>
> Hvad gør jeg nu? hvordan kan jeg komme videre?

Hej Martin

Hvad sker der, hvis du går tilbage til den oprindelige memory konfiguration
(før opgraderingen til 5 GB)

/Jesper

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-04-09 18:49

> Hvad sker der, hvis du går tilbage til den oprindelige memory
> konfiguration (før opgraderingen til 5 GB)

Det gør ingen forskel...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Dr.Xerox

Dato : 17-04-09 20:08

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse news:49e8c0ee$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

> Det gør ingen forskel...
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Måske kan Microsoft hjælpe dig

http://support.microsoft.com/kb/927392/en-us

Poul

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-04-09 21:33

> Måske kan Microsoft hjælpe dig
>
> http://support.microsoft.com/kb/927392/en-us

Jeg har prøvet alle de ting der står på siden, uden nogen ændringer

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-04-09 21:12

Martin Kaltoft skrev:

> [...]
> forfra fra en normal windows DVD, den installerer
> fint, men når installeren genstarter computeren vil
> den igen ikke boote, den låser efter BIOS er

Med alle de problemer du har haft, kunne noget tyde
på at der er problemer med noget hardware.

Prøv at finde nogle testprogrammer der kan tjekke
din ram og harddisk for fejl. Der kan også være fejl
på dit dvd-drev.

Jeg installerer XP og Vista flere gange dagligt på
mange forskellige maskiner, og er der problemer, er
det som regel hardware-relateret, og så fejlsøger jeg
til jeg har fundet problemet.

> Hvad gør jeg nu? hvordan kan jeg komme videre?

Find fejlen

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-04-09 21:32

> [...]
> mange forskellige maskiner, og er der problemer, er
> det som regel hardware-relateret, og så fejlsøger jeg

Der er ikke ændret noget som helst på hardware siden, det fungerede
upåklageligt før jeg besluttede at opgradere. Linux kører ligeledes på
maskinen uden fejl.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-04-09 22:30

Hmm, jeg har lige prøvet at installere windows XP, når installeren rebooter
siger den under boot, "could not find the file c:\windows\system32\hal.dll"

Så der er måske en hardware fejl et sted, HDD måske? Men jeg kan jo ikke
rigtig teste det da computeren ikke kan starte...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Dr.Xerox

Dato : 17-04-09 22:51

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse news:49e8f4c6$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Så der er måske en hardware fejl et sted, HDD måske? Men jeg kan jo ikke rigtig teste det da computeren ikke kan starte...

HAL.DLL is Missing

Option 1:

Boot from your CD and follow the directions to start Recovery Console. Then:

Attrib -H -R -S C:\Boot.ini
DEL C:\Boot.ini
BootCfg /Rebuild
Fixboot

Option 2:

Boot from your CD and follow the directions below to start Recovery Console.

Insert the Setup compact disc (CD) and restart the computer. If prompted, select any options required to boot from the CD.
When the text-based part of Setup begins, follow the prompts; choose the repair or recover option by pressing R.

If you have a dual-boot or multiple-boot system, choose the installation that you need to access from the Recovery Console.
When prompted, type the Administrator password. (if you didn't create one try pressing enter).

At the system prompt, type Recovery Console commands; type help for a list of commands, or help commandname for help on a specific
command.

Most likely you will need to expand the file from the CD. The command would be expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll.
Substitute d: for the drive letter of your CD. Once you have expanded the file type "exit" to exit the Recovery Console and restart
the computer.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 18-04-09 00:34

For f....

Jeg har nu forsøgt at installere windows xp, først skriver den at den
mangler en dll, jeg geninstallerer, og nu virker alt tilsyneladende, den
rebooter ind i den grafiske installer, og får installeret og alt virker.

Så er jeg i gang med at installere drivere, genstarter, og så vil den igen
ikke boote den netop installerede windows xp, jeg bruger install cd'en og
starter et recovery environment og kører en fixmbr, det gør ingen forskel,
kører en fixboot, heller ingen forskel.

Hvad i alverden kan der være galt?

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : sls \(2770\)

Dato : 18-04-09 08:18

> [...]
> starter et recovery environment og kører en fixmbr, det gør ingen forskel,

Du kan downloade ultimate boot cd, så kan du tjekke ram og måske harddisk
http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Den prøver ikke at boot på en forkert partition?
Prøv at installere med kun 1 ramklods i, og først smide mere ram i når alle
opdateringer er hentet.

// Sid

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 18-04-09 16:07

> [...]
>
> Den prøver ikke at boot på en forkert partition?
> Prøv at installere med kun 1 ramklods i, og først smide mere ram i når

Jeg geninstallerede windows xp igen, og nu fungerer det. Min acer recovery
partition havde på en eller anden måde ikke "hidden" flagget på mere, så det
kan godt være at den har prøvet at boote på den, og dens mbr så er ødelagt
efter vistas recovery environment har overskrevet dens mbr, og derfor hænger
efter BIOS, det er ihvertfald min teori.

Men efter den fik hidden flagget på igen, og blev flyttet så min xp
partition lå først på partitionstabellen virker det nu, jeg tror bare jeg
beholder XP, orker ikke at undersøge om vista virker.

Så fik jeg da lige 2½ døgn til at gå med det :-/

Men tak for hjælpen.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 18-04-09 11:06

> [...]
> computeren vil den igen ikke boote, den låser efter BIOS er loadet.
>
> Hvad gør jeg nu? hvordan kan jeg komme videre?

hej
reset cmoss
mvh
poul