MS Windows
briani 27239
recovery/backup
Fra : Jørgen

Dato : 05-04-09 07:25

Kan man lave en backup som man kan læse ind, efter man har kørt
recovery, så alt er på maskinen som det er nu, eller skal man altid
installer alle cd på ny.
Har lige læst alle programmer ind efter recovery
fra
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-09 07:43

Jørgen wrote:
> Kan man lave en backup som man kan læse ind, efter man har kørt
> recovery, så alt er på maskinen som det er nu, eller skal man altid
> installer alle cd på ny.
> Har lige læst alle programmer ind efter recovery

Ja, det kan man da, både med og uden microsoft spyware

Fra : Jørgen

Dato : 05-04-09 08:53

Just skrev:

> Ja, det kan man da, både med og uden microsoft spyware

Tak for svaret

Jeg går ud fra at jeg kan bruge sikkerhedskopiering i vista og læse den
ind på min externe harddisk

fra
Jørgen

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 06-04-09 13:57

On Sun, 05 Apr 2009 08:24:36 +0200, Jørgen <frieri@os.dk> wrote:

>Kan man lave en backup som man kan læse ind, efter man har kørt
>recovery, så alt er på maskinen som det er nu, eller skal man altid
>installer alle cd på ny.
>Har lige læst alle programmer ind efter recovery

Ja det kan du nemt. Jeg bruger programmet: Macrium Reflect som laver
en backup af hele Partitionen feks. dit C:\ drev.

Programmet er til og med gratis at bruge.
Jeg har tit haft stor glæde af det.

Du kan downloade det her...
http://download.cnet.com/Macrium-Reflect-Free-Edition/3000-2242_4-10845728.html

Mvh Karsten

Fra : Jørgen

Dato : 06-04-09 14:19

Karsten Nielsen skrev:

> [...]
> en backup af hele Partitionen feks. dit C:\ drev.
>
> Programmet er til og med gratis at bruge.

Tak fod det.
Jeg er i færd med at dovnload den nu

fra
Jørgen

Fra : Edmund

Dato : 07-04-09 22:35

"Jørgen" <frieri@os.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er i færd med at dovnload den nu.

Du skal så huske at lave en CD du kan boote fra, så du kan få dit image ind
igen. Vælger du under Other Tasks.... Vælg linux

Du kan også boote fra på en USB pind.
I Other Tasks.... vælger du at lave en iso fil i stedet for.

Denne iso fil skal du så overføre til din usb pind med programmet
unetbootin-windows.
http://unetbootin.sourceforge.net/

Mvh Edmund

Fra : Jørgen

Dato : 08-04-09 07:01

Edmund skrev:

> [...]
> I Other Tasks.... vælger du at lave en iso fil i stedet for.
>
> Denne iso fil skal du så overføre til din usb pind med programmet

Kan jeg ikke bare bruge recovery og så så læse ind fra min externe drev,
Først programmet og så backup

fra
Jørgen

Fra : Edmund

Dato : 08-04-09 15:11

> Kan jeg ikke bare bruge recovery og så så læse ind fra min externe drev,
> Først programmet og så backup.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener.

Du har en recovery som du fik med til din pc/bærbar. som du indlæser.
Så installerer du diverse programmer og updates, og indstiller windows som
du vil have den.
Så bruger du Macrium Reflect, som så laver backup/image af det hele.

Når du så ved nedbrud, skal genindlæse windows, har du ikke brug for den
recovery der fulgte med pc´en, det hele er i det image som Macrium Reflect
lavede.
For at indlæse image, skal du bruge den boot cd som du kan lave i Macrium
Reflect.

Med externe drev, mener du da usb diske?
Hvilken Windows?

Mvh Edmund

Fra : Jørgen

Dato : 08-04-09 16:18

Edmund skrev:

> [...]
> som du vil have den.
> Så bruger du Macrium Reflect, som så laver backup/image af det hele.

Det har jeg gjort

> [...]
> For at indlæse image, skal du bruge den boot cd som du kan lave i
> Macrium Reflect.
>
> Med externe drev, mener du da usb diske?

Det er en 500 GB extern harddisk

og så Windows Vista

Jeg regnede med at jeg kunne køre recovery,
instaler Macrium og så læse Macrium backup ind

Men jeg prøver om jeg kan lave en Boot CD

fra
Jørgen

Fra : Ole C

Dato : 08-04-09 16:56

Jørgen skrev blandt andet:

> Jeg regnede med at jeg kunne køre recovery,
> instaler Macrium og så læse Macrium backup ind

Det kan du sikkert også, men hvad hjælper det, hvis styresystemet er brudt
ned...?

> Men jeg prøver om jeg kan lave en Boot CD

God idé.

Og i øvrigt bør du sagtens kunne lægge dit image på en ekstern disk - og
læse det ind derfra.
Kender ikke lige Macrium, men det ville være meget mærkeligt, hvis ikke den
kan.

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen

Dato : 08-04-09 17:29

Ole C skrev:

> Det kan du sikkert også, men hvad hjælper det, hvis styresystemet er
> brudt ned...?

Det ved jeg ikke, men der er en D drev hvor der kun er en recovery.
Derud over har jeg brændt den over på 2 cd. efter brugeranvisning, så
der kan man velsagtens køre den fra. uden jeg ved noget om det

> [...]
> læse det ind derfra.
> Kender ikke lige Macrium, men det ville være meget mærkeligt, hvis ikke

Men nu er den lavet en Boot CD og jeg har prøvet at starte op fra den og
jeg fandt den back up der skal bruges.
Så nu må jeg vel have livrem og seler på

Så tak for hjælpen det er rar at få hjælp, når man snart er 70 år, og
ikke har andet forstand på det end hvad man spørger sig frem til

fra
Jørgen

Fra : Edmund

Dato : 08-04-09 17:30

> Jeg regnede med at jeg kunne køre recovery,
> instaler Macrium og så læse Macrium backup ind.

