MS Windows
briani 27239
Installering af fonte
Fra : Dan Andersen

Dato : 07-04-09 21:15

Skal have installeret en font i Vista. Hvor ligger alle fontene henne?
Hvis jeg klikker på fonten,ser jeg blot horledes den ser ud, men der er ikke
nogen funktion til at installere den med.

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen
Hvad er virkeligheden i virkeligheden??

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-04-09 21:23

In news:49dbb44d$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Dan Andersen <dan@dbamott.dk> typed:
> Skal have installeret en font i Vista. Hvor ligger alle fontene henne?
> Hvis jeg klikker på fonten,ser jeg blot horledes den ser ud, men der
> er ikke nogen funktion til at installere den med.

Fontene i Vista ligger i Windowsmappen under "Fonts". Jeg ved ikke hvorfra
du skal installere den font, men hvis du har den på en usb-key, er det jo
bare at trække den over i windowsmappen, eller har jeg mon misforstået dig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-04-09 21:37

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> du skal installere den font, men hvis du har den på en usb-key, er det jo
> bare at trække den over i windowsmappen, eller har jeg mon misforstået

Du har misforstået, hvorledes man får en font til at virke i windows
Som Dan beskriver det, skal der ske en installation, før en font vil virke.
Under installationen vil den bl.a. blive registreret i registreringsdatasen,
således at den bliver synlig i programmerne. Kopierer man den bare over, vil
den ende som en hjemløs fil.
I Vista skal man ind i Kontrolpanel og finde Skrifttyper.
Herefter skal man op i Filer og vælge Installer ny skrifttype og følge
vejledningen.

Kurt

Fra : Martin [TMM]

Dato : 07-04-09 21:45

Hej
Kurt B. Andersen wrote:
> Kopierer man den bare over, vil den ende som en hjemløs fil.

Ok, er det ændret siden Windows XP og tidligere, hvor det virkede ganske
glimrangende at gøre det på den måde?

> I Vista skal man ind i Kontrolpanel og finde Skrifttyper.
> Herefter skal man op i Filer og vælge Installer ny skrifttype og følge
> vejledningen.

Hvor besværligt!

Mvh
Martin

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-04-09 22:04

In news:49dbb985$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Kurt B. Andersen <kurtanospam@privat.dk> typed:
> [...]
> I Vista skal man ind i Kontrolpanel og finde Skrifttyper.
> Herefter skal man op i Filer og vælge Installer ny skrifttype og følge

Det er da fint Kurt, tak for det. Så blev også jeg meget klogere. Har ikke
installeret fonte i mange år, og havde glemt hvordan man gjorde. Vi kan jo
ikke have "hjemløse" filer.

Fra : J

Dato : 07-04-09 22:31

> [...]
> I Vista skal man ind i Kontrolpanel og finde Skrifttyper.
> Herefter skal man op i Filer og vælge Installer ny skrifttype og følge

Tove har ret. Siden XP (og vist nok tidligere) er det tilstrækkeligt at
trække skrifttypefilen fil mappen Fonts. I hvert fald TTF- og OTF-skrifter.

Fra : Ole C

Dato : 07-04-09 22:37

Kurt B. Andersen skrev blandt andet:

> I Vista skal man ind i Kontrolpanel og finde Skrifttyper.
> Herefter skal man op i Filer og vælge Installer ny skrifttype og følge
> vejledningen.

Eller åbne mappen i Stifinder - og der trykke på Filer>Installer ny
skrifttype...

--
vh
Ole C

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 23:25

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> I Vista skal man ind i Kontrolpanel og finde Skrifttyper.
> Herefter skal man op i Filer og vælge Installer ny skrifttype og følge

Det kan man da godt Kurt, hvis man har god tid, men Toves metode er nu
hurtigere, og virker fint.

--
Niels

Fra : Dan Andersen

Dato : 08-04-09 08:06

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan man da godt Kurt, hvis man har god tid, men Toves metode er nu
> hurtigere, og virker fint.
>
> --
> Niels

Takker for de informative svar for Vista. Men hvad med min Netbook, der
kører XP??

Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk
(hvad er virkeligheden i virkeligheden?)
Tænk på miljøet - er det nødvendigt at printe denne e-mail ?

Fra : Mads

Dato : 08-04-09 09:27

On Wed, 8 Apr 2009 09:06:22 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

>Takker for de informative svar for Vista. Men hvad med min Netbook, der
>kører XP??

Du smider bare TTF filerne i Font mappen. Så klarer Windows resten.

Fra : J

Dato : 08-04-09 10:47

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Takker for de informative svar for Vista. Men hvad med min Netbook, der
> kører XP??

Der skrev jeg i går 23:31.

Fra : Dan Andersen

Dato : 08-04-09 14:21