Hvis det er nye programmer, opdateringer osv. du vil have flettet ind i din
gamle recovery, kan du ikke gøre det på den måde. ikke med to forskellige
backup systemer.

Men jeg ved ikke om du tænker på dette, som kræver købeversionen af Macrium
Reflect.

Man laver en fuld backup med Macrium.
Man installerer så forskellige programmer og opdateringer osv.
Macrium kan så lave en backup som kun gemmer det nye du har lavet.(
forskellen på det nye og det gamle)

Her et uddrag fra hjælpen på http://www.macrium.com/help.html

Incremental
Copy only Partition/Disk sectors that have changed since the last backup.

Requires a previous backup to be present on a locally attached drive.
Greatly reduces backup time and reduces backup image size. When restoring
from incremental backup, you need the most recent full backup as well as
EVERY incremental backup you've made since the last full backup.

Differential
Copy only Partition/Disk sectors that have changed since the last full
backup.

Requires a previous backup to be present on a locally attached drive.
Restoring a differential backup is a faster process than restoring an
incremental backup because only two backup container files are needed: the
latest full backup and the latest differential.

Fra : Edmund

Dato : 08-04-09 17:42

> [...]
> cd på ny.
> Har lige læst alle programmer ind efter recovery

Hvad er det egentlig for en pc/bærbar du har. Hp, Acer, Dell... ?

Det kan jo være du har et recovery program som kan det du efterlyser

Mvh Edmund

Fra : Jørgen

Dato : 09-04-09 07:37

> Hvad er det egentlig for en pc/bærbar du har. Hp, Acer, Dell... ?
>
> Det kan jo være du har et recovery program som kan det du efterlyser
>
> Mvh Edmund

Det er en HP Pavillon, med Vista.
Maskinen er købt i Bilka i november måned 08

Jeg tror vi er kommet helt ud af sporet. Det jeg gerne vil er følgende.
Når maskinen bryder ned af en eller anden grund og jeg bruger recovery,
er jeg ski.. træt af at skulle bruge adskillige timer med at læse
diverse programmer ind igen.

Jeg tager jævnlig backup af filer og billede så jeg ikke mister noget,
men det vil være lækker hvis man bare kunne læse en backup ind og så er
alle programmer læst ind, på en ren maskine så skal jeg selvfølgelig
lige havde de sidste filer læst ind

På min gamle gode XP formaterede jeg en gang imellem og startede på en
frisk, og det er det jeg gerne vil, men på en nem måde.

Jeg har desværre været ramt af "uheld" med Vista maskine , det er den 3.
jeg har.
Det startede med en købt i Metro, hvorefter jeg gik hjem og læste alle
mine programmer og backup ind fra cd. Pludselig kunne den ikke finde
cd/dvd drevet mere, ud med maskine og fik den byttet, hjem og gentog
hele proceduren igen, med samme resultat, gik ud med maskinen og fik
pengene tilbage og købte en i Bilka hvor det hele gentog sin her ville
man reparer maskinen , hvilket bestod i at man læste recovery ind, og så
fik jeg den forklaring at det var de gamle XP programmer der lavede lo..
i maskineriet. bl. a var Nero en grimme en

Så fortænkt mig ikke i at ville lette arbejdsgangen ved ny/om installation.

fra
Jørgen

Fra : Edmund

Dato : 09-04-09 08:09

> Jeg tager jævnlig backup af filer og billede så jeg ikke mister noget, men
> det vil være lækker hvis man bare kunne læse en backup ind og så er alle
> programmer læst ind, på en ren maskine

Med Macrium kan du så gøre det i et hug, i stedet for to.

Macrium backupen indeholder jo både din recovery + de nye programmer. SÅ det
bliver også en ren maskine.

På min Acer bærbar, er Macrium også meget hurtigere end det indbyggede
recovery program.

Mvh Edmund

Fra : Jørgen

Dato : 09-04-09 08:26

Edmund skrev:

> [...]
> det bliver også en ren maskine.
>
> På min Acer bærbar, er Macrium også meget hurtigere end det indbyggede

Skal man så tage backup af drevet der indeholder Recovery, altså det
hele minus den externe harddisk

fra
Jørgen

Fra : Edmund

Dato : 09-04-09 08:30

> Skal man så tage backup af drevet der indeholder Recovery, altså det hele
> minus den externe harddisk.

Nej kun der hvor windows er, det er vel på C:

Fra : Jørgen

Dato : 09-04-09 08:38

Edmund skrev:

> "Jørgen" <frieri@os.dk> skrev i meddelelsen

> Nej kun der hvor windows er, det er vel på C:

Åbner jeg backup er der kun C. drevet.
Skulle jeg have markeret D.drevet med recovery
fra
Jørgen

Fra : Edmund

Dato : 09-04-09 08:45

> Åbner jeg backup er der kun C. drevet.
> Skulle jeg have markeret D.drevet med recovery

Nej du skal kun markere C drevet. er det ikke der din Windows er ?

Fra : Edmund

Dato : 09-04-09 08:56

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i meddelelsen

> "Jørgen" <frieri@os.dk> skrev i meddelelsen

> Nej du skal kun markere C drevet. er det ikke der din Windows er ?

Prøv evt. at give mig et skærmbilled der hvor du vælger drev.

evt til min email.
emailen virker